"Империя онлайн" продължава силния ръст и през 2013 г.

Стратегията за разширяване на бизнеса на гейм разработчика продължава да дава своите резултати

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всяка седмица "Капитал Daily" ще представя по няколко от най-бързо растящите малки и средни фирми в България. Профилите са част от проекта "Гепард" - класацията на най-динамичните компании. Някои от представените може да попаднат в класацията, други не. Целта на профилите е да представим работещия и успешен малък и среден бизнес в България. А кои са победителите в "Гепард" ще стане ясно в началото на ноември, когато ще бъде представена самата класация.

"Империя онлайн" е един от малкото примери за "саможиво предприемачество" в България. Това са компании, които са започнали от нулата и без почти никаква външна помощ – било под формата на инвеститори, инкубатори, start up акселератори, и са се наложили на световния пазар. В случая с българския гейм разработчик успехът идва и с малко доза късмет.

Според единия съосновател Доброслав Димитров те хващат "последния влак", в който екип от двама души може да създаде онлайн игра. "Ако бяхме стартирали проекта две години по-късно, нямаше да успеем", коментира той. Причината е, че браншът се разви, изискванията се увеличиха, като се очаква от разработчиците да предоставят заглавие, което да е конкурентно на най-добрите традиционни игри. Което изисква сериозен ресурс за постигане на резултати от този мащаб и екип от порядъка на поне 40 до 100 души, коментира Димитров.

От друга страна, преди 2004 г. е било почти невъзможно да се направи интернет игра поради технологични проблеми. Дотогава все още осигуряването на силна интернет връзка представляваше бариера, припомня Димитров. Сега с подобни ресурси от двама-трима души могат да разработят гейм заглавие за мобилни устройства, допълва той.

"Империя онлайн" започва буквално с екип от двама души, който впоследствие се разраства няколко пъти. През 2012 г. компанията разполага с 55 служители, година по-късно – със 118, а в момента в нея работят 185. Гейм разработчикът за поредна година отчита силен ръст на приходите от 9.3 млн. лв. за 2012 г. на 10.5 млн. лв. през миналата. Компанията все повече лансира своята програма за обучение на български софтуерни специалисти. Димитров отдава добрите резултати на "Империя онлайн" на все по-фокусираната стратегия при развитието на продуктите и постепенното разрастване на портфолиото.  

Двама души с идеи и много ентусиазъм

Работата по проекта започва през 2005 г. от Доброслав Димитров и Мони Дочев. Двамата искат да създадат игра, която да е направена както те я виждат или, с други думи – да осъществят мечтата на всеки геймър. Дочев е програмистът, докато Димитров е дизайнерът и основоположник на правилата на заглавието. Първата версия на играта Imperia Online излиза през октомври 2005 г. Първоначалната инвестиция е около 1500 лв. – 1200 са за компютър, на който се хоства играта и който носи името "сървър", както и още около 200 - 300 лв. за дизайн на сайта. Това са и единствените пари, които двамата дават в компанията, цялото развитие след това идва от самофинансиране. Така фирмата не е разчитала, нито разчита на кредит или на външен инвеститор, практика, която се спазва и до момента.

"Преди мен поне петдесет човека идваха с идея при Мони да направят заедно игра, аз обаче му предложих конкретен бизнес план, който го убеди, че може да се направи подобно нещо, и така той се съгласи", коментира Димитров. Първоначално той е написал около 400 - 500 страници с концепцията на заглавието, от които Дочев задраскал повече от половината. След това буквално за три-четири месеца Дочев разработва първата версия на Imperia Online. Заглавието получава добър отзвук от българските геймъри и впоследствие започва адаптацията му за външните пазари. Това е и основната цел на предприемаческото дуо, за да може компанията да достигне ниво, в което да се самоиздържа. След успешната реализация на играта на английски компанията започва да се разширява. Екипът постепенно нараства и от четирима души той надминава 100. Така в един момент плоската структура на компанията става трудна за управление и тя отпада.

С темпо на дигитална котка

През 2013 г. "Империя онлайн" отчита около 25% ръст на приходите спрямо предходната година. А това не е първата година на силно развитие. Компанията влиза в класацията "Гепард" за най-динамични малки и средни предприятия през изминалата година заради отличното представяне през 2012 г. То е постигнато след взимането на няколко стратегически решения – фокусиране изцяло към основния източник на доходи – именно Imperia Online, разширяване на пазарите, където играта е достъпна, на нейните функции, както и на увеличаване на развойните екипи. В момента заглавието е преведено на около 30 езика и разполага с над 20 млн. регистрирани потребители от целия свят.

"С всяко разрастване ние преоткривахме начина да организираме дейността си", коментира Димитров и допълваи, че дори в момента във фирмата тече преструктуриране, защото от началото на годината екипът се е увеличил с около 30-40 души. Това е и ключовият момент в развитието на "Империя онлайн" - възможността на компанията да се адаптира към новите реалности.

Така компанията може да мисли за нови продукти едва след като закрепи и наложи играта Imperia online, както и след като увеличи рязко екипа си. Затова от тази година вече "Империя онлайн" започна да разработва и нови заглавия, включително и за мобилни устройства. Първите две игри за смартфони вече са готови - това са Online Artillery (мултиплеър заглавие подобно на Worms и Scorched Earth) и Mad Moles. Друг момент е разчитането на потенциални пазари с възможности за растеж. Играта Imperia Online генерира основните си приходи не от традиционните гейм региони като Западна Европа или САЩ, а от развиващи се икономики като Бразилия например.

Да повикаш неволята

Последният фактор, който показва възможностите за приспособяване на "Империя онлайн", е решаването на един от основните проблеми на IT индустрията в страната – недостига на кадри. След като започва бурно да увеличава своя състав, компанията преценява, че може да си позволи страничен разход в създаването на специални лагери за подготовка на програмисти. Те са напълно безплатни и имат за цел да обучат хора, които може да нямат специализирано образование, но имат желание да се развиват в IT сферата. Кандидатите преминават през интензивен няколкомесечен курс и след това имат възможност да се реализират в компанията.

При първия обявен конкурс за места в курсовете се явяват на предварителен тест над 500 души, като след това от избраните 40 на работа в "Империя онлайн" постъпват 20. Фирмата разширява курсовете, като при втория опит към инициативата се присъединява и Trader.bg. Така първоначалната идея да се прави тази подготовка от няколко фирми започва постепенно да се реализира. Както и да намери просто решение за проблема с недостига на кадри. Тренировъчният лагер вече е обособен в отделно дружество "ИТ Таланти" и се водят разговори към него да се присъединят и други компании.



Доброслав Димитров, съосновател на "Империя онлайн":

Фокусът върху основната ни дейност ни осигури растеж

Как развихте бизнес модела си?

- В началото смятахме, че ще можем да успеем само с реклама. Тогава моделът, който ползваме сега – т.нар. Free to Play, или Freemium (който разчита на безплатен достъп до цялата игра, но позволява да се плаща за определени удобства, без да се нарушава балансът – бел. ред.), беше екзотичен. За известно време идваха някакви приходи от реклама. Моделът е неработещ, защото придобиването на един потребител е много скъпо. Конкуренцията е жестока и отделно рекламите свалят качеството на сайта. Но постепенно се ориентирахме към предоставянето на улеснения, които да се заплащат – първоначално това бяха допълнителни бързи бутони към интерфейса. В момента най-популярният продукт, който се купува, е "време". Има една реклама, в която показват спирка на градския транспорт и човек, който чака автобуса в пороен дъжд. Появява се надпис, който гласи: "Вие бихте ли платили 10 цента да дойде рейсът веднага?". Тя в голяма степен обяснява платената услуга, която предлагаме. Например играчът си пуска една сграда, която му е важна и тя примерно ще се строи три часа в 11 часа вечерта. Въпросът е дали ще имаш възможност да чакаш да стане 2 сутринта, за да е готова, или ще дадеш 10 цента, за да стане веднага. Това е предимството, което предлагаме.

Колко от играчите плащат и колко ползват Imperia Online безплатно?

- При този модел около 10% от потребителите на играта плащат. Това е добре, защото примерно при заглавията за социални мрежи като Farmville и т.н. по-малко от 1% от геймърите заплащат за допълнителни екстри.  

На какво се дължи бурният растеж през последните години?

- Растем с между 25 и 30% през 2013 г. спрямо предходната, което се дължи на няколко правилни решения, които взехме преди три години. Тогава се бяхме разфокусирали от основната дейност и по това време се занимавахме с четири игри. Така влагахме 90% от времето и усилията си в нещо, което ни формираше едва 10% от постъпленията. А самата Imperia Online я бяхме оставили на заден план. Тогава си сложихме едно ембарго, като се разбрахме да не работим по нищо друго освен по Imperia Online. Спряхме всички други проекти и си казахме, че докато не разширим екипа и не стабилизираме играта, няма да се фокусираме върху други задачи. В рамките на година след това взехме фундаменталното решение, че играчите могат да плащат повече и няма да се отдръпнат и така и стана. Дотогава имаше ограничение, че геймърите не могат да платят повече от 20 евро на месец. Тогава средата започна да се променя, имаше голяма конкуренция и тръгнахме да изоставаме спрямо нея и премахнахме тази бариера. Така чрез тези решения приходите тръгнаха нагоре, като в рамките на три-четири месеца успяхме да ги учетворим, а екипът се разширява с бързо темпо.

Как решихте да създадете подготвителния лагер за софтуерни специалисти?

- В началото е лесно – ние сме гейм разработчици и това привлича много ентусиасти с умения, които да се присъединят към екипа. Когато обаче в един момент ти трябват ударно доста специалисти, тогава се усеща недостигът на пазара на труда в IT сферата. Повечето програмисти, които работят в "Империя онлайн", са започнали от нулата и идеята беше да видим дали може да подготвим хора без специално образование, но с потенциал и висока мотивация. Затова направихме експериментален курс от две групи от по 20 души всяка и смятахме, че от тях ще стават около пет-шест човека. Без голяма реклама, само с флаери по кариерни форуми, дойдоха 540 души на първия тест, който проверява математическото мислене (математика за 7 клас), логика и анализ. От тях 100 души минаха през интервюта и накрая курсовете започнаха 40. От тях успяхме да наемем 20, с което реално си удвоихме броя на програмистите. От другите 20 15 успяха да си намерят работа, което е показателно за успеха на програмата. Така в един момент проблемът с кадрите не се оказва толкова сериозен, важното е да помислиш как можеш да го решиш. Макар че говорим за младши специалисти, след 6-7 месеца допълнително надграждане на уменията вече можеш да разчиташ сериозно на тях. Това беше началото и започнахме да разширяваме курсовете, като във втория сезон на IT Talents Training camp се включи и Trader.bg – направихме четири групи по 20 души, а в провеждащия се в момента трети сезон се увеличават на пет групи по 23 души. Обособихме лагера в отделно дружество – "ИТ Таланти" – чиято цел е не да печели, а да се самоиздържа и разширява, за да реши частично проблема с недостига на кадри.

Визитка

"Империя онлайн"

Собственици – Мони Дочев и Доброслав Димитров

Основана през 2005 г.

Дейност – разработване на онлайн игри за браузър или за мобилни устройства

Основен продукт – Imperia Online, онлайн компютърна игра за браузър

Приходи за 2013 г. – 10.54 млн. лева

Приходи за 2012 г. – 8.36 млн. лева

Печалба след данъци за 2013 г. – 2. млн. лева

Печалба след данъци за 2012 г. – 3.5 млн. лева

Персонал за 2013 г. – 118 души

Персонал за 2012 г. – 55 души

 
23 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin
    • - 4
    • + 68

    Впечетляващо.Ето, че и в България могат да се случват успешни начинания.Поздравления за екипа на "Империя онлайн".

    Нередност?
  • 2
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si
    • - 31
    • + 10

    голяма шматка трябва да си за да играеш freemium и да плащаш

    Нередност?
  • 3
    kenno13 avatar :-|
    kenno13
    • - 2
    • + 33

    Много готина игрица.....през 2006 когато играех играта не предполагах, че ще стане толкова популярна. Браво!

    Нередност?
  • 5
    hm avatar :-|
    хм
    • - 2
    • + 23

    уважение за труда.

    от гледна точка на компанията - моделът е успешен.

    от гледна точка на играча (макар и софтуерен инженер, обожавам да джиткам в свободното си време) - моделът "нека неплащащият играч да е боксова круша" е умиращ.

    в момента има само един перспективен модел - league of legends, където играта е безплатна за всички, а плащайки си за екстри не получаваш никакви (ама наистина никакви) предимства пред неплащащите.

    Нередност?
  • 6
    sqrt avatar :-|
    Daria
    • - 5
    • + 17

    До коментар [#4] от "yes05308541":
    Еми като нямат нужда от преводачи да продължават да им палщат заплати ли?

    Нередност?
  • 7
    mrtosh avatar :-|
    mrtosh
    • - 16
    • + 12

    Има една малка подробност, че най-големия възход е по времето когато единия от тях е бил депутат от Герб :) следователно нито НАП те притеснява, нито инспекции по труда, и имаш спокойствието да си работиш без държавата да ти пречи.

    Нередност?
  • 8
    crossblade avatar :-P
    Нанко Русев
    • + 2

    Браво!

    Нередност?
  • 9
    mrmanson avatar :-|
    mrmanson
    • + 8

    До коментар [#5] от "хм":

    Още по-перспективен модел, колега, е DOTA 2 ^^

    Нередност?
  • 10
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • + 2

    До коментар [#9] от "krasendimitrov":

    ++++

    Нередност?
Нов коментар