Как онлайн плащанията стават по-лесни и с по-ниски такси

Младата българска финтех компания Enbank разработи модел, като се възползва от опциите на отвореното банкиране, за да прескочи платежните посредници

Съоснователят на Enbank Николай Господинов, който е програмист, вече отговаря за бизнес частта на младата компания
Съоснователят на Enbank Николай Господинов, който е програмист, вече отговаря за бизнес частта на младата компания
Съоснователят на Enbank Николай Господинов, който е програмист, вече отговаря за бизнес частта на младата компания    ©  Цветелина Белутова
Съоснователят на Enbank Николай Господинов, който е програмист, вече отговаря за бизнес частта на младата компания    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

При едно стандартно плащане с банкова карта където и да е по света парите на платеца минават през няколко нива на посредничество. Пътят започва от личната му банка. Тя комуникира с Visa или Mastercard. Те на свой ред може да работят с друг интегратор за плащания, например Stripe. Едва след него парите достигат банката на търговеца. Цената на този многопластов преход е около 2-3%, че и повече, комисиона върху платената сума, която се поема от търговеца. Често дори продавачите калкулират тези разходи в крайната цена на продукта или услугата. Което пък може да дискриминира и натовари финансово с този процент онези, които плащат в брой.

Така преди няколко месеца в софийската квартира на двама млади програмисти се ражда идеята за изцяло различна концепция за плащания, която да заобиколи посредниците. Без ненужни прехвърляния, с под 1% комисиона за превод. Така създават финтех услугата Enbank, която е възможна благодарение на регламента за отворено банкиране на ЕС. Open banking дава достъп на трета страна към банковите данни, а в случая свързва директно двете банки или доставчици на платежна услуга - на платеца и на получателя. Платформата дебютира в България през октомври тази година, а планът е до февруари 2023 г. да навлезе в пазара на Великобритания.

Университетско приятелство

Николай Господинов и Александър Бонин се запознават, докато учат "Информационно инженерство" в King's College London. Участват заедно в няколко състезания по програмиране и когато се връщат в България през 2021 г. като фри лансъри, им се налага да създадат фирми, за да се осчетоводяват. Бюрокрацията не им допада, затова в рамките на една вечер създават приложение за лично ползване, за да улеснят процеса. А счетоводителят им остава толкова доволен от автоматизираното фактуриране, че пита дали има как да получава всичките си фактури онлайн.

Господинов, който от 15-годишен повтаря на родителите си, че ще стане CEO на голяма технологична компания, веднага вижда ниша за подобен тип решение. Попада на възможностите, които дава отвореното банкиране, и бързо поема по пътя, който го отвежда до Enbank.

На Александър и Николай им се струва очевидно - защо да плащат 2-3% комисиона на безброй междинни лица при плащане онлайн, когато могат да свържат банките една с друга чрез отвореното банкиране. През август 2022 г. започват да работят по проекта и създават Enbank.

С услугата при плащане в онлайн магазин, който използва услугата на финтеха, клиентът избира своята банка и директно е пренасочен от платформата към приложението си за мобилно банкиране, където може да завърши своя превод. Търговецът получава дължимата сума веднага или ако работи с различна банка от тази на платеца, най-късно в рамките на работния ден.

В момента услугата се предлага в България, където обслужва всички банки, но и в Румъния и Гърция. Там работи с местни подизпълнители, които водят преговори с локалните банки. Средната комисиона, която платформата взима от търговци, е 0.7%.

B2B2C - услуга за всички

Моделът на Enbank таргетира бизнес клиенти и индивидуални купувачи, разказва Господинов. "Искаме да автоматизираме онлайн плащанията изцяло. За търговците сме атрактивни, защото взимаме под 1% комисиона за услугата си, а преводът се осъществява напълно безплатно през отвореното банкиране, с което минимализираме разходите им. За крайните клиенти пък удобството е още по-голямо - правят безопасни плащания с едва един клик", обяснява той.

Платформата дебютира преди месец, по време на продажбите на билети за концерт на българската група "Молец", като там Enbank е единственият начин за плащане. "Целта беше да запознаем възможно най-голяма аудитория с нас", обяснява Господинов. А запитванията за покупка се оказват толкова много, че системата за отворено банкиране на цяла България блокира за няколко часа заради трафика. В деня на продажбите се отбелязват общо 10 хил. опита за транзакции през платформата, с над 1200 успешно извършени покупки. До днес на платформата са направени преводи на обща стойност над 150 хил. лева.

"Фокусът ни досега е основно върху промотирането на Enbank сред крайните клиенти, които на по-късен етап ще я разпознават при онлайн плащания и ще се насочват към нея", добавя той. "Да видиш бранда онлайн в някой магазин е последната стъпка, трябва да е разпознаваем, преди да се появи там."

За реклама и маркетинг усилия по проекта с "Молец" Enbank си партнира с българската Anomaly, като по думи на Господинов кампанията за дебютните продажби излиза близо 10 хил. лв., а до края на годината, без да включва средствата за заплати, разходът за бизнеса сумарно ще бъде около 25 хил. лева.

Enbank работи с 12 търговеца, сред които и сайтът за електронна търговия mit.bg, и е в процес на преговори с още 6 онлайн магазина. Отскоро услугата съдейства на неправителствената организация "Заедно в час" като портал за дарения. Планът е в близкия месец да навлезе и в столични заведения като метод за плащане на сметки с QR кодове. Първото такова ще бъде Bamboo Urban в Студентски град. "Усилията ни са до голяма степен насочени към млади потребители на възраст между 18 и 25 години, които ползват онлайн банкиране", казва Господинов, което и диктува местата, в които навлиза услугата.

Скоростен ръст през 2023 г.

Към екипа от двама наскоро се присъединява програмист, а през януари 2023 г. ще започнат да набират още спрямо темпа на ръст на бизнеса. В началото на следващата година ще стартират подготовка за набиране на инвестиция, като, обяснява Господинов, до момента отлагат хода, за да докажат на потенциални инвеститори, че бизнес моделът на Enbank, освен че работи, има клиенти и изкарва печалба. А съвсем скоро, по-малко от 5 месеца след дебюта на платформата в България, завършва Господинов, се очаква услугата да стартира и във Великобритания.

Как става плащането

Услугата е подходяща по-скоро за потребители на платежни услуги като Revolut, Monzo и други подобни, които така или иначе не налагат такси при плащане и превод. Когато потребител влезе в сайт на онлайн търговец с логото на Enbank и избере този метод на плащане, след вкарване на своя IBAN (в случая на някои български банки) сайтът го препраща към онлайн банкирането, в което трябва да потвърди плащането. Това представлява банков превод с такса за платеца, показа тестът на "Капитал". По-удобно се оказа плащането през мобилното банково приложение, където наистина става само с пръстова нотификация и автоматичен смс код, в случая с Revolut. В самото приложение това е посочено и като най-бързия възможен начин.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    umv16206834451053261 avatar :-P
    Peter Tomov

    Apple и Google вече са го измислили. Другото е преоткриване на колелото.

    Нередност?
  • 3
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 1

    в европа има абсолютно същата услуга от 17 години и се каза Зофорт - Sofort. И там работи отлично, тъй като таксите за преводи са включени в месечните пакети на потребителите и не ги таксуват за отделен превод, което при нас е проблем. Защо да плащам за банков превод около 1 лев, вместо да си платя с карта и да получа и кешбек по нея, а пък банката да си ожули търговеца?

    Нередност?
  • 4
    txi16728446491157052 avatar :-P
    Nikolay Rayanov

    До коментар [#3] от "western_":

    Благодаря! Много полезно!

    Нередност?
Нов коментар