Краят на безплатното паркиране

Правото да спрем в центъра вече не ни се полага ей така

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изпитвали ли сте тихия ужас да обикаляте с личния си автомобил покрай колони плътно наблъскани МПС-та из центъра на някой голям град в търсене на място за паркиране?

И така в продължение на има-няма половин час - точно с колкото закъснявате за важна среща? Едва ли има средностатистически шофьор, който да не е попадал в подобна ситуация поне веднъж в живота си. И да не си е блъскал главата по въпроса как би могъл да излезе от този кошмар.

Безплатно е само сиренето в капана за мишки...

Истината е, че дойде моментът, в който жителите на най-големите градове в България ще трябва да приемат факта - местата за паркиране в центъра физически са по-малко от желаещите да спрат колите си и единственият изход е те да станат платени. Най-вероятно включително и за живеещите в района. През следващите години не само жителите на София, но сигурно във Варна и Пловдив също ще трябва да се примирят с това, въпреки че най-трудно се приема превръщането на безплатния ресурс в платен. По-често хората, но и политиците, предпочитат максимално да запазят статуквото - дори с цената на часове безплодно обикаляне в търсене на място за паркиране.

Според изследване на Центъра за икономическо развитие по проблемите на софийския трафик към началото на миналата година в града има регистрирани около 800 000 превозни средства. По данни от общината те са вече около 1 млн., което означава, че са достигнати прогнозните нива на моторизация, заложени за... 2020 г. (520 коли на 1000 жители). В същото време транспортната система и физическите места за паркиране в центъра няма как да бъдат променени. Както повечето български градове, столицата е проектирана на моноцентричен принцип - основните пътни артерии са разположени лъчеобразно и почти целият трафик е принуден да минава през и без това задръстената зона.

Подобни проблеми изпитват и другите най-големи български градове, особено Варна, където по данни на общината броят на автомобилите през лятото нараства тройно до около 0.5 млн.

Единственият начин е

Цената на паркирането

в района да регулира търсенето и предлагането на места. Колкото по-висока става тя, толкова по-голям стимул ще има да се инвестира в алтернативни паркинги около централните градски части. От общините се иска единствено да администрират разумно процеса. Те трябва да преценяват адекватно цените и местата на т.нар. синя зона. И трябва да помогнат за разширяването на предлагането на паркоместа, като определят подходящи терени и пазарно (и без кражби) състезават частни инвеститори, които да изграждат паркинги.

Общините и най-вече софийската са длъжници на гражданите по още една причина - търсенето на решение с паркирането е отлагано с години, през които столичният град е продължавал да "расте, но не старее". Дълго време държавната и общинската администрация по-скоро се опитват да се борят хаотично с последствията от проблема с паркирането, отколкото да изтръгнат корените му. В годините на прехода ограничените инвестиции в тази област отиват за наказателни паркинги и "паяци".

При сегашната ситуация първо се предлага платеното паркиране, а алтернативните паркинги евентуално ще се появят в бъдеще, което не може да се нарече решение. Общинската администрация няма стимул да бърза в създаването на конкуренция на синята зона, защото си живее прекрасно с нея.

По принцип въвеждането на синя зона е стандартен подход, използван от общинските администрации в големите градове по света. Основният проблем покрай създаването й обаче е, че тя не би трябвало да е самостоятелна мярка. За да успеят настина да убедят гражданите, че безплатното вече става платено, общините трябва да гарантират:

Пълна прозрачност на приходите

Ефективност на операторите на синята зона и на инвеститорите в паркинги, което може да се постигне само при отдаване на концесия, при това прозрачно и състезателно
Равно отношение към всички - наказване на спрелите неправилно и край на безплатното паркиране за колите на обществените институции, както и на злоупотребите с талоните за инвалиди

И накрая, за тези, които ще преценят, че вече им е твърде скъпо да ходят с кола до центъра на града, общините трябва да имат

Алтернативно предложение

Общественият транспорт в повечето големи градове в момента не е алтернатива - нередовен е, хората понякога са твърде много, а мръсотията - нетърпима. Всичко това по причина, че общините са лоши мениджъри и са податливи на политически натиск да подържат "социално приемливи" цени в градския транспорт. В същото време в повечето случаи (конкретно в София е валидно) допускането на частни транспортни компании по линиите е ограничено и това не позволява да се намери истинската цена за услугата, нито пък да се появят маршрутки (или по-големи бусове), които да са приемливи като бързина и удобства.

Ключовият въпрос е максимално либерално и пазарно да бъде изграден бърз обществен транспорт от периферията на центъра към неговата сърцевина и да се популяризира така наречената система

park&ride

според която гражданите и гостите на централните градски части оставят автомобилите си в буферни зони по периферията на центъра. Специално в София такива се предвиждат около станциите на метрото. Подобна мярка се предлага и в доклада на Центъра за икономическо развитие, като авторите говорят и за преференции за паркиралите при ползване на градския транспорт, като дават за пример практиката в Кралство Белгия, където пътуването в двете посоки е безплатно с квитанцията за паркиране.

За да се случи на практика системата park&ride, остава да се реши още един изключително сериозен проблем - ефективното прилагане на ограниченията в рамките на синята зона. За нещастие в този процес са замесени две страни, които трудно си сътрудничат - общинските администрации и КАТ. Но без нарушителите да бъдат ефективно и цивилизовано наказвани (не с вдигане с паяк, а с глоба, която да има как да бъде събрана), платеното паркиране няма да проработи. Следователно няма да има шанс за въвеждане на ред в паркирането и облекчаване на трафика в центъра на големите градове.

48 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    ---

    за съм за това да се въведе някакъв контрол относно паркирането в централните зони на градовете, но съм абсолютно против това, живеещите в тези централни зони примерно да трябва да плащат за парко местата. Живея на центъра на Варна и е меко казано ЛУДНИЦА. на двупосочна улица се паркира от двете страни, от улицата съответно неостава нищо, коли немогат да се разминават, и през деня просто отнема страшно много време докато намериш къде да спреш. в америка примерно (в големите постройки) на всяко семейство се полага 1 парко място, като за 2-ро 3-то съответно се заплаща, и никой няма право да ти спира там. много просто са си решили проблема хората, а тук какво става, живея на центъра и немога спокойно да паркирам пред собствения си дом ...

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    yavort

    Паркирането в центъра на града навсякъде по света е платено, включително и заз живеещите там. Изхожда се от предположението, че ако можеш да си позволиш апартамент в центъра, който е 2 до 4 пъти по-скъп от такъв в друг район, то тогава ти би бил и в състояние за платиш за паркомястото си. Разбира се има отстъпки за живеещите в района, но отстъпка не означава нулева цена.

    Във Виена от 23 квартала платено е паркирането в централните 11. За почасово паркиране цената е 1,5 евро, ако не се лъжа, а до колкото знам месечната такса за паркиране "пред вкъщи" е около 100 Евро. За сравнение място в закрит гараж струва около 80 Евро, т.е. това да паркираш пред вратата си се възприема като лукс.

    Отстъпка, но от каква цена? Ами преди няколко години бях свидетел на предложение на голяма брокеркса компания, която предлагаше на свой клиент паркомясто в центъра на София като добавка към наетия от клиента супер луксозен голям офис. Мястото струваше 600 лева на месец.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    sdf

    v helsinki ne e plateno parkiraneto navsiakde v centyra, ima i bezplatni mesta. taka che stiga s tova "navsiakade po sveta"! triabva da si namerim nashe reshenie, niama gotovo takova. predlagam golemite djipove da parkirat bezplatno i na glavite na horata - tova shte mine byrzo i lesno v parlamenta...

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-?
    Sybotoholik

    Браво на екипа на Капитал. Този материал ми харесва. Рестриктивни мерки за намаляване на трафика в центъра са необходими, но срещу всякак такава мярка, общината трябва да предлага достатъчно добра алтернатива. Т.е. платено паркиране - редовен и надежден градски транспорт; синя зона в центъра - спазване на изискванията за паркоместа при даване на разрешения за строеж на сгради и т.н. За да не бъде нарушен интереса на гражданите, ние трябва все пак да получин нещо срещу съгласието ни да заплащаме такси (за паркиране, престой, преминаване и т.н.).

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Василөва

    Матөриала ө много добыр.Өдна идөа-допылнөниө.На този өтап на развитиө на ҝојто сө намира былгарсҝото обштөство,нај өфөҝтивниа начин да сө прөсөҝат злоупотрөбитө по мөста ө изҝлјучванөто,намалјаванөо на човөшҝиа фаҝтор.Това штө рөчө вывөжданө на автомати за сыбиранө на таҝситө.И разбира сө,урөдба,ҝојато да осигуриава прозрачност и ҝонтрол над паритө,ҝоито излизат от автоматитө.

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Млада майка

    Аз съм млада майка и за съжаление вече съм разведена. Родителите ми още не са пенсионери и не могат да ми помагат много. Работя в частна фирма и не вземам много пари. Имам една скапана кола и с нея търча като луда - сутрин да заведа детето на детска градина, а вечер - да го взема. Какво ми предлага общината срещу "привилегията" да паркирам в центъра ? Ще ми даде ли сън, за да мога да ставам сутрин още по-рано ? Ще ми вдигне ли заплатата ? Ще увеличи ли работното време на детската градина или ще ми намали работното време ? Или може би ще ме изпрати да работя в Крумовград, където ги няма всички тези проблеми ?

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-@
    Демократ

    Комунизмът явно е безсмъртен, щом го намирам на страниците на "Капитал". През осемдесетте години на миналия век на лекциите по политикономия на социализма имах нахалството да питам доцента, защо българските цветни телевизори са толкова скъпи? Не само, че ги и нямаше и купуването им ставаше с връзки, но и бяха на безбожни цени. Примерно 1500 лв, при средна работна заплата 200 лв. Доцента ми отговори, че имаме планова икономика, която не може да задоволи всички нужди на трудещите се (защото сме още в социализма, а не комунизма) и се налага потреблението на определени „луксозни” предмети като цветни телевизори например да е със завишени цени за „да се ограничава потреблението”. Продължих да нахалствам с въпроса, а дали тези повишени цени и свръхпечалби няма да се вложат в производството на повече телевизори (като се построи нов завод например), но доцента ми отговори, че това не ми е капитализма и дискусията приключи.
    И сега какво, чета на страниците на „Капитал” в 2007 г.: „...жителите на най-големите градове в България ще трябва да приемат факта - местата за паркиране в центъра физически са по-малко от желаещите да спрат колите си и единственият изход е те да станат платени.”
    Тоест да го кажем просто и ясно по Ленински „вдигаме цените за да ограничим потреблението”. А защо? От това ще станат ли по широки улиците на София? Ще се освободят ли тротоарите за пешеходци или на тях ще се узаконят платените паркинги вместо сегашните такива?
    А цялата работа не е ли един монопол? Който може да прави каквото си иска и да вдига цени и да маха коли с „паяци”? И нещастните граждани не могат да направят нищо, просто защото имат наследствено жилище в центъра и ниска заплата, с която не могат да си платят паркоместо за старата, но необходима кола . Моля, изнесете се в „Обеля” тогава. Така другарят Сталин решаваше жилищния въпрос – работиш като стругар в танковия завод в покрайнините, а живееш в Центъра. За твоето удобство се грижи партията, като те заселва в комуналка до завода, а твоето жилище дава на отговорен партиен другар, който работи в Обкома, да му е близко.
    Впрочем, могат, за щастие идват общински избори 2007 г.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    софиянец

    Според мен паркирането в центъра на голям град като София не бива да бъде безплатно. Живеещите в центъра обаче би трябвало да си плащат за тази възможност чрез данъците, които са функция на данъчните оценки на имотите. Смятам, че е крайно време и в София да се въведе знакът "Само за живущи", както е в много други европейски страни, например Германия. Центъра на столицата ни може да се раздели на райони, като живеещите там получават специални стикери (по един на апартамент, повече срещу заплащане), които да им позволяват да паркират на улиците пред домовете си, разбира се само в съответния район. Паркирането и изобщо движението на приходящи по малките улици в централната градска зона трябва да бъде забранено, но за тях трябва да се предвидят достатъчни по големина и брой многоетажни паркинги. Все пак политиката на общината трябва да е насочена по-скоро към ограничаване на движението на коли в центъра и към изнасяне на паркирането по периферията, където все още има достатъчно места за големи съоръжения. Разбира се, трябва да се организира и удобен градски транспорт, който да е реална алтернатива. Също така е редно да се ограничи достъпа на коли от провинцията, всякакви камиони, бусове, дори и така модерните напоследък SUV-та. Маршрутките нямат място в центъра на София, изобщо не трябва да преминават по-навътре от ринга "Евлоги Георгиев"- "България". Зареждането на магазини през деня също трябва да е абсолютно забранено, това е толкова проста и очевидна мярка, че ми е ужасно чудно, защо още не я въвеждат, още повече че преди години беше факт.
    Изобщо, възможности има много, трябва да има само желание и воля.

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    Пламен

    "Общественият транспорт в повечето големи градове в момента не е алтернатива - нередовен е, хората понякога са твърде много, а мръсотията - нетърпима......."
    Елате в Бърно и се убедете в обратното. Броят на таситата е в пъти по-малък от град като Перник, а Бърно е вторият по големина град в Чехия. Просто обществениият транспорт е безупречен. Има и нощни линии на всеки час.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    анонимчо

    "Общественият транспорт в повечето големи градове в момента не е алтернатива - нередовен е, хората понякога са твърде много, а мръсотията - нетърпима." Явно не само на мен ми е направило впечатление това изречение. Не знам как е в Бърно, но в Мадрид, който е 6-милионен град обществения транспорт много добре си върши работата.
    В София се въртим в затворен кръг - тези, които без никаква нужда ползват кола, твърдят, че го правят заради нередовния транспорт. От друга страна транспорта няма как да е редовен със задръстванията, които се създават от подобни хора. Налага се да признаем, че си вредим със собствената си глупост, защото всеки е решил, че точно той трябва да се предвижва с кола. В по-умните държави хората съчетават приятното с полезното, като се движат с велосипеди, а държавата прави всичко възможно за да улесни този вид транспорт. В България обаче е прието, че, ако един човек има пари да си позволи кола, значи градския транспорт не е за него. Само че стандарта на живот, колкото и да го отричат някои, все пак расте и се стига до това, че почти всеки може да си позволи някаква кола. Тъй че стига сме гледали на колата като на нещо, което задължително трябва да ползваме, ако имаме пари и да започнем да мислим с главата си.

    Е, сега няма да се учудя някой възмутен форумец да прочете това мнение и да се хвърли да обяснява как за него лично колата е необходимост, а не избор... Да, възможно е, има и такива хора, но в повечето случаи не е така.

    Нередност?
Нов коментар