🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Когато инвестирането стане мийм

Противно на очакванията малките инвеститори подобряват ефективността на пазарите

Мийм акциите се споделят в почти всички социални платформи
Мийм акциите се споделят в почти всички социални платформи
Мийм акциите се споделят в почти всички социални платформи    ©  Reuters
Мийм акциите се споделят в почти всички социални платформи    ©  Reuters
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Meme акциите се завръщат." Tова написа в проучване до клиентите си през юни Сам Ууд, директор на анализаторското звено на Aravis Capital, британска инвестиционна компания. "Проблемите в ликвидността и координираните покупки на опции и акции от инвеститори на дребно, които на пръв поглед достигнаха своя пик през януари, се върнаха за отмъщение през май" добавя Ууд, а според данните, публикувани в доклада, кошница от меме акции се покачва с над 95% за период от 1 месец между 9 май и 9 юни, докато през същото време бенчмаркът S&P 500 губи 0.13%.

Това, което инвеститорите наричат meme акции, всъщност е съвсем скорошен феномен. Явлението е напълно нормално следствие от появата на социалните медии в началото на хилядолетието и премахването на бариерите за обикновените инвеститори през последните няколко години. С възникването на специализирани форуми като "/wallstreetbets" в Reddit и Stocktwits, Twitter за инвеститори и трейдъри, дори Tradebird, неуспешният проект на българската Trader.bg, инвестирането и търгуването на финансовите пазари се превърна в социална дейност, или социална търговия.

С възникването на социалната търговия, където аматьорите просто копираха от по-добрите, се появиха и мийм акциите, които в началото на 2021 г. взривиха Wall Street в епизода с Gamestop. Самата дума меме (или мийм) описва феномен на социалните медии, където се постват картинки (или видео, Gif и т.н.), придружени от коментар с текст или емоджи. В този смисъл мийм акциите са публични компании, за които се говори в социалните медии.

Проучване на нидерландски и италиански анализатори, публикувано от университета VU в Амстердам през юни, анализира феномена. Според тях индивидуалните инвеститори не се ограничават само до няколко сайта като Reddit. "Фактът, че малките инвеститори могат да бъдат активни на няколко (социални) платформи едновременно... означава, че сигналите за покупка могат да се срещнат навсякъде." Анализаторите смятат, че това допълнително "подсилва ефекта от разпространението на meme stocks феномена".

Как да открием меме акциите

Най-лесният начин да се открият меме акциите е чрез търсене в социалните мрежи с "#" или "$" придружен от тикъра на компанията. Например #APPL или $AAPL за Apple. Проучването от нидерландския университет открива 6 компании, които се срещат често в постове по социалните медии, придружени от мемета, като ги разделя на две групи. Компании с mementum, или акциите, чиито цени се покачват, когато се увеличи обемът на постовете, и компании, които не реагират на покачването на шума в социалните медии.

Компаниите с mementum (игра на думи от momentum, инерция) са AMC, Kоss и Gamestop. Акциите на изброените компании се покачват, когато индивидуалните инвеститори се активизират онлайн, от друга страна обаче, фирми като Disney, Moody's и Pfizer не реагират на покачването на шума в социалните платформи. Според проучването приемането на компания за меме акция може да бъде подвеждащо, "тъй като това би могло да накара (инвеститорите) да мислят за мемето като скъпоценна характеристика на конкретна компания".

Естествено колкото по-голяма е компанията и ликвидността на ценните ѝ книжа, толкова по-трудно е за индивидуалните инвеститори да повлияят в цената на акциите. Това е основната причина, поради която компании като Gamestop са толкова волатилни в сравнение с Pfizer, въпреки че интереса на индивидуалните инвеститори и към двете компании е огромен.

Ефектът върху ефективността на пазарите

Френско проучване от миналия месец (юли) използва друг подход при определянето на меме акциите. Професори във френската школа за бизнес и мениджмънт, NEOMA, анализират влиянието на meme stocks феномена върху ефективността на пазарите, като дефинират meme stocks компаниите спрямо списъка с акциите, на които Robinhood ограничи търговията през февруари, както и на компаниите, за които смяташе да забрани търговията.

Компаниите, чиято търговия Robinhood ограничи в началото на годината, са 8 (от 15), докато списъкът не се разшири до 50 компании. Фирмите от двата списъка френските професори разделят на два индекса - Meme Stocks 8 (MS8) и Meme Stocks 50 (MS50), като анализират представянето на индексите във времето. Данните показват, че доходността и обемите на търговията в двата индекса се е увеличила драстично от началото на годината, докато в същото време "почти нищо не се е променило фундаментално за тези компании през това време".

Естествено това повдига въпроса доколко този феномен е полезен за пазара и дали не се образува балон. Според френските професори малките инвеститори не нарушават баланса на пазарите, дори напротив.

"Въпреки че се смята, че тези инвеститори в социалните медии, които претендират (може би по-иронично), че не са професионални инвеститори, влошават ефективността на пазара, нашите резултати не сочат към такова заключение. Напротив, изглежда, че способността на голям брой инвеститори на дребно да имат безпрецедентен и свободен достъп до сложна финансова информация, съчетана със силата на тълпата, може да подобри ефективността на пазара чрез разпространение на информацията", се казва в доклада.

Има ли рискове за системата

Най-голямото притеснение на професионалните инвеститори и институциите е, че малките играчи на пазара увеличават риска. В действителност използването на ливъридж чрез деривати като финансовите опции допринася за увеличаването на риска на пазара. Данните показват, че въпреки ръста на инвестициите от индивидуалните инвеститори, повечето капитал отива към рискови активи, докато вложенията в по-пасивни активи като борсово търгувани и взаимни фондове изостават. "Дребните инвеститори движат пазара в момента благодарение на пандемията и падането на комисионите, свързани с търговията. Въпреки забавянето напоследък, според експертите не се вижда края на тенденцията", казва Питър Мадигън, директор в инвестиционната компания BNY Melon.

"Въпреки целия фокус върху пазарните действия в края на януари, историята, която пазарните данни ни казват, е ясна: този скок на инвеститорите на дребно далеч не е приключил" смята Адам Инзирило, анализатор в Cboe.

Други проблеми излизат на светло

Феноменът на мийм акциите вече привлече вниманието на законодателите и регулаторните органи, които изразиха известен интерес към структурна реформа. Според някои анализатори проблемът хвърли светлина върху payment for order flow (плащането за пренасочване на поръчките) и дарк пулувете.

Чрез тези услуги брокерите успяха да прехвърлят таксите, свързани с търговията от малките инвеститори на фондовете, които плащат на посредниците, за да научат позициите на малките инвеститори (и потенциално да застанат от другата страна). Дебатът по темата още не е приключил, тъй като може да се оформи като огромен проблем, свързан с конфликт на интереси в бъдеще.

Според някои анализатори, ако се спре плащането за пренасочване на поръчки, брокерите ще бъдат принудени да върнат част от таксите, а според Тереза Гилардучи, американски професор по икономика, дори минимално повишение в комисионите може да откаже индивидуалните инвеститори и да сложи край на феномена. "Ако добавите такса от 0.1% към цената на транзакцията, това би било достатъчно, за да обезкуражите спекулантите на дребно", казва тя.

Реакцията на регулаторите

Попитан за феномена на мийм акциите по време на изслушването си в Сената през март, Гари Генслер, председател на SEC, зададе само риторични въпроси. "Как да защитим инвеститорите, от това да използват приложения за търговия с поведенчески системи, предназначени да стимулират клиентите да търгуват все повече и повече", обърна се към Сената г-н Генслер.

Засега на прицел остават системите за плащания и пренасочване на поръчки от брокерите към фондовете, но според американския професор Андрю Фолмър, ако настоящият модел бъде забранен, брокерите просто ще се опитат да съкратят разходите от друго място. "Подвеждаща пазарна информация, неправомерно поведение - да, регулирайте срещу това поведение. Но не можете да регулирате риска от загуба на пари на финансовите пазари", споделя Волмер.

Аптетитен, но рисков залог

За да може компания да се превърне в "печеливше меме" са нужни няколко катализатора. На първо място, акциите на компанията трябва да са евтини - колкото по-евтини, толкова по-добре. Ниската капитализация и липсата на ликвидност също са фундаментални обстоятелства. И не на последно място, висок процент от акциите, които се предлагат на пазара, трябва да са заети от къси позиции на хедж фондове.

По принцип компании, които отговарят на тези условия, често са близо до фалит, което прави този тип търговия изключително рисков. Като се включат в сметката и дериватите, които също са с ниска ликвидност, ситуацията става взривоопасна. Когато акцията започне да се покачва и меметата в социалните медии започнат да се споделят, у по-неопитните инвеститори се задейства страх от изпускане на възможността (FOMO), което стартира домино ефект върху целия пазар. Това един ден обаче може да се обърне изцяло срещу тях, особено онези, които са влезли последни.

Колкото повече дълг, толкова повече доходност

Общото между всичките мийм акции е, че компаниите им изпитват трудности с ликвидността, имат огромни дългове и работят на загуба. AMC например губи 900 млн. от началото на годината, Gamestop - 66 млн. (до април 2021 г.), а Blackberry - 62 млн. (за три месеца до края на май).

Естествено загубите намаляват драстично в сравнение с пандемичната 2020 г., но основната причина за негативните финансови резултати продължават да бъдат огромните задължения на компаниите. AMC дължи около 5.5 млрд. долара, които постепенно намаляват, но разходите за обслужването на кредита са огромни - над 240 млн. от началото на годината.

Gamestop, от друга страна, успя да се възползва от покачването на акциите през тази година, като продаде част от ценните си книжа, за да погаси почти целия си дълг от около 0.5 млрд. От над 550 млн. миналата година задълженията сега са под 50 млн.

Ситуацията при Blackberry е подобна. След като спря да произвежда телефони, компанията се насочи към софтуера. Общите задължения на компанията са около 700 млн. долара, като близо една четвърт (170 млн) от дълга трябва да се изплати в рамките на 12 месеца и близо 70% (480 млн.) през следващите 3 години.

Въпреки незавидната ситуация, в която са изпаднали повечето компании, акциите им са сред най-доходоносните от началото на годината. AMC е поскъпнала с над 1400% от януари насам, Gamestop - с над 800%, a Blackberry - с "едва" 50%.

За сравнение Apple и Amazon са възвърнали на инвестоторите 12% и 4% респективно за същия период от време, като дори не могат да се сравняват с бенчмарка S&P 500, който е добавил около 20% за годината.

Проблемът е, че печалбите могат да се изпарят всеки момент. Само в случая с Gamestop с намаляването на задълженията й намалява и рискът от фалит, докато при останалите компании задълженията продължават да бъдат огромна част от разходите, като при Blackberry и AMC, а и на останалите мийм акции. И докато задълженията се увеличават, печалба едва ли ще има.

Все още няма коментари
Нов коментар