🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Повторението е майка на знанието

Министерство на образованието отново представи добри намерения за реформи. И отново само на хартия

Промените ще влязат в сила най-рано от по-следващата учебна година
Промените ще влязат в сила най-рано от по-следващата учебна година
Промените ще влязат в сила най-рано от по-следващата учебна година    ©  Красимир Юскеселиев
Промените ще влязат в сила най-рано от по-следващата учебна година    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Детето и ученикът са в центъра на обучението, учителят е лидер на промяната, уроците са гъвкави и интерактивни. Обикновено, когато трябва да се пише стратегия, се прибягва щедро към подобни разтегливи и пожелателни сентенции и новата концепция на Министерство на образованието, младежта и науката (МОМН) не прави изключение.

Ако сте следили всички опити за някаква реформа в сферата на образованието, тези идеи, които ще са базата на новия закон за предучилищното и училищното образование, сигурно ви звучат като дежа вю. Те бяха официално представени днес, но в по-голямата си част се припокриват с тези на предишния проектозакон, който МОМН писа до преди близо една година, след което го остави за обществено обсъждане, само за да го отхвърли в средата на февруари т. г. Ако се върнем още по-назад, ще видим, че някои от "новите" идеи всъщност бяха част от проектозакона на предишния министър на образованието Даниел Вълчев, който така и не влезе в парламента до края на мандата на тройната коалиция. 

Не че принципите на концепцията са лоши. Те обръщат внимание на развиването на критично мислене у учениците, на гражданското образование и уменията за вземане на решения. В проекта на МОМН се отделя специално внимание на мерки срещу ранното отпадане от училище, на обучението на деца със специални образователни потребности и на подобряване на стандартите в професионалните училища. Повечето от тях обаче сме ги чували толкова много пъти, че вече е трудно да повярваме, че ще се случат.

Една от новите идеи в концепцията е възможността за училищата сами да разработват част от учебните програми. Министерството предвижда общообразователната подготовка да е еднаква за всички училища, а разширената да може да се избира от учителския колектив. Това ще даде повече свобода на училищата, ще ги накара да разработват по-интересни програми за привличане на ученици и в идеалния случай ще развие конкуренцията между тях.

Стъпки в правилната посока са също идеите за насърчаване на учениците с изявени дарби, за кариерно ориентиране в училище и за включването на родителите и представители на бизнеса чрез Обществен съвет. В концепцията са формулирани и няколко конкретни мерки за работа с проблемни деца, като например консултацията с училищен психолог и извънкласни занимания за общуване и решаване на конфликти.

Колкото и добре да звучат тези идеи, ако скоро не влязат в действие, ще си останат просто поредната порция чудесни намерения. Защото докато се пишат концепции и се формулират стратегии, българските ученици продължават да не показват блестящи резултати на международните тестове, а малкото млади учители търсят единствено изхода от училище.

Основните идеи на закона

- основното образование завършва със седми клас, от VIII до X клас е първият гимназиален етап, а от XI до XII - вторият

- задължителна предучилищна подготовка за навършилите 5 години (вече влезе в сила)

- общообразователната подготовка ще е еднаква за всички училища, а учебните програми за разширената подготовка ще се разработват на училищно равнище

- часове за гражданско образование, предприемачество, здравно образование

- в XI и XII клас ще има възможност за предуниверситетска подготовка с кредити към висшите училища

- учебните програми в професионалните училища ще се изготвят съвместно с бизнеса

- възможност за професионална квалификация след завършване на X клас

- задължителни предмети във всички училища ще бъдат български език и литература, математика, чужд език, гражданско образование и спорт

- министърът ще одобрява неограничен брой учебници и учебни помагала по един предмет (в момента е до три броя)

- обща оценка с качествен показател в I клас

- годишни оценки по предмети и качествен показател в II и III клас

- оценяване с качествен и количествен показател след IV клас

- от I до IV клас няма да се повтаря година

- национално външно оценяване след края на всеки етап

- поетапно въвеждане на целодневна форма на обучение (вече влезе в сила за I клас)

- по-добри условия за кариерно развитие на учителите

- атестация на директорите на всеки 4 години

Прикачен файл

24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    classicc avatar :-|
    classicc
    • - 1
    • + 4

    Идеите звучат чудесно, дано наистина се задействат по тях.

    А какво стана с оценките за поведение, какъв беше проблема те да се въведат?

    Нередност?
  • 2
    solen avatar :-@
    solen
    • - 14
    • + 8

    Слушах изявление на министъра.
    Положението било тежко, хората не можели да пращат децата си на училище. Та затова - до 8, до 10, до 12 клас.

    Положението няма да е все такова.
    А с такава реформа ще се въведе като норма наличието на слабообразована част от населението.

    Всички трябва да учат до 12 клас. Задължително.
    А държавата/чиновниците като министъра, на които плащаме/ трябва да направят работеща схема за това.

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 4
    • + 16

    до [#2] от "solen":

    "А с такава реформа ще се въведе като норма наличието на слабообразована част от населението."

    Такава слабообразована част от населението отдавна има. Всъщност винаги е имало. На социализма се отчиташе 99% грамотност у населението, но всички знаем, че това не беше така най-малкото заради циганите.

    За много хора задължителното ходене на училище до 12 клас е загуба на време, а за държавата - на пари.

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 2
    • + 24

    Идеите са наистина смислени. Като цяло въвежда неща, които ги има в западните системи на образование. За повтарянето на години мисля, че законът не отива достатъчно далече - повтаряне трябва да има само при несправяне с поне няколко предмета.

    В Англия повтаряне на годината на практика няма (ако някой пак излезе с басните за лошото западно средно образование нека види къде е Англия в класациите на ПИЗА и ТИМСС и къде е България). Просто предметите се учат до различни нива. Понеже имам впечатления за музикалното обучение - един инструмент може да се изучава в рамките на нормалното средно образование до 8-мо ниво, но много малко ученици стигат до там.

    Подобна ситуацията има и с други предмети. В крайна сметка така е по-нормално защото децата имат различни таланти и интереси и е нелепо всички да изучават един и същ материал. Това си беше уравниловъчната философия на социализма. В Англия ако те "скъсат" някоя година по музика следващата година ако искаш повтаряш музиката, но продължаваш с всички останали предмети в които не си "скъсан". И така накрая всички завършват средното образование с различни нива по отделните предмети - както и е по-естествено.

    Повтарянето на година само заради един или два предмета означава загуба на време за ученика и на средства за държавата.

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 2
    • + 10

    Също по отношение на националното външно оценяване законът не отива достатъчно далеч. Имайки предвид огромната разлика в критериите на оценяване такова национално външно оценяване трябва да има за всяка учебна година, а не веднъж на няколко учебни години. Иначе евентуалните аномалии и пропуски ще се идентифицират с много голямо закъснение.

    Нередност?
  • 7
    solen avatar :-|
    solen
    • - 7
    • + 12

    До коментар [#3] от "Nikolay UK":

    "За много хора задължителното ходене на училище до 12 клас е загуба на време, а за държавата - на пари."
    ==================

    По този повод има поговорка: "На триците скъпи, на брашното - евтини"

    Ако държавата пести пари от обучение и от възпитание, после трябва да ги дава за следствие, съдилища, прокуратури и затвори за извършени посегателства върху чужда собственост и живот.

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 14
    • + 5

    Ей на българина не му омръзна до "рИформира" образованието и това е... "Наблюдавам" процеса от 1957 година, когано комунатата го "отпочнаха", от глупост в глупост и нова глупост се мисли....
    Сега 12 клас !?!? абе вие, в министерството, луди ли сте или за връзване!?!? На 18-19 години мометата имат по два три аборта та и някои деца.... и тепърва "ще ходи да следва виШе"....
    Къде сте тръгнали????
    Основно образование макс 7 класа, гимназия още 3-4 или техникум 3-4 (ама то не остана промишленост за техникуми) и на 16-17 години да се хващат да работят .........

    Нередност?
  • 9
    raisa avatar :-|
    Ганева
    • + 17

    Гледах репортажите по телевизията за тази "концепция". Това, което ми направи впечатление, е огромната предпазливост, с която бяха представени "новите" идеи на обществото. Останах с усещането, че този министър, както изглежда и повечето членове на кабинета, са обхванати от някакъв парализиращ страх, направо - от паника. Какво означава, че учебната година няма да почне на 15 септември? Кога ще почне? На 14-ти ли? Какво означава, че реформата няма да стартира догодина? Ами да почакаме още 10-на, 20 години? То що е време, все е пред нас. Въобще единственото нещо, което правят тези хора, е да внимават да не раздвижат блатото от страх да не ни погълне вкупом. Ама така тая работа няма да стане!

    Нередност?
  • 10
    evgenybg avatar :-|
    Oven
    • + 13

    Преди години учихме Английски в университета.
    Аз бях напреднали и завърших с 5;
    Една колежка беше в начално /елементар/ - имаше 6!
    В дипломата нищо не пише за какво ниво на знание е тази оценка . . .

    Нередност?
Нов коментар