🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Горива - криза в резервоара

Приходите на компаниите в сектора спаднаха с 35%

Очакват се фалити на единичните бензиностанции в малките населени места.
Очакват се фалити на единичните бензиностанции в малките населени места.
Очакват се фалити на единичните бензиностанции в малките населени места.    ©  Цветелина Ангелова
Очакват се фалити на единичните бензиностанции в малките населени места.    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Удоволствието да кара автомобила си е едно от последните неща, от които човек се отказва във време на ограничени финансови възможности. Така обясниха представители на бизнеса с горива защо кризата се усети в сектора доста по-късно, след като други сфери вече се бореха за оцеляване.

И докато през 2008 г. продажбите на горива нараснаха с около 18%, през миналата година бизнесът в сектора изглеждаше различно. Набраната инерция изчезна. Цената на суровия петрол остана сравнително ниска.

Спестяванията и доходите намаляха. Сринаха се основните сектори, които употребяват горива - автомобилният транспорт и жилищното и инфраструктурното строителство с неговата специализирана транспортна техника. Всичко това нямаше как да не даде отражението си върху финансовите резултати на производителите и търговците на горива.

Така от 16.6 млрд. лв. за 2008 г. оборотите на топ 10 компании в сектора се свиха до 10.8 млрд. лв. през 2009 г. Това значи спад от 35%. Почти същото е намалението и ако се вземат резултатите на първите 20 фирми от сектора. При единствената рафинерия в страната - "Лукойл Нефтохим Бургас", която от години е най-голямата компания в страната, свиването е дори по-голямо - с почти 40%.

Според представителите на бранша обаче дъното все още не е достигнато. През първите месеци на тази година по данни на мениджърите на фирмите от сектора пазарът върви надолу спрямо 2009 г. с 15–20%. Представителите на бранша не виждат оптимистични резултати и за тази година.

Позволено изпреварване

През 2009 г. не станахме свидетели на големи покупко-продажби и размяна на активи между основните играчи. През годината обаче се видя ефектът на големите сделки от предходната 2008 г. Така една от малкото компании, която има с какво да се похвали е "Еко България".

През 2008 г. дистрибуторът, част от гръцката Hellenic Petroleum, придоби веригата от 17 бензиностанции "Опет Айгаз България", част от турската "Коч холдинг", както и 7 бензиностанции от местната верига "Темпо петрол", чиито обекти се намираха основно в София (без един).

През 2009 г. резултатът от сделките е видим – от десето място компанията вече се е придвижила на шесто място в класацията. Това е и единствената компания в сектора, която има значителен ръст на приходите. Заради покупките обаче компанията вече три години отчита загуби, които все пак бавно стават по-малки.

"През последната четвърт на 2008 г. нашата фирма добави към бензиностанциите си две вериги", разказва Димитър Тортопов, търговски директор на "Еко България". "На практика това са допълнителни обеми на продажби регистрирани през 2009 г", продължава той.  От компанията са продължили с покупките и през 2009 г., но на единични бензиностанции.

Другата голяма сделка през 2008 г. беше покупката на "Лукойл България" на 75 бензиностанции и една петролна база на "Петрол" за грандиозната от днешна гледна точка сума от 463.5 млн. лв. Кризата в комбинация с продажбата на обектите намалиха приходите на "Петрол" наполовина, като от най-печеливша компанията вече е на трето място по финансов резултат.

"От една страна, продадените обеми намаляха заради кризата, от друга, намаляха заради продажбата на 75-те обекта, които генерираха 25% от продажбата в литри", коментира Цветан Димитров, финансов директор на "Петрол". Липсата на извънредни приходи сви драстично печалбата на дистрибутора.

Всъщност ниските печалби са характерни за целия сектор - маржовете са критично ниски. Компаниите, които продават въглища (като "Топливо", "Ритъм-4-ТБ", "ГУ Фарадей"), имат още по-голям спад в приходите, а две от компаниите работят на загуба.

Мъртва зона

Оттук насетне не се очакват размествания и големи сделки в сектора, като подредбата на основните играчи най-вероятно ще остане аналогична. Почти всяка година се заговаря за смяна на собствеността в "Петрол", но сделка не се случва.

Очакват се обаче фалити на единичните бензиностанции в малките населени места. За 2008-2009 г. закритите малки бензиностанции са около 300, разказаха мениджъри. "Няма работа в големия град и хората от по-малките населени места пътуват по-рядко, което доведе до закриването на много малки бензиностанции", обясниха експерти.

Покупката на гориво за лични цели формират основна част от продажбите на бензиностанциите, а това се влияе в голяма степен от личните доходи на купувачите. "Редовните клиенти пътуват по-малко и търсят по-качествени продукти на добра цена", коментира Николай Белчев, мениджър снабдяване и логистика в "Ромпетрол".

