Новите технологии и климатичните промени ще са застрахователните предизвикателства през 2024 г.

Разходите за ремонт на нови високотехнологични автомобили изпреварва ръста на премиите, показва доклад на Deloitte

Shutterstock
Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Едно от предизвикателствата за застрахователите е, че покриването на рисковете може да се окаже недостатъчно.
  • Затова секторът предприема усилия за трансформация, насочени към превенция на рисковете.
  • Това предполага преминаване към по-ориентиран към клиента бизнес модел.

Стефан Иванов е мениджър в "Делойт България" и ръководи услугите по управление на регулаторен риск за застрахователния сектор в Югоизточна Европа. Той е тясно специализиран в сферата и разполага с богат международен опит, натрупан при работата му във Франция и Люксембург.

Промените в климата, технологиите, работната сила и очакванията на клиентите и обществото, съчетани с макроикономическа и геополитическа нестабилност, принуждават компаниите по целия свят да трансформират своята технологична инфраструктура, продукти и услуги, бизнес модели и организационна култура, за да се адаптират не само за да повишат рентабилността си, но и за да останат актуални и да оцелеят. Това са част от изводите в доклада на Deloitte "Глобални перспективи за застрахователния сектор 2024".

Застрахователната индустрия не прави изключение. Всъщност тези фактори могат да се окажат катализаторът, който да предизвика преосмисляне както на начина, по който отрасълът извършва своята дейност, така и на цялостната му цел и роля в обществото.

Застрахователите имат потенциала да са ключови в тази трансформация, защото до голяма степен те вече действат като "финансова защитна мрежа" на обществото, осигурявайки предпазване от финансови загуби за безброй рискове по целия свят. Все повече застрахователи обаче осъзнават, че трябва да играят по-голяма роля в предотвратяването на рисковете и смекчаването на тежестта на загубите.

Признаването на застрахователите като етични лидери, играещи ключова роля в трансформацията на пазара, може в крайна сметка да даде възможност както на тях, така и на техните посредници да се откажат от чисто транзакционната си роля и да възприемат по-широк, по-цялостен и основан на взаимоотношения подход към взаимодействието с потребителите. Тази трансформация не само би трябвало да насърчи перспективите за растеж на застрахователите, но също така би могла да повиши възприемането на ролята на индустрията в защитата и обогатяването на постоянно развиващия се свят.

Общо застраховане

Според доклада на Deloitte за трета поредна година секторът на общото застраховане бележи ръст на брутния премиен приход в почти всички линии на бизнеса, но нарастващите разходи по изплащане на щети правят рентабилността недостижима за множество застрахователни компании и за сектора като цяло.

На глобално ниво разходите за ремонт на моторни превозни средства са се увеличили с 20.2% през април 2023 г. в сравнение със същия период на предходната година, при 15.5% увеличение на премиите.

Част от проблема се състои в това, че макар технологиите в новите автомобили да подобряват безопасността и да намаляват честотата и сериозността на загубите от произшествия в дългосрочен план, допълнителната сложност на тези системи и калибрирането на техните сензори, съчетани с влиянието на инфлацията, могат да повишат значително разходите за ремонт.

Застрахователите на имоти също увеличават значително премиите, за да покрият подобни предизвикателства, свързани с разходите за ремонт и подмяна, както и с нарастващата честота и тежест на свързаните с метеорологичните условия щети от бедствия, като например тези, причинени от горски пожари, бури и наводнения.

Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (ЕОЗППО) наскоро публикува доклад относно инфлацията, който потвърждава тези данни и на общо европейско ниво. ЕОЗППО подчертава, че общото застраховане е особено засегнато от растящата инфлация, което е наложило постепенно увеличаване на премиите, за да се покрият увеличените разходи за обезщетения, като по този начин тежестта на инфлацията е прехвърлена, поне частично, върху крайните клиенти.

Според Deloitte, нарастването на цените на застрахователните полици не може да бъде оправдано единствено с инфлацията в очите на клиента, което от своя страна може да породи естествена нужда от по-добро обслужване на застрахователния пазар в Европейският съюз. Това до известна степен рефлектира върху нивото на поведенческия риск поради все по-взискателните клиенти. Този риск е във фокуса на ЕОЗППО от няколко години, но през последната година той е силно повлиян от макроикономическата и геополитическата нестабилност. Преминаването към по-ориентиран към клиента бизнес модел вероятно ще изисква усъвършенстване на технологиите и промяна на фирмената култура, за да се сведе до минимум недостатъчното взаимодействие между вътрешните процеси, с цел да се подобри сътрудничеството между служителите и качеството на услугата за крайните клиенти.

Животозастраховане

В световен мащаб се очаква, че факторите за ръст на премиите в сектора на животозастраховането през 2023-2024 г. ще доведат до различия между развитите и развиващите се пазари. Въздействието на инфлацията върху свободните средства на потенциалните клиенти в развитите държави вероятно ще окаже натиск върху продажбите на индивидуални животозастраховки в САЩ и Европа в допълнение на регулаторните фактори. Обратно, новопоявилата се и растящата средна класа с повишаващи се доходи може да даде тласък на бизнеса в развиващите се пазари. В повечето региони се очаква ръстът на животозастраховането да бъде воден от нарастващото търсене на такива продукти от страна на по-младите, дигитално ориентирани потребители, които, изглежда, са все по-наясно с предимствата на срочните животозастрахователни продукти.

За да се справят с нестабилността, която често е предизвикана от икономически, екологични и обществени промени, много застрахователи активно се преориентират към по-устойчив и предсказуем растеж. Всъщност 2024 г. се очертава да бъде повратна точка за сектора, тъй като светът става все по-дигитализиран, а очакванията на клиентите за по-подходящи и цялостни продуктови предложения и лесно правене на бизнес продължават да ескалират.

Амбицията на европейско ниво също е да се улесни чрез регулаторни мерки инвестицията на частните потребители в инвестиционни продукти, като например животозастраховки със спестовен характер. Стратегията на ЕС за инвеститорите на дребно, която в момента се обсъжда, цели да промени целия спектър от европейски регулации, свързани с инвестиционната дейност, като например директивата за разпространение на застрахователни продукти. Първоначалната идея за пълна забрана на допълнителни стимули при дистрибутиране на такива продукти срещна силна съпротива от пазара, тъй като това би имало обратния ефект и би променило коренно оперативния модел на по-голямата част от животозастрахователите. В резултат това би понижило качеството на услугата в разрез с общите пазарни тенденции, описани по-горе.

Подобно на застрахователите в сектора на общото застраховане модерните технологии могат да помогнат на животозастрахователите и техните посредници да преминат от ролята на транзакции към по-широкообхватно взаимодействие с потребителите, основано на взаимоотношения. Модернизирането на системите може потенциално да улесни използването на алтернативни източници на данни за по-бързо подписване и обработка на заявления, по-безпроблемни кръстосани продажби и персонализиране на клиентите и улесняване на ангажираността им, както и бързо пускане на нови продукти.

Модернизирането на системите обаче не е лишено от предизвикателства. Според неотдавнашно проучване на Делойт в САЩ, проведено сред над 100 компании, по-малко от една трета са завършили някои (20%) или всички (12%) от своите инициативи. Малко над две трети имат проекти, които са в процес на изпълнение или на етап планиране.

Трансформацията на застрахователите и регулационната рамка в ЕС

Развиващата се оперативна среда следва да окаже натиск върху застрахователите в различните сектори да увеличат използването на автоматизация, изкуствен интелект, усъвършенствани анализи и основна трансформация през следващата година. Тези възможности биха могли да бъдат основата, върху която застрахователите да се адаптират към сложността на бързо променящата се среда и да издигнат своята цел.

Усъвършенстваните технологични възможности могат да помогнат за постигането на оперативни цели, като например по-точно ценообразуване и подбор на риска, подобряване на управлението на щети за ограничаване на разходите и подобряване на ефективността чрез рационализиране на операциите. Това също може да допринесе за постигане на по-дългосрочни цели, като например проактивно подпомагане на клиентите за намаляване или елиминиране на рисковете още преди тяхното възникване, насърчаване на персонализирано покритие и услуги за укрепване на взаимоотношенията с клиентите и по-ефективно и ефикасно достигане до сегменти с недостатъчно обслужване.

Дигитализацията на застрахователите върви ръка за ръка с тяхното устойчиво развитие. Устойчивостта и ефективността като концепция не е нова за застрахователната индустрия. Това, което се променя, са все по-високите изисквания на заинтересованите страни и еволюиращият профил на риска - от честотата и сериозността на природните бедствия до финансовите и репутационни последици. Тъй като регулаторните органи в Европа повишават очакванията в тази сфера, застрахователите се ориентират към по-ефективно включване на устойчивостта в корпоративната си стратегия и своите продукти.

Тази нужда от трансформация е посрещната в Европейският съюз от множество съществуващи и нови регулационни изисквания, като основен стълб на регулирането на дигитализацията се оказва защитата на личните данни. Това не е нещо ново само по себе си, но тази нужда придобива съвсем ново изражение, когато става въпрос за навлизащите технологии, използващи изкуствен интелект. Новата регулационна рамка предвижда класификация според нивото на възприетия от тях риск - от ниско до неприемливо. Застрахователните компании ще имат различни задължения спрямо нивото на определеният риск.

От друга страна, застрахователите трябва да изпълняват задълженията, свързани с регулацията относно оповестяването на информация във връзка с устойчивостта в сектора на финансовите услуги, както и регулацията за създаване на рамка за улесняване на устойчивите инвестиции. Тези две регулации имат ключов ефект върху основополагащи за застрахователния сектор директиви, като например Платежоспособност II.

Това е особено важно, тъй като според скорошно проучване на Делойт почти 50% от висококвалифицираните служители вземат предвид ключовите показатели за устойчивост, когато избират следващия си работодател. Това може да се окаже фатално за бъдещето на някои компании, особено в сектори като застрахователния, в които има недостиг на кадри.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар