Те ги посочват, ние ги уволняваме

Подопечните агенции на Ивайло Московски се тресат от скандали, но той остава незасегнат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 30 март сградата на Министерството на транспорта на ул. "Гурко" в София беше посетена от специалните служби. По време на акцията бяха арестувани 18 души, сред които директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Цветелин Цветанов. Срещу девет служители на администрацията бяха повдигнати обвинения за участие в организирана престъпна група. Трима от тях - включително и вече бившият директор, останаха в ареста, като срещу Цветанов има и още едно обвинение - за получаване на подкуп.

Впоследствие министър Ивайло Московски нареди на новия ръководител на "Автомобилна администрация" Красимир Калайджиев да освободи от длъжност и главния директор на дирекция "Автомобилна инспекция" Владимир Колев. Причината бе, че той не е осъществявал достатъчен контрол над подчинените му началници на областни отдели "Автомобилна администрация", поради което са допуснати пропуски в работата и нерегламентирани практики.

На 22 април нов скандал разтресе сградата на "Дякон Игнатий". Обезглавена беше втора агенция на транспортното министерство, а с директорския пост се раздели шефът на Изпълнителна агенция "Гражданска въздухоплавателна администрация" Минчо Цветков. Причините тук бяха спестени и ДАНС не се намеси, но слуховете отново говорят за злоупотреби.

Иска се или огромен политически талант, или много силен гръб за един министър да излезе чист от ситуация, в която две от подчинените му агенции са разтърсени от такива скандали за по-малко от месец. Московски успешно гради имидж на съдействащ на разследващите органи, но простата логика сочи, че няма как да e добре контролиращ подопечните си агенции. С всеки подобен скандал доверието в министерството спада, а от транспортния бранш вече започнаха опити отчасти да се еманципират от контролиращия ги орган.

ДАИ - вечният пациент на службите

Според прокуратурата "организираната престъпна група" в "Автомобилна администрация" действала в различни насоки – събирала "такса спокойствие" от автопревозвачи, издавала нерегламентирано шофьорски разрешителни за всички категории, включително и за опасни товари, в агенцията се назначавали служители срещу подкуп и т.н. В интерес на истината машината за корупция, каквато е бившата ДАИ и настояща ИААА, работи много преди Московски. Но е очевидно, че контролът над тази служба е илюзорен.

На въпрос защо не може да спре корупцията в ИААА министър Московски отговори така: "Твърде много се изписа за корупцията в автомобилната администрация. Моят съвет към всички е вече да се съсредоточим върху мерките, които набелязахме и които вече се изпълняват от агенцията и министерството." "Вече" е странна дума, тъй като посещението на службите далеч не беше първото. Предшественик на Цветелин Цветанов - Валентин Божков, който оглави ИААА през юли 2011 г. (с назначение, съгласувано с премиера Борисов), беше арестуван по същия начин заради идентична корупционна схема през август 2013 г. заедно с още 12 служители и му бяха повдигнати обвинения за безстопанственост. Това обвинение така и не е стигнало до съда.

Самият Цветанов пък беше един от десетината областни директори на ДАИ, сменени по времето на транспортния министър на Орешарски Данаил Папазов. Тогава той ръководеше структурата в Плевен, като причината за отстраняването му е била свързана с нерегламентирани дейности при даването на шофьорски книжки, припомни Папазов преди време пред "Капитал". Почти всички отстранени тогава директори после пак се били върнали на работа.

Ефектите от поредните разкрития в "Автомобилна администрация" далеч не са само започналото отнемане на придобити по втория начин книжки. Превозвачите вече сериозно обмислят създаването на българска автомобилна камара по подобие на тази на строителите, като такива дискусии вече се водят в парламента. "Необходимостта е голяма", заяви Илиян Филипов, един от двамата собственици на най-голямата автомобилна компания в страната - пловдивската ПИМК. "Администрацията раздава лицензи на транспортни фирми, които не отговарят на условията", заяви още той. С други думи, браншът вече дотолкова не вярва на контрола на министерството на Московски, че иска да контролира сам себе си. Както е доказано от други сектори, това не е задължително по-добър вариант. Но показва колко голям е вече проблемът.

ГВА - има ли корупция или не

Въпросът с контрола, но този път по въздух, пък възникна на 22 април, когато беше отстранен изпълнителният директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация" Минчо Цветков. На този ден министерството влезе в странна новинарска надпревара с ген. Атанас Атанасов, депутат от Реформаторския блок. Той даде пресконференция за нередности в ГВА, свързани основно с фалшиви разрешителни на пилоти и с назначения в ГВА без нужната квалификация. Министерството отговори, че още в началото на въпросната седмица министър Московски е депозирал предложение до министър-председателя Бойко Борисов за освобождаване на директора на ГВА. Странни бяха няколко неща. Първо - спорните случаи, за които говори ген. Атанасов, са от 2013 г. и са добре и отдавна известни на министерството, но до 22 април 2016 г. реакция по тях нямаше. Те присъстват още в писмо от бившия транспортен министър Данаил Папазов до Тодор Пенев (вече бивш служител на ГВА), подал сигнал до министъра в началото на 2014 г. Второ - вместо да разяснят отклоненията от правилата, институциите тръгнаха в посока опровергаване и омаловажаване на информацията, а министерството съобщи, че става въпрос само за "административни нарушения", но не и за корупционни практики. Така причината за отстраняването на Цветков или е опит за запазване макар и постфактум на имиджа на министъра, или има и друг неизвестен сюжет. Цветков отказа коментар пред "Капитал".

Колкото до особените случаи, видни в писмото, най-интересният от тях е свързан с чартърната компания "Би Ейч еър". Компанията е свързана с ПИБ, като до 30 декември 2015 г. дял в нея има кипърската "Вилкания лимитид", представлявано от Георгиус Георгиу. Името му нашумя като мажоритарен собственик на фирмата - концесионер на ски зоната над Банско "Юлен". Управител на друг акционер в компанията пък е съпругата на Цеко Минев.

От писмото става ясно, че гръцкият гражданин Анастасиос Курниактис - ръководител на обучението на пилотите "Би Ейч еър", не е спазил дадена регулаторна процедура, за да проверява и изпитва пилотите. От писмото също става ясно, че при провеждането на изпитите Курниактис е съставил и документи с невярно съдържание, като Янко Иванов, пилот и управител на компанията, не е положил изпита си в пълния му обем. Иван Митков, също служител на компанията, по време на изпита му пък изобщо не е влизал в сградата, където е разположен тренажорът. Това било видно от справки, предоставени от собственика на тренажора - Институт по въздушен транспорт. Управител на въпросния институт, предоставил справките, е Светослав Станулов, който след уволнението на шефа на ГВА заяви, че авиационният бранш недоумява как е възможно да бъде представяна пред медиите недоказана информация за назначаването на неправоспособни пилоти в българските авиокомпании. След случаите на двамата пилоти са били отнети временно правата. Заповедта, съставена от администрацията, обаче съдържала "явни пороци", пише в писмото си Папазов и след жалба на Янко Иванов тя паднала в съда.

По случая от ГВА отговориха пред "Капитал" така: "Проверките, проведени от г-н Анастасиос Курниактис, са анулирани и същият е освободен от "Би Ейч еър". За случая бе информирана ДАНС, която извърши проверка, резултатите от която не са известни. За тези нарушения "Би Ейч еър" бе поставен под особен надзор от страна на ГД ГВА. Г-н Янко Иванов и г-н Иван Митков са повторили тренировката и проверката на тренажор в изпълнение на инспекторско предписание и притежават валидни свидетелства за правоспособност за пилоти." Отговор от чартърната компания не беше получен.

И още малко проблеми с Брюксел

В последните месеци критики има и към трета администрация на Министерството на транспорта. Този път те дойдоха от Брюксел. По отношение на транспонирането на европейските регламенти за железопътния транспорт отдавна има проблеми. Последните промени в Закона за железопътните превози за изчистване на тези несъответствия приключиха през март тази година.

В писмо от еврокомисаря по транспорта Виолета Булц до външния министър Даниел Митов от 28 април 2016 г. обаче се казва, че еврокомисията е притеснена от това, че разследващият орган на тежки произшествия в сферата на жп транспорта към министерството не е независим. Той е структура в състава на министерството, което на свой ред е собственик на основните железопътни играчи и на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Комисията приема становището, че така държавата не може да гарантира, че произшествията в жп транспорта се докладват, разследват и анализират.
21 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    user1336 avatar :-|
    user1336
    • - 1
    • + 1

    Следващите 13 коментара бяха изтрити. :)

    Нередност?
Нов коментар