Мюсюлманите в гетата са дълбоко религиозни

Там, където се срещат бедността и отхвърлеността от обществото, ролята на исляма е най-голяма, показва съвместно изследване на "Алфа рисърч" и НБУ

Изследователите наблюдават увеличение на никабите в квартал "Изток" в Пазарджик след налагането на рестриктивните мерки и глоби от местните власти
Изследователите наблюдават увеличение на никабите в квартал "Изток" в Пазарджик след налагането на рестриктивните мерки и глоби от местните власти
Изследователите наблюдават увеличение на никабите в квартал "Изток" в Пазарджик след налагането на рестриктивните мерки и глоби от местните власти    ©  Георги Кожухаров
Изследователите наблюдават увеличение на никабите в квартал "Изток" в Пазарджик след налагането на рестриктивните мерки и глоби от местните власти    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Висока степен на религиозност - 99%, декларират мюсюлманите в България, които живеят в гета. А ислямът, който не се е изповядвал традиционно в тези общности преди, засилва ролята си заради комбинацията от дълбока бедност, влошено здраве и чувството на отхвърляне от обществото.

Това е един от изводите в проучване на социологическа агенция "Алфа рисърч" и екип от изследователи от Нов български университет, осъществено с финансовата подкрепа на фондация "Конрад Аденауер". Изследването е национално представително и изследва ценностите и нагласите по редица ключови въпроси на всички групи български мюсюлмани (турскоезични и българоезични), които според последното преброяване през 2011г. са около 577 хил. души.

Бедност и ислям

Включването на мюсюлманите от гетата е нов елемент в изследването, което беше проведено за първи път през 2011г. от същия екип. Изследователите избират този термин "мюсюлмани в гетата", защото при срещите си с хората установяват, че почти никой в тези общности не се самоопределя като "ром" или "циганин". Повечето предпочитат да изтъкват религиозната си идентичност или използват названието "миллет" (общност от хора, които говорят турски език, изповядват исляма и имат типични ромски антропологични черти).

А религията е силен белег на идентичност за тези общности, защото им дава основание за престижност и чувство за принадлежност към глобалната мюсюлманска общност ("умма"), казват изследователите.

"Дълбоката религиозност не означава фанатизъм, или радикализъм, както сега е модерно да се нарича", подчертава доц. Михаил Иванов, който обясни методологията на количественото изследване. И връзката между бедност и религия не бива да изненадва, защото религията има защитни и компенсаторни механизми по отношение на личността, допълни той.

Всъщност този извод от изследването е в синхрон с редица международни изследвания, които откриват тясна връзка между бедността и задълбочаването на религиозността. 75% от мюсюлманите в гетата в България живеят с доход под 100 лева на човек от домакинство, показват данните на "Алфа рисърч". Българските мюсюлмани като цяло са с нисък социален статус, като 63% от тях декларират, че живеят с под 250 лева на човек от домакинство.

За сравнение средно за страната 35% живеят с подобен доход.

Качественото изследване пък установява, че често за мюсюлманите в гетата ислямът не е бил религията на техните родители. Внезапното обръщане на новите поколения към него е резултат от няколко фактора - бедност, болести, житейски сътресения и съзнанието за отхвърленост от голямото общество.

Ръководителката на изследването проф. Евгения Иванова даде пример със симптоматична реплика на един от жителите на кв. "Изток" в Пазарджик: "Като толкова не ни искат, да вдигнат една стена и да си останем като гето". "Тази капсулирност е най-неприятната тенденция, с която тепърва предстои да се сблъскаме", смята проф. Иванова.

Изследването обхваща и въпроса за облеклото на мюсюлманите, върху което миналата година бяха наложени ограничения в редица общини в страната под натиска на националистически партии. 53 % от българските мюсюлмани не одобряват пълното покриване на лицето от жените (носенето на никаб или бурка, както неправилно се нарича в медийното пространство) срещу само 1,6%, които смятат, че това е задължително изискване.

В същото време изследванията установяват, че покриването с никаб значително намалява в смесените райони, където живеят българи мюсюлмани, в сравнение с 2011г. То се увеличава обаче сред мюсюлманите в гетата като своеобразен бунт срещу вземането на рестриктивни мерки от държавата и след осъждането на пазарджишкия имам Ахмед Муса през 2014г.

Завой към патриархалност

По отношение на ценностите резултатите от изследването показват завръщането на един по-патриархален модел на отношенията. Най-голяма ценност за българските мюсюлмани като цяло остават семейство, децата, родът и то много над религията.

