Образование без мисъл

Учениците наизустяват правила, но не знаят как да ги прилагат

На преден план в училищата все още е ученето наизуст
На преден план в училищата все още е ученето наизуст
На преден план в училищата все още е ученето наизуст    ©  Красимир Юскеселиев
На преден план в училищата все още е ученето наизуст    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

4,02

е общият успех от изпитите по български език и литература след 7 клас
3,65

е общият успех от изпитите по математика след 7 клас

Мнозинството от учениците знаят наизуст правилата по българска граматика (например как се преобразува пряка реч в непряка), но значително по-малка част от тях могат да ги приложат на практика в упражнение. Затрудняват се и с геометричните задачи, защото им липсва абстрактно и пространствено мислене, наблюдателност и въображение. Това са основните изводи от представените днес резултати от външното оценяване след 4 и 7 клас - т. нар. "малки матури".

Въпреки че като цяло резултатите не са лоши - при четвъртокласниците успеваемостта е над 70%, седмокласниците също са се справили прилично, липсата на практически умения и на способност да свържат теорията с приложението й е притеснителен факт. Това показва, че на преден план в училищата все още е ученето наизуст. За упражнения в повечето случаи не остава време, заради натоварената програма, сложно написаните учебници и архаичния начин на преподаване на някои учители. Фактът, че учениците не се справят с геометрията, също говори за дупките в учебния материал и преподаването, които не насърчават мисленето и въображението на учениците.

В четвърти клас - добри резултати по природни науки

Като цяло резултатите на четвъртокласниците са добри - успеваемостта е над 70%, като са се справили най-добре на теста по човекът и природата (77% верни отговори) и най-слабо по математика (69%). По математика голяма част от учениците не са се справили с геометричната задача за видове триъгълници. Резултатите не са много по-различни от тези миналата година - падат с няколко процентни пункта, което се обяснява с по-трудните тестове и по-високите критерии.

Очаквано, четвъртокласниците са се справили най-добре със задачите за възпроизвеждане на знания (т.е. наученето наизуст), с аритметиката и темите за гражданско образование. Липсва им прилагането на научените правила, пространствено мислене в геометрията и разбирането на процеси и явления в природните науки.

В седми клас нещата не са толкова розови

Общият успех от изпитите по български език и литература (БЕЛ) е добър (4,02), а по математика - добър (3,65). Резултатите са най-добри по история, география и биология и най-слаби отново по математика. Резултатите по БЕЛ и математика падат в сравнение с 2010 г., като причина за това могат да са и по-трудните тестове.

Интересно е, че тази година повече ученици са участвали в допълнителния модул за кандидатстване в гимназия след 7 клас. В него резултатите по математика са близо два пъти по-високи от миналогодишните, което означава, че кандидат-гимназистите са по-мотивирани и подготвени. По БЕЛ преобладават много добрите оценки около петица, а по математика - четворките. Затова пък пълните шестици по математика са в пъти повече от тези по български.

Районите с най-добри резултати на външното оценяване след 4 клас са Смолян, София град, Габрово и Благоевград, а с най-слаби - Разград, Търговище, Монтана и Добрич. На изпитите след 7 клас ситуацията е подобна - изключение правят Перник и Варна, където седмокласниците също са се представили добре.

На представянето на резултатите зам.-министърът на образованието Милена Дамянова обясни, че се готвят мерки за повишаване на резултатите в областите, в които учениците не са се представили добре на външното оценяване. Ще има нова система за инспектиране на качеството на образованието, учителите, които са задължени да дават консултации на учениците, ще бъдат строго контролирани, а регионалните инспекторати ще представят анализи с проблемите и необходимите мерки в съответните региони.

19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    darrydoncheva avatar :-(
    Darry Doncheva
    • - 4
    • + 8

    Моите изпити след седми клас - т. нар. "малки матури" минаха преди няколко години и тогава системата беше по-различна. Но смятам, че от година на година нещата в българското образование вървят на зле. За голямо съжаление като че ли нещо куца ... :(

    Нередност?
  • 3
    kirka80286 avatar :-(
    kirka80286
    • - 1
    • + 17

    По моето скромно мнение, "малките матури" са по-показателни в дългосрочен план и заслужават повече внимание. В края на средното си образование при все, че половината младежи не знаят със сигурност какво искат да правят по-нататък, но все пак са почти оформени личности. Оттам насетне, големи промени в мирогледа, амбициите и възпитанието просто няма.
    От тази гледна точка, резултатите от тазгодишните (и миналогодишните, и.т.н. ) "малки матури" са - как да кажа - доста притеснителни... не е нужно човек да гледа "малкия коментар", за да се убеди в това. Според мен голяма част от вината за това пада на родителите. А вашата статия, Капитал, е някак си с негативен оттенък към преподавателите. Мен, Вас и още цели поколения, ни възпитаха в семейството защо човек трябва да се "учи, за да сполучи". Това НЕ Е и няма как да бъде задача само на учителите. А сега е обща практика да се вдигат ръце вкъщи и да се дават съвети от сорта на "хайде назубри го, бележките да вървят". Затова и никак не е изненадващо, че децата са се справили по-добре със "зубраческите" предмети, без влагане на твърде много мисъл.

    Нередност?
  • 4
    titina avatar :-|
    Tatyana Tzakova
    • - 21
    • + 5

    Май и журналиста написал статията трябва да се върне на училищната скамейка. Няма пред мед БЕЛ има български език и литература. Стига сте копирали американците с това да се съкращават думите само до първата буква, в българския език има правила как се съкращава

    Нередност?
  • 5
    e_mil avatar :-P
    tamada
    • + 22

    Нищо, де! Ако го няма пред мед, може би го има зад мед. :))

    Нередност?
  • 6
    chievo avatar :-|
    Chievo
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#4] от "titina":

    Журналистът не знам къде трябва да се върне, ама ти направо се връщай в първи клас.

    Направо се изкъртих от смях. Как е възможно някой да пише толкова неграмотно?

    Нередност?
  • 7
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • - 1
    • + 1

    Ако сравним личността на човек с картина, то изпитите в 4-ти клас са като да сравняваш приблизителни скици, нахвърляни на ръка, а "малките матури" в 7-ми клас, приличат на първоначалното полагане на някои от боите — въобще не е задължително завършената картина да прилича на тях.

    Нередност?
  • 8
    npaine avatar :-|
    NPaine
    • - 1
    • + 18

    Начина на преподаване в българските училища и изискването за наизустяване а не на самостоятелно мислене, създават сериозни проблеми пред учениците решили да следват в университет в чужбина.

    В университета ние отиваме изцяло неподготвени за самостоятелна работа (аз лично в семеге за 7 год. съм правил самостоятелно точно 1 проект презенцтация и то по география), чакаме винаги крайният срок да свършим дадена задача, не приемаме насериозно натрупването на материал по даден предмет, като дойде изпита сме възмутени как се иска от нас да научим толкова много, приемаме неходенето на лекции за геройство като бягането от час в гимназията и т.н.

    Аз лично имах и продължавам да имам сериозни проблеми в организацията на ученето и работата си - след като никога през 12те години учене никой не ме е оставял сам да решавам какво и как да уча и съответно да отговарям сам за себе си, няма как да се очаква от мен че няколко семестъра, пък било то и няколко години ще успея да се адаптирам.

    Сегашната система е артефакт от предишният режим, залагащ на изкуственото натрупване на знания и ограничаващ мисленето.

    Нередност?
  • 9
    monique avatar :-P
    monique
    • + 16

    Не може да очакваме от учителите, които са завършили собственото си образование преди най-малко 20-25 години да променят начина си на преподаване. В същото време за повечето родители е по-важно какво пише в бележника, а не какво реално умее малчуганът. Докато да ходиш на училище е свързано единствено с присъствие и някакви оценки без покритие нещата ще стават все по-зле. Каква мотивация могат да имат и вече поотрасналите тийнейджъри да слушат 90 мин. анализ писан от някой друг за произведение, което не са чели.
    В гимназията имах две учителки по литература - едната беше млада с има няма 5 год. стаж, а другата светило в МОН, автор на анализи и част от комисията, която съставя въпросите за матурите. Та младата не искаше анализи на произведенията, а всеки да каже какво му е харесало лично на него и какво не, какви според нас са темите, после пишехме есе. Имахме и пет минутка, в която тя изчиташе най-добрите есета или ако някой е написал стихотворение или се е изявил по друг начин. Общо взето не се изискваше предварителна подготовка за часа - само да си там и да мислиш. При светилото обаче нещата не стояха така. Трябваше за всяко произведение да имаме преписан анализ от признатите от нея книжки с анализи. В момента, в който се отклониш тройката ти е в кърпа вързана. Часът се състоеше в четене на тези книжки. Край на историята.

    Нередност?
  • 10
    npaine avatar :-P
    NPaine
    • + 12

    До коментар [#9] от "monique":

    На мен точно така едно "светило" по Бел участващо в изготяването на темите след 7ми клас искаше нарочно да ми пише по ниска оценка защото беше бясна, че не и ходя на съботно неделния курс който организираше а ходя при алтернативна учителка.

    А съботно неделния курс представляваше събирането на 60 души (2 класа по 30) в една стая и съответно точно 5 часа тя ни диктуваше нейните разбирания за това какво е искал да каже автора.

    Абе порнография.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал