Магистрала "Хемус": 1.35 млрд. лв. за държавна компания непрозрачно и без търгове

АПИ ще възложи строителството на "Автомагистрали", които ще преразпределят на тъмно работата към строителни фирми

Строителството на магистрала "Хемус" трябва да стане с прозрачен търг, а не 1.3 млрд. лв. да се разпределят без прозрачна процедура и на близки до властта фирми
Строителството на магистрала "Хемус" трябва да стане с прозрачен търг, а не 1.3 млрд. лв. да се разпределят без прозрачна процедура и на близки до властта фирми
Строителството на магистрала "Хемус" трябва да стане с прозрачен търг, а не 1.3 млрд. лв. да се разпределят без прозрачна процедура и на близки до властта фирми    ©  Юлия Лазарова
Строителството на магистрала "Хемус" трябва да стане с прозрачен търг, а не 1.3 млрд. лв. да се разпределят без прозрачна процедура и на близки до властта фирми    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Повече от седмица след като правителството реши да пренасочи 1.35 млрд. лв. от бюджета за строителството на 134 километра от "Хемус" става официално ясно как ще се харчат парите. Мълчанието на отговорните институции - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и регионалното министерство подсказваше, че над милиард от парите на данъкоплатците ще се разпределят непрозрачно, разбирай неизгодно, през държавната компания "Автомагистрали".

В петък, точно преди празниците, по време на парламентарен контрол регионалният министър Петя Аврамова каза, че АПИ ще сключи договор с държавната компания "Автомагистрали" на основание чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки (изключения, приложими за държавните възложители). Сега АПИ чака становище от Агенцията за обществени поръчки (АОП) и регионалното министерство за тази законова възможност. От отговора на министъра става ясно, че проект на обявление за възложена поръчка вече е изпратен в АОП - тоест идеята се мисли от известно време, но не се съобщаваше публично.

Новината се шушукаше

Първо вестник "24 часа" написа, че "цялото трасе ще бъде дадено за строеж на държавната "Автомагистрали" и така ще се избегне "блокирането на работата чрез жалби по обществените поръчки". "Капитал" потвърди информацията през два независими източника.

От постановлението на Министерския съвет, което вече е публикувано на сайта за правна информация, става ясно единствено че парите се заделят подобно на двата милиарда за санирането в специална сметка към Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), която е целева. Тя се води сметка за чужди средства, т.е. трансферът от 1.35 млрд. лв. ще се отчете като разход на касова основа още тази година (2018 г.), въпреки че парите ще се харчат в следващите няколко години.

Държавната касичка "Автомагистрали"

Цялата дейност на държавната компания е възложена от АПИ, също с принципал МРРБ. Фирмата се занимава с поддържане на магистралите, като печели активно търговете за това. Последната поръчка, която спечелиха, беше в края на ноември за част от магистрала "Тракия". За 2017 г. дружеството има над 55 млн. лв. приходи, а за 2016 г. - 64 млн. лв. Сред подизпълнителите на компанията са "Евро алианс инженеринг", "ОРС - Инфраструктура", "Пътища Пловдив", "ГБС", "ПСТ Груп".

Пари за нашата фирма

Заделените 1.35 млрд. лв. са за проектиране и строеж на 134 км от "Хемус" от .в. "Боаза" до път I-5 Русе - Велико Търново. Тоес, средната цена е определена на около 10 млн. лв. на километър. Ако държавната "Автомагистрали" получи директно задачата да построи тези 134 км, ще са й нужни подизпълнители. Според бранша дружеството не разполага с нужната техника и хора, за да се заеме само със задачата. По същия начин в договорите за поддържане на магистралите (които вървят и с огромни ремонти на тунели например) държавната компания редовно използва подизпълнители, но принципът, на който ги избира, е абсолютно непрозрачен.

