🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Сива зона

В София проблемите с паркирането "се решават" като по антиучебник

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В Столичната община са стигнали до извода, че след като няма достатъчно места за колите в центъра, единственият вариант да се въведе ред в паркирането е то да стане платено.

Цялата рационалност обаче се изчерпва дотук - това, което следва, са куп пазарни, логически и, ако щете, политически недоразумения.

Кой казва, че няма места за паркиране

На някого може и да му звучи логично, че колкото по-голямо е търсенето за паркоместа, толкова по-висока трябва да е цената им. И със сигурност на софиянци ще им е трудно да повярват, че от синята зона общината доскоро губеше. Поне беше факт допреди година, откогато датират последните официални документи за финансовото състояние на "Паркинги и гаражи" - прословутата общинска фирма, която оперира зоната.

Но да започнем отначало

Понеже шефът на "Паркинги и гаражи" предпочете да не говори с наш репортер, а да изпрати писмени отговори на въпросите, разполагаме само с откъслечни данни, които сме комбинирали с хаотичната информация от зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов. Ако щете вярвайте, но и той твърди, че няма отчети на общинската фирма, а и се кара, когато настояваме да ги получим.

Та според тези комбинирани данни за приходите на синята зона миналата година излиза, че средно там се ползват под една пета от местата. (Общо в зоната има 7800 места, от които при пълна заетост - цена от 1 лв. на час и "работно време" от 9.5 часа, би трябвало да се събират към 370 хил. лева на седмица, но по думите на Стоилов приходите са "около 60-70 хил. лева на седмица".)

Всъщност софиянците, които ползват синята зона, биха се учудили от данните, че там е толкова празно. Ако вярваме на очите си, много често трудно се намира къде да спреш кола. Вариантите са два - или приходите от платеното паркиране изтичат някъде, или предлаганите места са твърде много. Но ако предлагането е наистина голямо, какво налага разширяването на зоната?

"Централната градска част трябва почти цялата да стане синя зона. Трябва да гоним между 15 и 20 хиляди места", казва зам.-кметът Стоилов. И наистина преди седмица общинският съвет за пореден път увеличи терените, определени за кратковременно платено паркиране, както е научното наименование. Идеята е до две години територията да обхване всички улици между булевардите "Патриарх Евтимий", "Христо Ботев", "Сливница" и "Васил Левски" (вижте графиката).

Попитахме какъв е принципът, на който се определят районите, попадащи в синята зона. "Местата се избират на принципа на "оборотност" - определя се възможен брой паркинг-места в отделни пътни участъци в централната градска част, там, където има най-голямо съсредоточаване на паркиращи ППС и редовно не достигат паркинг-места", пише в отговорите си до "Капитал" шефът на "Паркинги и гаражи" Николай Александров. Стоилов допълва, че другите критерии били да има голям поток от пешеходци или пък живеещите в района сами да поискат, защото не стигат до входовете си. Така и не получих­ме например смислен отговор защо наскоро ул. "Шишман" влезе в синята зона, а огледалната й и не по-малко натоварена "Любен Каравелов" - не.

На всичкото отгоре в зоната може да се стои само до 2 часа. Аргументът за това е буквално: да може всеки по малко да е паркиран. Но ако наистина 4/5 от местата стоят празни, а почти целият център ще стане платен, защо колите да не могат да стоят колкото е нужно на шофьорите и за това да се плаща? Пробвахме с Велизар Стоилов, като го попитахме как би следвало да постъпват работещите в центъра, които идват до офиса с кола. "Ще излизат и ще си местят колата, защото регламентът за цял свят и за Европа за синята зона е 2 часа. Иначе излиза, че който превари, той ще ползва мястото."

Всъщност целият въпрос за това кой колко време ще прекарва на платения паркинг е в цената, но и тя се определя на принципа:

Като за теб - лев на час

Тя е лев на час и не е пипана от години, "за да бъде социално поносима", пише ни инж. Александров. На подобен окомерен принцип работи и Велизар Стоилов, когото попитахме как ще се реши въпросът с колите на хората, които живеят в центъра. "Аз имам предложение, но то още се обсъжда, има голяма съпротива. Всички живеещи да представят документ в "Паркинги и гаражи" и да им се издава талон, с който да паркират в съответното каре срещу 60 лв. на година - аз го измислих това число." На въпроса как, получаваме следния отговор: "Ами взех, че все пак има някакви разходи по издаване на талони, но без печалба. Това е пет лева на месец, 60 лв. на година, какъвто и да е човекът, може да ги плати."

А цената на час в наказателните паркинги, където отвеждат колите, вдигнати от паяк, е най-показателният пример за липсата на каквато и било логическа последователност в политиката на общината. Там се плащат по 80 ст. на час, отново с аргумента за... социалната поносимост (а уж към нарушителите на реда би следвало да има нетърпимост!). Резултатът е, че паяците безсмислено обикалят София, а на всичкото отгоре "Паркинги и гаражи" даже губят от тази си празна дейност.

И това въобще не е краят

Нова тема: тъй като в София може да се спира навсякъде, включително в нарушение, синята зона е място от последен пристан. Репортер на "Капитал" дори беше свидетел как паякът вдига кола от зоната (вероятно без талон или просрочила часовете за престой), а на отсрещния тротоар автомобилите, спрели в нарушение на еднопосочната улица, стоят недокоснати.

В момента незаконното паркиране практически се санкционира само чрез вдигане с паяк, като това става на много малко места. Например на всички еднопосочни улици в София по закон може да се паркира само от дясната страна, но съвсем безнаказано това може да се прави и от лявата, на тротоарите и въобще, където може. Според говорителя на КАТ- София, полк. Любка Маринова, "на практика е невъзможно да се санкционират всички паркирали неправилно, тъй като 90 на сто от спрените автомобили в центъра на столицата са такива".

Тук в сложния пъзел на софийския паркинг-хаос се подрежда следващото парче - КАТ. Службата според общинарите разполагала с около 60 души за регулиране на движението и реакция при катастрофи, на други 40 плаща общината да обикалят с паяците, за да пишат актове. Първо, ако всеки от пътуващите с паяци катаджии има задължение да обикаля пеш по пет улици на ден и да лепи по един стикер на колите в нарушение, това ще е достатъчно да се покрие центърът. Старата драма обаче е, че няма да доведе до нищо, защото КАТ почти няма механизъм да събере наложените по този начин глоби. Защо - това е друга дълга тема.

И второ, надали въобще съществува политика да се глобяват нарушителите. Ако теоретично в софийския център за ден се паркира според правилата, ясно ще се види, че огромно количество автомобили (не си мислете, че в кметството знаят приблизително колко) няма да имат въобще къде да паркират.

Просто няма паркинги

През последните няколко години български и чужди специалисти по градоустройство винаги предписват едно и също лечение за хроничния дефицит на паркоместа в центъра на София - паркирането навсякъде да стане платено. Винаги обаче във всички доклади и проучвания се казва, че преди това по границите на центъра трябва да се осигурят допълнително места за паркиране и да се подобри организацията на градския транспорт. До момента от тези съвети столичното кметство изпълнява само един - макар и бавно разширява синята зона.

Според заместник-кмета Велизар Стоилов първите стъпки за изграждане на буферни паркинги вече са факт - такъв има в кв. "Обеля" до изхода на метрото. "Предстои и изграждането на паркинг за около 2 хил. автомобила в близост до експоцентъра на "Цариградско шосе", където ще има и лъч на метрото", допълва Стоилов. Общината планира и да изгради паркинги до всяка от новостроящите се метростанции - такива ще има в близост до сградата на БНР, до "Интерпред" (който бил почти готов) и на бул. "Г.М. Димитров", до центъра по онкология. Непосредствените планове са до средата на тази година поне два от паркингите да бъдат продадени (общината ще ги завършва само до груб строеж, а бъдещите частни инвеститори ще ги дооборудват). Същевременно общината смята да отдаде на концесия терени за изграждане на подземни паркинги - първите проекти, които се подготвят, са за площта под парламента и хотел "Радисън" и под бул. "Витоша". Всъщност последните намерения датират от няколко години, но до момента конкурси не са обявени.

Но добрите стари нрави са налице

Повечето общински чиновници щедро споделят плановете си за бъдещето, но ревниво пазят подробностите за настоящето. Финансите на София остават силно непрозрачни, а философията е: сами си събираме парите, сами си строим. Важи за паркингите, които вече се изграждат от самата община и без публични отчети за проектите. Важи и за "Паркинги и гаражи", на която се гледа като на фирма касичка, много повече, отколкото като на инструмент за решаване на проблемите с паркирането.

"След приспадане на извършените разходи от всички приходи за изтеклата 2006 г., дружеството ни ще предаде на Столична община около 1 100 000 лева дивидент", казва шефът й инж. Николай Александров. Но как се получава тази сума, остава неясно.

Общината ще трябва да убеди софиянци, че вече безплатно паркиране в центъра не може да има, но това е възможно единствено при пълна прозрачност на парите, които събира, и политиките, които води. По второто все още има силен идеологически хаос, но първото не е дотам трудно. Ако наистина се въведе плащане чрез sms, каквото намерение беше обявено, няма никакъв практически проблем например приходите от синята зона да се обявяват всекидневно в интернет. В преговорите с мобилните оператори е натоварен шефът на "Паркинги и гаражи" - малко странно решение, защото ръководството на компанията всъщност няма интерес от въвеждането на този начин за разплащане. Източници от мобилните оператори твърдят, че проектът дори е отложен с три месеца, защото все още не са договорени важни техничес­ки детайли. И все още не е договорен процентът от средствата, който ще остава в мобилните оператори. Според Велизар Стоилов те настояват за около 30%, а общината се бори за 15%. Но доколкото по последни данни търговската отстъпка за разпространителите на талони за синята зона е 10%, а това не включва разходите за контрольорите, по-вероятно приходите ще се подобрят след въвеждането на sms плащанията.

А след това рано или късно ще трябва да последват още мерки - логични и последователни. Ако се съди по нагласите в забърканите институции - по-скоро късно.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    читател

    Вместо сива зона-Зоната на здрача.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-?
    Живущ на Шишман

    Малко ми е странно как така годишната Винетка струва колкото годишния ми талон за паркиране? Вярно, че Винетките си ги купуват много повече хора, ама не разбирам пък какви толкова разходи имат от П и Г за поддръжжка, че цената да е именно такава. В смисъл не схаващам за какво плащам в случая. За това, че на Шишман има 30 сантиметра пропаднал асфалт?!?! Да си счупят паяка в нея, дано!

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-@
    Robinson
    • + 1

    Мутрите тероризират нормалния живот в България. Явно трябва да бъдат взривени няколко дебеловрати урода в комплект с няколко дебилни общински и държавни служители, за малко шок и ужас. Шок и ужас за терористите е моята скромна рецепта.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    bif

    Радвам се, че Капитал и хората в него, са разработили тази тема!!!

    Проблемите са ясни, но липсва желание и т.нар. политическа воля да се предложат начини за разрешаването им. Да, от години са трупани и сега една администрация не може да ги реши като с магическа пръчка. Но, е лошо да се дава вид, че всичко ще се нареди някак си. Наред с описаните случаи, могат да се добавят и още: строеж на нови сгради с по-малко гаражи от необходимото за размера на сградата; паркиране в забранена част на улица, успоредно паркиране в две колони, което пък е основа за задръствания, напрежение и катастрофи; липса на логика в регулирането на движението, бавна реакция от страна на КАТ по време на Големите задръствания от есента на 2006г.

    Нещо трябва да се промени. или много неща...

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Achernar

    Живущ на Шишман: Абе пич, винетка не ти е някоя Венетка, че да я пишеш с голяма буква)) що ме правиш да се смея рано сутрин?!

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    М.П.--Миткалото

    Дасе смееш ли,да плачеш ли?? 60-70 х. лв !!!!!!!! Те това е кражба , а дърпат Вальо Т.
    Требват пари,много пари,зер идат избори:
    1. за евродепутати
    2. за кметове
    3. за министри
    ГЕРБерите с какво ще платят маймунджолуците на Ивана и Драгана ,а?
    Затова е казано:
    "По гевезлъците ,простотията и безочието ще ги познаете"

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    dzver

    на всички е ясно, че държавните служители искат да разчистят центъра не за наше удобство, а за свое.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    колективът от Карлуково

    Г-н Стоилов е нашият най-добър пациент. Понякога обаче бяга и казва, че отива на работа. Не бойте се, не е опасен.

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-@
    ТРАЙЧО

    Човекът-паяк на столицата През 1998 г. продава прочутия гараж на ЦК в София на Камен Михайлов,но след толкова много лапане времето май ще спре да работи за него.
    ТИК ТАК ТИК ТАК ЧАО P&G
    Николай Александров винаги е впечатлявал събеседниците си с елегантен външен вид и добро възпитание.
    Той се спотайва тихо в ъглите, хитро е оплел мрежите си и може да се покаже изненадващо тъкмо там, където най-малко го очакваш. Всяка атака срещу него е 99% неуспешна, защото е бърз, умен и комбинативен. Дори да напусне някоя общинска фирма, след няколко месеца победоносно се връща в друга. Естествено, той е Николай Александров - шефът на страховитите "паяци", които кръстосват София и които отдавна са се превърнали в кошмар за всички шофьори в столицата.
    Тези дни Александров напомни за себе си като строго размаха пръст на американските дипломати след визитата на Джордж Буш. Властелинът на сърдитите служители със светлоотразителни елечета изчисли, че от затвореното движение в центъра общината е изгубила 40 хиляди лева. И не се посвени официално да си ги поиска като обезщетение от посланика на САЩ у нас Джон Байерли.
    Изпълнителният директор на може би най-руганата фирма в София "Паркинги и гаражи" ЕАД Николай Славчев Александров всъщност е строен, симпатичен мъж, наконтен като оперен певец, с добре поддържана артистична брада. Роден е на 28 март 1948 г., но амбициите му все още са съизмерими с мечтите на талантлив студент. Също като Мартин Лутър Кинг, и Николай Александров си "има една мечта". Тя е да оглави енергийния гигант "Топлофикация - София", като влезе през парадния вход. През 2004 г. известният в общинските среди с галеното име "Ники" Александров бе на път да осъществи мечтата си. Докосна се до митичния кабинет на Вальо Топлото, даде пресконференция в качеството си на директор и…болезнено се сгромоляса в реалността.
    Тогава Александров бе предложен за директор на топлото от квотата на СДС, като му "натрапиха" (според неговото схващане) и Димитър Иванов - Мишо Царя. Номерът обаче не мина заради търкания между тогавашния енергиен министър Милко Ковачев и общинската управа. А Николай Александров набеди за проваления си "трансфер" публикация на "Политика", която първа съобщи любопитния факт, че именно той е продал известния гараж на ЦК в София на бившия съпруг на Надежда Михайлова - Камен Михайлов.
    Досущ като героя от култовия комикс "Човекът-паяк", Ники Александров може да проникне навсякъде. И ще го направи елегантно, тънко и безболезнено. Далече от светлината на прожекторите.Далече от журналистите и техните неудобни въпроси. Александров не е от медийния тип герои, които се радват на своите пет минути слава, а след това гърмят като бушон. Напротив, той е ценен тъкмо заради това, че може да изпълни всяка задача без издънки. И поне половината от трудовия си стаж е прекарал в директорско кресло. Неслучайно Александров е ключов играч в управлението на столичната икономика вече дълги години поред. Експерт е в сферата на транспорта. Два мандата поред е общински съветник от СДС в София. Освен шеф на борда на директорите на "Транспортсервиз" в края на 90-те, е и член на бордовете на общинските "Столичен автотранспорт" и "Електротранспорт". Тогава редови бордовак в общинско дружество взима малко под 2000 лв. заплата, а директор - около 3200 лв. на месец. Дълги години е член и на надзорния съвет на Столичната общинска агенция за приватизация (СОАП). Именно през нея са минали 97% от приватизацията на общински имоти в София.
    Ники Александров обаче съвсем не е обикновен "заплатаджия" в поредния съвет на директорите. Това би накърнило самолюбието и честта му, на които много държи. Ето защо той самият често обяснява присъствието си в управлението на различни общински фирми с професионализма си. След местните избори в края на 2003 г. дори участва от квотата на СДС в преговорите със ССД на Стефан Софиянски за разпределението на десните кметове в столичните райони. Негов партньор в преговорите е настоящият шеф на СОС Владимир Кисьов и зам. кмета Велизар Стоилов.Да, Александров наистина е навсякъде. След неуспешния му опит да оглави любимата си "Топлофикация" не позволи да бъде забравен. Почти ежедневно посещаваше кулоарите на "Московска" 33 и свойски удостояваше работните комисии с аристократичното си присъствие. Затова и никой не се изненада, когато именно той стана директор на "Паркинги и гаражи" на мястото на безславно и загадъчно изпъдения Ивайло Николов. Тайната на успеха на Николай Александров се дължи на несломимата амбиция, гъвкавия ум и педантичния дух. Ако искате да попитате нещо властелинът на "паяците", трябва надлежно да се обърнете към Пресцентъра на Столична община и да предадете въпросите си в писмен, конкретен и добронамерен вид. Втората причина Ники Александров да оцелява и да възкръсва като феникс в поредния директорски борд, са неговите приятели. Изглежда, той е приятел с всички влиятелни хора в града. През 1998 г. продава гаража на ЦК на бившия вече съпруг на Надежда Михайлова - Камен Михайлов. По една случайност тогава СДС е в разцвета на властта си, хубавото Наде е външен министър, а Александров си гарантира безметежен втори мандат като общински съветник и поредното участие в апетитни бордове."Наистина продадох гаража на ЦК, но не знаех, че Камен Михайлов е съпруг на Надежда Михайлова", невинно обясни Александров пред "Политика".В края на 2005 г. именно вътрешните врагове на Надежда Михайлова - столичните общинари от СДС - го лансираха за шеф на "Паркинги и гаражи", защото го припознаха като "свой". През 2004 г. пък бе един от малцината, които се осмелиха публично да защитят тогавашния кмет Стефан Софиянски, докато враговете му злорадо му вещаеха затвор заради скандала с Централните хали.
    "По онова време в София нямаше инвеститори, България беше с много нисък кредитен рейтинг, а Халите и други стратегически обекти бяха абсолютна руина. Трябваше да продадем няколкостотин общински имота, за да инвестираме в Халите", каза Никито Александров. В края на мандата си като съветник, през август 2003 г., Никито Александров яростно защити и скандална докладна на бившия вече главен архитект на столицата Стоян Янев. След предложение на Александров точно 1016 заповеди за строеж на арх. Янев бяха одобрени анблок. Така над 200 хиляди обекта, построени между 1991 г. и 2002 г. станаха "законни" с едно вдигане на ръката. Само броени месеци по-късно столичните управници се сетиха, че трябва да плащат обезщетения на собствениците на имоти с временен статут край Околовръстното, защото "недомислено" са узаконили постройките им. А Ники Александров пак се измъкна сух, още е актуален и ако се съди по престижното дружество, което управлява, изглежда репутацията му расте.Но кмета Бойко Борисов май ще му спре кранчето тези дни след сесията на С

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    хм

    Само да вметна, че статията е неточна. Чл. 94 ал 4 (ако не се лъжа) от ЗДП указва, че може да се паркира от ляво в еднопосочни улици ако не се пречи на движението.

    Нередност?
Нов коментар