🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китайски инвеститор може да финансира магистрала "Черно море"

Предварителните оценки са 100-километровото трасе между Варна и Бургас да струва между 500 и 600 млн. лв.

Десислава Терзиева    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След катарския интерес за инвестиции в инфраструктура в България идва ред на китайския. Това стана ясно на конференция за Черноморския магистрален пръстен, която се проведе в Бургас с участието на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева.

На форума тя потвърди, че голям китайски инвеститор има интерес да финансира изграждането на 100-километровата магистрала "Черно море" между Варна и Бургас. Според източници на "Капитал Daily" става въпрос за китайската външнотърговска банка Ексимбанк (The Export-Import Bank of China), която планира мащабни инвестиции в Източна Европа. Намерението е проектът да се реализира като публично-частно партньорство, като министър Терзиева посочи, че ще се търси вариант за минимално натоварване на бюджета.

Проект в готовност

Проучванията за магистрала "Черно море" текат от 70-те години на миналия век. През 2001 г. варненската компания "Инжконсултпроект" започва нови предварителни проучвания, като разработва три варианта за трасето: източен, западен и един през Дюлинския проход. Плановете са за строителството на 100-километров път, който да започне от село Звездица край Варна до село Ветрен при Бургас, където да се прави връзка с магистрала "Тракия".

Разработката от 2001 г. беше актуализирана преди няколко месеца от Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която отговаря за реализацията на магистрала "Черно море". Окончателният вариант включва шест трасета – трите основни плюс още три в комбинация между тях. Предвижда се и възможност за строителство на скоростен път (без аварийна лента) вместо магистрала, като така цената на проекта ще падне с 15%.

Възможните варианти ще бъдат представени на китайските инвеститори и ако се стигне до споразумение за строителството на магистралата, ще започне проектиране. Десислава Терзиева посочи, че до изработването на идеен проект не може да посочи цена на пътното трасе. Предварителните очаквания са то да струва между 500 и 600 млн. лв. в зависимост от избрания вариант, като в тази цена влизат също проектирането и отчуждителните работи.

Въпрос на финансиране

Магистрала "Черно море" е част от европейски коридор №8 като продължение на магистрала "Тракия" в северна посока до Варна. По думите на Десислава Терзиева строителството на трасето ще осигури нова скоростна транспортна връзка между магистралите "Хемус" и "Тракия", но също така ще подобри и обслужването на крайбрежието, като ще изведе транзитния трафик по-далеч от чувствителните зони като курортни селища и комплекси по брега.

Проектът за магистрала "Черно море" обаче за момента не намира финансиране, тъй като проучванията за трафика показват относително слабо натоварване – 17-18 хил. автомобила за денонощие. При правителството на ГЕРБ строителството на "Черно море" беше обсъждано и с Катар, но още тогава министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова посочи, че проектът трудно ще донесе търсената от емирството възвращаемост на инвестицията.

Сега плановете са магистралата да бъде реализирана като публично-частно партньорство, като Десислава Терзиева посочи, че ще се търси вариант за минимално натоварване на бюджета. Финансирането е и най-тежката част от преговорите с китайската Ексимбанк. Според запознати банката планира да финансира строителството с нисколихвен заем, но иска държавни гаранции за него. От своя страна правителството не е склонно на такъв вариант, тъй като така потенциално може да се увеличи нивото на държавния дълг.

Ако се стигне до споразумение, самото строителство вероятно ще бъде възложено на китайски компании като главни изпълнители. Според Десислава Терзиева то може да започне най-рано след две години.

За потенциален интерес на Ексимбанк към проекти в България се говори отдавна. През септември темата беше повдигната отново, когато при посещение в Китай премиерът Пламен Орешарски се срещна с президента на банката Ли Жуогу. Финансовата институция има интерес към Централна и Източна Европа като цяло и предвижда кредитната линия от 10 млрд. долара за страни от региона. Тогава Пламен Орешарски се ангажира да представи подходящи проекти на банката, но отново при условие да не се натоварва държавният дълг.

Нова среща с ръководството на Ексимбанк се очаква в края на ноември, когато нейни представители ще присъстват на голям форум в Букурещ. Вероятно тогава ще бъде дискутиран и въпросът за магистрала "Черно море".

23 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    the_core avatar :-|
    The Core
    • - 23
    • + 9

    Не ги искаме на комунистите китайските магистрали!
    Да си стоят в Китай!

    Нередност?
  • 2
    tripleaaa avatar :-?
    tripleaaa
    • - 34
    • + 7

    Първо трябва категорично Хемус да бъде зарязан. Това е транспортното Белене.

    Трябва да се развива единствено като скоростен път и без срокове, а с приоритет да бъде Черно море, защото така Хемус (София-Варна) ще бъде построена по-кратко и по-евтино.

    Също така трябва да се сложи на масата и "Добруджа" (Варна-Добрич-Силистра). Не може без трилентова права към сърцето на Европа.