Ако "Автомагистрали" вземе парите без търг, то над 1 млрд. лв. ще бъдат раздадени на избрани строителни компании без ясни критерии и без прозрачност, т.е. неизгодно. Без състезание не може да се каже колко струва един път, но представител на строителния сектор коментира, че 10 млн. лв. за километър е супервисока цена и за подобен хълмист терен разходът е около 5 млн. лв. на километър.

Избягването на търгове ще стане през т.нар. in-house възлагане - т.е. държавата ще даде директно поръчката на дружеството си, а то понеже няма ресурс, ще подпише договори за възлагане на техника и хора с 4-5 частни строителни фирми, обясни представител на дружество от сектора.

В текста на "24 часа" от миналата седмица се уточняваше, че методът, избран от правителството, е "за да се избегне блокирането на работата чрез жалби (в Комисията за защита на конкуренцията) по обществените поръчки". Но в правова държава всеки има право да оспори, ако вижда незаконно действие. А в случая става въпрос за гиганската сума от 1.35 млрд. лв.

Важните пари

"Хемус" не може да се строи с евросредства, защото не е европейски коридор. Доскоро за вероятен източник на финансирането й се считаше тол-системата. След като в края на ноември бюджетът излезе на плюс от 2.8 млрд. лв. (основно заради неизпълнени капиталови проекти), управляващите предпочетоха да пренасочат част от излишъка към магистралата.

Решението за беше гласувано ден след като Камарата на строителите в България (КСБ) заяви, че ще проведе мирен протест. Така то започна да изглежда като жест към КСБ - организация, в която определени компании имат далеч по-силно влияние, отколкото други.

*Текстът е публикуван на 20 декември и допълнен ден по-късно.

Бюджетната операция

От постановлението на Министерския съвет става ясно още, че парите са заделени в целева сметка към МРРБ. Тя се води сметка за чужди средства (нещо като извънбюджетна сметка), като трансферът към нея от бюджета ще се осчетоводи като разход на касова основа още през 2018 г., а парите ще могат да се използват за бъдещи плащания през следващите години. Което пък теоретично може да създаде проблем при отчитането на държавните финанси на начислена основа (за пред ЕК) в бъдеще при нова икономическа криза и спад на приходите, тъй като по тази методология парите ще се признават за разход в момента, в който МРРБ ги извади, за да се разплати с тях.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rasputin avatar :-|

    Г-н Борисов вече се чувства достатъчно уверен, и показва решителност всичките негови лични спестявания (ака бюджет на РБ) да бъдат разпределени само към правилни изпълнители.

    Нередност?
  • 2
    chris_vicom avatar :-|
    White Rhino
    • - 1
    • + 1

    Е, те за тоя милиард и кусур гръмнаха в началото на годината баце Петър (Христов).
    Че ще крадят здраво, то е ясно, ами поне магистралата да направят, че северна България съвсем се разкапа - само пенсионери останаха - даже и циганите избягаха...

    Нередност?
  • 3
    pxg11513626 avatar :-|
    pxg11513626
    • - 1

    Ако по този начин строежът се ускори, по-добре да действат, защото без магистрала в северна България вече не се издържа. Спазването на стандартите за качество така или иначе е задължително при всички сценарии.

    Нередност?
  • 6
    nxy49591978 avatar :-|
    nxy49591978

    До коментар [#3] от "pxg11513626":

    Наивно е да се смята, че некаква магистрала може да промени ситуацията било в Северна, било в Южна България. Още повече пък полумагистрала с идиотско трасе, минаващо през нищото. В Дупница и Благоевград като има магистрала какво стана? Нищо. Ех наивници.

    Нередност?
  • 7
    xax avatar :-|
    xax

    Да напишете, че в хълмист терен магистралата струва 5 млн лева на километър е чисто и просто лъжа. Тракия в равнината струваше толкова и то със спорно качество. Капитал става жълт вестник, просто не се занимава с клюки, а с политика.

    Нередност?
Нов коментар