НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Кога ще е готова магистрала "Европа" до Сърбия

Пътят от Белград до граничния пункт Калотина е готов, но на българска територия предстои още доста работа

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Може би сте чули, че магистралата от Калотина до Белград на сръбска територия беше завършена през ноември миналата година. Логичният въпрос е кога ще пътуваме от София, която вече е свързана с три магистрали, бързо и леко и към границата със северозападната ни съседка.

От българската страна обаче ситуацията е на малко по-ранен етап. След като бъде завършена, бъдещата магистрала "Европа", която получи името си в края на 2018 г., ще позволи от София до Калотина да се стига за около 15 мин. по дългата около 50 км отсечка.

Още през 2018 г. бяха подписани договорите за проектиране и строителство на две отсечки с обща дължина 31.5 км от път I-8 Калотина - София и сега по тях кипи строителство. Последните 16 км - от София при Северната скоростна тангента до Сливница, обаче са в начална фаза и там изграждането няма да започне скоро.

Пътят към сръбската скара

Строежът на 14.5-километровия участък между ГКПП Калотина и Драгоман стартира в средата на февруари 2020 г., уточняват от АПИ. Тази отсечка се изгражда от консорциума "Страбаг Бпа" ДЗЗД, в който участват "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество. Стойността е близо 165 млн. лв. с ДДС, а част от финансирането е от Механизма за свързване на Европа на ЕС и от републиканския бюджет. Срокът за изпълнение на строително - монтажните работи е 2022 г.

След това е близо 17-километровата отсечка между Драгоман и Сливница, която се строи от "ГБС - Инфраструктурно строителство". Стойността на проекта е над 117 млн. лв. и се финансира изцяло от републиканския бюджет. Изграждането на отсечката започна преди година - през май 2019 г. Срокът за завършването на участъка по договор изтича през пролетта на 2021 г., но зам.-министър Николай Нанков наскоро обяви заедно с премиера Бойко Борисов, че ще бъде готова преди края на 2020 г. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) поясниха за "Капитал", че при ускорените темпове, с които се работи, и в случай че не възникнат допълнителни затруднения, е възможно строителството да приключи по-рано от предвиденото.

Най-неясна е съдбата на третия участък - от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента. Той е дълъг 16.16 км, но от пътната агенция не уточниха колко е прогнозната му стойност.

Техническият проект с ПУП - парцеларен план за участъка, за него обаче е готов. "Той е приет от Експертния технико-икономически съвет на АПИ и е окончателно предаден, окомплектован и съгласуван със засегнатите експлоатационни дружества и ведомства. Във връзка с поетапното влизане в сила на кадастралните карти за всяко засегнато от автомагистралата землище е необходимо актуализиране на изработения ПУП - парцеларен план, след което ще се предприемат действия по неговото прoцедиране съгласно Закона за устройство на територията", казаха от АПИ в отговор до "Капитал". Накратко - има още много работа.

Чак след това ще може да се обяви обществена поръчка, като трябва и да се осигури финансиране.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg
    • - 17
    • + 15

    Автогол за българските интереси.

    Приоритет номер едно би трябвало да бъде да прокараме трафика към Видин и Румъния, ама на Биби Тиквата му се ходи на скара при най-големия неприятел от съседите.

    Нередност?
  • 2
    tbs59625460 avatar :-?
    HTA Ltd.
    • - 4
    • + 12

    Има няма, останаха два (международни) пътя за довършване - този от статията към Сърбия и другия, по-тежкия до Видин. Ясно е, че за видинския път пари няма и не знае дали и кога ще има, та поне другите магистрали дано се завършат, че станахме за смях пред цяла Европа...

    Нередност?
  • 3
    mxi52657693 avatar :-|
    mxi52657693
    • - 7
    • + 15

    До коментар [#1] от "riazor_bg":

    Пак глупостите за Видин. Първо, след Видин нито има, нито се планира магистрала, докато през Сърбия вече е готова.
    Второ, през Видин пътят се удължава и когато таксите се изравнят или Сърбия влезе в ЕС, никой нема да ползва тоя маршрут.
    Трето, през Видин се пътува основно в посока Унгария, докато през Сърбия и за Унгария, и за Хърватия-Италия.
    Четвърто, нали във Видин се оплакват, че имало прекалено много трафик и камиони? Ами ето, с магистралата до Сърбия ще намалеят.
    Пето, самото трасе до Видин е сбъркано, по-разумно е да минава покрай Лом за да обслужва и тая община; разстоянието ще дойде еднакво. Отделно, че магистралата/скоростният път следва да е само до Враца или максимум до Монтана.

    Нередност?
  • 4
    mxi52657693 avatar :-|
    mxi52657693
    • - 6
    • + 12

    До коментар [#2] от "HTA Ltd.":

    Какъв Видин, то Струма не е довършена още. За Русе да не говорим, не са я и почнали. Магистрала Черно Море също ще бъде международна за в бъдеще и ще свързва Варна и Бургас с Истанбул и Констанца-Одеса. Тунел под Шипка + магистрала до Димитровград и т.н. Има доста по-важни проекти от пътя до Видин.

    Нередност?
  • 5
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 11
    • + 7

    Обичаме да сме тотално зависими от нашите най-големи врагове - от Русия за газ, а от Сърбия за връзката ни с Европа. Затова България трябва да натисне ЕС и Румъния за възможно най-бързо построяване на магистрала през Румъния.

    Нередност?
  • 6
    iavorski avatar :-|
    iavorski
    • - 1
    • + 22

    ще позволи от София до Калотина да се стига за около 15 мин. по дългата около 50 км отсечка.

    Впечатляващо - средна скорост 200 км/ч. Настигнахме германците!

    Нередност?
  • 7
    vasilangelov avatar :-|
    Vasil Angelov
    • - 4
    • + 12

    Маршрута към Видин не го харесва никой Тираджия, ако ще и магистрала да е. Просто защото е по-дълъг, респ. повече време и гориво.

    Отделно, в Руминия има все още едни голеееми участъци където не е магистрала, през един села и паланки където е някакъв ад за шофиране.
    И там няма изгледи да има скоро магистрала.

    Така че, връзката със Сърбия наистина е супер важна.

    Нередност?
  • 8
    wawa avatar :-|
    wawa
    • - 3
    • + 9

    До коментар [#5] от "olga_kokoshkina":

    Румъния не могат вече десетилетия да построят най-важната си магистарла - от Букурещ към Тимишоара и Западна Европа, след това по приоритет за тях са важни отсечки от Букурещ към големи градове на север - Клуж Напока, Яши, а и да не забрбавяме и отсечка към Молдова, това е тяхната Македония, която, за разлика от нашата, изпитва симпатии към Румъния и има смисъл от такъв път.
    Построяване на магистарала от Калафат до Тимишоара стои на най-последно място за Румъния. Възможно е да стане, само ако ЕС им осигури финансирането, подобно на нашата м-ла Струма, която не е от особено вътрешно-стратегическо значение за нас, но знаете колко десетилетия се проточи Струма при нас, така че да не очакваме такава в Румъния в близките 10-20 години.

    В заключения, с построяването на тези две отсечки от м-ла Европа, през 2022г. ще се стига от София до Зап. Европа по 4-лентов път. Пречките ще са само изчакванията на границите между България и Сърбия и Сърбия-Унгария.

    Нередност?
  • 9
    voda avatar :-|
    The investor
    • - 4
    • + 6

    Трябва магистрала и към Северна Македония.

    Нередност?
  • 10
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS
    • + 7

    "Има няма, останаха два (международни) пътя за довършване......""

    + Русе - Маказа
    + Кресненското дефиле на АМ Струма

    + АМ Черно Море и АМ Хемус- които можем да кажем че са национални проекти

    е станаха много....

    Нередност?
Нов коментар