Революцията започна

Новите методи на преподаване си проправят път въпреки нежеланието на държавата да ги подкрепи

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от специалното издание "Образование" на в. "Капитал". Всички статии от него можете да откриете тук.

Ако чакаме държавата да промени образованието, едва ли скоро ще се придвижим дори с малко напред. След години празно говорене за реформи, три правителства, които не успяват да приемат нов закон, и действащи от 1991 г. правила, много директори, учители, родители, ученици и граждани явно са стигнали до този извод. Отказват да чакат повече и взимат промяната в своите ръце. Активни училищни ръководства и отделни преподаватели вече работят успешно с нови програми и методи, подкрепени от неправителствени организации и частни компании, които са разбрали, че учениците днес ще движат икономиката утре. Те доказват, че лошите образователни резултати могат да се подобрят - ако училището разбере нуждите на всеки ученик, обърне му внимание и му представи материала на негов език. Ако оценките зависят не от научени наизуст уроци, а от добре аргументирани мнения. Ако учителите са достатъчно свободни да съставят програма и план според класовете си. Няколко нови системи за преподаване в училище вече показват своите резултати. Ето някои от тях.

Математика за всички

Ако сте мислили, че математиката е непосилна територия за някои ученици, екипът на Jump Math ще ви опровергае. Те вярват, че всички деца имат потенциал за математика, стига учителите да намерят правилния подход. Jump Math е методика за преподаване на математика със собствени учебни материали за ученици и инструкции за учители. Разработена е от Джон Майтън, математик от Университета на Торонто, а в България се превежда, адаптира и популяризира от Института за прогресивно образование. Идеята на методиката е да промени не програмата или материала, а отношението на учителя към учениците, както и на децата към учителя и математиката. Така че всеки ученик да е уверен в способностите си и мотивиран да върви напред. Това пък му помага да повиши резултатите си в училище. Учебниците по Jump Math нямат шарени картинки и фигури, дори напротив - черно-бели са, в колони с едър шрифт и изчистени. Материалът не е по-лесен, но учителите го представят достъпно, с много примери, понякога през игри. Следят прогреса на всеки ученик, дават му обратна връзка и не позволяват някой да изостане.

Учениците от пилотните класове по Jump Math повишават значително успеха си. Стават по-уверени, започват да мислят аналитично и критично, да търсят решения на проблемите. От началото на 2013/2014 учебна година около 75 учители и 1300 деца работят по Jump Math в цялата страна.

Един компютър, много ползи

Технологиите сами не могат да променят образованието, но в комбинация с учител с отношение към всяко дете могат да направят чудеса. Такива се виждат в часовете в софийското 137 СОУ "Ангел Кънчев" например, което преди няколко години получи призванието "ментор в иновациите" на Microsoft. Училището работи и по системите Envision и Jumpido на стартъп компанията "Нимеро". Envision е образователна платформа, в която учителите разработват интерактивни уроци и ги прожектират в класната стая през компютър, на който учениците работят с много мишки. Jumpido пък е създадена специално за часовете по математика за началните класове и представя задачите под формата на активни игри. Платформите не заместват учебния материал и учебниците, а са в помощ на учителите да представят уроците по разчупен начин. С тях учениците стават много по-концентрирани и ангажирани в часовете и учат през упражнения вместо наизуст. Друга цел на "Нимеро" е да накара децата да бъдат активни и да разберат, че компютърът може да се използва не само за игра. Платформите се използват вече в над 200 училища в повече от 90 града в България, Испания и Кипър.

На това да осъвремени българската образователна система се е посветил и екипът на "Център за образователни инициативи". През 2010 г. те създават интернет базираната образователна платформа u4ili6teto.bg, която дава възможност за управление на образователния процес на всички нива. В началото системата започва с разработено съдържание за подготовка за изпитите за външно оценяване след седми клас и държавните зрелостни изпити след 12-и. Резултатите на учениците от пилотните училища, които започват да използват платформата, се повишават в сравнение с предните три години и u4ili6teto.bg се разраства в още учебни заведения и класове. В платформата учителите могат да разработват и качват учебен материал, да дават домашни на учениците и да следят развитието им. Подходът може да бъде индивидуален за всеки ученик, защото системата много по-лесно показва силните и слабите страни на всеки. Учителите и родителите могат да видят кои уроци и кога ученикът е разглеждал, колко време е прекарал на тях и как се е справил със задачите. Една от най-големите ползи на подобни платформи е, че спестява време на учителите за административната бумащина - попълване на дневник, материална книга и още куп други документи, определени в закона. Вече няколко училища имат самостоятелни поддомейни в платформата, като потребителите й са близо 7 хил., от които 722 преподаватели.

Учене с практика

Хиляди десетокласници тази година сами ще създадат и управляват фирми в реални условия. Ще инвестират в тях акции, ще задават краткосрочни и дългосрочни цели, ще начертават бизнес планове и ще търсят контакт с доставчици и спонсори. Накрая на учебната година ще отчетат приходите и разходите си и ще анализират как са се справили. Упражнението им е част от програмите на "Джуниър ачийвмънт България" - организация в областта на икономическото образование, чиято цел е да образова и вдъхновява младите хора да ценят свободната инициатива, бизнеса и икономиката, за да подобрят качеството на живота си и да са успешни на полето на глобалната икономика. Тя работи в България вече 16 години, а в момента по програмите й се обучават над 33 хиляди ученици. Учебните програми помагат на учениците да видят как и къде могат да използват наученото в час и им дават възможности за изява, като например състезания между всички класове. Учат ги да работят в екип, да взимат решения, да правят анализи и да се ориентират в променящата се среда - уменията, които ще са им най-необходими след като излязат от училище. Екипът на "Джуниър ачийвмънт България" обучава и учители на умения по предприемачество.

Свързващото звено

Нито един от тези методи нямаше да дава резултати, ако я нямаше активната работа на най-важния фактор в училището - учителят. Въпреки недостатъчната свобода, която му дава законът, от него зависи дали учениците ще са мотивирани да търсят нови знания, дали ще разберат материала и дали ще могат да го приложат на практика. Вече три години фондация "Заедно в час" търси учителите, които да променят класната стая за всяко дете, независимо от средата, в която живее, и финансовите възможности на родителите му. Организацията е част от мрежата Teach for all, чиято мисия е да разшири достъпа до качествено образование. Тя подбира мотивирани млади хора с лидерски умения, които работят като учители за две години в училища в трудни условия. И показват на всеки ученик, че има потенциал, в който трябва да вярва.

Независимо дали са му сложили етикета "проблемен" още от първи клас. В момента 70 учители на "Заедно в час" преподават на над 7000 ученици в 43 училища. Те използват методите на Teach for all, сред които са постоянно проследяване на напредъка на учениците, редовни атестации на преподаването, допълнителни обучения и ментори за учителите. Наблягат на аналитичното мислене, разсъждението, практическите упражнения и презентациите.

Всички тези инициативи показват, че промяната вече е започнала. Сега остава и държавата да разбере това, да подкрепи успешните и да стимулира всички училища да осъвременят програмите и начините си за преподаване. За да може учениците, които излязат от тях, да променят държавата в бъдеще.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho
    • - 2
    • + 17

    Похвално
    Имаме голяма нужда от тотална реформа в образованието.

    Нередност?
  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 13

    Не виждам примери за прилагане на педагогически практики от Финландия, която е водеща в света по резултати. Американската образователна система и по- точно сегментът средно образование има положителни елементи но като цялостен резултат не е особено силен.

    Нередност?
  • 3
    slon avatar :-|
    slon
    • - 6
    • + 2

    Хубво, е че ще се прилагат нови системи на обучение и т.н., но какво от това, след като сме неспособни да променим вече създадената такава система...
    Българинът вместо да си решава проблемите, обича да ги заобикаля, а после се вайка, че нещо го е изненадало.

    Нередност?
  • 4
    comandante avatar :-P

    Интелектуалното осакатяване на децата с безобидни реформи вече е видно !
    Училище + детския канал в къщи + електронни шутърски игри или такива като " познай логото" ...и друго не им трябва !

    Нередност?
  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 3
    • + 7

    Енха от най-големите слабости на американската система за средно образование е че се подготвят учители за преподаване на математика (често комбинирано с "и треньор по футбол", "ръководител духова музика" и т.н.) а не математици с педагогическа подготовка. Като резултат учителите не разбират математиката в дълбочина и преподават на блокове, кой разбрал разбрал. Оттам и ниското ново като цяло. Аз вече споменах Финландия за да се оприентираме към един системен подход, от подготовката на учители към осигуряването на материалното и професионалното им развитие, стимулиране и осигуровки задържащи кадърните в системата. Това предполага и цъздаване на система за обществена отговорност от родители, ученици и администрация. Иначе разнообразието в конкретните методи за преподаване са ОК, стига да не се превръщат в един безкраен "показен урок" с режисура за "пред хората". Центърът е детето, ученикът.

    Нередност?
  • 6
    mirohero avatar :-|
    mirohero
    • - 2
    • + 6

    До коментар [#5] от "daskal1":

    Това не е съвсем така. Слабостта на американската система е, че има сегрегация, следваща обществената структура - елитните училища с умни деца и свестни учители са в елитни квартали, а в гетата - всичо е зле. В районите с голяма гъстота на населението се прави опит да се избяга това чрез задължителни миксване - училището на детето се дава според томбола, а не според адресната му регистрация. Във всеки случай най-елитни и с най-добри учители са частните училища, които въобще не дават възможност на идеята за де-сегрегация да проработи. Родителите с пари дават децата си на частни училища, независимо от адресната регистрация.
    Иначе, като програма за обучение, ниво и образование на учителите, училищата са много добри. Просто, на местата където 95% са мексинаци или черни, родени с интелигентност 30, колкото един кон, няма как да се превърнат в гении. Филмите от Холивуд все такива показват - че било провокативно и драма, и хората да плащат да ги зяпат. Филмите не са действителността.

    Нередност?
  • 7
    cheta avatar :-|
    cheta
    • + 7

    "Учене през целия живот" е съвременна технология на успеха. Това се отнася и за самите преподаватели, които трябва да се възприемат като учащи се - една силна мотивация за децата-ученици да ги последват като добър пример!

    Нередност?
  • 8
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#6] от "mirohero":

    Разбира се прав си в частта за финансиране на училищата с данъци недвижимост на територията на училищния район. Ще е трудно да обясним на живеещите в Европа защо основното уяилище има район отличаващ се от този на средното, но принципът че училищата в по-богати райони са по-добре финансирание е ясен. Разликите, например в Чикаго са до 6 пъти стандартното финансиране на един ученик от щата. В теаи училища често работят учители - бивши университетски преподаватели - просто заплатата в училищата е далеч по-добра.
    За стандартната подготовка на учителите по математика, биология, химия и т.н. за средното училище аз май съм по-наясно, но това е оправдано, просто съм в системата, тъй както ти си във финансовия бизнес.
    Добро здраве и успех!

    Нередност?
  • 9
    veselin1234 avatar :-|
    Веселин
    • + 3

    А дано! Сегашното поколение се ражда със смартфон в ръка така, че новостите в техниката и технологията рябва да се използва максимално а не да се държи на остарелите методи на обучение.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал