🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Инвестирането е социален феномен повече от всякога

Цените и колекционирането на предмети като спортни карти и други необичайни неща изживяват бум

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Индексът S&P 500 може да достига нови върхове, но за да разберем наистина размера на пазарното изобилие в момента, е достатъчно да споменем Nyan Cat. Анимираното меме, кодирано криптографски като "незаменим маркер" (и който е уникален и различен от некриптираните версии на анимацията, които могат да бъдат намерени бързо в интернет), наскоро беше продадено на търг за близо 600 000 долара (30 ETH Етереум) . Процъфтяват и други странни колекционерски предмети. Някои спортни картички от сравнително скоро сега носят милиони долари; цените на редки карти Pokémon скочиха. Новите платформи за търговия, подкрепени от инвестиции на знаменитости, се включват в действието. Разрастващата се мания може да изглежда като тревожно доказателство за повишаване на апетита за риск и може би е така. И все пак това илюстрира все по-социалния характер на инвестициите и поставя нови въпроси за финансовата икономика.

Пазарите не са фино настроени инструменти за разпределение на капитала. Рационалните търговци невинаги са готови или могат да залагат срещу безсмислени пазарни движения. Поведенческите икономисти (бихейвиористите) откриват голямо разнообразие от когнитивни пристрастия, които могат да накарат инвеститорите да търгуват по нерационални начини. Хората надценяват способностите си, не са склонни да приемат загуби, дори когато благоразумието диктува, че трябва, и реагират прекомерно на малки движения в цените са няколко примера. И все пак този вид пристрастия не изглеждат напълно достатъчни, за да обяснят странността на скъпите цифрови видеоклипове на котки или непредпазливото пътуване с влакчета на ужасите с акциите на търговец на дребно като GameStop. Както отбелязва през 2014 г. Дейвид Хиршлайфер от Калифорнийския университет в Ървайн, може би е време да преминем отвъд поведенческите финанси към "социални финанси".

Какво може да означава това? Социалното финансиране може просто да бъде такова, при което социалното предаване на информация има важен ефект върху пазарите. В съвместен доклад с Бинг Хан от Университета в Торонто и Йохан Уолдън от Калифорнийския университет в Бъркли г-н Хиршлайфер предполага например, че промените в нормите по отношение на откритото обсъждане на търговските успехи могат да повлияят на това какви видове стратегии се разпространяват и как. Това от своя страна може да повлияе на апетита за риск на целия пазар като цяло. (Финансовите специалисти не биха били изненадани да разберат, че социалното предаване на информация е важно; необходимостта да бъдете близо до шума на неформалните бърборения на пазара е една от причините, поради които дейността на финансовия сектор има тенденция да се концентрира в центрове като Лондон и Ню Йорк.)

Инвестиционна зараза

И все пак социалните връзки могат да служат като нещо повече от проводници за обмен на информация. Всъщност решението на един човек да направи конкретна инвестиция може да доведе до по-голяма вероятност хората около него да последват примера му. Инвеститорите, следващи чуждата инициатива, могат да го направят, защото са научили нещо от своите колеги за определен актив. Можете да се потопите в криптовалута например, след като откриете, че тя съществува, и чуете за нейната механика от приятел. Ефектите от споделянето също могат да отразяват желанието да бъдете в крак с модата, да демонстрирате, че сте финансово кадърни като другите хора във вашия социален кръг, или да избегнете неудобството от пропускането на финансови печалби, които вашите колеги са били достатъчно умни да направят. Изследванията на Патрик Байер и Джеймс Робъртс от университета "Дюк" и Кайл Мангум от Федералния резерв във Филаделфия показват доказателства за този вид "инвестиционна зараза" по време на американския жилищен бум. Анализирайки данните в градската част на Лос Анджелис, авторите установяват, че жителите стават с 8% по-склонни да инвестират в рамките на годината, когато техни съседи са инвестирали в жилище.

Но някой може да пожелае да инвестира в същото нещо като другите поради възможността за "съвместно потребление", смятат Леонардо Бурштин от Чикагския университет, Флориан Едерер от Йейлския университет, Бруно Ферман от Икономическото училище в Сао Пауло и Ноам Юхтман на Лондонското училище по икономика. Тоест човек може да извлече удоволствие от инвестиция, защото създава възможности да говори за инвестицията с другите и да се наслаждава на споделения опит. Това със сигурност помага да се обясни защо любителите на различни видове - като колекционери на бейзболни карти и ентусиасти на покемони - могат да се включат в спекулациите. Размяната на карти или приказките за движението на цените е просто друг начин да се свържете с другите в рамките на споделено занимание. Възходът на биткойн и други криптовалути също е активиран от сплотени общности, чиито членове споделят интереси и виждат участието в криптосвета като част от тяхната идентичност.

По-добри заедно

Както показа епизодът с GameStop, търговията като забавна групова дейност се прехвърли в неподвижния свят на фирмените акции, подпомогнати от нарастването на платформите за търговия на дребно и социалните мрежи. Акциите на търговеца на видеоигри скочиха от около 40 долара на 400 за две седмици при почти никакви новини, задвижвани отчасти от активността на онлайн общности като форума WallStreetBets в Reddit. За много от хората, които споделят информация за своите залози и се приветстват взаимно, финансовите печалби или загуби изглеждаха вторични за пълната радост от това, че са част от групата. Инвестирането се превърна в опит за потребление.

Не всеки обаче може да смята, че цената си е заслужавала, особено след като акциите на GameStop отново потънаха. Все по-голямото социално финансиране повдига трънливи въпроси пред политиците. Колко лесно трябва да бъде за начинаещите да се присъединят към финансовия пазар, еквивалентен на флаш моб? Как трябва да се регулира финансовата власт на влиятелните социални медии? Нарастването на инвестициите като масова социална дейност, преследвана както за хвалби, така и за финансова печалба, застрашава ли способността на пазарите да насочват парите към продуктивни цели? И все пак си струва да припомним, че търговците и пазарите винаги са били социални зверове. Малко състояние, похарчено за криптиран видеоклип на котка, може да не е знак за тревожна промяна, отколкото разкриване за това как винаги са функционирали финансовите пазари.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар