🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Актьорът Цветан Алексиев, който владее положението

Той извървя Чехов и Стриндберг, стигна Бекет и чака Годо

   ©  Цветелина Ангелова
Той не е звезда в популярния смисъл на думата. Не участва в телевизионни реклами или предавания. Сигурно не го спират често на улицата почитатели. Но тези, които са срещнали дори веднъж актьорския талант на Цветан Алексиев, се превръщат в негови екзалтирани поклонници. Синът на актьора от Народния театър Стоян Алексиев има свой самостоятелен живот на сцената, свои победи. Актьор с изключително мощно излъчване и същевременно актьор на детайла, променящ се и гъвкав в превъплъщенията си, той надхвърля стандартното, обичайното и ординерното. И не е просто добър. Той е невероятен. Някои от последните му роли са Смердяков от двете постановки върху "Братя Карамазови" на "Сфумато" (за съжаление нереализирана номинация за "Аскеер"), Актьорът от "Плебеи по рождение" (Сатиричен театър) и Едгар в "Мъртвешки танц" от програма Стринберг на "Сфумато" с режисьор Маргарита Младенова. Едно от най-новите му превъплъщения е Владимир (отново на висотата за наградата "Аксеер") от "В очакване на Годо" на Бекет, постановка Лилия Абаджиева, Сатиричен театър.

А на 8 март в Младежкия театър е премиерата на "Три сестри" на Чехов с режисьор Крикор Азарян, където Цветан Алексиев участва като гост актьор.

Без да омаловажавам Лили Абаджиева като режисьор, какъв е личният ти принос за образа на Владимир, как го виждаш и разбираш?

През лятото в "Сфумато" Иван Добчев направи ателие, свързано с програма "Стриндберг". Отидох там последния ден и направих импровизация - без да съзнавам, бях измислил един типично Бекетов персонаж. На сцената имаше пясък и аз си нафантазирах как едно същество, забравило абсолютно всичко и останало само, има единствено някакъв спомен от този пясък и едно море. И през цялото време очаква това море да се появи около пясъка, а то не идва. После Лили се обади. Нарочно не прочетох предварително пиесата. Първият прочит на маса беше много вълнуващ за мен. Лили ни се довери и ни предложи всеки да има свой личен подход към образа. За първи път се сблъсквах със света на Бекет и с такъв тип драматургия въобще, но усетих възможностите й за необикновена театрална форма, за нещо абсолютно различно. Неговият свят е много силен, много интересен и голямото предизвикателство е как ние да отидем там, да бъдем в него. Моето усещане беше, че Владимир и Естрагон са нещо като двама вълшебници, двама създатели и във всеки един момент с всяка дума творят един свят. Подхвърлят си някаква тема, в която заживяват. Те като че ли не са точно хора, реални персонажи, а някакви свръхсъщества, останали единствени на тоя свят. Бекет страхотно провокира въображението и много неща можеш да си нафантазираш. "В очакване на Годо" всеки път е изпитание, пътешествие и изисква особена концентрация и внимание към партньора.

Завършил си през 1995 г. първия актьорски клас на Маргарита Младенова и Иван Добчев. Урокът им, който ти помага и до днес?

Бях приет в класа на Енчо Халачев. Но като студент първи курс гледах тяхно представление в НДК - "Играем Петрушевска". Бях 18-годишен, не бях гледал много неща и то страшно ме впечатли. Съвсем друг театрален опит видях там. Не са ни учили на някакви театрални хватки, а по-скоро провокираха нашата собствена природа. Това, което правехме като студенти, беше съвсем различно и много хубаво. Първите години бяхме само в НДК, изолирани от ВИТИЗ, и имаше особена атмосфера. Караха въображението ни да върви в неочаквана посока, да развиваме собствено мислене и вкус, да отиваме отвъд обичайните, познати неща, да присъстваме по начин, който не е разказвателен и няма за цел да обяснява. Някакъв друг тип сетива развиха тези хора у нас.

Дебютът ти на професионална сцена е в Народния театър в "Лоренцачо" на Маргарита Младенова. Как се чувстваше сред колосите там?

Беше страхотен период, адски интересно. Бях съвсем млад, но там открих как да присъствам в сценичното пространство, в представлението. Участваха повечето големи актьори на Народния театър и имаше много креативна атмосфера, всички бяхме заедно. Репетициите бяха интересни, но преди първото представление имах чувството, че ще изляза и нищо няма да мога да кажа. Всеки път се преборвах със себе си.

Сигурно си мислил за партньорство с баща ти. Не сте се срещали от "Лоренцачо", пък и там не се засичахте на сцената.

Това става от само себе си. Ние всъщност сме пробвали да бъдем един път заедно в представление на Мила Искренова, което се играеше в "Отвъд алеята на тавана". Тези неща винаги са деликатни, когато има някаква семейна връзка. Естествено в избора на професия съм бил провокиран от факта, че баща ми е актьор. И би било интересно да играем двамата, но трябва да стане случайно, а не само защото сме баща и син.

Кога за първи път усети, че владееш положението?

Като малък не ходех по театрални кръжоци и състави, бях повече по улиците. Когато кандидатствах във ВИТИЗ, си бях казал, че ако не се получи, не е проблем - няма да го правя на всяка цена. Но като отидох на първия си изпит, много ми хареса това, което се случи, когато излязох пред комисията. Първата цялостна постановка, в която участвах заедно с мои състуденти, беше "Градът на ангелите" на Галин Стоев и бях доста неуверен и притеснен. После дойде "Лоренцачо" и като че ли там за първи път усетих увереност.

В момента репетираш Чехов. Това е четвъртото ти участие в Чехова пиеса - работил си досега с Маргарита Младенова, Лилия Абаджиева и Крикор Азарян. Какво от Чехов носиш ти и като актьор, и като човек, за да събудиш интереса им?

Не знам. Може би е въпрос на случайност. За актьора е страхотно да играе в Чехови пиеси. Персонажите са много крайни, но и много поетични. В "Три сестри" на Маргарита Младенова имах силни собствени интерпретации, представях си приказност, все едно всеки от тези герои е някакъв крал на особено кралство, огромен отделен свят, абсолютно различен.

Тогава си играл Сальоний, сега репетираш същия персонаж при Крикор Азарян в Младежкия театър. С какво ще го направиш по-различен?

Много ми е силен споменът отпреди десет години и ми влияе. Бях съвсем млад и имах силна интуиция към него. Маргарита Младенова ни даваше възможност сами да измисляме и да предлагаме много неща и беше интересно. Сега все още търся, надявам се след толкова години този Сальоний да бъде по-различен.

Работата ти с Валерий Фокин в "Птиците" на Аристофан, копродукцията на руския театър "Глобус" и ДТ - Варна, остави ли следа у теб?

Беше ми полезно, а и любопитно да бъда месец в Новосибирск и да работя с Фокин, който е много обаятелен човек - голяма личност и взискателен режисьор, не ти дава за миг да се отпуснеш на репетиция. Бях в особен период от живота си и това участие ми беше важно. Усетих за какъв мащаб става въпрос, за какъв професионализъм. В Русия режисьорите са на пиедестал. Въпреки това Фокин имаше страхотно жив контакт с нас. За него беше интересно, че работя в съвсем друг стил от руските колеги. В началото на спектакъла се появявах на колело като клоун и трябваше без думи да изиграя на бързи обороти цялото представление.

Режисьорите те виждат повече в класиката...

Въпреки това съм имал възможност да играя доста разнообразни образи. Сериозната драматургия може да ми е само от полза. Играл съм и в спектакъл по съвременен текст - "Трейнспотинг" на Иван Пантелеев. Беше много приятно, даже го представихме с микрофони на парти пред 1000 души. Оттогава не ми се е случвало, но вярвам, че предстои.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал