🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Горива - високите цени свиха потреблението

Компаниите стабилизират печалбите си, но маржовете остават ниски

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Вечно големи. Това е неизменната черта на местните компании, които се занимават с горива. Звучи равно, но зад милионните резултати се крият различни тенденции. През 2010 г. приходите на фирмите пораснаха значително. Но дотук с добрите новини. Ръстът на оборота не се дължеше на съживяване на икономиката и увеличено потребление, а на скачащите международни котировки. Това състояние се пренесе и през 2011 г. и засега никой в сектора не чертае розово бъдеще, а по-скоро се говори за стабилизиране.

25% е скокът в приходите на фирмите от сектора през 2010 г.

Приходите на всички компании в челната десетка нарастват в сравнение с предходната 2009 г., когато пазарът на горива се сви драстично заради кризата и сриването на сектори като транспорта и строителството, с неговата транспортна техника, както и поради спада в доходите на индивидуалните клиенти. Тогава при 16.6 млрд. лв. оборот за 2008 г. приходите на първите 10 се свиха до 10.8 млрд. лв., или беше отчетен спад с 35%.

През 2010 г. резултатите на големите 20 в петрола показват обороти от почти 16 млрд. лв., или това е ръст от 25%. Повечето представители от бранша обаче обясняват ръста на приходите през 2010 г. с по-високите цени на горивата, а не с нарастване на реалните продажби в литри. По данни на мениджъри от бранша промяната в цените за 2010 в сравнение с 2009 г. е аналогична – около 25%. Не липсват и компании обаче с доста добри резултати, които дори надминават оборотите им за 2008 г.

Групата на големия

Самият пазар на горива продължи да функционира по добре познатия начин. Един лидер на пазара на едро (с дял от около 60-70% към днешна дата) и с най-голям дял на пазара на дребно в лицето на "Лукойл България", подкрепен от рафинерията си "Лукойл Нефтохим Бургас". През 2008 г. "Лукойл България" закупи 75 бензиностанции и една петролна база на "Петрол" за внушителната сума от 463.5 млн. лв. Сделката бетонира "Лукойл" и като лидер сред бензиностанциите. Едновременно с това търговецът осигурява и голяма част от доставките на конкурентите си "Шел България" и "ОМВ България". Проникването на компанията на всички нива от веригата създава редица предпоставки за налагане на господстваща роля, като някои от мениджърите преди време коментираха, че негласно трябва да се съобразяват с политиката на най-големия.

През 2009 г. обаче резултатите на най-големия търговец и на рафинерията се сринаха драстично, като през изминалата 2010 г. компаниите стопяват минимално разликата. Тези на рафинерията, която попада и на първо място в класацията "Капитал 100", се свиха с 40% (или 2.7 млрд. по-малко). През 2010 г. резултатите на монополиста в производството на горива тръгнаха отново нагоре - ръст от 31%. Дружеството обаче продължава да отчита многомилионни загуби. Подгласникът му - дистрибуторът "Лукойл България", отчита ръст от едва 5.4%. Компанията достига 3.3 млрд. лв. оборот, но все още остава е далече от достигане на продажбите си от 2008 г. в размер на 4.8 млрд. лв.

Ако си имаш база

Голямото нарастване на оборотите е характерно за почти всички вносители и дистрибутори на едро с горива.  "Сакса", която е доставчик на складова услуга, с който работят компаниите, които ползват повече вносни горива, а не тези на бургаската рафинерия, постига ръст от 61%. Вносителят на "Петрол" "Нафтекс Петрол" отчита ръст от 22%, като оборотът на компанията прескача летвата от 1 млрд. лв. През 2010 г. компанията отчита и печалба от близо 23 млн. лв. За сравнение, през предходната 2009 г. компанията отчете грандиозната загуба от 203 млн. лв.

Доброто представяне на тези компании може да бъде обяснено както с по-високите цени на горивата, така и с новите изисквания към вносителите на горива, които бяха въведени в края на 2009 г. Разпоредбите направиха вноса трудно и скъпо занимание за компаниите, които не разполагат със собствена петролна база, през която да минава акцизната стока. Те трябваше или да инвестират милиони в изграждането на такава, или да ползват под наем базата на друг играч на пазара. С такива съоръжения разполагат основно "Лукойл" и "Нафтекс", ОМВ има две, а "Ромпетрол" и "Сакса" имат по една.

По-малките растат повече

На пазара на дребно сред бензиностанциите се забелязва следното: по-малките и по-млади компании се представят по-убедително, а по-големите запазват инерцията си, като за някои от тях от години се говори, че търсят изгодна сделка, за да се продадат. Подобно на лидера "Лукойл България" другите по-големи играчи като "Петрол" и "Шел България" също не растат убедително (с по 6-7%). Сред традиционните лидери на пазара единствено "ОМВ България" успява да надмине, макар и с малко, резултатите си от 2008 г.

Най-убедително сред бензиностанциите е представянето на "Еко България" с ръст от близо 32%, като компанията запазва тенденцията си за растеж всяка поредна година. Сравнително младата гръцка верига е част от гръцката Hellenic Petroleum. През 2008 г. компанията е с продажби от 234 млн. лв. Сега оборотът е близо 392 млн. лв. Заради инвестициите в нови обекти дружеството през последните години работи на загуба. Добрата новина за миналата година е, че минусът става все по-малък.

"За първи път ръстът на компанията не се дължи на екстензивно, а на интензивно развитие", коментира Георги Деянов, финансов и административен директор в "Еко България". "Обектите започнаха да достигат своята зрялост", обяснява още той, като допълва, че през настоящата година ще разширяват мрежата си умерено, като прогнозите на компанията са приходите да нараснат с още 50 млн. лв. през 2011 г.

Другият по-малък играч сред групата на големите в петролния бизнес у нас "Ромпетрол" отчита по-високи приходи с 22.8%. Търговският директор Станимир Смилков обяснява резултатите не само с нарастването на цените, но и с по-добрите продажби в литри, увеличаването на броя на обектите, новата серия горива, пусната от компанията, и т.н. От "Ромпетрол" също планират увеличаване на мрежата си, като от компанията залагат ръст на продажбите си през следващата година от порядъка на 25%. Както и "Еко", "Ромпетрол" отчита по-добър финансов резултат, като загубите от последните две години са заменени с печалба през 2010 г.

Ами сега

През изминалата година нямаше големи размествания сред играчите. Не такива обаче са очакванията за настоящата година. Промяна може да настъпи, ако се сбъднат слуховете и на пазара влезе нов по-голям играч, който да се насочи или към покупката на бензиностанции на "Петрол", или към придобиването на единични обекти. За продажбата на българската верига се говори от няколко години, като наскоро никому неизвестната "Вянд ойл" купи близо 42% от "Петрол" за 60 млн. лв. Дали целта на сделката е да се осигури временно финансиране, или е стратегическа, все още не е много ясно. Зад нея обаче стои мажоритарният собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев.

Като се говори за навлизането на чужд играч, никой в сектора не визира западна компания. Споменава се името на "Газпромнефт", която преди години закупи рафинерия в Сърбия. Представители на фирмата вече отправят оферти към единични бензиностанции, но все още няма информация за сключени сделки.

През миналата година стана известна и идеята на групата "Химимпорт" да навлезе в търговията на дребни с горива. Идеята е веригата да се казва "Химойл". Групата се спрягаше като една от заинтересуваните да купят "Петрол", но по последни информации, участието в сделка вече не се обсъжда.

Собствениците на транспортната компания "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов и Светлозар Любенов също правят верига бензиностанции в България на швейцарския бранд Avia. Първият обект в София вече работи на бул. "Данаил Николаев", а до края на годината предстои откриването на още два. Инвестиционната ни програма е 100 млн. евро, като целта е до 2018 г. да имаме 80 бензиностанции в цялата страна, обясни Ивайло Константинов пред "Дневник".

Успехът на новите играчи изглежда несигурен заради вече силното присъствие на големите вериги. Затова пък бъдещето на единичните играчи, които държат около 20% от пазара, със сигурност ще става все по-тежко. Броят на по-малките бензиностанции започна да намалява след въвеждането на новите изисквания за по-строг данъчен и екоконтрол. От началото на тази година всички трябваше да се свържат онлайн със системата на НАП, като това е финализирало живота на около 15-20% от по-малките бензиностанции, коментират от бранша. През тази и следващата година предстоят още изисквания за свързване и на резервоарите, както и за улавяне на летливите вещества при пистолетите на колонките. Така пазарът с около 3100 обекта може да става все по-малко пъстър и все по-малко атрактивен за навлизане. А от това ще загубят клиентите.

Горива - топ 20 в отрасъла
ПозицияКомпанияПродажби (в хил. лв.)Изменене %Печалба/Загуба (в хил. лв.)Рентабилност %
20102009 2008200920102010/20092008200920102010
  Средно за топ 2091526563784479718024.98-3847-1682840.00
11ЛУКОЙЛ НЕФТОХИМ БУРГАС68746184168029546416831.10-473402-176038-120463-
22ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ4821744317815833494485.39-1645669259100.18
33ОМВ БЪЛГАРИЯ15756821255466162199529.19841921965335012.07
4-НАФТЕКС ПЕТРОЛ400005885308108373322.41206363-203396229162.11
54ПЕТРОЛ9528855248895577456.262032036538130922.35
6-БЕНТ ОИЛ35432432491654499467.73294195430440.56
75ШЕЛ БЪЛГАРИЯ6683534781505111766.911686613104178823.50
88НАФТА-ТРЕЙДИНГ41262527276549392781.081644153425280.51
99САКСА32705025078640407761.12824425274431.84
106ЕКО БЪЛГАРИЯ23438829596439186432.40-8817-5258-624-
117РОМПЕТРОЛ БЪЛГАРИЯ47058627480033730422.75-25163-240418700.55
12-ЛУКОЙЛ - БЪЛГАРИЯ БУНКЕР5456512623422107075.13-6373784560.21
1315ЗАРА - Е10060690354182017101.4547243330111.65
1410ТОПЛИВО31377216060017897311.441802-55-1297-
15-РИТЪМ-4-ТБ19303379169164438107.71-8691-1166337962.31
1614БУЛМАРКЕТ ДМ137614980041062518.41180210399480.89
1719ВИТОГАЗ БЪЛГАРИЯ73114585909141756.03-112295925192.76
1817КЪЛВАЧА ГАЗ101712708668785623.97135712725140.59
19-ГАЗТРЕЙД1559969862578471-20.43-3646289225513.25
20-ЕВИМИ82627652027267511.464922484840.67

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал