🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

26% от четвъртокласниците не покриват общообразователния минимум

Успехът на учениците като цяло е добър, но те продължават да се затрудняват със задачите, които изискват разбиране и логично мислене

Най-голям спад спрямо миналата година има по български език и литература.
Най-голям спад спрямо миналата година има по български език и литература.
Най-голям спад спрямо миналата година има по български език и литература.    ©  Цветелина Белутова
Най-голям спад спрямо миналата година има по български език и литература.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Над една четвърт от учениците в IV клас не се справят с общообразователния минимум за тази учебна степен. Това показват резултатите от националното външно оценяване за IV клас, които бяха представени днес в Министерството на образованието и наука (МОН). Успехът на учениците като цяло е добър, но те продължават да се затрудняват със задачите, които изискват разбиране и логично мислене.

Най-голям спад спрямо миналата година има по български език и литература. Сега с изпита са се справили 67% от учениците, докато през 2012 г. делът им е бил 72.6%. Най-труден за учениците е бил въпросът, който изисква разбиране на текст и свободен отговор. Най-лесни се оказват тестовите въпроси с дадени възможни отговори. Лоши са резултатите и по т.нар "условен правопис" (изписва се една буква, а се изговаря друг звук), където очевидно има силно влияние на диалектния говор. От МОН обясниха по-ниските резултати в сравнение с миналата година с новия формат на изпит по български език и литература.

По математика делът на успешно преминалите (69.8%) е малко по-малък в сравнение с предишната година (70.9%). Учениците отново се справят добре с тестовите задачи, но не всички успяват да решат геометричните и текстовите.

По другите два предмета резултатите се повишават. Най-добре са се представили четвъртокласниците по човекът и природата (над 80%), повишава се и успехът им по човекът и обществото (74%).

Изводът на експертите от МОН е, че учениците се справят добре със задачи от типа, който са очаквали и който познават от примерните тестове. Продължава да личи механичното възпроизвеждане на знания - учениците знаят наизуст алгоритми, правила и исторически събития, но им е трудно да разсъждават, да се аргументират, да мислят логично и да прилагат знанието в друг контекст.

Според министерството решението за тази една четвърт от учениците, които не са покрили общообразователния минимум, е в индивидуалната работа с всеки. Новият образователен министър Анелия Клисарова призна, че това са учениците, които най-вероятно ще отпаднат от училище до седми или осми клас и нямат да получат възможност за продължаване на образованието си и придобиване на професия. Според Клисарова индивидуалната работа е отговорност на директорите и преподавателите във всяко училище.

В резултатите по региони няма големи изменения спрямо предишни години. Учениците в Смолян успяват да повишат успеха си и са на първо място, преди София-град, Благоевград и Габрово. На последните места са както обикновено Силистра, Добрич и Сливен. Добра новина е повишаванета на резултатите в Хасково и Търговище. По-напред в класацията отиват и Кюстендил и Пловдив.

Измежду училищата с повече от 20 ученици най-добри резултати постигат варненското ОУ "П.Р.Славейков", НУ "Св. св. Кирил и Методий" в Ямбол, СОУ "П.Р. Славейков" в Добрич и 134.СОУ "Д. Дебелянов" в София. Най-нисък е успехът в 113 "Сава Филаретов" в София, ОУ "Никола Вапцаров" в Асеновград и ОУ "Васил Априлов" в Голеш.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА
    • - 1
    • + 10

    Доста стряскаща тенденция.

    Нередност?
  • 2
    twinston_myth avatar :-|
    Рубиконан от Балъкимерия
    • - 1
    • + 13

    [quote#0:"статията"]Най-трден за учениците е бил въпросът, който изисква разбиране на текст и свободен отговор[/quote]
    Човек, който се затруднява със свободните отговори, никога не може да бъде свободен... остава му да избира по-малкото зло между роб и автомат, нерядко за да стане и двете!

    Нередност?
  • 3
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear
    • - 2
    • + 4

    Според мен, това са нормални резултати. Защото тези 26% вероятно са предимно ромски деца, както и тези, чиито роден език не е български.

    Нередност?
  • 4
    oex13531876 avatar :-|
    oex13531876
    • - 4
    • + 2

    30 % от децата до четвърти клас / над 50 % в провинцията / изобщо не ползват български език в семейството си.

    Нередност?
  • 5
    ahasver avatar :-|
    ahasver
    • - 2
    • + 5

    Е , па тия са добре ! В Народното събрание има 97 депутата на които също им се губи разбирането и логичното мислене.

    Нередност?
  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 3

    до #2: Абсолютно правилно. Да се даде етничен разрез с резултатите, тогава можем да говорим за реални факти.

    Нередност?
  • 7
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#5] от "ahasver":

    Какви ти 97? Направо са си 240, с Волен Сидеров начело!

    Нередност?
  • 8
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000
    • + 4

    До коментар [#6] от "daskal1":

    При положение, че ромите съставляват около 5% /по статистически данни от 2011 г./ от населението на страната, проблемът с образованието определено не е само етнически.

    Нередност?
  • 9
    areta avatar :-|
    areta
    • + 5

    До коментар [#8] от "kiki2000":

    Смятай ги заедно с турците и там има проблем с езика. Но да, дори и с турците, пак са доста далеч от 26%, така че проблемът наистина едва ли е само етнически.

    Нередност?
  • 10
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte
    • + 2

    До коментар [#3] от "Terry bear":

    Със сигурност са циганета, но от моите наблюдения мога да кажа, че и българчетата не са много стока. Някъде в 7-ми/8-ми клас ги удря пубертета, спират да учат. Момчетата разчитат да станат или футболисти, или дилъри на ... - лесни пари без усилия, без учене, без много напъване. За кифлите няма какво да говорим. Въобще престоят в гимназията за повечето е изгубено време, колкото да отидат да изпушат по една цигара заедно с аверите.

    Нередност?
Нов коментар