Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Мерките в Сингапур
1 Сингапур се счита за пример в ограничаването на автомобилния трафик. В града действа електронна система, с която се таксува ползването на уличната мрежа. Според нея в пиковите часове за всеки петминутен интервал за различните градски магистрали и зони се заплаща цена от 0.5 до 2.5 долара.2 През 1990 г. е въведен лицензен режим (Vehicle Quota System) за собствениците на автомобили. Всяка година държавата определя точния брой лицензи за коли, които ще бъдат издадени.
3 Бройката се изготвя на базата на данните за натовареността и за излезлите от употреба автомобили. Желаещите кандидатстват и наддават за лицензите.
4 Има лиценз и за ползване на автомобил извън натоварените часове, който се стимулира с финансови облекчения и бонуси.
5 Годишните такси за дизеловите автомобили са шест пъти по-високи от тези за бензиновите автомобили.
Има един-единствен голям град в света, който няма никакъв проблем с трафика и паркирането - Сингапур. Там се плаща не само паркингът, не само влизането в града, но и всеки час движение по улиците (вижте карето).
Резултатът е, че там няма никакви задръствания, местата за паркиране се намират лесно.
През годините големите градове са опитвали различни схеми да ограничат трафика. През 2002 г. кметството на Атина затвори центъра на града за коли за 150 минути, за да подтикне гражданите да ползват градския транспорт. В резултат на това емисиите на вредни газове скочиха с 50% заради огромните задръствания. Няколко години по-рано пак там експериментираха, като на колите беше забранено да се движат в определени дни в зависимост от това дали номерата им са четни, или нечетни...Единственият работещ модел обаче се оказа увеличаването на таксите за паркиране и плащането за влизане в най-натоварените градски зони...
Експериментът в Лондон
Най-радикалният експеримент беше предприет през 2003 г. от градската управа в Лондон. Всеки автомобил, който влиза в центъра на града, вече трябва да плати такса от 7 лири. Тези, които не платят, се глобяват минимум 50 лири. Мярката предизвика огромни протести, но само за една година броят на автомобилите, влизащи в централната част на мегаполиса, намаля с 20%. Много градове по света вече имат такси "задръстване". Сред тях са Сингапур, Осло, Трондхайм и Берген в Норвегия - първият град, който въвежда тази "услуга".
11 коментара
Браво, подкрепям. Ама нали знаете, че преди това съответните градски власти са построили хубави, удобни паркинги, където да си оставиш колата. Построили са метро, с което бързо и удобно да стигнеш до центъра, построили са трамвайни линии, нямат автобуси "Икарус" и пази, Боже! "Чавдар"?
Иначе е най лесно да се напише закон, въпросът е как да се организира животът ни така, че всеки да го спазва. И как да ограничим желанието на хората, които дават разрешителните и на хората, които контролират спазването на закона да се възползват за лични нужди от действието му. Щото няма да има голяма полза от него, ако всеки може да бутне 10 лв на контролния орган и да прави каквото си иска.
Абсолютно съм съгласен с предишното мнение.Инфраструктурата в София е като на град от 750 000 а не 1 500 000.Всички мерки ще бъдат побългарени и пак някой ще си пълне гушата.
Съгласен съм,но членовете на кабинета,министерствата и парламента да покажат как да го правим.И след една година и ние ще се включим..
Bihte li napisali, ako obi4ate, i kakva e pensionnata sistema v Singapur? Edno mnenie po-razli4no ot IPI/star6ite okonomisti i 4ilijskiq model.
Хубаво е като пишете статии понякога и да четете за това, което пишете, а не само да импровизирате и фантазирате. За Лондон. Първоначалната такса е определена 5 паунда, а от юли 2005 г. е увеличена на 8 паунда.
Ако все пак решите да четете ви предлагам референция: Georgina Santos & Gordon Frase (2006) "Road pricing: lessons from London", Economic Policy, issue 46, p.263-310.
best,
Ken Livingstone
ОК! Допускаме че въведем плащането за влизане в центъра.
Трафикът пада с 20%. Пита се ако теза 20% решат да използват градски транспорт какво ще се случи тогава. Някой да е ползвал напоследък градски транспорт в пиковите часове - направо с афрашкани догоре.
Ако пък част от тези 20% решат да ползват обиколни маршрути - например околовръстното - 4е там ще стават още по големи задръствания.
Та идеята има рационално зърно, но не може целият град да е "център" и е хубаво да се обмислят добре всички последствия, а не с телешки възторг д априемаме безкритично всякакви чужди модели.
Може би точно идиотският градски транспорт кара повечето хора да се юрват с колите си.
Тези вонящи съборетини са музейни експонати, а не достойни да превозват граждани на Европейския съюз.
Но на кого ли му пука?
Това с таксите го пробваме всяка втора-трета седмица на януари. Охарчени от празници, доста хора се качват на г(р)адския транспорт. По-слабо, ефектът се усеща и по заплатено време всеки месец. Истина е, регулярността се подобрява и задръстванията са чувствително по-малки. Но кошмарът в автобуса/тролейбуса е нещо страшно. Говоря за линиите от Младост към Орлов мост.
ако няма градски транспорт, който да работи редовно, да е предсказуем и да е на нормална цена, никакви забрани няма да подействат. как така е по-лесно и евтино да пътувам с кола? след последното качване на цените на градския транспорт си купих автомобил и той напълно се оправдава, защо да ползвам градски транспорт тогава?
Като ви гледам излиза, 4е вси4ки сте били по света. Ако е така, защо не коментирате колко струва градския транспорт там, по света?
Или това не ви иазнася?
Защо не искате да приемете, 4е нещата се променят от самите хора, а не от ЕС, политици, 4иновници и подобни тъмни субекти. Вие живеете в този град, от вас зависи дали ще живеете или само ще съществувате... Така 4е престанете да ревете, а по4нете да се променяте!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.