Истинският печеливш от българската тол система

Консорциумът от дружества, част от технологичната група Kapsch, всъщност участва във всеки етап на управление на електронните пътни такси - и печели стотици милиони от това

Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов при сключването на договора с представляващият в България "Капш" Михаел Вебер. Отзад е една от движещите сили на процеса през последните години - бивш министър, настоящ зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков.
Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов при сключването на договора с представляващият в България "Капш" Михаел Вебер. Отзад е една от движещите сили на процеса през последните години - бивш министър, настоящ зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков.
Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов при сключването на договора с представляващият в България "Капш" Михаел Вебер. Отзад е една от движещите сили на процеса през последните години - бивш министър, настоящ зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков.    ©  Надежда Чипева
Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов при сключването на договора с представляващият в България "Капш" Михаел Вебер. Отзад е една от движещите сили на процеса през последните години - бивш министър, настоящ зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Когато през август 2017г. пътната агенция най-после отвори официално подадените оферти в търга за изграждане на система за електронна винетка и тол, очакванията към кандидатите бяха високи. Участниците бяха на-различни обединения с българско и чуждо участие, но накрая победител бе консорциумът "Капш трафик солюшънс", в което влизат българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch.

Те обаче печелят не само този търг, а откакто подписаха договора с държавата през януари 2018 г., печелят от всяка стъпка от процеса на въвеждане на електронни пътни такси - стояха на началния етап с изграждането на системата, имат подозрителна връзка с търговците - посредници на пътни такси, а сега ще оперират системата уж заедно, но като че ли вместо АПИ. Накратко - под носа на данъкоплатците се случва нещо силно наподобяващо концесия, но без конкуренция при избора.

При подготовката на материалите по темата в последните седмици от Kapsch категорично отказаха среща или видеоразговор с представител на фирмата, както и да отговорят писмено на въпроси, свързани с работата им в България и чужбина.

Стъпка 1: Удобство с анекс

Седмици преди да бъде избран изпълнителя, през септември 2017 г., беше разпространено фалшиво решение на пътната агенция, с което възлага поръчката именно на тях. Случаят беше предаден на ДАНС, а поелите тогава отговорност анонимни хакери твърдяха, че става дума за реалното класиране, което е било известно още преди отварянето на офертите. Така или иначе, документът се различаваше по класирането от крайния резултат, но победител наистина бяха Kapsch.

Фактът, че те печелят, звучеше като добра новина - компанията има опит на няколко континента, изграждала е националните системи за събиране на тол такси в Австрия, Швейцария, България, Полша, Чехия и Беларус. Дотук добре. Проблемите обаче започнаха след подписването на договора, а именно, че със серия ходове държавата постави себе си в лоша позиция, а консорциума - в доста благоприятна откъм пари и срокове.

Първата такава стъпка беше допълнителното споразумение, което тотално промени условията и предмета на поръчката. Например първоначалният договор предвиждаще 40% от сумата да бъде платена едва когато системата за електронна винетка заработи и всички точки за контрол са монтирани, a останалите пари - като заработи толът. Това, разбира се, значи финансов риск, който компаниите трябваше да поемат.

Вместо това с помощ от анекса изпълнителят получи парите на два транша, като първият бе изплатен на по-ранен етап. Отпаднаха и някои задачи, сроковете бяха отложени. Споразумението беше в разрез със Закона за обществени поръчки, тъй като измени сериозно заданието и условията - според груби изчисления дейностите, които се спестяват са за 20 млн. лв. Приблизителната оценка обаче показва, че трудно може да се говори за припокриване на стойността на новите дейности с отпадналите - те са или са промяна на местоположението на рамките за толуване, или се заменя една дейност с друга. Сумата на договора обаче остава 180 млн. лв. с ДДС.

Стъпка 2: И строим, и продаваме

Освен това няколко месеца по-късно се оказва, че Kapsch косвено има роля и в самата продажба на винетки и тол такси. Първият избран национален доставчик на услуги - посредник между Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и потребителите, един вид търговец на пътни такси (и винетки, и тол такси), беше "Интелигентни трафик системи" (ИТС). Фирмата подписва договор с пътната агенция в средата на декември, преди да бъдат публикувани финалните общи условия за кандидатстване - до онзи момент на сайта на ведомството присъства само "проект" на документите, а кампания за набиране на желаещи компании, които да бъдат доставчици на услуги, не е провеждана.

