НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Повече инфраструктурни проекти с по-голямо държавно финансиране

Причината са намалените европейски средства за новия програмен период

В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле
В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле
В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
В сферата на пътищата абсолютен приоритет е отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Транспортното и регионалното министерство ще поискат двойно по-голямо съфинансиране от държавата за транспортните проекти през новия програмния период, съобщи министър Данаил Папазов по време на конференцията "Приоритети в транспорта за следващия програмен период 2014 – 2020 г.". Той и регионалния министър Десислава Терзиева ще внесат документи с искането си в Министерския съвет следващата седмица. "Желанието ни e съфинансирането да достигне 50%, но това ще стане ясно след дебатите по бюджета за следващата година", каза министърът. Той уточни, че такова е и мнението на Европейската комисия, но последна дума дали да се придържаме към задължителните минимални проценти държавно участие има Министерството на финансите.

Причина за искането е дългият списък от проекти в сферата на жп, автомобилния и водния транспорт и намалените средства за следващия програмен период. Европейското финансиране ще е около 1.2 млрд. евро (без парите по линия на механизма "Свързана Европа" - 350 млн. евро), докато за педиода 2007 - 2013 г. бе 1.6 млрд. лв. С национално съфинансиране от 25% (или 300 млн. евро) сумата за следващия период ще достигне 1.5 млрд. евро, но ако то бъде увеличено до 50%, държавата ще трябва да отдели общо 600 млн. евро за идните седем години.

Пътища много

По основните насоки и приоритети по новата оперативна програма министерството предлага инвестициите да бъдат разделени поравно между жп проектите и автомагистралите. В сферата на пътищата абсолютен приоритет е лот 3 на магистрала "Струма". Предварителните оценки на проекта възлизат на 750 млн. евро, като основна част ще отидат за преминаването през Кресненското дефиле. Така парите за пътища са почти изчерпани и ще трябва да се търсят нови възможности за финансирането им. В зависимост от останалия наличен финансов ресурс ще се работи и по направлението Видин – София, като приоритетно ще се финансира отсечката до Монтана.

"Аз ще продължа да настоявам да бъдат обмислени всички варианти и ако има възможност за някакви икономии на средства, те да бъдат насочени към автомагистрала "Хемус", каза Данаил Папазов. Индикативната сума за строителство на отсечката от Ябланица до пътния възел за Ловеч и Плевен е 175 млн. евро.

"Средства за финансиране на целия проект категорично няма да има. Все още се обсъжда за каква част ще има средства и по тази причина проектът е подготвен със съзнанието за етапност", коментира и Асен Антов, който оглавява Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Същото важи и за магистрала "Черно море".

Пари няма

Освен еврофинасирането държавата има два варианта – заем или публично-частно партньорство (ПЧП), коментира Антов. ПЧП е регламентирано от Закона за концесиите и от приетия през 2012 г. специален закон за публично-частното партньорство. Транспортната инфраструктура обаче не попада в това поле. Така че остава възможност за концесия, като вариантите за заплащане са три – директно таксуване, индиректно таксуване на база брой преминали и заплащане за наличност на инфраструктурата.

"В нашата страна движението по републиканската мрежа е сравнително ниско. Или хипотетичните такси биха били 15 – 20 лева на 100 км. Ясно е, че това е недопустим размер, като само "Тракия" можеше да се издържа така, защото там минават 23 хил. автомобила среднодневно. При индиректното таксуване държавата трябва да събира такси от преминалите, но все още няма такъв механизъм. При третия вариант (плащания за наличност на инфраструктура) средствата се възстановяват на инвеститора, като се заплаща и за последващата поддръжка. Или ако тези проекти бъдат реализирани, държавата ще трябва да плаща, и то много пари. Въпрос на обществен консенсус е кои проекти са приоритетни", обобщи Антов.

Или няма да помогне и Китай, който отпуска средства за 16 страни под формата на заеми с много изгодни условия, но само ако изпълнителите са китайски фирми, тъй като местното законодателство не позволява това. 

Автомобилната администрация най-после с нов директор

Димитър Ганев е новият изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", обявиха от Министерство на транспорта. Попрището няма да е ново за Ганев, тъй като той вече е бил директор на агенцията от 2000 до 2002 г. и зам.-директор от през 2010 и 2011 г. Директорското място на агенцията стоя празно дълго време, след като в средата на август предишният директор Валентин Божков подаде оставка след акция на транспортната полиция и ДАНС.

Впоследствие започнаха сондажи сред транспортния бранш от новия транспортен министър Данаил Папазов за избор на нов директор. Спряганите имена бяха две. Това на Димитър Ганев и Красимир Калайджиев, бивш зам.-шеф на агенцията. Браншът не е единодушен. Кандидатурата на Калайджиев беше подкрепяна от Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАДАТ). Според председателя на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП) Красимир Лалов обаче само кандидатурата на Димитър Ганев била безспорна. Той е експерт по пътна безопасност и автомобилен транспорт. Преди да оглави агенцията през 2000 г., Ганев е  работил и в министерството на енергетиката, като експерт към транспортната комисия в парламента и като секретар на БАДАТ.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    web_2.0_vs._dc avatar :-|
    web_2.0_vs._dc
    • - 3
    • + 18

    Скоро ще дойде времето, в което ще си спомняме с носталгия за рязането на лентички, което до скоро комуноидите истерично се опитваха да сатанизират.

    Нередност?
  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • - 1
    • + 4

    а защо ни отряза Европа ?

    Нередност?
  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • - 4
    • + 2

    До коментар [#1] от "web_2.0_vs._dc": и като се събуди какво? ръцете в щепсела и коментарите налудничави :-)


    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА": Промяна в политиката на ЕС - пари се дават за железопътен транспорт, не за шосеен! Четете бре, не нашите лафове по жълтите павета, а страницата на европейската комисия. Хората са взели и публикували всичко, ама кой да чете. Тук все писатели.

    Нередност?
  • 4
    telqk avatar :-|
    telqk
    • - 1
    • + 3

    Като нямаляват парите за проекти ще намаляват ли парите за вноски?
    Някой знае ли колко е вноската на България за ЕС?

    Нередност?
  • 5
    jugozombi avatar :-?

    Според мен подходът на правителството е изначално сбъркан. Каквито и да са установените към момента изисквания на европейските институции, при наличие на сериозни аргументи те подлежат на предефиниране и предоговаряне, съобразено с местните проблеми и нужди. Все пак целта не е да се изливат пари за абстрактни идеи и неефективни проекти, а да се подобрява конкретната икономическа и социална ситуация. Тъй като европейските средства от следващия финансов период няма да са достатъчни за паралелно модернизиране на основните трасета на автомобилната и железопътната инфраструктура, един от тези два вида транспорт ще трябва да бъде избран като приоритетен и системата му да бъде завършена до 2020 година. У нас по-близо до завършване и по-натоварена е автотранспортната система, поради което средствата отново следва да се дадат за магистрали и скоростни пътища. Допълнителни доводи против приоритизирането на железопътния транспорт са тежкото състояние на БДЖ, липсата на средства за нови локомотиви и вагони, които могат да се възползват от характеристиките на модернизираните линии, и хаотичните идеи на правителството за насочване на средства към неголеми и пространствено разпокъсани жп отсечки, някои от които с второстепенно значение и ниска натовареност, които в съвкупност няма да дадат завършена жп система на съвременно ниво.

    Нередност?
  • 6
    musashii avatar :-|
    musashii
    • + 3

    За съжаление големите държави в ЕС са си построили пътищата и магистралите и хич не им дреме,че България има нужда от магистрали и скоростни пътища.Явно в бъдеще ще се набляга на ж.п транспорта,който в държави като Франция и Германия е много развит-не само товарните превози,но дори и пътнически.Ясно е ,че нашият жп транспорт в момента е в колапс-и товарните и пътническите превози са на загуба.Специално пътническите дори и да ги закрият напълно няма да е никаква загуба-не виждам никаква логика да се поддържат линии от рода на теснолинейката Септември-Добринище.Що се отнася до товарните превози там има шанс за развитие поради предстоящото откриване на тунел под Босфора.Но както и в предният пост е написано нашето правителство трябваше да се пребори за еврофондове за автомобилен транспорт.Не знам дали е било възможно изобщо,но аз лично не съм чул и някой отговорен фактор публично да е обяснил защо няма да има пари от ЕС за магистрали.

    Нередност?
Нов коментар