Започват два търга за 250 млн. лв. за пътя София - Калотина

България ще има по-широк път до Сърбия най-рано през 2020 г.

По бъдещия двулентов път само на места ще бъде разрешена скорост от 100 или 110 км. в час.
По бъдещия двулентов път само на места ще бъде разрешена скорост от 100 или 110 км. в час.
По бъдещия двулентов път само на места ще бъде разрешена скорост от 100 или 110 км. в час.    ©  Надежда Чипева
По бъдещия двулентов път само на места ще бъде разрешена скорост от 100 или 110 км. в час.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Едногодишният сух сезон в пътните поръчки свърши. Последните седмици Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви търгове за 600 млн. лв. След тунела "Железница" на магистрала Струма за четвърт милиард ведомството стартира две поръчки за разширяване на пътя от Калотина към София на обща стойност над 250 млн. лв. Отделно до 25 септември строителните фирми могат да кандидатстват и за пет ремонта, финансирани по оперативна програма "Региони в растеж" за 75 млн. лв.

България явно е избрала по-евтиния вариант за широк път до Калотина, който няма да е с позволената за магистрала скорост. За разлика от Сърбия, която ще е готова с магистралата си до България до края на годината.

До Калотина и обратно

Най-новите търгове са за разширяването на 31.5 км от пътя Калотина - Сливницa. Заявката на регионалния министър Николай Нанков около 24 август беше, че поръчките ще бъде обявени до края на месеца и с две седмици закъснение процедурата започна.

Едната е на стойност 141.6 млн. лв. без ДДС и е за 14.5 км, които започват от Калотина и около 1 км след надлеза при пътния възел при Драгоман. Планира се отсечката да стане с по две ленти в посока, както и да има лента за аварийно спиране. В отделни участъци на пътя ще бъдат подобрени "геометричните му елементи за постигане на проектна скорост от 100 км/ч", уточняват от АПИ. Поръчката трябва да бъде изпълнена в рамките на 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца. Иначе казано, пътят към Сърбия ще е по-широк най-рано през 2020 г.

Част от средствата - 20 млн. евро, са осигурени от механизма "Свързана Европа". Крайният срок за подаване на оферти е 13 ноември.

Другата поръчка е за участъка между Драгоман и Сливница, който е дълъг почти 17 км. Прогнозната стойност е 117 млн. лв. без ДДС. Ще бъде направено разширение на съществуващия път до габарит 27 м, с което двулентовият път ще стане четирилентов. В отделни участъци ще се подобрят геометричните му елементи с цел достигане на проектна скорост от 110 км/ч. Срокът за изпълнение на поръчката е 910 календарни дни, т.е. 2 години и половина. Оферти за този търг могат да се подават до 16 ноември.

И в двете поръчки основният критерий за оценка на офертите е цената с тежест 60%. Другите показатели са оценката по качествени показатели на проектирането и на строителството.

Тази събота ще бъде открита отсечка от сръбската магистрала с дължина 31 км между Пирот и българската граница при Димитровград.

Трасето е част от направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута, който е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния изток, обясняват от АПИ. След изпълнението на двете поръчки тези 30 км от пътя до Калотина ще станат по-поносими за трафика в посока Сърбия. Ако изпълнители на поръчките бъдат избрани до шест месеца, до края на 2020 г. разширението на пътя ще бъде готово.

Иначе магистралата на сръбска територия между Калотина и Ниш се очаква да бъде завършена до края на годината. Сръбският вицепремиер и министър за строителство, транспорт и инфраструктура Зорана Михайлович е съобщил пред белградската телевизия Н1, че тази събота предстои откриването на магистрална отсечка с дължина 31 км между Пирот и българската граница при Димитровград. Това става ясно от съобщение, което изпратиха от "Трейс груп холд", една от строителните фирми, работили по участъка.

Още пет ремонта за 75 млн. лв.

От юли пътната агенция търси изпълнители на ремонти на пет пътни отсечки за общо 75 млн. лв. Поръчката се финансира по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР). Досега са обявени търгове за над 25 отсечки по програмата.

Поръчката е за ремонт на пет отсечки. Първата е 15.2 км от пътя между Чирпан и Симеоновград, а прогнозната му стойност е 10.3 млн. лв. Следващите две отсечки са от от същия път III-663, но става дума за отсечка в област Хасково, а не Стара Загора. Единият лот е дълъг 15.3 км, като там стойността е малко по-ниска - 9 млн. лв., а другият е 20.2 км на стойност 11.5 млн. лв. Четвъртият участък за ремонт е 21 км от път III-866 Михалково - Граница ОПУ Смолян срещу 24.95 млн. лв. Последната обособена позиция е за 15.2 км от същия път, като прогнозната стойност е 19.3 млн.лв.

Критериите за оценка на офертите са еднакви за всички позиции. С най-голяма тежест е предложената цена - 60%. Останалите показатели са технологията и организация на изпълнението на строителството и екологични характеристики, свързани с изпълнението на договора. Крайният срок за подаване на оферти е 25 септември. Кандидатите в търга могат да участват с оферти за всички позиции.

Междувременно друга процедура по европрограмата за 22 млн. лв. е спряна заради жалба в КЗК от 8 септември. Става въпрос за ремонтите на пътя между Дупница и Клисура и Клисура - Самоков. Според справка в регистъра на регулатора единствената жалба срещу поръчка на АПИ от тази дата е на "Мегаинвест-холд".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    primerno avatar :-?
    primerno
    • + 1

    Северна България е приоритет само в предизборната кампания

    Нередност?
Нов коментар