Въпросният посредник получава комисиона от 7% от всички събрани пътни такси. В момента ИТС държи значителен процент от пазарния дял и продава повече винетки и тол от самата държава. За 2019 г. например стойността на комисионата е около 20 млн. лв., сочи справка на "Капитал".

Как обаче се стига до този успех е особено важно.

В края на януари 2019г. Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на ИТС, отговори писмено до "Капитал" следното: "През 2012 година регистрирахме дружеството "Интелигентни трафик системи" АД, след като България обяви, че планира създаването Национална тол система. От същата година е и първият ни партньорски договор с "Капш АГ" - Австрия - световният лидер в изграждането на тол системи. През следващите години тествахме всички възможни решения за предлагане на тол услуги и тяхната съвместимост с българския пазар."

За "късмет" на ИТС Kapsch бива избран за изпълнител на тол системата години по-късно. "Интелигентни трафик системи" сега предлагат бордово устройство за отчитане на тол такси от тежкотоварни автомобили, произведено от Kapsch.

От интервюто на "Капитал" с Олег Асенов от АПИ става ясно, че Kapsch са отговаряли за интеграцията на доставчиците досега. Затова и възниква основателният въпрос не са ли имали ИТС привилегирован достъп до системата. Фактът, че те бяха единствените интегрирани в продължение на девет месеца, а и са знаели за този бизнес вариант, преди изобщо в публичното пространство да се говори за него, намеква за това. В същото време се разви и сюжет с втория кандидат за НДУ, фирма на Лиляна Деянова-Лилана и съдружника й Мартин Димитров - "Телетол". Те месеци наред се оплакваха, че АПИ блокира опитите им да се интегрират със системата, съответно да станат втори национален доставчик и да продават винетки. В крайна сметка втори доставчик бе допуснат - "Конкорд смарт инфраструктура", през август 2019 г. Техният пазарен дял и досега остава доста малък.

Иначе ИТС сега има пазарен дял между 60 и 70% от пътните такси от началото на заработването на електронната винетка. След създаването си фирмата била работила сериозно, за да е конкурентноспособна в този бранш, обясни изпълнителният й директор. "През следващите години инвестирахме в различни софтуерни решения, не само за да покрием задължителната част от дейности, а и да имаме възможността да предоставяме и допълнителни услуги. Всички инвестиции са направени със собствен капитал и не ползваме външно финансиране под никаква форма. До края на 2018 година успяхме да покрием всички критерии, включително и технически, заложени от държавата, а непрекъснатите обжалвания на процедурата за избор на доставчик за националната тол система ни дадоха необходимото време, всички предлагани от нас услуги да бъдат предварително тествани в симулирана среда", каза Арнаудова преди година и осем месеца.

Към 2018 г. дружеството има трима служители. В периода 2014 г. - 2017 г. не е имало приходи, нито пък служители според системата на "Капитал" КАПИ. Арнаудова каза още, че фирмата е инвестирала "между 10 и 12 милиона лева само за да участва на пазара". Официалните финансови резултати обаче стигат пик от 2 млн. лв. приходи през 2018 г., като преди това те са били по-малки.

Още един малък детайл: през 2019 г. законът беше променен така, че GPS фирмите да не могат да подават директно данни на АПИ и да сключват договори с държавата, а да трябва да ползват като посредник... националните доставчици, основно в лицето на ИТС. Допреди това планът беше АПИ да работи директно с тези компании. GPS компаниите (които са т.нар. "доставчици на декларирани данни") бяха поставени във фуния. Те самите обясняваха пред "Капитал", че седмица преди старта на тол системата не са имали договори с НДУ-тата и са им се молели за такива, за да могат да работят нормално.

Стъпка 3: Вечният оператор?

След като получава по-лек вариант на договора за изграждане на системата, сега Kapsch ще получава и пари, за да бъде оператор на системата за електронна винетка и тол. Въпреки че това формално трябваше да е работа на държавата.

С новата процедура, в която Kapsch ще оперира тола за, поне според обявлението, максимум пет години, на практика системата се дава на концесия. Реално в други страни Kapsch оперират системите в продължение на години - напр. в Чехия, Полша или Беларус. Някои международни участници обаче може би щяха да се включат в състезанието през 2017 г., ако имаше варианта за опериране и след това. Този пазар е специфичен, защото когато една компания веднъж е изградила дадена система, има интерес от дългосрочни договори за опериране, тъй като в противен случай непрестанно трябва да търси нови пазари. А в някакъв момент повечето държави, поне в Европа, вече са въвели такива системи.

В настоящата ситуация в България обаче сега Kapsch хем няма да носят финансовия риск, хем на практика получават фиксирана сума от 28 млн. лв. на година, без да носят отговорност за размера на приходите от пътни такси.

Подробностите, разбира се, ще станат ясни когато се стигне до договор и той бъде публикуван.

А в чужбина

Корпорацията Kapsch наистина има дългогодишни традиции в технологиите и работи на много места по света, но пък понякога е свързвана и с порочни практики. През март 2019 г. полицията влезе в офисите на фирмата в Чехия, както и претърси апартамент на генералния директор на Kapsch TrafficCom в страната - Карел Феикс. Полицията влезе и в седалището на антимонополния орган в Чехия UOHS. Причината са подозрения в корупция както за Феикс, така и за ръководителя на чешкото КЗК Петр Рафай, като разследващите имаха съмнения за подкупи и злоупотреби във връзка с тол системата за тежкотоварни автомобили. В момента Чехия има нов оператор на системата.

В САЩ пък има заведен колективен иск от граждани относно събираните тол такси по мостове над река Охайо между Индиана и Луизиана в САЩ. Искът е заради надписвани глоби за движение по участъци, където Kapsch оперира системата. Според BloombergLaw съдията по делото му е дал ход.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    leo_k avatar :-|
    Лео
    • + 8

    Австрийците явно са разбрали как се печелят поръчки в България и са направили каквото е необходимо. Може би още не са разбрали как се губи бизнес в България и още не са направили каквото е необходимо, за да не се случи това, но и на това ще му дойде времето.

    Нередност?
  • 2
    vadrigar avatar :-P
    vadrigar
    • + 2

    Австрийците си знаят от едно време- Сименс (нашия е клон на Австрийския), Щрабаг, Капш, всичките са си набъркани в кюпа. Естествено чрез български връзки. Захарна Фабрика- австрийското елдорадо. :D

    Нередност?
  • 3
    vadrigar avatar :-|
    vadrigar
    • - 2
    • + 1

    Но поне знаят как да крадат де. Система ще има и ще вкарат някой лев към държавата. И си плащат на служителите.
    Това ни е нивото- по-добре Капш да ни краде, отколкото някоя Пеевска калинка и нищо да не остави след себе си.

    Нередност?
  • 5
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 2

    По добре на Капш отколкото на Шиши ...

    Нередност?
  • 6
    diego avatar :-|
    Diego

    Статията е повърхностно написана. Ако се вникне в реалната ситуация, ще се види некадърността на калинките от АПИ да вникнат в техническите подробности и предупрежденията на Kapsh, и заварената инфраструктура, която всъщност се оказала безполезна.
    Има много, много детайли, за които журналистите трябва да се поровят.

    Нередност?
  • 7
    d.petkov2 avatar :-|
    d.petkov2
    • + 2

    Без значение дали са австрийци или африканци навсякъде който краде се нарича крадец
    Нар една ръка разстояние е да се докаже и очевидното от г~н Гешев
    До коментар [#6] от "Diego":

    Нередност?
  • 8
    aye44682495 avatar :-|
    aye44682495

    До коментар [#6] от "Diego":

    Абе, че АПИ играе роля, си прав. То това става ясно и от другия текст дето са го пуснали https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/infrastructure/2020/08/21/4104521_tol_sistema_kak_ne_se_pravi/

    То малко ситуацията е тип не е луд тоя, дето яде баницата, ами този дето му я дава.
    Въпросът е, че хич не е само в АПИ проблема. Комисионната я взима друг, а капш на драго сърце я плащат :)) Та да не се правят на ощипани. Като гледам горе, дори не са искали да коментират квото и да е - гузни ли са, кой знае

    Нередност?
Нов коментар