🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо математиката е за всички

Учениците повишават резултатите си само благодарение на нов метод на преподаване

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Само за една учебна година учениците от няколко пилотни класове увеличават с цели единици оценките си по математика и стават по-уверени в уменията си. А за още една дори надвишават държавните изисквания за следващия клас. Това наблюдава вече няколко години екипът на Института за прогресивно образование, който съдейства на учители и директори да въведат метода JUMP Math за обучение по математика. До момента общо 70 преподаватели от 23 града използват иновативния метод. Благодарение на спечелено финансиране от фондация "Америка за България", плановете са през новата учебна година над 300 нови учители да бъдат обучени по системата и поне половината да започнат да работят през септември с пет хиляди деца. (Досега институтът работи само с помощта на дарения от граждани и няколко компании и усилията на доброволци.)

За екипа на института не високите оценки са най-важният резултат от обучението по новия метод. Децата придобиват вътрешна мотивация за учене, а математиката им става любим предмет, разказа Явор Джонев, председател на Института за прогресивно образование, при представянето на резултатите от пилотните класове. Според него именно това би трябвало да е основната педагогическа задача - не наблъскване в главите на учениците на знания, които впоследствие се изгубват, а изграждане по ненасилствен начин на вътрешна мотивация за учене и на разбиране, че можеш сам да управляваш живота си напред. Изследването на постиженията на учениците, които учат по JUMP Math, е показало, че те започват да разбират математиката в дълбочина - задават въпроса "защо", вместо да възпроизвеждат механично материала, научават се да работят в група, мислят аналитично и критично, придобиват умения за решаване на проблеми, не се страхуват от грешките си и имат активно отношение към живота въобще. Всичко това може да повиши самочувствието на децата в училище, да им помогне и по други предмети и да намали агресивното поведение.

Каква е тайната

JUMP Math не променя програмата и материала, а отношението на учителя към децата, както и отношението на децата към учителя и математиката. Идеята на метода, разработен от математика от Университета на Торонто Джон Майтън, е да създаде сигурна и окуражаваща среда, в която всяко дете получава възможност за успех. Основният фактор тук е учителят - той трябва да осъзнае, че носи отговорност за обяснението на материала, за това как ученикът научава и непрекъснато да наблюдава къде се намират учениците в процеса на научаване и всички ли разбират новия материал. "Когато ученикът не разбира нещо, предположете, че нещо не е наред с вашето обяснение, а не с ученика", съветват се учителите, които преподават по метода. Освен това е важно учениците да бъдат окуражавани и да получат материала на малки стъпки, за да не се изгубят в него. Ако някои ученици са по-бързи от други, летвата винаги може да се вдига с по-сложни бонус задачи без да се препуска напред.

По JUMP Math таблицата за умножение например не се учи наизуст, а учениците научават метода за пресмятане на резултата. Така знанието остава в тях и дори и да забравят отогвора, могат да стигнат сами до него.

И къде се крие

"Достатъчно е учителят да се пребори с традиционните методики на преподаване", категоричен е Явор Джонев, според когото това отнема около три месеца. След това учителите виждат ефекта, сами търсят промяната и получават професионално удовлетворение от резултатите на класовете си. Вече има запитвания за подобни програми и по други предмети.

Учителите, които работят по JUMP Math, получават детайлни насоки за протичането на урока, включително във вид на сценарий (Джон Майтън всъщност е и драматург, което помага за по-интересното представяне на материала). Важно е те да осъзнаят, че твърдението, че някои деца имат математически потенциал, а други не, е просто мит, и че ключът към успеха им се крие в това доколко уверени и ентусиазирани са в училище.

А помага ли държавата в разчупването на образователната система с нови методи? Опитът на Института за прогресивно образование досега е шарен. Когато JUMP Math започва да се разпространява по-активно през 2012 г. екипът и училищата, които работят по него, получават организационна и морална подкрепа от някои регионални инспекторати. Други остават пасивни, а трети активно противодействат със заплахи за уволнение към учителите, заради което много се отказват да преподават по новата система. От февруари 2013 г. учебните тетрадки по JUMP Math за ученици от 1 до 4 клас са официално одобрени от образователното министерство, а в момента се чака одобрение и за прогимназиален етап. Екипът на института се надява да се проведе независимо сравнително изследване на класове, които учат по JUMP Math и такива по традиционните методи, за да могат да се видят разликите и държавата евентуално да съдейства за по-широко разпространение на системата.

