Магистрала "Европа" ще е готова най-рано през 2022 г. срещу 235 млн. лв.

АПИ подписа договор с ГБС за участъка от Драгоман до Сливница. Останалите 15 км ще се строят от "Щрабаг"

От София до ГКПП Калотина ще се стига само за 15 минути, когато магистрала "Европа" бъде завършена
От София до ГКПП Калотина ще се стига само за 15 минути, когато магистрала "Европа" бъде завършена
От София до ГКПП Калотина ще се стига само за 15 минути, когато магистрала "Европа" бъде завършена    ©  Цветелина Белутова
От София до ГКПП Калотина ще се стига само за 15 минути, когато магистрала "Европа" бъде завършена    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пътят от София до Сърбия, който преди дни получи името магистрала "Европа", ще бъде завършен след 910 дни, или в края на юни 2022 г. Това поне е записано в договора, който Агенция "Пътна инфраструктура" подписа на 28 декември с "ГБС - Инфраструктурно строителство" за проектиране и строителство на 17-километровия участък между Драгоман и Сливница. Стойността е 97.8 млн. лв. без ДДС, които са осигурени изцяло от републиканския бюджет.

Преди малко повече от месец - на 15 ноември, беше подписан и договорът за проектиране и строителство на останалите 14.5 км от бъдещата магистрала между ГКПП Калотина и пътния възел при Драгоман. Тази отсечка ще се изгражда от консорциума "Страбаг Бпа" ДЗЗД, в което участват "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество. Макар и по-къса, тази отсечка ще струва повече - 137.5 млн. лв. без ДДС, заради допълнителните пътни съоръжения. Част от средствата тук (20 млн. евро) обаче са осигурени от механизма "Свързана Европа".

Какво се променя

Проектът за близо 17-те км между Драгоман и Сливница, които ще се изграждат от "ГБС - Инфраструктурно строителство", предвижда да бъде направено разширение на съществуващия път до магистрален габарит 27 м (по две ленти за движение в посока и една аварийна). Заложената проектна скорост в този участък обаче е - 110 км/ч поради геометрията на завоите.

Другата отсечка - от ГКПП Калотина до пътния възел на Драгоман, пак ще бъде с по две ленти за движение в посока и една за аварийно спиране, но габаритът и ще е 25.5 м. Оттук и проектната скорост спада на 100 км в час. Иначе се предвижда да бъдат изградени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли Калотина и Драгоман. Срокът за изпълнение е 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца, които изтичат през март 2022-а.

Как един път става магистрала... за Индия

Доскоро правителството не наричаше този проект магистрала. Години наред се твърдеше, че 50-те километра между сръбската граница и София няма да бъдат магистрала, защото няма пари, а ще бъдат с габаритите на магистрален път.

В края на миналата година АПИ официално започна поръчките за пътя от Калотина до Сливница именно с горепосочените критерии за магистрален път, като само на места ще има аварийна лента, а проектната скорост беше намалена заради завоите. От Сливница до София пътят няма да бъде пипан, защото е достатъчно широк.

Единственото, което сега се променя, е, че всичко това плюс Северната скоростна тангента се наименува магистрала. Така според съобщението на АПИ "Европа" ще свързва Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул и... Калкута. Причината индийският град да бъде добавен в тази поредица е азиатската супермагистрала AH1, която би трябвало да свързва Токио с Истанбул, минавайки през цяла Югоизточна Азия. Големи части от нея обаче - в Индия, Афганистан и на други места, все още не са построени или довършени. Когато е завършен, този път трябва да свърже Япония със Западна Европа.

С това си решение кабинетът на Бойко Борисов се опитва да догони Сърбия. Въпреки че обещанието на самия Борисов за пътя до Калотина е още от 2009 г., Сърбия успя без евросредства да изгради почти изцяло магистралата от Ниш до българската граница. От 1 януари 2018 г. са въведени и тол-такси за използването на шосето. Цената за лек автомобил е 190 сръбски динара на посока (3.13 лева по днешния курс). Микробусите плащат 280 динара (4.61 лв.), автобусите – 500 динара (8.23 лв.), а товарните автомобили – по 1120 динара (18.43 лв.). Таксите могат да се плащат в брой в левове и в евро, както и с банкова карта.

Кой участваше

Търговете за двата участъка от магистралата между София и Калотина бяха обявени още през септември 2017 г. В тях участваха всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Но въпреки богатия опит в подготвянето на тръжна документация повечето бяха отстранени и до отварянето на ценовите предложения стигнаха само пет кандидата.

Единствено "ГБС - Инфраструктурно строителство" успя да се класира и за двата участъка. Конкуренция за този от Драгоман до Сливница бе само обединението, в което влизат "Геострой" и "Пътстрой 92". Неговата цена обаче е значително по-висока - 113.8 лв. без ДДС при 97.8 млн. лв. за ГБС.

За пътя от сръбската граница до Драгоман освен офертите на ГБС и на консорциума "Страбаг БПА" бяха допуснати още "Хидро-водстрой" и обединението на "Джи Пи груп" с испанската "Контратас Иглесиас" - "Калотина - София". Но техните оферти бяха по-високи - съответно 139.6 млн. лв. и 141.1 млн. лева.

Отпадналите кандидати пък са "Трейс груп холд", "Инжстройинженеринг", "ИСА 2000", "ПСТ груп", "Хидрострой" и дъщерната му ВДХ ("Водстрой 98"), "Автомагистрали Черно море" и "Автомагистрали Хемус", джойнт венчърите от "Пътища Пловдив", "Агромах" и "Водно строителство – Благоевград", както и италианската "Гранди Лавори Финкосит".
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов
    • + 1

    Еха, вече живея на 10 километра от магистралата Лондон - Калкута - Токио!!!

    Нередност?
  • 8
    chichi01 avatar :-(
    Чичи (Ice Man's fan)

    Както и с останалите проекти за магистрални връзки - всеки ден, в който съоръжението не е построено, носи огромни загуби за държавата ни в много аспекти. Да я строят незабавно!

    Нередност?
Нов коментар