🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Модната сюжетна линия в "Клети създания"

Филмът на Йоргос Лантимос, разказан през спечелилите "Оскар" костюми на дизайнерката Холи Уадингтън

Сценарият на филма умело се преплита с гардероба на главната героиня Белла, която открива себе си и света
Сценарият на филма умело се преплита с гардероба на главната героиня Белла, която открива себе си и света
Сценарият на филма умело се преплита с гардероба на главната героиня Белла, която открива себе си и света    ©  Форум филм
Сценарият на филма умело се преплита с гардероба на главната героиня Белла, която открива себе си и света    ©  Форум филм
Темата накратко
  • Приказно-чудатите костюми на дизайнерката Холи Уадингтън влизат надълбоко в сценария и засилват образите на героите.
  • Историята в "Клети създания" се развива хронологично, а идеята зад костюмите следва израстването на героинята Белла Бакстър от дете до независима жена.
  • Стилът на Белла става шарен, налудничав, екстравагантен и е като контрапункт на консервативните мъжки облекла за периода.

Подборът на дрехи, костюми и аксесоари във филмовите продукции е като поддържащите роли - не са от първостепенна важност, но не може без тях. В случая на "Клети създания" обаче те се развиват като паралелна, също толкова ключова за разказа сюжетна линия. Приказно-чудатите костюми, създадени с въображението и таланта на дизайнерката Холи Уадингтън, влизат надълбоко в сценария и засилват образите на героите. И всичко това съвсем заслужено й донесе "Оскар" за "Най-добър дизайн на костюми" - една от общо четирите награди на академията за "Клети създания". Дори приемайки статуетката на сцената, Уадингтън продължи да носи визуалното усещане за филма, облечена в тъмна кадифена рокля и обеци с големи висящи очи, напомняйки ни да се вглеждаме внимателно в детайлите.

Свобода за въображението

Визуалната наслада, която носи филмът, нямаше да бъде възможна без комбинацията от сюрреалистичен поглед на режисьора Йоргос Лантимос и афинитета към викторианска мода на дизайнерката Холи Уадингтън. Разбира се, последният щрих от този налудничав меланж поставя арт директорката Шона Хийт, която също получи "Оскар" за продукцията.

Сюжетът на "Клети създания" се развива в края на XIX век. Затова и единствените насоки на Лантимос към дизайнерката са костюмите да не бъдат нито твърде характерни за епохата, нито твърде измислено фантастични. Пред The New York Times Холи Уадингтън разказва, че режисьорът й е показал и само една референция за дреха - широки надуваеми панталони със силно преувеличени извивки.

Ключов елемент за стила на главната героиня във филма Белла Бакстър (Ема Стоун) е решението на Лантимос тя да бъде с много дълга черна коса, вдъхновен от картина на австрийския художник Егон Шиле. Именно това определя основната палитра на костюмите - цветова комбинация от златно, жълто и небесносиньо, характерна за приказните герои.

Червената нишка в сценария е изследването на света и опознаването на себе си като начин за извоюване на лична свобода. Героинята Белла Бакстър е жена с мозък на дете, което пораства пред очите на зрителите. Затова и всеки различен етап от развитието й предполага нов стил. Сексуалното разцъфване на героинята също има ключово място не само във филма, но и в измислянето на гардероба за него, или по-точно в събличането му. "Имах много и леко неловки разговори с Йоргос за това. Той ме питаше: "Как се прави секс в тези дрехи?" Сигурно съм изглеждала леко смутена, но той изобщо не беше", казва пред The New York Times дизайнерката.

За всичко останало режисьорът дава пълна свобода и се доверява на въображението на Холи Уадингтън. А то почти не познава граници благодарение на дългогодишния й опит като театрален дизайнер и специализирането й в историческа дамска мода, която тя успява да пренесе в съвремието.

Дрехи за игра

Историята в "Клети създания" се развива хронологично, а идеята зад костюмите следва израстването на Белла Бакстър. В началото, още с детски навици и обличана от прислужницата в къщата, стилът на героинята напомня на дете, което си играе с дрехите на майка си. Именно това усещане иска да придаде и дизайнерката. "Опитвах се да уловя противоречието, което се получава, когато децата пробват дрехи на възрастните. Изглежда като прекрасен хаос, в който през грешките си се учат да създават нещо ново", казва Уадингтън пред BBC.

В този период Белла носи обемни горни дрехи с буфан ръкави, които ще виждаме през целия филм, а долната част на облеклото често се доближава повече до бельо. По думите на Холи Уадингтън вдъхновението за стила идва от официалните дрехи на децата за сватби, рождени дни или партита, които след дълга игра изцяло променят формата си, а в края на вечерта и част от тях липсва. Запомнящата се капитонирана дълга пола, която има само задна част, е една от любимите дрехи на дизайнерката във филма. "Наистина е впечатляваща, прилича на опашка на русалка. Направихме я от коприна и беше наистина трудно да се конструира. Видях препратка в историческа книга за костюми и си помислих, че много прилича и на пухеното яке на Moncler", уточнява тя пред Vogue.

Стилът на израстването

Главната героиня е медицински експеримент на налудничавия хирург Богуин Бакстър (Уилям Дефо). Той е и първият мъж в живота й, който се опитва да я контролира. След него идват срамежливият годеник (Рами Юсеф), който боготвори Белла, и авантюристичният използвач (Марк Ръфало), който й предлага приключения по света в замяна на сексуални удоволствия. Тя избира да пътува и за първи път има свобода на избор - подготвя дрехите си сама, а не с помощта на прислужницата. Стилът на Белла става шарен, налудничав, екстравагантен и е като контрапункт на консервативните мъжки облекла за периода.

Буфан ръкавите вече преливат от екрана на зрителите. Издути, блестящи, напластени, разрошени, те не могат да бъдат пропуснати, а размерът им се увеличава със същата скорост, с която Белла трупа познания за света и за себе си. "Огромни са. Йоргос беше много въодушевен от тях. Те не са маркетингово цунами като розовото от филма "Барби", но се превърнаха в прекрасен сблъсък на мода и култура", обяснява Холи Уадингтън, цитирана от The New York Times.

В Лисабон Белла опознава себе си и през сексуалните удоволствия. Тя се разхожда по улиците на Лисабон с жълти къси панталонки, които сменя с прозрачна пола за вечеря. И в двата случая с бели блузи с жабо, които са препратка към викторианската ера. Неслучайно в нито един момент от филма няма да видим също популярните за XIX век корсети. Според дизайнерката те са символ на контрол над женското тяло. В историята за Белла целта е точно обратната - тялото й да бъде свободно.

Тя се запознава със страданията в Алесандрия, облечена в дълга бяла рокля, като символ на чистота и невинност. Заминава за Париж, градът на плътските удоволствия, който я посреща със зимна обстановка. На фона на този снежен пейзаж Белла е облечена с дълъг бледожълт дъждобран, наричан още "палто презерватив". Отново сценарият на филма се преплита с гардероба. Именно това е моментът, когато героинята започва да продава тялото си в местния бордей. "Ако го виждате като презерватив, то определено облеклото е и функционално за този момент от сюжета", казва пред BBC Дебора Жерним, специалист по филмово изкуство от Roehampton University.

Паралелно на работата й в бордея Белла започва да изучава социализма и появява желание да стане лекар. Вече гардеробът й не отговаря на плътските интереси и става консервативен. Тъмни цветове, обемни сака с буфан ръкави (разбира се), високи ботуши и чорапи. Облеклото й напомня униформа, в която обаче продължава да се забелязва почеркът на героинята през къси поли и панталони.

Независима женственост

Завръщането на Белла при създателя и годеника й я отвежда до сватба. Булчинската й рокля е една от емблематичните дрехи във филма. Тя има обръчи не само около тялото, но и около ръцете, които правят ръкавите още по-обемни. В този момент от сценария роклята може да бъде възприета като клетка, в която сватбата я затваря, но и като разперени криле или надути балони, които ще отнесат героинята до следващ етап от живота й. Дълго време дизайнерката Холи Уадингтън изпитва колебания дали Белла да има воал, който е традиционен елемент от облеклото на нетрадиционната героиня. "Казвах си "тя не би носила това нещо, нелепо е", но в момента, когато го сложих на лицето й, това се превърна в любимия аутфит на Ема Стоун", казва тя, цитирана от Refinery29.

Краят на историята за Белла Бакстър слага завършек и на модното израстване на героинята. Тя вече познава физическите и емоционалните удоволствия, пагубното страдание и нестихващо забавление, сблъскала се е с живота и със смъртта. И всичко това оформя женския й образ. Вътрешното й спокойствие се отразява и на външния й стил. Във финалната сцена, с книга и питие в ръка, Белла е облечена в уютен бял пуловер и дълга кафява пола. Едно нещо обаче остава непроменено до самия край - големите ръкави.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар