Къде е предприемачеството в университетите

Доклад на OECD и Европейската комисия показва, че българските висши училища са далеч от това да насърчават иновациите

Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.
Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.
Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 2007 г. университетът "Ровира и Виргили" вече има пет кампуса на различни места из Южна Каталуния и развива научна дейност в основните индустрии за региона - химическа, енергетика, туристическа и агрохранителна. Много общини от областта виждат това като възможност за връзка между академичната общност и икономиката и насърчават висшето училище да разшири своята мрежа. Така се появяват 13 "антени на знанието" - центрове за развитие на бизнес умения, както и за насърчаване на международните връзки на региона.

Общините и други местни партньори предоставят на университета сгради, а учебните програми се модернизират според нужните на регионалната икономика. "Антените" съобразяват дейностите си с местния контекст и се превръщат в платформи за диалог и обмен между академичната общност, бизнеса и гражданското общество. Днес университетът има 13500 студенти в 52 учебни програми и годишно използва близо 30% от бюджета си от 105 млн. евро за научно-изследователска, развойна и иновационна дейност.  

"Ровира и Виргили" е един от успешните европейски примери за добра връзка между висшето образование и бизнеса. От години тече дебатът за това как трябва да се трансформират университетите от традиционния си модел с фокус преподаване и научна дейност, към иновативни и предприемачески висши училища, които подготвят креативни специалисти и изследователи и да създават публична стойност.

И докато в Европа мисленето в тази посока вече дава резултати, повечето български университети продължават да са назад във времето. Те нямат ясна роля в стимулирането на иновациите и предприемачеството, предподаването все още е разделено от научната дейност, а обмен на знания между университетите и техни външни и бизнес партньори почти не се случва.

Това са част от изводите от доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) и Европейската комисия, който изследва предприемаческата мисия на висшите училища в България. Той беше представен в петък и не очертава особено положителна картина на българското университетско образование.

Какво им липсва на университетите

Предприемаческата екосистема в България се развива бързо, но връзките със системата на висшето образование са ограничени, посочват изследователите и дават пример с фондовете Eleven и LAUNCHHub, които според наблюденията им са добре познати сред студентите. Един от проблемите е, че разбирането на академичната общност за иновативен и предприемачески университет е твърде тясно и се изчерпва с някаква подкрепа за стартиращи предприятия, главно студентски.

Висшите училища участват само откъсчлено в процеса на интелигентна специализация на страната и не са напълно наясно с възможностите и изискванията за финансиране. Стратегическите документи, които обикновено са в изобилие в България, също не помагат - няма обща политическа рамка, която да дефинира ролята на университетите в насърчаването на иновациите и предприемачеството.

Пречки създава и остарелият модел на разделяне на преподавателската и научната дейност, при който научните разработки - особено фундаменталните, все още се осъществяват от БАН, а университетите трудно усвояват институционално финансиране за такива дейности. Обмен на знания липсва и с външни партньори и успешните примери в това отношение се дължат основно на лична мотивация на отделни преподаватели и представители на бизнеса. Университетите рядко обменят ресурси дори помежду си, а учебните програми не са съобразени с нуждите на местната икономика.  

Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно. Студентите често не успяват да намерят подходящото място, подкрепата по време на практиката е ограничена, както и връзката на стажа с обучението. На този фон докладът отбелязва и намаляването на броя студенти в българските университети - през 2013/14 г. 8 хил. места са останали незаети (над 11% от общия брой).

Какво може да се направи

Добрата новина е, че освен тревожните констатации, докладът на OECD и ЕК дава и ключови препоръки как картината да се промени. Според авторите му има нужда от Национален съвет по иновациите във висшето образование, който да насърчава концепцията за иновативни и предприемачески институции за висше образование.

Правителството би могло да стимулира иновациите в сферата и чрез фонд за иновации във висшето образование, който да финансира проекти на конкурсен принцип. "Бъдещите предприемачи имат нужда да знаят как да постъпят и към кого да се обърнат за помощ", смятат още изследователите и препоръчват да се разработи система за лесен достъп до подкрепа за стартиращ бизнес от академични предприемачи.

Авторите имат и конкретни препоръки към висшите училища, като например да създадат нов пост на зам.-ректор, който отговаря за иновациите и предприемачеството, стратегически да привличат външни участници и да подкрепят студентите в търсенето и по време на стажа им (повече за препоръките към висшите училища - в карето).

Между другото според световния индекс на предприемачеството за 2014 г. България е на 44-то място по условия за предприемачество сред 130 държави от целия свят и се нарежда преди Унгария, Италия и Хърватия. Европейските програми пък дават огромни шансове за финансиране на смислени проекти. Университетите имат шанса да използват тази среда и да се включат като фактор в нея. Ако излязат от вакуума си и се обърнат към външния свят.

 

Какво могат да направят университетите

- ревизиране и преформулиране на стратегическите документи на университета с фокус новата икономическа реалност

- създаване на нов ръководен пост, например зам.-ректор, който да отговаря за иновациите и предприемачеството

- осигуряване на възможности за обучение на персонала и възнаграждение за качеството на свършената работа

- инвестиция в координационни механизми за подкрепа на предприемачеството, които включват и студентите

- стратегическо привличане на външни участници

- изграждане на връзки със завършилите студенти

- обучение по предприемачество като интердисциплинарен предмет

- превръщане на практическия стаж в неотменно право на всеки студент и осигуряване на подкрепа по времето му
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    poluvishist avatar :-|
    полувишис
    • - 1
    • + 8

    От Стати Статев и останалите ректори на СУ, "академиите" в Свищов и Благоевград какво предприемачество очаквате?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    di0mitko avatar :-|
    Димитър Иванов
    • - 1
    • + 11

    Всъщност като студент мога да кажа, че ако ЦРУ или ФСБ или която и да е друга организация унищожи университетите в сегашната им форма, ще съм им благодарен (това във връзка с горния коментар)... А реформа, и то драстична е нужна, тъйкато университетите и преподавателите са все още в 20 век и се изучават неща които няма да са ми нужни, а други се пропускат.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 5
    www avatar :-|
    www
    • + 4

    С тази статия Люба просто е отбила номера. Проблемът е налице ама мащаба и начина на решение е многоооо дълъг. Изобщо няма да се реши с промяна в ала бала документите или с поредния шефски пост, тях и сега ги има на някои места. Само няколко неща:
    1. Системата за управление на университетите - популистка изборност, липса на външен поглед и контрол - т.е. криворазбрана автономност. В резултат (един от многото), учебните програми са съобразени с това което могат да преподават, а не с нуждите на обществото, икономиката или студентите
    2. Кадрите - голяма част от преподавателите не са изобщо учени, какво ли остава за иноватори. Те си четат лекциите, на много места са претрупани с тях (заради парите) и не мислят за нищо друго. Всеки университет си е отделна губерния, персонала кибичи там от студентските години до пенсия. С една дума, трябва "пазар на учените", мобилност, конкуренция между тях, както и между университетите за привличане на кадърните. Трябват работещи решения за оценка на изследователите, отделяне на преподавателските/научните и т.н. от чисто административно/управленските позиции и много други неща.
    3. Връзките с бизнеса сега обикновено са сведени до чакане на спонсор. Така не става, малко са тези дето ей така наливат пари. Трябват бази за развитие и внедряване, публично-частни партньорства, развитие на сектор за услуги в университетите (например лаборатории за анализи), отдели за подпомагане на контактите, проектите, патентоването и т.н. Сега на бизнес идеите на учените се гледа като печелбарство, а трябва да е точно обратното - да се стимулира, при това напълно законно!
    Трябва да се канят за лектори хора от бизнеса, а не политици!

    Изобщо по темата много може да се каже и направи!

    Нередност?
  • 6
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer
    • + 6

    " И докато в Европа мисленето в тази посока вече дава резултати, повечето български университети продължават да са назад във времето. Те нямат ясна роля в стимулирането на иновациите и предприемачеството, предподаването все още е разделено от научната дейност, а обмен на знания между университетите и техни външни и бизнес партньори почти не се случва."



    Капитал в абсолютна грешка сте със заключенията. Университетите умишлено са на зад във времето, естествено заради пари. И главната причина са преподавателите и войните които водят между себе си за различни проекти. Всички проекти се отклоняват и се изпълняват към и от техни фирми. Ползват ресурсите и визитката на университета но парите прибират те. Възпитаник съм на СУ и съм се нагледал на далаверите им. Има много случай в които не може да видиш очите на професор защото е зает по поредният проект прекаран през негова фирма. Университетът обаче му плаща заплата и хонорари през това време а преподава някой асистент.
    Икономедия, крайно време е да заприличате на журналисти а не само да цитирате и приписвате разни доклади на различни организации. Направете разследване, внедрете хора в университетите и си свършете работата както трябва.

    Нередност?
  • 7
    mpt990 avatar :-|
    mpt990
    • + 1

    До коментар [#2] от "voltaire":

    Каква е дефиницията ви за "българската идея"???

    Нередност?
  • 8
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов
    • + 1

    България произвежда 15 пъти повече от необходимите й вишисти в правото , социологията и маркетинга и 8 пъти по малко от необходимите й инженери. В Най бедната страна от ЕС токът за индустрията е по скъп в сравнение с всчики други европейски страни 2-3 пъти.

    Нередност?
  • 9
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Прозведете малко ИТ и Инженери. Поне това може да свършите. За иновации - няма воля.

    Нередност?
Нов коментар