🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Всеки четвърти седмокласник - с двойка по математика

Излязоха резултатите от изпитите след IV и VII клас

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Рекорден брой двойки по математика при седмокласниците, неспособност на учениците да отговарят аргументирано на въпроси с отворен отговор и сериозни разлики в представянето в зависимост от региона, в който е училището. Това са най-важните изводи от резултатите на изпитите за външно оценяване след IV и след VII клас, на които се явиха над 110 000 ученици през месец май. Те бяха представени на пресконференция в сряда в Министерството на образованието и науката (МОН).

Четвърти клас - добри общи резултати, но трудности с изразяването

Недостътъчно се работи върху изграждането на умения за самостоятелно писмено изразяване и аргументиране на теза в началните класове - това беше един от основните изводи на експертите от МОН относно представянето на четвъртокласниците. От резултатите става ясно, че значителна част от децата изпитват трудност да отговарят в свободен текст на заданията. На три от шестте въпроса около 18% не са попълнили никакъв отговор, а цели 38% от учениците не са успели да си направят извод от прочетен текст. Тестовите въпроси със сигурност са по-лесни - само по-малко от 2% не са опитали да отговорят на тях.

Най-добри резултати учениците от четвърти клас са показали по "Човекът и природата" - средният резултат е 79,7 точки. Успехът пада по "Човекът и обществото", където средният резултат от 70,5 точки е най-нисък за последните три години. Нивото на резултатите по математика и български език и литература (БЕЛ) е около 72 точки. Четвъртокласниците от Смолян, Перник, Благоевград и София-град са начело, а от Добрич, Шумен, Сливен и Видин - на дъното на класацията, като разликата между Смолян и Добрич е 16,5 точки. Резултатите на Плевен и Разград са се увеличили спрямо миналата година сътоветно с 3,7 и 4,8%, а тези на Варна и Видин са паднали с 2%. От резултатите личат и неравномерните успехи по различните предмети - докато по БЕЛ резултатите в цялата страна не се различават, същото не може да се каже за останалите три предмета, по които челните региони се справят много по-добре от изоставащите.

Министерството планира в бъдеще да промени формата на провеждане на изпита в посока този на международните изследвания, както и към онлайн тестове, но не се ангажира със срокове. На пресконференцията не беше коментиран и въпросът как да бъдат подобрени методите на преподаване, така че да развиват адекватни знания и умения у учениците.

Седми клас - по-ниски резултати, особено по математика

Общото представяне на седмокласниците в двата основни предмета - български език и литература и математика, е притеснително ниско. С около 6,5% по-малко ученици са се явили на допълнителния модул по математика, с който се кандидатства в гимназии, спрямо 2014 г. През последните години имаше тенденция за увеличаване на този дял, която очевидно сега се обръща. През 2010 г. само около 35% от учениците записват втория модул, през 2012 г. този процент се увеличава до 59%, а през следващите две години следва по-плавен ръст с малко над процент на година. По БЕЛ записалите втори модул са само с около процент по-малко от миналата година. Няма регион в страната, който да има по-високи резултати спрямо 2014 г., а най-серизен спад в средния успех се отчита във Велико Търново, Видин и Разград.

С около 10% са спаднали средните резултати на учениците по математика и биология и здравно образование. С по-ниски темпове продължава спадът на оценките по БЕЛ и география и икономика. Отчита се и незначително подобрение по физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и чужди езици.

За лошото представяне по математика говори и броят слаби оценки, които учениците са получили на задължителния модул - 14939, или 27,5% от явилите се, имат слаба оценка. По БЕЛ двойка са получили 8154 ученици, или 15% от изпитаните. Прави впечатление, че от явилите се на допълнителен модул по БЕЛ учениците от области като Кърджали, Силистра и Шумен постигат около два пъти по-ниски резултати от средните на учениците от София-град, Габрово и Варна.

По математика разликите между регионите са още по-фрапиращи - учениците в Силистра, Сливен и Разград са получили средно по 2 точки на допълнителния модул, докато тези във Варна - по 6, а в София-град - по 8.

Според констатациите на министерството най-сериозните проблеми на учениците по БЕЛ произтичат от непознаване на граматически правила (като разпознаване на сложно съставно изречение), непознаване на лексикалното значение на някои думи и трудности при съвместяване на глаголните времена и наклонения. Що се отнася до математиката, учениците се справят  по-добре с разчитането на графики - основна част от изискванията, заложени от международния тест PISA. В презентацията на МОН се твърди, че "знанията, които са придобити основно в V клас и VI клас по отношение на дроби, проценти и част от число [...] са добре забравени в VII клас за повече от 65 % от учениците". МОН забелязва и "недобро справяне със задачи, при които се изисква моделиране на дадена алгебрична или геометрична нетрадиционна ситуация", което говори, че наизустяването на решения не помага на учениците да се справят със задачи с леко променени условия. Защо тези пропуски се случват и какви са решенията на проблема обаче министерството не обясни.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов
    • + 22

    Българските университети произвеждат 12 пъти повече от необходимото - социолози , маркетолози и юристи и 8 пъти по-малко от необходимото -инженери

    Нередност?
  • 2
    satanail13 avatar :-@
    satanail13
    • + 17

    Браво пък от догодина всеки трети!

    Нередност?
  • 3
    mammita avatar :-|
    mammita
    • + 6

    Ами нормално и очаквано, след като не могат да се разберат вече колко години стана, кой трябва да отговаря за образованието и възпитанието на децата, родителите или учителите. И в тази въртележка на прехвърляне на вина. Децата израстват неграмотни и без грам възпитание. Обаче явно на никой не му пука и после родителите седят и се тюхкат: Къде сбъркъхме? Същото си припяват и от МОН, ама те пък харчат маса пари, за да анализират и да стигат все до едни и същи изводи, които обаче не им харесват и си продължаваме със спора: яйцето или кокошката.

    Нередност?
  • 4
    joanikij avatar :-(
    Йоаникий
    • - 2
    • + 28

    Подобни констатации са стряскащи именно защото са... верни! :-(
    Можем до голям степен да разберем днешните ученици, ако се опитаме да се поставим на тяхно място. Това, което им се втълпява в училище е едно, а това, което те виждат и чуват- нещо друго. Твърде много хора у нас направиха състояния без да бъдат образовани, даже обратното... Безброй нашенски "капиталисти" и меринджеи не знаят бъкел чужд език, а и своя, за математики и компютри да не говорим. Просташките шоута и реклами насаждат денонощно в младите и невинни главици, че можеш да си милионер без да полагаш особени усилия... Учители, лекари и доктори са подложени на безумен терор от цигани и чалгаджии... Приказките за наука и сполука вече пет пари не струват у нас... И защо, по дяволите, трябва да се учим, след като можем да сме от "елита" с измами, заплахи, изнудване, кражби и далавери?
    Картинката е повече от тъжна... Къде другаде в цивилизования свят има стотици сайтове за продажба на дипломи по 250-300 лв. бройката??? У нас всеки може да си купи всякакъв "документ" за максимум 300-400лв! Повечето наши ученици са си прави да попитат - защо изобщо да си губим времето в училище?!?
    Виновни сме абсолютно всички. Заради мълчанието и страха си. С това разполагаме, защото това заслужаваме!
    Господ да е на помощ на децата, те хабер си нямат (не "идея") какво им предстои! :-(((

    Нередност?
  • 5
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 6
    • + 20

    Как няма да има такива резултати като системата се опитва да ги направи професори още в 3 клас. Той мозъка му още не се е развил достатъчно те още малко ще започнат диференциални уравнения да решават в 8 клас. Ходенето на училище трябва да носи удоволствие на детето а не насила да го буташ до училището всеки ден.

    Нередност?
  • 6
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#1] от "Петър Иванов":

    Това е тенденция в много постсъветски страни. А после има безработни или работят на мивката в Испания.

    Нередност?
  • 7
    hunin avatar :-|
    hunin
    • - 4
    • + 14

    Колко от вас са разгледали задачите, които са се паднали на децата? Колко то вас си дават сметка, защо е тази атака към българските деца. Какъв е смисъла да учат, коя държава е производител №1 на фурми в света.

    Нередност?
  • 8
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен
    • + 2

    Пази Боже!

    Нередност?
  • 9
    angmar avatar :-|
    angmar
    • + 2

    [quote#7:"hunin"]Колко от вас са разгледали задачите, които са се паднали на децата?[/quote]
    Например аз, разгледах за 7 и за 12 клас, първите няколко с елементарни. За да имаш двойка трябва да нямаш никаква представа от предмета. Изобщо оценяването е доста "щадящо", за 3 ти трябват 23/100 точки, като при задачи от тестови тип с 4 отговора средно трябва да се получи 25/100.

    Нередност?
Нов коментар