През 2009 г. компанията почти е обърнала негативния си финансов резултат от 2008 г., дължащ се на направените инвестициите тогава. Основните методи за минимизиране на ефектите от кризата от страна на бензиностанциите са предлагането на продукти с по-високо качество и без добавена стойност в цената, лансирането на нови услуги по бензиностанциите и традиционните маркетингови похвати, като различните промоции например.

Пазарът на нови автомобили е един от търпящите най-сериозни сривове към момента. Запазващата се негативна тенденция говори, че броят автомобили на човек от населението не се очаква да расте в близко време.

Покупките от страна на индивидуалните клиенти ще нараснат едва след като икономиката на страната тръгне в положителна насока и потребителите започнат отново да акумулират спестявания.

Трудните моменти за бизнеса тепърва предстоят. Цените на горивата се покачват от началото на годината, което в комбинация с намаляващата платежоспособност на клиентите допълнително ще намали търсенето.

Нови правила на движение

Освен от борсовите нива на петрола и горивата, валутния курс, акциза и т.н. цените на горивата се влияят и от законовите промени, предприемани в сектора. В началото на тази година Българската петролна и газова асоциация предупреди, че повишаването на цената на горивата в рамките на 10-15% може да дойде и по линия на новите изисквания на държавата в лицето на Агенция "Митници".

В резултат на стремежите на агенцията да намали сивия сектор в бранша компаниите в сектора трябва да инвестират в нови измервателни уреди и по-сложна логистична схема от складовете към бензиностанциите. "Това бяха инвестиции във време на криза, които не бяхме предвидили", коментира Белчев.

Другата промяна, която настъпи през настоящата година (от 1 май), е задължителното смесване на дизела с 2% биокомпонент, което допълнително оскъпява горивото, макар и с малко, тъй като към момента то не е освободено от акциз (безакцизното биогориво например е с около 10% по-евтино от съответното минерално гориво).

По думите на търговците с конвенционалните горива няма достатъчно българските производители на биогорива, които да предложат гарантирано, постоянно качество на достатъчно добър продукт.

Очакванията на бранша за изход от кризата към момента не са розови. Развитието на бизнеса с горива обаче е показателно за движението на цялата българска икономика. А когато продажбите на търговците в сектора тръгнат отново нагоре, това ще означава, че и икономиката е напълнила резервоара и е готова да потегли в положителна посока.

Таблицата е променена на 28 юни

Горива ТОП 20 В ОТРАСЪЛА
ПозицияПозиция Продажби (хил. лв.)Продажби (хил. лв.)Продажби (хил. лв.)Изменение %Печалба/Загуба (хил. лв.)Печалба/Загуба (хил. лв.)Печалба/Загуба (хил. лв.)Рентабилност %
20092008Компания2007200820092009/2008200720082009 
11ЛУКОЙЛ НЕФТОХИМ БУРГАС578334968746184168029-39,37103522-473402-176068-
22ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ363994648217443178158-34,0932362-164566920,21
33ОМВ БЪЛГАРИЯ112317915756821255466-20,32158438419219651,75
44ПЕТРОЛ792862952885488880-48,69-2308320320370821,45
55ШЕЛ БЪЛГАРИЯ601057668353478150-28,464227916866131042,74
610ЕКО БЪЛГАРИЯ17240423438829461525,70-7514-8817-5258-
76РОМПЕТРОЛ БЪЛГАРИЯ324345470586274800-41,603-25163-2404-
87НАФТА-ТРЕЙДИНГ396494412625272765-33,902530164415340,56
98САКСА193489327050249787-23,6274982438111,53
109ТОПЛИВО288155313772162674-48,16831118024370,27
11 ЛУКОЙЛ ЕЙВИЕЙШЪН БЪЛГАРИЯ189328295463147895-49,943693565949903,37
12 ИНСА ОЙЛ897641262021272630,84 62581852014,55
1312ПРИСТА ОЙЛ137603191387110873-42,07263147914160,38
1413ГАЗТРЕЙД15193015599698625-36,78-8536-364528922,93
1514БУЛМАРКЕТ ДМ11169513761497016-29,501573225210391,07
16 ЗАРА - Е8264010060690354-10,1904724330,48
1716ГЕОТРЕЙДИНГ537318139174061-9,012876455843495,87
1815КЪЛВАЧА ГАЗ8727710171270866-30,33566135712721,79
19 ГУ - ФАРАДЕЙ12234919491764113-67,1124743-6555-16120-
2018ВИТОГАЗ БЪЛГАРИЯ698977311458548-19,92-658-11229591,64
  Средно за топ 20720575905505588147-35,0510626-13112-5518-

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал