Колко е важно да (не) знаеш

Изложба в Гьоте-институт приканва да разберем повече за нестандартната работа и живота на съвременната художничка Марияна Василева

Марияна Василева    ©  Цветелина Белутова

Преди работата й да бъде показвана на места като Tate Britain и Pompidou, съвременната художничка Марияна Василева извървява дълъг път.

Той започва от предбалканското село Добротица, където е родена през есента на 1964 г. "Майка ми винаги е разказвала, че съм се опитвала да летя. Хвърляла съм се от високо към нея без страх дали ще бъде уловена", разказва Василева, която живее и работи в Германия от вече три десетилетия и на фона на международните си успехи е слабо позната в България. В Добротица токът и течащата вода са рядкост, новините идват не с вестник - медията е мъж, който бие на барабан и ги разказва. Марияна помни как първият цветен телевизор идва в селото и това прави съседа, който го притежава, най-желания домакин. Тези детайли в детството маркират отношението й към технологията и как тя се свързва с примитивното в нас. Впоследствие учи във Велико Търново, а по време на часовете е често разсеяна, някъде в мислите и идеите си за различно бъдеще. "Често изневиделица усещах тебешира върху главата си."

В семейството й има както хора, които симпатизират на тогавашния режим, така и такива, които са против него. Между тези крайности тя вижда изкуството като възможност за независима себеизява, неутрална територия. "Както казваше дядо ми, който беше поп - аз знам, че нищо не знам, а ти, момиче, и това не знаеш."

Преходните и адаптивните състояния, през които преминава в годините между селото и града, се повтарят при установяването в Германия. "Нямах особено желание да ходя в чужбина, но тогавашните разбирания, че трябва да имитираш нечий стил, за да влезеш и да останеш в Националната художествена академия, ме отблъснаха." Заминава за Лайпциг през 1990 г., две години по-късно отива в Берлин, за известно време се занимава със сценография. "Общото между всички тези места е манталитетът, че всеки е зависим от другия."

В първите години в Берлин тя се отдава на разнообразната арт сцена в града. "Добре е човек да се потопи и да види какво правят другите. Събитията те теглят къде ли не и е важно да си информиран какво се случва, но след 4-5 години реших, че все пак това е чужда енергия и трябва да се фокусирам, за да се получи нещо автентично, да развия собствен визуален език." За нея това осъзнаване преминава и през отхвърляне на наложеното в България разбиране "да не се изложиш пред другите".

От двайсет години Василева живее изцяло от изкуството си. "Баща ми много искаше да пътува - желание, което той така и не осъществи. Така че може би го правя вместо него. Но независимо къде по света съм била, за мен основното остава човекът - не обичам тези, които се крият зад институции, обичам тези, които могат да решат проблеми сами, по хуманен и положителен начин."

Сега Василева е в София за изложбата Win/Lose, която обединява инсталации, обекти и видео - първа за нея тук от пет години насам. Изложбата е съвместна с германския художник Отьорг А.К., също артист с богата на международни изяви биография, който сега живее между София и Берлин.

В изложбата влиза част от бъдещия й 90-минутен филм Far Away and Next to Us, вдъхновен от части от живота на Василева и самотата в съвременното ежедневие.

Изразните средства през годините се променят, но не и някои принципи. За Василева е изключително важно да се запази любопитството, да не се губи ентусиазмът по време на работа. "Когато художниците знаем по-малко, това е повече за нас."

Win/Lose на Марияна Василева и Отьорг А. Г. е в Гьоте-институт до 18 септември. Събитието е част от поредицата "1+1: Арт сцена Германия", в която български художници в Германия правят своя селекция и представят непознати на местната публика автори. На 3 септември част от изложбата ще се пренесе в Берлин.

Все още няма коментари
Нов коментар