Новата вълна в лондонската мода

Изложбата Rebel се организира в партньорство с модния бранд Alexander McQueen

Изложбата представя дизайнери от Newgen и разказва за това как британската столица вдъхновява работа им
Изложбата представя дизайнери от Newgen и разказва за това как британската столица вдъхновява работа им
Изложбата представя дизайнери от Newgen и разказва за това как британската столица вдъхновява работа им    ©  Сирма Пенкова
Изложбата представя дизайнери от Newgen и разказва за това как британската столица вдъхновява работа им    ©  Сирма Пенкова
Темата накратко
  • Изложба в Design Museum представя новото поколение дизайнери, променили модата и поп културата в британската столица.
  • Rebel е посветена на 30 години от създаването на програмата за млади дизайнери Newgen.
  • Експозицията представлява своеобразна разходка из подготовката на една колекция.

Изкуството има способността да зарежда и вдъхновява не само публиката, но и самите артисти, и така да създава още изкуство. Без значение какъв е отговорът на вечния въпрос дали модата е изкуство или не, дизайнерите несъмнено също си предават заряд един на друг. А колкото повече дизайнери, толкова повече мода. Не такава обаче е била ситуацията в Лондон в началото на 90-те години. Във времена на тежка рецесия за страната както икономиката, така и модата са в криза. В опит да върне Лондон на световната модна сцена Британският съвет по мода (British Fashion Council) решава да подпомогне талантливи млади дизайнери в създаването на първите им колекции. Така през 1993 г. основава програмата Newgen (от английски new generation, или ново поколение - бел. ред.) с надеждата, че новият поглед към модата ще създаде заряд да вдъхнови още млади британски дизайнери.

Така се и случва. Успехът на Newgen продължава вече 30 години, като през програмата са минали над 300 дизайнери, сред които Лий Александър Маккуин, Ким Джоунс и Грейс Уелс Бонър. Работата на това ново поколение съвременни британски дизайнери представя изложбата REBEL - 30 Years of London Fashion, която може да бъде видяна в Design Museum в Лондон до 11 февруари. Изложбата събира на едно място емблематични дизайнери, част от програмата Newgen, и предлага своеобразна разходка в създаването на модни колекции и изграждането на нова лондонска поп култура и стил.

Цветна експлозия

Старши куратор на изложбата е Ребека Луин от the Design Museum, а гост-куратор е посланикът на Британския съвет по мода и автор в модното издание Vogue Сара Мауър. "Когато пътувам, хората винаги ме питат как така всички тези невероятни дизайнери идват от Лондон? Затова реших, че изложбата трябва да даде отговор на този въпрос", казва тя пред Vogue. Двете кураторки не залагат на хронологично представяне на дизайнерите от Newgen, а на разказ за това как те виждат британската столица и как средата вдъхновява работа им.

Неслучайно първата зала от Rebel създава усещане за гледка през калейдоскоп. В началото на 90-те години младите дизайнери решават да се противопоставят не само на икономически тъмните времена, но и на предшестващата пънк и гръндж мода. Те залагат на обемни, многоцветни и дори на моменти налудничави модели с цел да разведрят хората и да им покажат светлата страна на живота. "По онова време цветните дрехи не бяха модерни. Всичко беше сиво, скромно, с остри ръбове или минималистично. Решихме да се противопоставим с цвят, кашмирени райета, искрящи щампи и лукс. Цветът се оказа нашата суперсила", казват Сюзан Клемънс и Инасио Рибейро, създали през 1993 г. бранда Clements Ribeiro. Техни модели пола с щампа на цветя и раиран пуловер от колекцията пролет/лято 1997 г. са представени на изложбата.

В цветната зала на музея са изложени още бляскавите панталон и палто в обемни форми и флорален дигитален принт на дизайнера Ричърд Куин от 2018 г. и други нестандартни модели, комбиниращи животински шарки и цветни десени.

Историята на таксиметровия шофьор

Изложбата се организира в партньорство с модния бранд Alexander McQueen. В чест на Лий Александър Маккуин, участвал в първата кохорта на Newgen за млади дизайнери, изложбата представя част от първата му колекция през 1993 г., наречена "Шофьор на такси". Той я създава едва на 24-годишна възраст в апартамента си в Южен Лондон заедно с печатния дизайнер и негов съквартирант Саймън Англес. Те се вдъхновяват от културата на гей клубовете в началото на 90-те години. Така младият дизайнер постига непознати дотогава форми и кройки, сред които и панталоните с много ниска талия. Името на колекцията е заимствано от заглавието на емблематичния филм с Робърт де Ниро "Шофьор на такси".

Това е и единствената зала, посветена само на един дизайнер от Newgen. В нея може да се видят уникални модели сака и панталон от първата колекция на Маккуин, както и емблематичната рокля от прозрачна гума, която създава усещането за разтичаща се дреха. Нестандартния си подход към модата той обяснява по-късно в кариера си: "Трябва да знаете правилата, за да ги нарушавате. Ето за това съм тук, да разруша правилата, но да запазя традицията." И допълва "Винаги съм бил с нагласата, че имам само един живот и ще правя това, което искам."

В овалната зала са представени също множество снимки от първото му модното ревю и процеса на подготовка, потапящи посетителите в света на Маккуин, който почина през 2010 г.

От игла до модния подиум

Изложбата представлява своеобразна разходка в подготовката на една модна колекция. В залата, посветена на измислянето на дизайна и работата в шивашкото ателие, посетителите могат да видят първите скици на дизайнери от Newgen и превръщането им от рисунки в произведения на изкуството. Пълната колекция се снима и се подрежда в последователността, в която моделите ще излязат на подиума. Фотожурнали на дизайнерите Даниел Скът, Луис Голдин, Скот Уилсън и много други участници в Newgen, тръгнали от лондонската програмата и стигнали до световната модна сцена, са закачени по стените на своеобразното музейно ателие.

В бекстейджа, или мястото за подготовка точно преди модното ревю, всичко тече на бързи обороти. Там има значение единствено екипната работа между шивачи, дизайнери, гримьори, стилисти и фризьори. Сред възпитаниците на Newgen има и много дизайнери на бижута и аксесоари, затова в секцията "Зад кулисите" кураторките на Rebel представят палитра от дрехи и аксесоари, които посетителите да комбинират във въображението си. Именно в тази зала, с помощта на виртуална реалност, всеки може да влезе в ролята на модел и да се види с грим и аксесоари на някои емблематични за лондонската мода визии. Например с шапката тип "рапан", с която Кейт Мос дефилира на ревюто на дизайнера Матю Уилямсън през 1997 г.

Време е за шоу. На специален подиум са представени модели от шест колекции на новото поколение лондонски дизайнери. Кураторките на изложбата обясняват, че общото между тях е усещането едновременно за шок и изненада у зрителя от абсолютно неочакваната картина, която се появява пред очите му. Моделите са цветни, нестандартни и излизат извън познатата рамка. Дори визиите, които на пръв поглед изглеждат познати, са завършени с нетипични аксесоари или бижута.

Клубната култура

Исторически лондонската мода е силно повлияна от клубната сцена. Виещите се опашки пред нощни заведение се превръщат в ревю на уличната мода. Хората са освободени от предразсъдъци, не се страхуват да бъдат екстравагантни, провокативни и да нарушават модните правила. "По дрехите посрещат" важи изцяло за нощните клубове. "Модата се случва в претъпкани нощни заведения, пълни с приятели, които се състезават с облеклата си, показват се и позират. При младите дизайнери тази творческа лудост ескалира. Резултатът се вижда на ревютата, които гарантирано предизвикват крайни реакции - от ужас за таблоидите и подигравки до чувство на радост и самопризнание". С тези думи кураторките на REBEL посрещат посетителите в залата, наречена "Клубна сцена".

В нея са представени модели на дизайнери, чийто стил е силно повлиян от нощния живот. Първоначалното впечатление е за дрехи, които наподобяват костюми за маскен бал. В залата обаче са представени някои емблематични за червения килим модели, успешно изпълнили целта си да провокират и да бъдат запомнени във времето. Сред тях е роклята лебед на дизайнера Марян Пейоски, с която исландската изпълнителка Бьорк се появи на наградите "Оскар" през 2001 г., както и черният латексов костюм на Сам Смит за музикалните награди "Брит" по дизайн на британеца с индийски произход Хари.

Изложбата Rebel не просто разказва историята на лондонската мода през последните 30 години. Тя е комбинацията от цветове, форми и материи, които провокират въображението и показват на новото поколение дизайнери, че всичко е възможно. Защото думите на Лий Александър Маккуин, че "светът се нуждае от фантазия, а не от реалност", продължават да бъдат валидни и за модата днес.

Все още няма коментари
Нов коментар