Крайната цел на екипа на JUMP Math отдавна е ясна и Явор Джонев я обобщава кратко и ясно: "Математика не се учи, за да има повече математици или повече отбори по математика. Математика се учи, за да изгради увереност и способности за справяне с проблеми и за да развие мисленето." А с това и да направи от сегашните ученици бъдещи активни граждани.

48 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov
    • - 1
    • + 88

    "Математика не се учи, за да има повече математици или повече отбори по математика. Математика се учи, за да изгради увереност и способности за справяне с проблеми и за да развие мисленето."

    Добре казано. Разбираме и защо съвременната българска държава издигна образованието до такива невиждани "висоти".

    Нередност?
  • 2
    zuk_trombon avatar :-P

    [quote#1:"gavrilov"]Разбираме и защо съвременната българска държава издигна образованието до такива невиждани "висоти"[/quote]
    Чи как. Имаме си млад бизнесмен милиардер на 33 години

    Нередност?
  • 3
    teob avatar :-|
    Теодоси Бялков
    • + 43

    Явно г-н Джонев се е заел сериозно с тази тема. Мога само да му пожелая успех. А на всички нас да пожелая този успех да е по-бърз , всички имаме нужда от това.

    Нередност?
  • 4
    info111 avatar :-|
    info111
    • - 5
    • + 38

    Математиката трябва да е за всички, за да няма хора втора категория.
    Така, както пазаруването, комуникациите, ежедневното общуване, ползването на компютрите и смарт телефоните е част от ежедневието на всеки съвременен човек, точно така и по тази причина математиката също - макар и дори невидимо за мнозина, е и все повече ще бъде в основата им. Защото не може човек да ползва пълноценно новите съвременни продукти и услуги, непрекъснато появяващи се на базата на развитието на технологиите, ако няма базисни познания и подготовка, особено начин на мислене, който математиката и природоматематическите науки развиват и възпитават.
    И когато визирам математиката, нямам непременно и само предвид аритметиката, а начина, на мислене, който тя възпитава и обучава още от първия урок.
    С две думи, простичко казано в онези държави, където е имало много добре изградена система на обучение на децата - говоря за образоанието и особено математиката, където инвестирането в образованието е наистина национален приоритет, тези държави не могат да нямат непрекъснато повишаващ се стандарт (е, съчетан и с истински демократично устройство на държавата, разбира се!), базиран на такава много силна национална стратегия.
    Отношението към недоброто образование и в частност недобрата система за подготовка на децата по математика в една държава трябва да се възприема като отношението ни към расизма, например. Защото ако масовото образование не е на добро ниво, това де факто представлява дискриминация, липса на предоставяне на равен старт и възможности за реализация на големи групи деца (резп. родителите им) по някакъв признак - в случая имуществен.

    Това са много прости, основни неща, но не са за прости хора (управници)!


    Да дам един съвсем опростен, примитивен пример - сравнете например един човек от първобитнообщинния строй с един днешен младеж, които се срещат хипотетично днес..
    Младежът може само за няколко минути да намери отговора на всеки въпрос, който е буквално на върха на пръстите, натискащи търсачката на тайфона си. Същият айфон, който предава информацията чрез постиженията на поколения гениални математици и други учени, информация, която се предава чрез едни цифри - нули и единици, ползващи двуичната бройна система, тоест математиката, която преди доста години математици са разбрали, че най-добре отговаря като приложение за отразяване на елементите и по-точно състоянията на елементите в електрониката...

    Човек да реши какво ще прави днес - къде ще иде и по кой маршрут - това е математика. Да се опита да съчетае няколко неща през деня - това е математика, да си напазарува - това е математика, да пресече по дадена траектория - това е и математика...
    Да преброи колко са троловете под една статия - това е математика, да пребори постингите на даден определен трол - това е математика.
    Да си сметне възнаграждението - и това е математика.
    Животът на всеки от нас - щем или не щем Е И МАТЕМАТИКА!
    Така че, лишавайки децата ни от наистина добро образование и подготовка по математика - дори и да не го разбираме - Е ЛИШАВАНЕ ОТ ПОДГОТОВКАТА ИМ ЗА ПЪЛНОЦЕНЕН ЖИВОТ!
    Напомням тези банални истини, защото са много важни, според мен.

