Мода по галисийски

Пътуване до Ла Коруня, където изкуството среща модата

Страстта към модата на галисийците не е само бизнес. Тя е част от ежедневието им, а уличната мода доказва, че стилът не се учи и е въпрос на усет и естетика
Страстта към модата на галисийците не е само бизнес. Тя е част от ежедневието им, а уличната мода доказва, че стилът не се учи и е въпрос на усет и естетика
Страстта към модата на галисийците не е само бизнес. Тя е част от ежедневието им, а уличната мода доказва, че стилът не се учи и е въпрос на усет и естетика    ©  Сирма Пенкова
Страстта към модата на галисийците не е само бизнес. Тя е част от ежедневието им, а уличната мода доказва, че стилът не се учи и е въпрос на усет и естетика    ©  Сирма Пенкова
Темата накратко
  • Градът е родното място на модния гигант Inditex, който сега е най-големият работодател в региона.
  • Редица млади предприемачи и бивши служители на компанията основават собствени марки за дрехи и аксесоари и отварят малки магазини в центъра на Ла Коруня.
  • Преди пет години местният държавен университет прави първата бакалавърска програма по моден мениджмънт.

Мадрид не е Испания. И Барселона не е. Но каталунската столица е добра отправна точка към модния извор на страната - Ла Коруня. На брега на Атлантическия океан, градът е избран за център на Галисийския регион и представлява комбинация от испанска темпераментност и португалска лекота.

Туристическото любопитство рядко стига до Ла Коруня, който крие в себе си повече от просто няколко забележителности. Градът е родното място на модната империя Inditex с множество брандове, сред които Zara и Massimo Dutti, чиято централа все още се намира на няколко километра от Ла Коруня. Бизнесът, създаден от Амансио Ортега и управляван сега от дъщеря му Марта Ортега Перес, не просто е един от основните двигатели на икономиката на града, но спомага за оформянето му като моден център на региона.

Изморени от бързата мода, през годините редица бивши служители на компанията създават собствени брандове за дрехи и аксесоари и отварят малки локални магазини, които превръщат центъра на Ла Коруня в голяма витрина на модните тенденции. Новосъздадената фондация на Марта Ортега Перес Fundacion MOP пък си поставя за цел да направи модната фотография достъпна за широката публика и за втора поредна година организира мащабна изложба, този път на американския фотограф Стивън Майзъл.

На края на Испания

Почти двучасовият полет от Барселона към северозападна Ла Коруня, който местните наричат А Коруня или просто Коруня, оставя впечатление, че пътуваш между градове от различни държави. Това е, от една страна, заради резкия контраст в климата - от слънчеви бани към брулещ океански вятър, а от друга, и заради разликата в езика.

Галисийският е комбинация от испански и португалски и се изучава наред с испанския като основен език в училищата от региона. Тъй като туристи рядко стигат до града, местните не говорят английски.

Около 15 минути отнема пътят от малкото летище до центъра и пристанището, където дори в най-активните часове от деня атмосферата остава спокойна. Впечатление прави специфичният дизайн на сградите с високи остъклени балкони, наречени galerías, в основата на които се помещават подобни на парижките кафенета.

В малките улички, част от пешеходната зона на града, може да се открият стари заведения, в които сякаш времето е спряло някъде в края на 90-те години и сервират типични за региона тапаси. Сред тях са миди в оцет, октопод по галисийски с картофи, тортия, която разделя местните на два лагера - тези, които я предпочитат с лук, и тези, които си я поръчват без, и разбира се, сирена с хляб. Всички те, подхождащи си с испански червени и бели вина.

Улична мода

В оплетените малки пешеходни улици се намират и десетките магазини на местни дизайнери. Витрините им са изчистени, а колекциите малки. Ла Коруня е градът на вечната пролет, температурите не падат под нулата и не надминават 25 градуса. С това са съобразени и колекциите на дизайнерите, които залагат на ярки цветове, но семпли модели.

Основната гордост на собствениците е, че дрехите и аксесоарите им са произведени в Галисия, много от тях ръчно и с грижа към природата. Устойчивата мода е водеща за локалните дизайнери. "Това е галисийският начин да правиш мода", казва ни д-р Мануел Ескуридо-Калво, преподавател по моден мениджмънт в Университета в Ла Коруня.

"Повечето компании са семейни, основани с цел да правят луксозни брандове с мисъл за околната среда", уточнява той. Някои дизайнери обаче отварят собствени магазини като продължение на работата си в гиганта Inditex. Водени от любовта си към модата, но изморени от бързото производство и корпоративната работа, те оформят новия облик на града с фокус върху устойчивата мода. Такъв например е брандът Maazi на Мариан Фернандес Ориве, работила 25 години в Inditex, а сега собственичка на малък магазин за дамска мода на ул. Teresa Herrera в Ла Коруня.

Страстта към модата на галисийците не е само бизнес. Тя е част от ежедневието им, а уличната мода доказва, че стилът не се учи и е въпрос на усет и естетика. По обяд кафетата и ресторантите се пълнят основно с местни, които не бързат заникъде. Мъжете често носят шапки, вероятно заради океанския вятър, а жените са облечени с флорални мотиви, сякаш напук на студеното време през март.

Тук образованието среща бизнеса

За разлика от стила, интересът към модния бизнес може да се провокира и с помощта на образованието. Преди пет години Университетът в Ла Коруня създава първата бакалавърска програма в региона по моден мениджмънт.

"Тя не е с фокус дизайн, а управление на моден бранд. Учим студентите на всички стъпки в процеса - от изпълнение на колекция до доставка на продукцията, за да могат да станат мениджъри на компании в областта на модата", разказва ни д-р Мануел Ескуридо-Калво, ръководител на програмата и преподавател в университета.

Срещаме се с него в град Ферол, на по-малко от час път от Ла Коруня, където се намира факултетът по мода. Той се помещава в сградата на стара болница и е част от по-голям студентски кампус. Миналата година завършва първият випуск от програмата и по думите на Калво всички студенти вече се реализират професионално. "Те не стават продавачи, а част от мениджмънт екипа на различни модни брандове, сред които Stradivarius и Balenciaga", допълва той.

Програмата залага на практически умения и през последната година от обучението си всички студенти имат задължителен стаж в компании от бранша. По думите на Калво търсенето на кадри е толкова голямо, че тази година запитванията на компании за партньорство с университета са повече, отколкото броят на студентите. В програмата по моден мениджмънт приемат общо 50 кандидати, а тази година сред тях е и българката Пепи Димитрова.

"Не мога да рисувам добре, но мечтая да се занимавам с мода, затова избрах да уча моден мениджмънт. Това е възможност да бъда част от индустрията, но няма и да се откажа да създам собствен бранд", разказва тя. По думите й има възможности за развитие в Ла Коруня.

"Много местни млади и предприемчиви хора създават свои марки тук, случва се много по-често, отколкото в България. За чужденците е по-трудно да навлязат, защото галисийците са много сплотена общност", казва още Пепи Димитрова.

Inditex - най-големият работодател в региона мисли и за изкуството

Като семейна компания продължава да действа и Inditex. Въпреки разрастването до модна империя основателят Амансио Ортега още притежава 59% от бизнеса и миналата година прехвърли ръководството му на дъщеря си. Вероятно именно заради привързаността към Галисия, централата на компанията продължава да бъде близо до Ла Коруня, където се случва и дизайнът на колекциите. Inditex е и най-големият работодател в региона. По всичко личи, че новият ръководител на бизнеса Марта Ортега Перес иска да развива Ла Коруня не само икономически, но и културно.

За втора година в центъра на града, в индустриално пространство близо до пристанището, Перес организира изложба за модна фотография през фондацията й MOP. В нея са представени над 100 снимки на американския фотограф Стивън Майзъл, всички направени през 1993 г., когато прави и 28 корици на модното списание Vogue.

Изложбата Steven Meisel 1993 A Year in Photographs е отворена до 1 май и цели да популяризира Ла Коруня, модата, изкуството и не на последно място - да образова. Затова тя е безплатна и всеки ден се организират посещения на ученици и студенти, за да разберат повече за модата от емблематичната 1993 г. през обектива на Майзъл. Впечатление прави, че никъде в рамките на изложбата не се рекламира нито Inditex, нито MOP, фокусът й е единствено върху изкуството.

Първата изложба, организирана от Перес, беше през 2022 г. в чест на модния фотограф Питър Линдберг. Тя беше посетена от над сто хиляди души за четири месеца. Сега по думите на организаторите още към март работата на Стивън Майзъл е видяна от над 150 хил. души. Това, изглежда, е само началото. Целта на Марта Ортега Перес е през фондацията си да запознава хората с творчеството на "великите гении на фотографията", а това носи след себе си повече от знание за бъдещите поколения творци, които на свой ред ще развиват региона като център на модни и културни постижения.

Все още няма коментари
Нов коментар