🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мъчителната смърт на една тръба

Това че един проект е голям, не значи че е изгоден

Разстоянието между Бургас и Александруполис ще се окаже твърде дълго за нефтопровод
Разстоянието между Бургас и Александруполис ще се окаже твърде дълго за нефтопровод
Разстоянието между Бургас и Александруполис ще се окаже твърде дълго за нефтопровод    ©  Красимир Юскеселиев
Разстоянието между Бургас и Александруполис ще се окаже твърде дълго за нефтопровод    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За Георгиус Папандреу посещението в България със сигурност е трябвало да бъде почивка. Вместо да се разправя с Международния валутен фонд, среща с колегата Борисов. Вместо бюджетни дефицити десетина споразумения за водите, културата и други много съществени въпроси. И за десерт Съвет за сътрудничество на високо ниво, който по примера на Франция и Германия да издигне отношенията между двете балкански страни на поредното по-високо европейски равнище. Някъде между тези важни цели и обещание на българското правителство да спре да променя мнението си за Бургас - Александруполис.

Дребни византийски номера на византийците

По време на посещението на гръцкия премиер тази седмица в София по информация на български експерти гръцката страна е очаквала по-твърдо заявление от България за приоритетността на нефтопровода между Бургас и Александропулис. Само преди месеца в гръцкия парламент беше внесен закон, който обявява нефтопровода за национален приоритет. Междувременно миналата седмица руският премиер Владимир Путин говори с българския и гръцкия си колега, а България посети изпълнителният директор Владислав Емилиянов. Последният дори беше убеден, че София ще покрие просрочените си задължения.

Гръцките политици обаче са били доста ядосани от уклончивото поведение на българското правителство, което до последния момент не можело да реши кое е водещото проекта ведомство. Българското акционерно участие в TransBalkanPipeline B.V (ТБП) беше официално поето от Министерството на финансите едва на 16 юли и според негови експерти те все още не са готови да обсъждат проекта в детайли. Така в подписания между двете страни меморандум в областта на енергетиката не се съдържа и дума за Бургас - Александруполис.

Премиерът Бойко Борисов за пореден път посочи, че страната ще чака екологичната оценка и на базата на нея ще се вземе решението за съдбата на ТБП. Само преди по-малко от месец Борисов беше казал, че екологичната оценка ще бъде отрицателна, а министри от кабинета му не крият, че не виждат голям икономически смисъл. Не е ясно как премиерът е сигурен, че екооценката ще бъде негативна, тъй като тя се поръчва от ТБП (за морската част на проучването в България е наета известна фирма с основен бизнес в спедицията), а практиката сочи, че в подобни случаи консултантите рядко противоречат на волята на инвеститора. Експерт, които доскоро е участвал в проучванията за ТБП, предполага, че след като излязат резултатите от проучването, българското министерство на екологията може да поиска множество модификации в проекта или директно да го отхвърли, тъй като нефтопроводът минава през чувствителни природни зони. Във всички случаи обаче България ще трябва да плати дължимите около 4.4 млн. евро в ТБП, "иначе гърците ще ни убият с фактури", както се изрази участник в проекта.

Допълнително масло в огъня е наляло желанието на България да се направят модификации в споразумението за газовата връзка между двете страни (Стара Загора - Комотини), която трябваше да бъде завършена през 2012 г. Според български представители разпределението на капитала между България, Гърция и италианската компания Edison S.p.A. (тя е акционер в газопровода Турция - Гърция - Италия) не гарантирало националния интерес. Според участвали в разговорите експерти гръцките им колеги са били доста изнервени и дори са повдигнали въпроса дали България наистина иска да си сътрудничи с Гърция. Проблемът е, че ако връзката не бъде завършена до 2013 г., двете страни ще загубят 45-те млн. евро (една трета от стойността), които Европейската комисия отпусна за изграждането й.

След срещите гръцкият премиер каза успокояващо, че независимо от това, което се случи с Бургас - Александруполис, отношенията между двете страни не се изчерпват с този нефтопровод.

Проектът така и не тръгна

Въпреки че за Бургас - Александропулис се говори още от началото десетилетието, засега нефтопроводът си остава само концепция. Не е ясно откъде ще дойде петролът и нито една компания в консорциума не е заявила количества за транспортиране. Без гаранция за последното строежът естествено е безсмислен.

На провелата се през май среща между Турция, Русия и Италия в Анкара трите страни така и не успяха да постигнат обща оценка за очаквания трафик през Босфора към 2015 г. Според президента на "Транснефт" (един от основните акционери от руска страна в ТБП) Николай Токарев очакваният пренос е 132-135 млн. тона през Черно море. Ако се запази сегашният танкерен трафик през Босфора (с обем от около 110 млн. т петрол и нефтопродукти), оставащото количество дори не може да запълни Бургас  - Александруполис, което прави проекта тотално икономически неизгоден.

В момента акционерите в Каспийския тръбопроводен консорциум все още преговарят за евентуалното разширение, от което се очаква да дойдат допълнителните обеми петрол. Според български експерт, участвал в подготовката на ТБП, ако това решение се вземе, строителството ще отнеме поне от пет до седем години. Междувременно се появиха и конкурентни проекти, в които водещи акционери са компании като френската Total, които най-вероятно ще предпочитат контролиран от тях маршрут за превоз на нефта.

Въпреки че осъществяването на подобен скъпоструващ проект отнема много време, Бургас - Александропулис вече е сред рекордьорите, което говори достатъчно за осъществимостта му. Първоначалната идея за Баку - Джейхан е от 1993 г., а нефтът тръгва от Азербайджан към Турция през 2006 г. Първоначалното споразумение за Бургас  - Александруполис е подписано между България и Гърция през 1994 г.

И все пак кой има нужда?

За Русия проектът е само една част от пъзела, смята български строителен предприемач, запознат с Бургас - Александруполис. "За тях проучването са джобни пари, но пък си създават готова алтернатива." Според него натискът от руска страна идва само защото България не изглежда да знае какво точно иска. "Ако кажем ясно позицията си, Русия няма много козове."

През цялото време основният двигател зад проекта е Гърция. Според Димитрис Ибраим от гръцкия клон на "Грийнпийс" Атина винаги е гледала на Бургас - Александруполис като средство за засилване на стратегическите си позиции. Гърция вече има петролопровод, който свързва Солун със Скопие, макар че това не доведе до кой знае какво подобряване на отношенията между двете страни.

Първоначалната идея все пак идва от групата "Лацис", която в момента е основен акционер на гръцкия партньор в ТБП "Хеленик петролиум". "Лацис" са едни от най-големите корабособственици в страната и освен това контролират няколко строителни компании. Затова и винаги се е очаквало именно Гърция да създаде основните трудности за България, ако страната реши да се откаже.

28 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pesheff avatar :-(
    pesheff
    • - 10
    • + 38

    Искам да знам защо ББ не попита Йорголопулос какви бяха ония псувни по адрес на България и как може да се подиграва по подобен начин и после да идва и да опитва Византийски номера!

    Също така тази тръба няма смисъл-само ще застраши цялото южно черноморие и източните родопи и ще загубим какъвто и туризъм е останал-за сметка на кого-Гърция и Турция разбира се! Перефектен план на византия-дай да превърнем България във лунен пейзаж и да им унищожим и малкото останало след комунизЪма!

    Нередност?
  • 2
    jj avatar :-@
    J.J.
    • - 7
    • + 46

    Не на унищожението на българската природа. Гърците като толкова го искат да си го правят през Луната, ако щат. През България тръби, които са напълно неизгодни за нас няма да има ;)

    Нередност?
  • 3
    loeffel avatar :-P
    Gouverneur général
    • - 6
    • + 23

    На рашките няма да им се отвори парашута да имат директен излаз на Средиземно море и да заобиколят Босфора. Стара мечта на Руската империя но няма да го позволят глобалните сили.

    Нередност?
  • 4
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец
    • - 6
    • + 22

    Р.Овч,Серго,Гоце,загубиха вече доста комисионни.Всъщност БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД трябва да забрави завинаги тези прякори.

    Нередност?
  • 5
    vstoyanov avatar :-|
    vstoyanov
    • - 5
    • + 18

    До коментар [#1] от "Пешката":

    (ментално) разстроени ми приятелю - тези коментари (както всеки нормалне човек би могъл сам да се досети) бяха просто измислица на някакъв гръцки жълт вестник.
    понеже в българия болшинството от сериозните вестници са приблизително на нивото на жълтите гръцки тази 'новина' беше предадена като дословна истина.

    Нередност?
  • 6
    smileislife avatar :-|
    SML
    • - 4
    • + 13

    Изобщо няма да застраши цялото южно черноморие, защото не се знае от къде ще дойде нефта по нея... а колкото повече се бави, толкова по-невероятно изглежда да се намери. А и спорен някои изледвания Русия има петролни резерви още за около 17 години?!

    Нередност?
  • 7
    kv12kv12 avatar :-P
    kv12kv12
    • + 13

    До коментар [#1] от "Пешката":
    До коментар [#5] от "vstoyanov":
    ХА-ХА
    Това си беше измислица.
    Но не на "някакъв гръцки жълт вестник", а на български сайт, който публикува само такива иронични "новини".

    Самият сайт така е и озаглавен - "Истината такава, каквато можеше да бъде!?"
    http://neverojatno.wordpress.com/2010/03/30/garci/
    "Речта" на Папандреу всъщност е една прекрасна ирония за гръцките "проблеми" и българската "стабилност" :D

    Нередност?
  • 8
    kv12kv12 avatar :-P
    kv12kv12
    • - 13
    • + 5

    Статията е много слаба, липсват обичайните "аргументи" срещу нефтопровода, но въпреки това са намерили място доста неистини.

    Само ще спамена това че нефт за тръбата е осигурен. Роснефт, Транснефт, Газпромнефт - те ако нямат нефт, кой друг в региона ще има?
    Руснаците строят нов нефтопровод и разширяват капацитет на съществуващи тръби от Средна Азия до Новоросийск на Черно море - КТК, бившия шеф на БА сега е шеф на КТК.

    Нередност?
  • 9
    notabil avatar :-|
    нотабил
    • + 14

    "Също така тази тръба няма смисъл-само ще застраши цялото южно черноморие и източните родопи и ще загубим какъвто и туризъм е останал-за сметка на кого-Гърция и Турция разбира се!"
    Как така да няма смисъл? Та дори и да не протече нефт по тая тръба ,то Руснаците винаги могат да рекетират Турците ,че ако вдигнат таксите през проливите,то нефтът може да потече през нашата тръба .

    Нередност?
Нов коментар