🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търгът за последната отсечка от магистралата до Сърбия: 224 млн. лв. за 16 км

АПИ ще опита да "спаси" част от еврофондовете за пътища, като финансира този проект вместо "Струма" през Кресненското дефиле

Участъкът между Драгоман и Сливница беше пуснат за движение преди три месеца, през ноември 2020г.
Участъкът между Драгоман и Сливница беше пуснат за движение преди три месеца, през ноември 2020г.
Участъкът между Драгоман и Сливница беше пуснат за движение преди три месеца, през ноември 2020г.    ©  АПИ
Участъкът между Драгоман и Сливница беше пуснат за движение преди три месеца, през ноември 2020г.    ©  АПИ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изненадващо Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в петък обяви поръчка за строителство на 16.3 км от т.нар. магистрала "Европа", която свързва София с ГКПП Калотина при границата със Сърбия. Става въпрос за отсечката от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, която прогнозно струва малко над 224 млн. лв. без ДДС. Общо магистралата от граничния пункт "Калотина" до столицата е дълга 48 км.

Допреди два месеца все още се изработваше техническият проект за участъка, изработен от "Трансконсулт-22", обясниха през ноември от пътната агенция за "Капитал". Сега обаче процесът е ускорен, като вероятно причината е свързана с европейското финансиране. В обявлението на поръчката е посочено, че се планира обектът да се финансира от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" в настоящия програмен период 2014 - 2020, но това все още не е одобрено.

Срокът за изпълнение на 16-километровия участък е около 22 месеца, т.е. може да е готов до края 2023 г., ако тази година се подпише договор с избран изпълнител. Такъв е и планът на пътната агенция.

В момента се изгражда 14.5-километровата отсечка от Калотина до Драгоман, като трябва да е готова догодина, а общо 17-те км участък от Драгоман до Сливница бяха пуснати за движение през ноември 2021.

През последните три месеца пътната агенция ударно обяви няколко големи поръчки - за 75 км от магистрала Русе - Велико Търново (над 900 млн. лв. без ДДС), за обхода на Пловдив (42 млн. лв.) и за западния обход на Пазарджик (67 млн. лв.) Освен това в момент се разглеждат офертите за тунела под Шипка за 320 млн. лв.

Последните няколко километра

Цената на последния участък в посока София изглежда висока на пръв поглед в сравнение с другите отсечки - строящите се сега 14.5 км между ГКПП Калотина и Драгоман струват малко над 137 млн. лв. без ДДС. Завършената през ноември отсечка, дълга 17 км, струваше 98 млн. лв. без ДДС. И двете предишни поръчки бяха обявени през 2017 г. и включваха техническо проектиране.

Третият 16.5 км участък на автомагистралата ще преминава по изцяло ново трасе, посочват в съобщението си АПИ. Това може да е едно евентуално обяснение за иначе високата цена от над 224 млн. лв. за 16 км, като тук няма включено техническо проектиране.

Новата отсечка ще започва при с. Храбърско - при 32-ри км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път.

Трасето ще бъде с габарит 27 м, т.е. ще има две ленти за движение в посока и аварийна лента. В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на жп линията София - Драгоман, два моста и един виадукт.

Офертите ще бъдат отворени на 8 април.

Внезапно ускорение за АМ "Европа"

В документ с последна версия на европрограма "Транспорт" (ОПТТИ), публикувана в началото на февруари, пише, че за въпросния участък вече е изготвен технически проект, очаква се до края на 2020 г. да се одобри подробен парцеларен план, а отчуждителните процедури да приключат до края на 2021 г.

Според документа по оперативната програма въпросната отсечка Калотина - София се състои от три части - "ГКПП Калотина - Софийски околовръстен път", "Западна дъга на СОП" и "Северна скоростна тангента".

Северната скоростна тангента беше изградена с пари от Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013 г., а Западната дъга - по оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г. и през периода 2014 - 2020 г.

От АПИ обясниха за "Капитал", че проектът за последния участък от "Европа" е включен в оперативната програма на 14-ото заседание на Комитета за наблюдение на програмата, проведено на 26 октомври 2020 г. "Предстои Агенция "Пътна инфраструктура" да подаде формуляр за кандидатстване за финансиране на изграждането на отсечката от Кохезионния фонд на Европейския съюз по ОПТТИ 2014 - 2020", уточниха от институцията в писмен отговор до "Капитал".

Те обаче пропуснаха да коментират дали обектът е включен в ОПТТИ заради отлагането на лот 3.2 от АМ "Струма", който преминава през Кресненското дефиле. За отсечката през дефилето в рамките на настоящия период се очаква да се изпълнят мерките за смекчаване на негативното въздействие върху околната среда, като проектът ще бъде завършен в програмен период 2021 - 2027, пише още в документа за програмата.