Коментари Daily - 2 ноември

Най-голямата опасност в бюджета за 2015 г. е запазване статуквото без реформи; Георги Кадиев: Надявам се Мавродиев да не се вижда като новия гуверньор; Как да си представим дупката в КТБ

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Фискална политика

Най-голямата опасност в бюджета за 2015 г. е запазване статуквото без реформи

От анализ на Десислава Николова в седмичния бюлетин на Института по пазарна икономика

По Закона за публичните финанси Министерският съвет трябва да внесе проекта за държавен бюджет в парламента най-късно до 31 октомври предходната година, т.е. срокът изтече. На правителственото заседание миналата седмица МФ е представило "базов сценарий и основни допускания за разработването на проекта за 2015 г. и на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г.", публикувани и на сайта на ведомството.

Допускане за дефицит от 3.9% от БВП на касова основа (според актуализираната методология за БВП) и 3.5-3.6% от БВП на начислена основа са параметрите на проекта за актуализация на тазгодишния бюджет. За следващите три години се предвижда неамбициозен план с дефицит на консолидирания бюджет за 2015 г. 3% както на касова, така и на начислена основа, и постепенно свиване с 0.5% от БВП на година през 2016 и 2017 г. Целта е консолидацията да се поеме изцяло през разходите заради очакване за намаление на приходите като % от БВП предвид прогнозите за икономическия растеж: 1.5% през тази, 1.2% през 2015 г., 2% през 2016 г. и 2.5% през 2017 г.

В същото време обаче се запазва заложеният в средносрочната рамка на предходното правителство ръст на минималната работна заплата с 40 лева на година през 2015-2016 и с 30 лева през 2017 г. и увеличение на пенсиите на базата на т.нар. швейцарско правило, както и на вдигането на максималния осигурителен праг, който автоматично вдига и обвързания с него таван на пенсиите. Така например още през 2015 г. пенсиите ще се увеличат средно с 2.4%, което означава и същия ръст в разходите за тях.

Реално това е отново една чисто техническа операция без какъвто и да било сигнал или опит за реформи. Взета е старата рамка, сложени са в нея актуални допускания за икономическия растеж, инфлацията и т.н. и са разписани примерни бюджетни параметри за 2015-2017 г.

Същият счетоводно-технически подход е използван и при изготвянето на проекта за актуализация - сметнат е недостигът на приходите, приетите наполовина половината (пак добре, че не всички) исканията за повече разходи на ведомства и е изчислен новият дефицит. Никакъв опит за консолидация или намаляване на дефицита, просто отчитане на променената картина. Обичайното оправдание, което се вижда и в стенограмата от заседанието, е, че те нямат парламентарно мнозинство, на което да разчитат за прокарването на реформи и рязане на разходи.

Законът за публичните финанси обаче казва друго. Според "Чл. 27. (1) Целта за бюджетното салдо по консолидираната фискална програма, изчислено на касова основа, е постигане и/или поддържане на нулево или положително салдо. (2) При очаквано негативно отклонение от годишната цел за бюджетното салдо по консолидираната фискална програма министърът на финансите предлага на МС да одобри компенсиращи мерки." Никъде в закона не се прави разлика между служебен и редовен министър, нито между служебно и редовно правителство. Но е факт, че не се предлагат  никакви "компенсиращи мерки" за овладяването на дефицита, въпреки че негативното отклонение от целта от месеци се вижда все по-ясно, а служебното правителство започна работа през август, когато все още нещо можеше да се направи.

Едно от фискалните правила също така, разписано в чл. 27, ал. 4, гласи: "Годишният бюджетен дефицит по консолидираната фискална програма, изчислен на касова основа, не може да надвишава 2 на сто от БВП". Отклонение се допуска само при "извънредни обстоятелства", а такива няма и не се предвиждат за следващата година. Ето че както за тази, така и за 2015 г. това правило ще бъде нарушено и никой да се притеснява.

Примерите показват, че Законът за публичните финанси, на който бяха възлагани надежди за модерно законодателство в тази сфера, се погазва без никакъв свян или угризение още в първата година на неговото действие. Причина за това вероятно е липсата на санкции и контролни механизми, които да търсят отговорност на тези, които го нарушават. Така след "нулевите" 2013 и 2014 г. нараства рискът и 2015 г. да се превърне в поредната загубена година - със запазване на статуквото, т.е. отказ от каквито и да било реформи.

Реакции

Георги Кадиев: Надявам се Мавродиев да не се вижда като новия гуверньор

Коментар на депутата от БСП във "Фейсбук"

Някъде между двумесечната си отпуска, когато държавата се тресеше, и пътувания до Никозия, Франкфурт и т.н. Стоян Мавродиев пусна прессъобщение след изказването ми в парламента в петък (с което беше поискана оставката му като председател на Комисията по финансов надзор, която също носи отговорност за състоянието на КТБ - бел. ред.), че "взима превес манипулативното политическо говорене".

Искам неманипулативно да му задам няколко въпроса: - Какво стана с неговото свидетелстване по случая "Брендо", когато се кри от съда 3-4 месеца, и не се ли усеща каква вреда нанесе на КФН? - Тъй като от юли е или в отпуск, или в командировки и решенията се взимат на подпис, как това се отразява на качеството на работата й?
- Защо премести офисите на КФН в сграда, собственост на поднадзорно лице, и не е ли това конфликт на интереси? - Защо около 200 служители, или 90% от персонала на КФН, са подменени от 2010 г., откакто той е председател? Голяма част от тези качествени служители сега работят за чужди администрации.

Надявам се не си представя, че той е следващия гуверньор на БНБ.  ГЕРБ, НЕ НИ ПРИЧИНЯВАЙТЕ ТОВА, МОЛЯ.

Как да си представим дупката в КТБ

От коментар на Иван Енчев в offnews.bg

Като най-беден в Европа българинът е свикнал всекидневно да пропуска покрай ушите си огромни суми, които, изглежда, му се струват напълно нормални: "служебната кола" на някакъв селски кмет е сто и тридесет хиляди, ремонтът на "Цариградско шосе" беше десет милиона, кръговото на Телевизионната кула – двайсет. И тук въобще не говоря за далаверите, в които всекидневно потъват подобни знайни и незнайни суми.

Затова ще опитам да опиша "дупката" в КТБ с по-материални термини, които да улеснят осмислянето на огромната далавера. Сметките долу са максимално опростени, за да не добавям екстра неизвестни към общата ни мизерия: - 240 депутати, които взимат по 2500 лева заплата месечно, или общо 600 000 лева, ще трябва да работят 555 години и половина, за да избият дупката в КТБ

- Ако безработните са 300 хиляди, държавата може да субсидира отваряне на работни места за тях с по 300 лева месечно в продължение на 3 години

- Нова кола от среден клас струва около 50-70 хил. лв. КТБ ще погълне между 57 и 80 хил. такива коли - по една за всяко семейство във Варна

- Тристаен апартамент в нелош квартал в София излиза около 80-100 хиляди евро (160-200 хиляди лева). Ако в един блок има 6 етажа с по 3 такива апартамента на всеки, КТБ ще ни струва 1111 блока, равно на целия "Люлин" и част от "Младост"

- Къща с двор в село близо до София (без ремонтите) е около 50 000 лева. При хиляда жители и около 250 къщи КТБ се равнява грубо на 320 големи села. Или 4 областни града

- Ако бяхме сложили тези пари на депозит в нормална банка, щяхме да си строим по едно "Цариградско" годишно само от лихвите.

И нека сега се замислим плод на каква фантазия и амбиция е "дупката" в КТБ, че и да бъде разпределена върху всеки от нас. Дали наистина не си струва да подкрепим тези визионери, чиито мечти се простират отвъд къща, кола и пенсии. 4 000 000 000 са страшно много пари бе, пичове!

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 17

    Браво на г-н Кадиев - единственият политик, който сложи пръст в раната КФН!

    Досега заиграването на г-н Мавлодиев с Брендо и упоритото му криене от призовкарите като че мина без внимание.

    Без внимание остана и неупражненият контрол при драмата с КТБ.

    Г-н Мавродиев ли ще отговаря за никаквия контрол над пенсионните фондови?

    А над застрахователите? Да сте чули някой застраховател да е платил обезщетение в рамките на 14 дни, както е задължен по закон?

    А това с възможността за назначаването на г-н Мавродиев след всичко несвършено за гуверньор на БНБ, е просто аналогиз с назначаването на г-н Пеевски за председател на ДАНС...

    Нередност?
  • 2
    zax50315885 avatar :-|
    Teaser
    • - 1
    • + 4

    Меродиев да се стяга за оставка и той, а не да подушва власт..., че мънгизите от Брендо още го топлят....

    Нередност?
  • 3
    ivenco avatar :-|
    ivenco
    • + 4

    Някой може ли да каже, дали гарантирания от закона влог трябва да бъде до 100000,но и сключен договор по общите условия на банката,както спомена само един досега финансист по Дарик?Тоест тези с големите депозити,пък и не само те,които са договорили по-добри индивидуални условия няма да видят нищо.Дали е така?

    Нередност?
  • 4
    sarssaraktos avatar :-P
    Sars Saraktos
    • + 4

    До коментар [#3] от "ivenco":

    Точно така пише в закона. Можеш да имаш много под 196 000 лв. например влога ти да е 5 000, но ако си го договорил на висока индивидуална лихва - пиеш една студена вода изцяло. Ако си на нормалните - официално обявени лихви от банката и си сложил примерно точно 196 000 лв, ще пиеш една студена вода, защото губиш лихвите. Но поне ти връщат главницата.

    Нередност?
Нов коментар