Полицията в Чехия влезе в офисите на Kapsch, които строят и българската тол-система

Има съмнения за корупция и договорки между австрийската компания и местния орган за защита на конкуренцията

Директорът на българския клон на австрийското дружество Михаел Вебер и вече бившият председател на управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов са подписали анекса към договора за тол-системата у нас в края на 2018 г.
Директорът на българския клон на австрийското дружество Михаел Вебер и вече бившият председател на управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов са подписали анекса към договора за тол-системата у нас в края на 2018 г.
Директорът на българския клон на австрийското дружество Михаел Вебер и вече бившият председател на управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов са подписали анекса към договора за тол-системата у нас в края на 2018 г.    ©  Надежда Чипева
Директорът на българския клон на австрийското дружество Михаел Вебер и вече бившият председател на управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов са подписали анекса към договора за тол-системата у нас в края на 2018 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Австрийската Kapsch, която строи и българската тол-система, попадна под ударите на чешката полиция. Органите на реда в Прага претърсват офисите на австрийската компания Kapsch, съобщи Reuters, като се позова на чешки медии. Претърсването е свързано с обществените поръчки за тол-системата в Чехия, като обект на разследване е и чешката Комисия за защита на конкуренцията, каза прокурорът Петр Середа пред агенция CTK. Все още няма повдигнати обвинения.

Kapsch, която е един от световните лидери в тази област, беше избрана да изгради тол-системата и у нас за почти 150 млн. лв. без ДДС. Покрай изпълнението на поръчката обаче излязоха редица съмнителни факти, включително и сключването на анекс, с който АПИ спестява на австрийската фирма дейности за 20 млн. лв., но не променя цената.

Подозренията в Чехия

Kapsch беше оператор на чешката тол-система от 2007 г. През април 2018 г. обаче консорциум между техни конкуренти - CzechToll и SkyToll, ги победиха и спечелиха десетгодишен договор от 2020 г. на стойност над половин милиард долара. CzechToll се контролира от чешкия милиардер Петр Келнер (който купи Telenor в България), а партньорът им SkyToll е оператор на тол-а в Словакия.

В четвъртък са претърсени офиси на фирмата в Чехия и апартаментът на генералния директор на Kapsch TrafficCom в страната - Карел Феикс. Полицията е влязла и в седалището на антимонополния орган в Чехия UOHS.

Причината са подозрения в корупция както за Феикс, така и за ръководителя на чешкото КЗК Петр Рафай.

Според австрийската Die Presse, като се позовава на чешката Novinky.cz, разследващите имат съмнения за подкупи и злоупотреби във връзка с тол-системата за тежкотоварни автомобили. Местните медии твърдят, че Феикс и Рафай са опитали да повлияят на избора на изпълнител на нов оператор миналата година.

Според водещия вестник "Лидове новини" зам.-председателят на партията на премиера Андрей Бабиш - Ярослав Фалтинек, е бил връзката между Феикс и Рафай. Самият Фалтинек е признал това, твърди медията, като полицията е следяла движенията му още от 2017 г. Той е посредничил за среща между Kapsch и шефа на чешкия орган за конкуренцията, на която двамата са се споразумели да забавят подписването на новия договор, за да може Kapsch да продължи да оперира системата.

Българската следа

У нас австрийската компания стана позната, след като през 2017 г. спечели търгът за изграждане на система за електронни винетки за леки автомобили и тол-система за тежкотоварни превозни средства. Те спечелиха поръчката с доста по-ниска цена от конкурентите си - 149,99 млн. лв. срещу 193.5 млн. лв., като прогнозната стойност беше 200 млн. лв.

Впоследствие обаче Агенция "Пътна инфраструктура" подписа скандален анекс към договора с Kapsch, според който ги освободи от редица дейности. Така изпълнителят получава същата сума, която е оферирал, но за много по-малко работа. Въпросното изменение на договора влиза в конфликт със Закона за обществените поръчки и внася съмнения около действията на държавата, която действа против собствените си интереси. Тол-системата се финансира със средства от държавния бюджет.

Освен това се промени и начинът на плащане. Според оригиналния договор 40% от сумата трябваше да бъде платена след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Изменението, което АПИ и консорциумът на Kapsch са подписали, предвижда 50% от сумата да бъдат платени още през май тази година, без да са изпълнени горните условия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 5

    На Капш реномето е колкото на фирма от порноиндустрията. Когато дадоха най-ниска цена в България, въпросът беше само откъде са се разбрали да си го избият. Лишаването от оптични кабели е еквивалент на подменените релси на Графа - високите изисквания са само за да отпаднат другите участници, след което им се опрощават. Мимолетното присъствие във властта на Глосов е типичното гъвкаво решение на Бойко - някой над Глосов е уредил да "пори 7-те милиона гадни к*рви" - кой каквото си е уредил, той да си го действа и да се "разбира" с Цацаров да няма последствия както сам намери за добре. Една такава група в момента "пори 7-те милиона гадни к*рви" в ББР, трета - във ВМЗ и т.н.

    Нередност?
Нов коментар