🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Популизмът е заразен

Истерията около учебния план по литература е притеснителен по няколко причини и нито една от тях не е трябва ли да е задължителен Ботев или не

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За по-малко от 24 часа новият министър на образованието и науката Анелия Клисарова успя да покаже две неща - че не е готова за дебата как да се повиши качеството на обучението в българските училища и че лесно се е заразила от популизма на предшествениците си.

В четвъртък в медиите се появи информация, че според проект за нова учебна програма по български език и литература някои от класическите произведения отпадат от задължителната подготовка (всъщност повечето са заменени с други на същите автори). Експертите на министерството не са включили в новата програма "Хамлет" на Шекспир, "Тютюн" на Димитър Димов, "До Чикаго и назад" и части от "Бай Ганьо" на Алеко Константинов, някои от творбите на Никола Вапцаров и Пенчо Славейков. Разбира се, най-голям шок предизвика отпадането на "Записки по българските въстания" на Захари Стоянов, както и на "Борба", "Моята молитва" и "Майце си" на Христо Ботев. (Да не би случайно в младежите да пропусне да се формира представата за славния български народ.)

Първоначално Анелия Клисарова заяви, че промените в програмата са съгласувани с учители и специалисти по български език. В петък сутринта обаче министерството разпространи прессъобщение, според което "виновните по случая с проекта за промяна на учебните планове" ще бъдат уволнени. Разбираме също, че Клисарова е разпоредила проверка за това как и от кого е разработен проектът и че докато тя е министър, няма да позволи от програмата по български език и литература да отпадат произведения на български класици. "Нито аз като министър, нито правителството имаме намерение да потъпкваме нравственото и патриотично възпитание на нашите деца", пише още в прессъобщението. Подобно на предишното правителство, и сегашният екип на МОН се оправдава с това, че проектът е бил изготвен по време на управлението на ГЕРБ, които са оставили проектите за нови учебни програми като "подводен камък" след себе си.

Истерията около учебния план по литература е притеснителен по няколко причини и нито една от тях не е трябва ли да е задължителен Ботев или не. Реакцията на министър Клисарова показва, че за нея е по-важно да даде на заден само заради няколко публикации в медии и интернет форуми, отколкото да започне разговора как наистина трябва да се променят учебните програми. А че те имат нужда от промяна е повече от очевидно. Учениците учат по остарели програми, които преди години може и да са изпълнявали целите си, но днес по-скоро могат да откажат един шестокласник (например) да чете отколкото да го поощрят. Притеснително в съобщението на МОН е също, че нови учебни програми ще има чак след приемането на нов закон за училищното образование (което предишните управляващи не успяха да направят за близо четири години).

Освен това въпросът е не дали, а как се изучава класическата българска литература. Докато от ученици се иска да разсъждават над това какво точно е накарало авторът да напише произведението, вместо например да дебатират върху изводите му, дължината на задължителния списък с книги няма да даде търсения ефект. А и идеята е родителите и учителите да успеят да изградят у учениците такава култура на четене, която ги стимулира сами да потърсят повече литература, а не да се ограничат единствено със списъка.

За да стигнем до адекватните начини на преподаване обаче има нужда от истински разговор и воля за промяна. И двете в момента липсват.

20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    villiger avatar :-|

    От статията:
    "Докато от ученици се иска да разсъждават над това какво точно е накарало авторът да напише произведението, вместо например да дебатират върху изводите му, дължината на задължителния списък с книги няма да даде търсения ефект. А и идеята е родителите и учителите да успеят да изградят у учениците такава култура на четене, която ги стимулира сами да потърсят повече литература, а не да се ограничат единствено със списъка."

    Напълно съм съгласен с казаното ! Много хубава статия, дано накара повече хора да се замислят върху това. :)

    Нередност?
  • 2
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 2
    • + 5

    Те изхвърлиха тези неща от Ботев от училище

    Огънят грее. Майка му на Иванча преде, а Иванчо забол на котката опашката в поясчето си, стиснал й със зъби ухото, а с ръцете я държи за предните крака. Котката свири "гайда".

    Иванчо. Мамо мари, ами кога порасна аз, какъв ща стана?

    Майка му. Ти стани човек, та тъпанът на тейка ти е готов на тавана.

    (Видиш ли, домнуле Мънза? И тъпанарин да стане някой — трябва да бъде човек).
    ..На пътят играе хоро. Мариолка вкъщи пред огледалото се белисва. Майка й не може да й се нарадва.

    Майка й. Тъй, мама, тъй. Мацни си и носецът, че не знам как ми се види — май червеничък.

    Мариолка. Носецът ми е мене дип добър, ами я погледни — туй рокля за пред хората ли е? От толкова рокли уж тая е само от модата, пък и ней нито й е цветът, нито кроежът! Сякаш че съм...

    Майка й. Добре, майка, добре — да излезе тейко ти из хапуса, ще го накарам да ти купи друга, още по-хубава.

    Мариолка. Ами кой е затворил татя, та го не пуща толкова време?

    Майка й. Онова магаре — дето земахме платът за роклята ти.

    (Модата: да седи човек у хапус — напредва!)


    Нередност?
  • 3
    purple_rain avatar :-?
    purple_rain
    • + 18

    И това не се отнася само за литературата или българския език.Това се отнася за всички предмети и изобщо за филисофията на образованието,която стимулира зубрещи вместо мислещи хора,които не се притесняват да изказват мнението си,но и да си признаят когато са сбъркали или не се били прави.

    Нередност?
  • 4
    philipotel avatar :-|
    Durruti
    • - 21
    • + 15

    ""Борба", "Моята молитва" и "Майце си" на Христо Ботев. (Да не би случайно в младежите да пропусне да се формира представата за славния български народ.)"
    Цитираните творби на Ботев трудно могат да се опредлеят като някакво плоско налагане на представата за "славния български народ", даже хич. Патриотарските истерии от сорта на "не пипайте Левски и Ботев" наистина са нелепи и даже вредни, но същото се отнася и за крайни залитаня в обратната посока.

    Нередност?
  • 5
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • - 11
    • + 12

    [quote#4:"philipotel"]Патриотарските истерии от сорта на "не пипайте Левски и Ботев" наистина са нелепи и даже вредни[/quote]

    Идиот си ти колега, идиот.

    П.П. Модито може да ме банне.
    Написах го с ясното съзнание какво може да последва!

    Нередност?
  • 6
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ
    • + 14

    Бре, бре, куманезите се научават да обръщат палачинката по-бързо и от Буда... Че даже усвояват и похвата "виновните ще бъдат уволнени", сякаш министърът хабер си няма какво става.

    Нередност?
  • 7
    pen4o avatar :-P
    Daniel Ivanov
    • - 5
    • + 7

    До коментар [#4] от "philipotel":

    +++
    И на мен този пасаж от статията ми се струва неадекватен и ми вади очите.
    Изглежда благодарение на западната си школовка авторката вече се е издигнала над ограничеността и тесногръдието на класиците на българската литература.

    Нередност?
  • 8
    pavlin.s. avatar :-|
    pavlin.s.
    • - 3
    • + 4

    (Да не би случайно в младежите да пропусне да се формира представата за славния български народ.) Всички народи си имат своите герои и вменяват колко велики са те. Така, че според мен трябва да се набляга на нашите славни времена. И без това нямаме много поводи за гордост от най-новата ни история. :)

    Нередност?
  • 9
    ivbodo avatar :-|
    Ivan Donchev
    • - 11
    • + 6

    Да не би в Америка да учат задължително Марк Твен, Херман Мелвил, Джек Лондон и т.н., трябва да създаваме интерес в децата към историята им и те сами много лесно ще преценят какво ги вълнува, ако е интересно поднесено.Всичко което е задължително веднага се игнорира по презумпция. Защо всички заминават в Европа и Америка да учат, ами защото ще си загубят времето тук и няма да са конкурентоспособни! Толкова е просто!

    Нередност?
  • 10
    ivbodo avatar :-|
    Ivan Donchev
    • - 2
    • + 6

    Нищо в живота вече не става задължително, избори има безкрай и който не го разбира си е за негова сметка! Аз съм възпитан в най-суровите комунистически идеали, завърших в Петербург, но мога да Ви кажа , че дори там никой не ни караше насила да се любуваме на световните архитектурни шедьоври, всеки сам си прави изборите.

    Нередност?
Нов коментар