🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Колко е трудно да продаваш винетки

Пътната агенция подписа договор с нов доставчик на винетки - "Телетол", след като месеци наред блокираше конкуренцията в сектора

Фирмата, която Мартин Димитров управлява, повече от два месеца не успяваше да подпише договор за национален доставчик, тепърва ще получи достъп до базата данни и все още няма право да продават винетки
Фирмата, която Мартин Димитров управлява, повече от два месеца не успяваше да подпише договор за национален доставчик, тепърва ще получи достъп до базата данни и все още няма право да продават винетки
Фирмата, която Мартин Димитров управлява, повече от два месеца не успяваше да подпише договор за национален доставчик, тепърва ще получи достъп до базата данни и все още няма право да продават винетки    ©  Надежда Чипева
Фирмата, която Мартин Димитров управлява, повече от два месеца не успяваше да подпише договор за национален доставчик, тепърва ще получи достъп до базата данни и все още няма право да продават винетки    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • След като пет месец една компания държеше монопол върху електронните винетки, пътната агенция подписа договор с нов доставчик - "Телетол"
  • АПИ не бърза особено да въведе конкуренция на този пазар за десетки милиони
  • Доставчиците ще са важни и при старта на тол-системата по-късно тази година

Ако можете да изкарвате няколко милиона на година, защото имате добри контакти, надали бихте искали да делите подобна възможност. Примерите за подобни не съвсем свободни пазари в България не са малко. Най-новият обаче е свързан със системата за електронни винетки.

В продължение на месеци имаше само един Национален доставчик на услуги (НДУ) – както се наричат посредниците, които ги разпространяват. Тези доставчици се избират от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и освен че разпространяват винетки, по-късно ще се включат и в тол-системата. Това не е малък пазар. Само за 4 дни, между 25 и 29 април например, са продадени винетки за близо 6 млн. лв., а към 14 май са продадени винетки за над 207 млн. лв. Приходите от тол-системата са прогнозирани на близо милиард лева на година. При комисиона до 7% от стойността желаещите да влязат заедно с държавата в този бизнес би трябвало да са повече от един.

Тази седмица АПИ официално обяви, че има и втори одобрен кандидат: дружеството "Телетол". Истината обаче е, че "Телетол" иска да влезе на този пазар от самото начало, но по собствените им думи са били бавени нарочно. Договорът с тях е подписан тази седмица - половин година след първия доставчик, но дори и това все още не значи, че могат да оперират. Причините за това бавене, казват те, водят към строителя на тол-системата: Kapsch.

Най-добрите в България

Досега единствен НДУ беше "Интелигентни трафик системи" (виж карето) и техният сайт vinetki.bg – основната алтернатива на държавния bgtoll.com. "Капитал" вече разказа за странните обстоятелства, при които е сключен този договор. Решението на АПИ да подпише договора е от 18 декември, той е подписан на 19, а същия ден агенцията публикува и общите условия за кандидатстване за НДУ, което прави очевиден факта, че състезанието не е било още обявено, когато първият участник вече е знаел. Удивителното е, че "ИТС" вече са били в преговори с мрежа от партньори като А1, OMV, Shell и др., за да покрият изискването за 500 физически обекта за продажба на винетки и след това тол-такси. Този факт сам по себе си подсказва за преднината, която са имали.

Въпреки твърденията на Олег Асенов, настоящ началник на Националното тол- управление, че публична информация за тази възможност е имало, от сайта на АПИ се вижда, че единственото съобщение по темата е от октомври 2018 г. В него се казва, че тепърва се изготвят условията и процедурите.

А колко сложни могат да бъдат тези процедури, показва именно случаят с новия доставчик.

Агенция по Кафка

"Разбрахме [за възможността] в началото на 2019 г.", казва Мартин Димитров, управител на "Телетол". Другата фирма, в която той има основен дял - "Нованор", беше една от компаниите, които кандидатстваха за изграждането на тол-системата, заедно с БТК. "Ние знаехме по принцип какво прави този НДУ, но когато тръгнахме да се запознаваме как се става такъв, отворихме сайта на АПИ и с много търсене успяхме да намерим един документ, който дава информация за основни условия за кандидатстване", уточнява той. От компанията търсят и заявлението за интерес на сайта, но такова няма. Опитват да го намерят лично на място в АПИ, но отново удрят на камък, тъй като там просто ги разкарват из гишетата, но така и не им връчват бланка. По техни думи започва "институционално бавене".

"Започнахме да настояваме за среща, в която някой в тази агенция, който има яснота по това нещо, да ни го обясни. Тогава се срещнахме с Олег Асенов", казва Димитров. По думите му Асенов уточнил, че законът е "по-скоро насока", и им казал да пуснат каквито документи преценят, а той ще ги разгледа.

От пътната агенция отговориха за "Капитал", че заявлението е налично на сайта. Конкретен шаблон за заявление обаче така и не беше успешно открит.

"Нованор" казват, че с редица срещи екипът на пътната агенция бави процеса. "Още в техническата документация и закона е ясно казано, че НДУ са компании на регистрационен режим, тоест принципът е подобен на Агенцията по вписванията и ако дадено лице иска да стане доставчик, подава една група документи и бива вписан като доставчик на услуги", казва Димитров.

От Европейската комисия коментираха за "Капитал", че доставчиците трябва да се избират "по недискриминационен принцип".

Изискванията в условията и в Наредбата за тол-системата са общи и включват например елементи като финансова стабилност, "добра репутация" и необходимото техническо оборудване, като всичко това е продиктувано от европейска директива. От АПИ казват на кандидатите, че "оценяването се извършва от комисия, която е определена със заповед на председателя на агенцията". Същото уточнява и Асенов в интервю за "Капитал" (виж блица). "По отношение на доставчиците спазваме еднакви условия и процедури, никаква разлика няма", казва той. Подобна комисия не е упомената на сайта на агенцията или като част от процедурата в общите условия. Асенов уточнява, че "тя е с компетенция да оцени трите части - техническа, финансова и юридическа. Тя е спомагателен орган, дава становища, но не взима финални решения".

"Телетол" е регистрирано през март (виж карето) и е вписано в регистъра като втори НДУ на 18-и същия месец. Договорът обаче далеч не се появява със скоростта, с която този на първото НДУ. В началото на май от АПИ обясниха за "Капитал", че кандидатът "все още не е преминал втория етап на процедурата по подписване на договора, а именно да изпълни изискванията на Общите условия". В крайна сметка той е сключен на 14 май, в деня, в който "Капитал" успя да се срещне с Олег Асенов, а той съобщи новината по време на разговора.

Титлата "доставчик"

От "Телетол" са категорични, че са бавени умишлено. Например това не е първия път, когато са канени да подпишат. "Агенцията ни връчиха лично писмо, в което ни казват на 30 април да се явим и да носим банкова гаранция, за да подпишем договор. Когато отидохме, председателят на АПИ ни уведоми, че е допуснал грешка в писмото и всъщност не искат да сключим договор. Още малко трябва да се направели някакви неща, нарекоха ги забележки, но не ни казаха какви", казват от фирмата.

Димитров не разбира и защо от всички методи, които административният кодекс позволява за комуникация, АПИ избира най-бавния - да го изпрати по пощата. "Писма, които пътуват 40 дни към нас", казва той.

500-те обекта също са трудно изискване. "Преди да подпишеш договор и да станеш доставчик, как ще сключиш договори и ще уреждаш 500 обекта, което е доста работа. Нормално е да подпишеш и да се ангажираш да го направиш в бъдеще", смята управителят. Основно съдействие получават от БТК, които ще им партнират и са им предоставили половината обекти. Димитров твърди, че от АПИ дори са поискали да им се представят нотариалните актове на тези 500 обекта - абсурдно изискване, ако е вярно. Олег Асенов отрича това и посочва, че са поискали само доказателство, че "обектите реално съществуват".

Връзката с Австрия

От "Телетол" смятат, че причините за това бавене са две. "Системата не е готова и се абстрахират от това да ни дадат достъп до кода и да виждаме нещата, които се случват. Влизане на компания като нашата може да даде светлина и върху броя транзакции, които се отчитат и къде отиват парите, които минават през другите платформи. Това е финансовият мотив", мисли Димитров.

Това е особено деликатна тема предвид отношенията на АПИ с австрийската компания Kapsch, която изгражда тол-системата. Те далеч не са особено прозрачни - преди няколко месеца например стана ясно, че агенцията е подписала скандален анекс, с който освобождава Kapsch от дейности, които биха значели многомилионни разходи. Тази седмица пък на брифинга, с който агенцията посочи, че започва тестове на системата, се оказа, че вместо заложените шест месеца тестването ще е само три. Метаданните на документа с общите условия на страницата на пътната агенция пък носят името на австрийска служителка на същата тази компания, сочи проверка в LinkedIn. С две думи, АПИ е предала изцяло на австрийската компания всичко - от изграждането на тази система до създаването на правила за това кои компании и как могат да оперират с нея, а в замяна приема всякакви промени в договора.

"Ние смятаме, че голяма част от тези критерии и параметри, които се появяват в този регистрационен режим, са всъщност продиктувани не от държавата или пътната агенция, а са продиктувани от частната фирма, която изгражда тола", съмняват се и от "Телетол". Интересното е, че първият одобрен НДУ - ИТС, имат партньорски договори с Kapsch още от 2012 г.

Въпреки всички перипетии компанията на Димитров все още не може да участва на пазара. Тепърва има 10 дни изпитателен срок, а ако се наложи, той може да бъде удължен.

Пазар за десетки милиони

Доставчиците получават комисиона за своето посредничество, като таванът е 7% и именно на него е сключен договорът с ИТС. "Капитал" поиска по Закона за достъп до обществена информация данни за продадените винетки както от сайта на АПИ, така от този на ИТС до 5 март 2019 г. Получихме информация само за държавните продажби, тъй като тези през частния сайт се оказаха търговска тайна.

Дори от наличната публична информация обаче става ясно, че ИТС държи лъвския дял от пазара. До 5 март сайтът bgtoll.bg е продал 164 хил. винетки за 10.8 млн. лв. От публичната информация в медиите само до края на януари продадените електронни винетки са били 857 хил. за над 65 млн. лв.

Кои са "Телетол"

Акциите са разделени между "Нованор" и "Инфосистемс интернешънъл". В първата фирма основен дял има Мартин Димитров, а малък дял има "Интелинор" с трима съдружници – Лиляна Деянова, Мариета Бенчева и отново Димитров. Управител е Лиляна Деянова, позната и като певицата Лилана.

Дружеството участваше в търга за тол-системата с БТК и Icom, но беше отстранено. Фирмата е работила по проекти на пътната агенция като Lima, приложението за информация за трафика. Сред техните продукти е Civi: мобилно приложение, което играе ролята на посредник между гражданите и институциите. През 2018 г. компанията получи финансиране в размер на 10 млн. долара от американски инвестиционни фондове.

Вторият акционер е собственост на "Информикс груп", като се представлява от Калоян Крумов. Мажоритарен собственик е Милена Крумова, вероятно негова сестра, а малък дял има Павел Гечев. Преди това е принадлежала на кипърската "МГ Октагон инвестмънтс". Разследване на "Капитал" от 2015 г. показа, че "Инфосистемс" печели поръчки за 8.5 млн. лв." от Центъра за градска мобилност за малко повече от година и осъществява своеобразен монопол над софтуерните нужди на дружеството.
Олег Асенов,

директор "Национално тол-управление"


"По отношение на доставчиците спазваме еднакви условия и процедури, никаква разлика няма"

Имаше ли кампания за националните доставчици?

В началото на ноември бяха публикувани всички общи условия за всички типове партньори. Да, тези документи бяха маркирани със знак "проект", тъй като самата нормативна база финално не беше приета. Партньорите ни още в началото на ноември бяха информирани за ключовите параметри, които не претърпяха драматични изменения с приемането на закона. По отношение на доставчиците спазваме еднакви условия и процедури, никаква разлика няма.

На 19 декември е публикувана финална версия на общи условия, а от 18 декември е договорът с първия НДУ.

Пак казвам - при еднакви общи условия. Този първи доставчик на базата на проекта си беше публикувал заявление, в което беше написал ясно още ноември, че входира заявление, че има интерес да стартира работа. Аз тогава бях само консултант, но бях в течение на събитията. Документите са подадени много по-рано от фактическото сключване на договора. В момента на сключване на договора се изискват определени документи, които ги искаме на всеки доставчик, включително и на втория, включително и на третия, с който започваме да работим от утре. Той е подал вече заявление, има комисия, започва преглед на документите.

Всеки НДУ минава през следните етапи: първо се проверява дали отговаря на изискванията за вписване в регистъра. След като е вписан, тоест комисията предложи доклад, вече започва преглед по общите условия. Така се маркира началото на процедура за сключване на договор. Трябва да бъдат осигурени един набор от документи - приложения от 1 до 6 от общите условия, търговска концепция, технология за толуване. За да сключим договор с един партньор, той трябва да ни покаже, че е компетентен в областта. Нашият партньор ни показва потенциала си на инфраструктура, на налична среда за толуване. Когато това се види и оцени, има банкова гаранция и условия по сключване. След това има решение на управителния съвет (УС). Оттам следва последната част. За влизане в сила на договора трябва да се докаже съвместимост на системата, което става в 10-дневен срок, подписва се протокол. Ако пък не се случи в 10-дневен срок, се насрочва нов.

Общите условия нямат за цел някой да не сключи договор. Напротив, те имат за цел всеки да може да сключи договор.

Какво значи технология за толуване?

Кандидатите трябва да опишат с каква инфраструктура разполагат, т.е. имат ли сървъри за обработка на геоданни, имат ли предварителни договори или концепция с кой от телекомите ще работят, защото техните бордови устройства трябва по някакъв начин да стигат от камиона до централната компонента. Трябва да разберем тези хора в този бранш или бизнес са.

Кога е назначена комисията за подбора?

Комисията се назначава един-два дни след получаване на документите. Засега са различни комисии, различни хора работеха тук. Има ротация. Тя е с компетенция да оцени трите части - техническа, финансова и юридическа. Тя е спомагателен орган, дава становища, но не взима финални решения - те се взимат от УС.

Защо е сложено изискване за 500 физически обекта?

Заради статистически данни, консултирани с НСИ, че за да има национално покритие една услуга, трябва на 14 хил. души да има един физически пункт за обслужване. Нашите терминали за самообслужване са 500.

Не може ли някой да е доставчик да е само онлайн?

Основното нещо, което искахме да акцентираме и то се видя и на старта на винетките - че обслужването на гише е важно за хората в България. Още повече опитът от хартиените винетки създаде у хората едни вътрешни нагласи да отидат да си купят винетка от гише, а не от машина за самообслужване. По тази причина, с цел да удолетворим тази психология на клиента ние сме настоявали да има тези изисквания за пунктове.

Вярно ли е че кандидатите трябва да предоставят нотариални актове на тези 500 физически обекта?

Не. Те трябва да предоставят договори, които да ни подсказват, че тези физически обекти реално съществуват и да са достатъчно ясни, че някой ще им даде разрешение и има потенциал да продават. Собствеността не е задължителен елемент за доказване.

Прикачен файл

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol
    • - 1
    • + 4

    АПИ не бърза защото ще трябва да дели огромната печалба ... лакомията глава затрива.

    Нередност?
  • 2
    cassius avatar :-|
    cassius
    • + 2

    Е колко па да е трудно да се събира тол такса, като ЛиЛана спи с Черепа от 100 години и това всички освен вас го знаят, че чак и стартъпи тука намесвате, то сичко е ясно.

    Едва ли е по-сложно от събирането на пари от търкането на билетчета, то като се замислиш общо взето е същата работа.

    http://blife.bg/article-29002

    Нередност?
  • 3
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894
    • + 4

    Смърди на корупция, та се не трае ...

    Нередност?
  • 4
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Нещата трябваше да стават по-прости.

    Нередност?
Нов коментар