"Налице е известно увеличение и стремеж към по-високо придържане към правилата вътре в мюсюлманската общност", отбеляза управляващият партньор в "Алфа рисърч" Боряна Димитрова. Тя добави, че данните показват също така категорична подкрепа за светското устройство на държавата и спад на интереса към политиката, резултат от разочарованието, което е валидно за всички български граждани.

Доверието към Турция расте, но с трезва преценка

Изследването установява и растящо доверие към Турция - от 60% до 68% от 2011г. до 2016г., както и висока подкрепа за нейния лидер Реджеп Ердоган. Данните обаче показват и известна поляризация сред българските мюсюлмани по отношение на неговата личност и действия. Същеременно те проявяват ниска степен на познание към Фетхуллах Гюлен - ислямският проповедник и най-голям враг на турския президент.

"Доверието към Турция е дълбочинно, емоционално и резултат от процеси, развили се в България преди десетилетия", обясни доц. Соня Хинкова, която изследва външните влияния върху мюсюлманите. Като първопричина за високото одобрение тя слага възможностите на турската икономика и сравненията, които правят българските мюсюлмани в състоянието на образованието, здравеопазването, социалната система между България и Турция.

В същото време качественото изследване показва, че българските мюсюлманите разсъждават трезво по отношение на текущите събития в Турция. Критиката им към процесите там се задълбочава и в резултат на критиката от други европейски държави, смята доц. Хинкова.

Нагласа за икономическа миграция

Други две значими тенденции, които оказват влияние върху нагласите на българските мюсюлмани са икономическата миграция и възможността за образование в чужбина. Изследването отчита, че пада делът на хората, които смятат, че младите имат перспектива за развитие в населените си места. Това е съчетано с нарастващ тренд на семейна миграция. Най-висок процент са тези, които казват, че семействата им са в Турция, но предпочитанието на българските мюсюлмани е да работят в Западна Европа.

Възможността за духовно образование в чужбина пък е другата линия, по която има "внос на различност" в тези общности заради разликите между т.нар. традиционен (османски) ислям за България и арабския, който млади мюсюлмани изучават в страни като Йордания, Саудитска Арабия и Египет. "Много по-подвластни на влияние на практиките на арабския ислям са българоезичните мюсюлмани", отбелязва доц. Соня Хинкова.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kvitanov avatar :-|
    Bebeto
    • + 5

    Да се блокират всички пари идващи от залива или Саудитска Арабия, Катар, ОАЕ и Турция през мюсулманските чуждоезични организации, да се изритат всички чужди имами, защото радикализират нашите мюсулмани и след това циганите няма да вземат по 200лв. на хиджаб и по80лв. на брада месечно и ще видим,че вече не искат да са мюсулмани!!! Какво дремят политици, ДАНС, НРС и полицейските служби, които ние обикновените българи хрантутим с нашите данъци??? Няма българи сред управляващите, а само плазмодии и крадци, които при проблем в държавата ще избягат с откраднатите пари, които са в чужбина!!! Време разделно Е!!!

    Нередност?
  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • + 2

    Ама това "новина" за раздел бизнес/предприемач — в гетото почнали да предлагат последователи под наем. Всъщност не е лоша идея. Хем свежи пари отвън, хем не ти трябва ни език, ни грамотност, нито нещо се напъваш... Лошото е само, че онези с колите на батерии, тока от слънце и фракинга взеха да се развиват, та петрола върви на евтиния, и ще трябва овреме да се търсят други мераклии да плащат за последователи...

    Нередност?
  • 3
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    "Религиозен наемник" ми звучи като някакъв оксиморон.

    Като искате да им противодействате, пуснете им MTV, VH1 и Fashion TV безплатно.

    Нередност?
  • 4
    jasentcho avatar :-|
    jasentcho
    • + 1

    Всичко това е следствие на скъпия петрол, който ние всички плащахме само допреди 4-5 години. Само че сега плочата се обърна и новите мюсюлмани, останали без пари, ще започнат да се колебаят в избора си, след като "символите на вярата" намалят или съвсем спрат. Разбира се, че нямам нищо против религиозните убеждения на всекиго, това ще е реалния тест за истинските и фалшивите почитатели на пророка.

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами затова на малцинствата мястото им не е в гета. Когато сме имали време и независимост, трябваше да ги разпределим по семейство на квартал и да видиш как щяха да са различни нещата сега...

    Нередност?
  • 6
    rob1447483176479916 avatar :-|
    Марта
    • + 1

    Турци мюсюлмани в гета не живеят. В изследването най-вероятно става дума за ислямизираните пазарджишки цигани. Циганите в България масово празнуват християнски празници,какви мюсюлмани са те?

    Нередност?
Нов коментар