    Нередност?
  • 5
    www avatar :-|
    www
    • - 42
    • + 11

    "Математика не се учи, за да има повече математици или повече отбори по математика. Математика се учи, за да изгради увереност и способности за справяне с проблеми и за да развие мисленето."
    Талибан :) Математиката както и ученето на езици не решават проблеми, само помагат за това. В БГ училищата има предостатъчно математика, но това не помага за инженерните специалности, камо ли на другите. Всъщност математиката, или поне мисленето което формира в повечето ученици е много порочно - те се опитват винаги да схематизират познанията, да приложат някаква формула или теорема, с една дума конвенционални са. Природните науки изискват съвсем друг подход (изключение е може би физиката). Трудно е да се обясни на математиците талибани че нещо което може да се опише математически вече е открито, а те само могат да спомогнат в описанието и приложението!

    Нередност?
  • 6
    moloko_ avatar :-|
    moloko_
    • - 4
    • + 22

    Това общо взето важи за всичко което се учи в училище не само за математиката.Идеята на преподаването би трябвало е да научат децата да мислят и да търсят решения на проблемите.А не да запаметяват някаква информация,която и без това вече достъпна навсякъде и по всяко време заради интернет.

    Нередност?
  • 7
    xyha avatar :-P
    xyha
    • - 4
    • + 20

    Всъщност един правилен метод няма , човек учи индивидуално . Класовете трябва да са поне с 50 % по малки , за да могат учителите да обърнат внимание на всяко дете.

    Нередност?
  • 8
    info111 avatar :-|
    info111
    • - 3
    • + 31

    До коментар [#5] от "www":


    Извинявай, но ти можеш ли да решиш например едно просто квадратно уравнение?
    Можеш ли да кажеш - ей така, ад хок - какво например представлява геометричното му изображение и колко измерно е? Как се определя дъното или пика?
    А ако под корена имаме отрицателно число - можеш ли да намериш пак отговорите?
    На коя ос лежат отговорите на уравнението, на абсцисата или на ординатата?

    А знаеш ли какво е математичното представяне на елипса, например?

    Ей така - просто питам, за да разбера колко разбираш, тоест доколко сериозно да въсзприемам думите ти?

    Защото да кажеш, че математиката не решавала проблеми, както и ученето на езици - и да ти преведа какво точно всъщност казваш и декларираш, НО НЕ ЗА МАТЕМАТИКАТА, И ДОРИ ЗА УЧЕНЕТО НА ЕЗИЦИ, А ЗА СЕБЕ СИ, е не само че не си особено грамотен, но и явно нямаш нищо общо нито с математиката, нито с изучаването на езици, нито и особено с логиката им!

    Изучаването на език РЕШАВА ПРОБЛЕМ - например на българин, който е решил и е отишъл да работи и живее в друга държава - независимо дали му се налага да решава този проблем след като е отишъл в тази държава, или е решил проблема предварително.

    Интересно защо някои, кито не познават добре нещата не четат повечко, преди да правят констатации, и да питат най-напред, вместо да правят смешни и очевидно безпочвени, та чак смешни твърдения?

    Нередност?
  • 9
    ungeheuer avatar :-|
    Ivan Philipov
    • - 3
    • + 12

    Това е приятна новина на фона на простотиите на МОН всеки да учи по 1 учебник!"

    Нередност?
  • 10
    x3m avatar :-|
    x3m
    • - 1
    • + 18

    Общата култура е изключително важна за човека. Когато имаш богат резерв от знания в различни области е лесно да поддържаш разговор с хора от всякакви сфери. А контакктите са един от най-важните ресурси, които човек може да си набави.

    Математика е фундаментална наука, но ще съм още по-радостен ако се обърне специално внимание и на българския език и литературата. Освен правописа, изказа и речника, БЕЛ разива твърде важното за себеуважаващия се човек критично мислене и анализ на житейски казуси. Освен това тренира концентрацията, която за голямо съжаление е доста краткотрайна в днешно време. Много е лошо когато дори за миг не се спираш да премислиш дадена ситуация от всички възможни гледни точки. Като добавен плюс, както всички знаем, книгите са неизчерпаем извор на чужд опит, от който всеки може да почерпи "наготово".

    Искрено се надявам да се подеме такава инициатива и в подкрепа на българския език и литература.

    Нередност?
Нов коментар