    Нередност?
  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 1
    • + 26

    Единствената логика Китай да финансира този проект, поне към днешна дата, е желанието им да "развържат" огромните си валутни активи, виждайки че Фед и ЕЦБ чрез инфлация ще им ги стопят. На принципа - по добре проект с хоризонт 30 години, отколкото инфлационни долари. Имат и по-безумни проекти по Африка. А за нас би било чудесно. Все пак, всяка радост би била преждевременна и твърде преувеличена. А за 10-те милиарда - обещаха още когато тетка Меркел и Барозу бяха на совалка и ги навиваха да си купуват разни неща по Гърция и Испания. Факт е че си взеха две пристанища от гърците. Дано, дано!

    Нередност?
  • 4
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 1
    • + 16

    Саркози помогна за Либия и трябваше да купим 2 кораба, Берлускони подкрепяше ББ срещу участие в тръби и лични трансфери, корейските инвеститори искат да вземат десетки милиони от соларния парк, катарците ... няма ли някой да излезе и да обясни разликата между икономически обоснован проекти и ... дъвки за населението.
    (За Белене да не започваме, че там имаме различни гледни точки вътре в БГ)
    Може ли редакцията да покани един специалист, който да изясни при какви условия е изгоден един транспортен проект. (Грубо казано, гарантиран брой трафик за 12-18 години. Под 12000 на ден няма смисъл въобще да се говори.) Едно време се скъсаха да хвалят хърватите какви магистрали са направили. Сега защо никой не казва, че Хърватия е пред фалит и никой не иска да им "оперира" хубавите магистрали. Вътрешният трафик е малък, а международният е повечето летен. (Загреб - Белград може и да е ОК, ама има и много други километри.)

    Нередност?
  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • + 33

    До коментар [#2] от "tripleaaa":


    [quote#2:"tripleaaa"]Първо трябва категорично Хемус да бъде зарязан. Това е транспортното Белене. [/quote]

    И да, и не. АМ Хемус не е само въпрос на икономически ползи/разходи. Малко или много е въпрос на национална унитарност, така да се каже. И освен това, румънците много ги влече към Търново, ако пътя е магистрален, е сравнително реалистично да удрят по една нощувка на идване или отпътуване и в Търново. Отделно че без Хемус, се обезсмисля в някаква степен и тунела под Шипка. Трябва да мислим с повечко размах, иначе ще изгнием в софисийкото поле. А разходът би бил колкото субсидията на БДЖ за 3-4 години, толкова би траяло и строителството. Ако мен питаш - веднага заменям тъпотиите на БДЖ за АМ Хемус. Северът е несправедливо пренебрегнат, да не говорим за западната му част. А за Варна-Русе/Силистра не споря, там потенциал има.

    Нередност?
  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 1
    • + 20

    До коментар [#4] от "Никола Йорданов":


    [quote#4:"Никола Йорданов"]няма ли някой да излезе и да обясни разликата между икономически обоснован проекти и ... дъвки за населението[/quote]

    Има един стар цитат, не помня чий точно, но горе-долу гласи:
    "Ние много добре разбираме това което икономистите казват, но те за разлика от нас, не разбират че ние се явяваме на избори".
    Така че дъвки си трябват, или поне обещание за тях :-) Обективно погледнато, поне 70% от гласуващите са абсолютни лунатици, които трудно правят разлика между милион и милиард, да не говорим за по-екзотични числа като трилион. Всяка сума надхвърляща годишния им доход им се вижда сюреален, имат проблем с мащабирането. На този ефект се крепи хазарта, а той както знаеш е популярен начин глупавите да се разделят с парите си :-) Бързите кредити също експлоатират елементарните представи за време и пари.

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 5
    • + 5

    [quote#5:"misho73"]Хемус не е само въпрос на икономически ползи/разходи. Малко или много е въпрос на национална унитарност, така да се каже[/quote]Така е. Проблемът е, че трасето е леко неадекватно - минава прекалено далеч от двата най-големи града в Северна България - Плевен и Русе. За мен идеята на Хемус е не просто да свърже по най-краткия начин крайните точки (София и Варна), а да интегрира Северна България. Затова трасе София - Мездра - Плевен - Бяла - Разград/Шумен - Варна е по-адекватен вариант.

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 1

    [quote#7:"Николай Николов"]трасе София - Мездра - Плевен - Бяла - Разград/Шумен - Варна е по-адекватен вариант.[/quote]А идеален вариант би било магистралата да се съчетае с успоредна скоростна жп линия. Такъв интегриран подход би бил най-икономичен отколкото първо да правим магистрала, а после да ъпгрейдваме жп линии, която минават по съвсем други трасета.

    Нередност?
  • 9
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 9

    Интересно какви са условията за финансиране от китайската банка. Повече подрбности биха помогнали по-обективно да се оцени интересът им.

    Нередност?
  • 10
    kam27 avatar :-P
    kam
    • - 2
    • + 3

    Интересно е не са ли калкулирали магистралата да е от Малко Търново до Кардам?

    Нередност?
Нов коментар