Театър | "Арт" на Ясмина Реза отново на софийска сцена

Постановката e режисьорски дебют за актьора Владислав Стоименов и има две номинации за "Аскеер"

Петър Петров-Перо, Георги Гоцин и Кирил Недков в "Арт" – историята за едно приятелство, изправено пред изпитание.
Петър Петров-Перо, Георги Гоцин и Кирил Недков в "Арт" – историята за едно приятелство, изправено пред изпитание.
Петър Петров-Перо, Георги Гоцин и Кирил Недков в "Арт" – историята за едно приятелство, изправено пред изпитание.    ©  Гергана Дамянова
Петър Петров-Перо, Георги Гоцин и Кирил Недков в "Арт" – историята за едно приятелство, изправено пред изпитание.    ©  Гергана Дамянова

На комедията "Арт" (1994) дължи своята световна слава френската драматуржка Ясмина Реза. Отличена с едни от най-престижните театрални награди - "Молиер" във Франция, "Оливие" в Лондон, "Тони" и Награда на нюйоркските театрални критици в САЩ, пиесата е и многократно поставяна и обожавана от публиката.

В България тя се появи също триумфално, произвеждайки своеобразен прецедент, след като беше поставена от два столични театъра (Армията и "Зад канала") в рамките на един и същи театрален сезон (1999/2000). Прочитът на Пламен Марков в МГТ "Зад канала" с Атанас Атанасов, Владимир Пенев и Иван Петрушинов не слизаше от сцената повече от десетилетие, а през 2013 г. режисьорът Антон Угринов направи също много успешна нова постановка в Сатиричния театър със звездното актьорско трио Захари Бахаров, Владимир Карамазов и Юлиян Вергов. Безспорно е, че това е текст, успял да напипа нещо много витално и вълнуващо еднакво силно, както специалистите, така и публиката.

В сегашния сезон комедията се играе отново на столична сцена и удоволствието от срещата с остроумния диалог на Реза е налице. Различното този път е, че постановката на камерната сцена в Младежкия театър е направена от съвсем млади творци. Режисурата е дебют в професионалния театър за талантливия млад актьор Владислав Стоименов, нашумял покрай участието си във филма "Шекспир като улично куче", а в трите роли са Петър Петров-Перо, Георги Гоцин и Кирил Недков. (Представлението е с две номинации за "Аскеер" - за дебют на режисьора Владислав Стоименов, и за второстепенна мъжка роля за Кирил Недков.)

От сцената те носят повече неспокойната и агресивна енергия на момчета, отколкото на улегнали мъже. Авторката не посочва точна възраст, но трите роли често се дават на по-възрастни актьори, най-вече заради интелектуалното излъчване на героите. Подобно на Уди Алън в киното, Ясмина Реза се забавлява да изследва и показва психичните бъгове в съзнанието на иначе външно уравновесените и успешни представители на образованата и професионална средна класа.

"Арт" е историята на едно приятелство, изправено пред изпитание. Дълбоката близост, градена 15 години между Марк, Серж и Иван, е на път да се срине от едно нелепо на пръв поглед обстоятелство. Серж си е купил картина на популярен модерен художник, за която е дал баснословната сума от 200 000 евро. Картината представлява чисто бяло платно, върху което, както казва скандализираният Марк: "... Ако примижиш можеш да зърнеш по диагонал тънки бели ивици". Бялата картина, иронично препращаща към прословутия бял квадрат на бял фон на Малевич, става повод за спор между тримата приятели за стойностите. Стойностите в изкуството и стойностите в живота.

В своята разгорещеност и нетърпимост към чуждото мнение техният спор не е кой знае колко по-различен от например вечните заяждания в социалните мрежи всеки път щом някое по-необичайно произведение излезе напред в общественото внимание и всички светкавично се превърнат в разбирачи. Ясмина Реза се подиграва, както с превзетия снобизъм и меркантилността на арт средите, така и със самонадеяната дебелашка затвореност и семпъл вкус на традиционния "обикновен човек" с неговия здрав разум.

През споровете за изкуство се стига и до по-дълбокия, психологически пласт на пиесата, който е нейната сърцевина и заради който тя е толкова забавна и вълнуваща. Ясмина Реза успява да оголи и разкрие, обикновено скриваната в ежедневието, чувствена страна на приятелството. Емоциите могат да бъдат крайни и ирационални дори и там, където няма ерос и привличане. Заради една картина тримата герои на Реза преминават през най-сериозната проверка на всяко истинско приятелство. Осъзнаването, че човек може не само истински да обича, но и истински да мрази своите най-близки първоначално, предизвиква шок, ала тъкмо това осъзнаване придава на взаимоотношенията тежест и дълбочина.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар