Австрийската Kapsch затваря цикъла в тол-системата

Единственият засега частен доставчик на услуги ИТС ще продава на превозвачите само бордови устройства на компанията, която строи тола

Изпънителният директор на "Интелигентни трафик системи" Станислава Арнаудова и търговският директор Иван Георгиев представиха услугата, която ще предлагат, когато тол-системата влезе в сила
Изпънителният директор на "Интелигентни трафик системи" Станислава Арнаудова и търговският директор Иван Георгиев представиха услугата, която ще предлагат, когато тол-системата влезе в сила
Изпънителният директор на "Интелигентни трафик системи" Станислава Арнаудова и търговският директор Иван Георгиев представиха услугата, която ще предлагат, когато тол-системата влезе в сила    ©  Надежда Чипева
Изпънителният директор на "Интелигентни трафик системи" Станислава Арнаудова и търговският директор Иван Георгиев представиха услугата, която ще предлагат, когато тол-системата влезе в сила    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

По всичко изглежда, че австрийската компания Kapsch ще максимализира всички възможни източници на приходи, които са свързани с въвеждането на тол-системата в България. Компанията спечели договора за изграждането на системата, след това със скандален анекс Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) премахна част от задълженията на компанията, като не намали плащанията, а наскоро стана ясно, че Kapsch ще оперират и системата за е-винетки от името на АПИ, докато държавата се научи да го прави.

Същото най-вероятно ще стане и с тол-системата. Миналата седмица стана ясно, че засега всички бордни устройства, които ще се продават на тежкотоварните автомобили, също ще бъдат на Kapsch. Това е така, защото техният стар партньор "Интелигентни трафик системи" засега продължава да е единственият одобрен и напълно функциониращ посредник между държавата и частния сектор.

В четвъртък ИТС обясни на журналисти, че ще предлага на транспортните фирми бордово устройство, произведено от Kapsch. Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на ИТС, уточни по време на пресконференцията, че не "могат да си позволят компромис с качеството", за да гарантират безотказност и отчетност към пътната агенция, що се отнася до информацията за дължимите и платени тол-такси.

"Категорично ще запазим своята лидерска позиция", каза Арнаудова, изпълнителен директор на дружеството. Въпреки че преди време пътната агенция се похвали, че е подписала договор с още един доставчик на услуги - "Телетол", и че има трети кандидат, нито един от тях не започнал работа и не е реално опериращ.

От отговор на Арнаудова пред журналисти стана ясно, че, към момента поне, бордови устройства ще могат да се закупуват само от тях. "Капитал" изпрати въпрос до АПИ дали и те ще предоставят такива устройства, или монополът наистина ще е в частната компания.

Kapsch наистина са една от основните компании в света, които се занимават с тол-технологии. И все пак, както и навсякъде другаде, конкуренцията не вреди, а помага, а лишаването от такава не би било добра идея за превозвачите.

С тол-такси ще се облагат превозните средства над 3,5 тона - камиони и автобуси. Системата в България е на принципа GNSS, или събира GPS данни за маршрута на превозното средство и така пресмята колко дължи то. Все още държавата не е решила какъв ще е обхватът на пътната мрежа или конкретният размер на таксите.

Как ще работи толът

Отчитането на изминатото разстояние ще се случва по два начина - ръчно и автоматично. Ръчният вариант е чрез маршрутна карта, която е по-подходяща за използване от рядко преминаващите през българска територия.

Превозвачите ще трябва да въведат начална и крайна точка и да изберат някой от предложените маршрути. Картата ще важи за определен диапазон от време, който те посочат. Така обаче превозвачите ще могат да бъдат санкционирани или да се наложи да купят нова карта, ако например спукат гума и се забавят или има проблем на посочения маршрут и трябва да преминат по ново трасе, тъй като картата има ограничения.

Автоматичното отчитане ще се случва с бордово устройство, което само ИТС ще предлагат засега. В него шофьорите ще трябва да въвеждат теглото, осите и екологичния клас на превозното средство, а таксите ще се изчисляват на база на тях и на класа пътища, през които минават. Алтернативата ще е да се ползва и сертифицирано GPS устройство, но при този вариант превозвачите трябва отново да сключат договор с доставчика ИТС.

Парите за ИТС

ИТС ще получават депозит за бордовото устройство от шофьорите, както и ще се плаща месечна сума за използването му, която ще е около три евро. Ако те продължават да са монополист, те ще могат да държат и по-високи цени, разбира се.

Досега дружеството печелеше от това, че има договор да разпространява винетки и прибираше 7% комисионна от цената им. По реда на Закона за достъп до обществена информация "Капитал" поиска сумата, която ИТС са получили от продадени винетки, но пътната агенция я отказа с аргумент, че е търговска тайна.

Част от тази комисионна вероятно отива и при компаниите, които имат договори с посредника, а сред тях са именно А1, вериги бензиностанции OMV, Shell, Easy Pay и т.н.

По думите на Арнаудова вече продават винетки в 7000 обекта в страната. Тя обясни, че досега са инвестирани 11 млн. лв., а до края на годината щели да станат 15 млн. лв.

Не е ясно освен за сайта vinetki.bg, който е техният онлайн магазин за електронни винетки, какви други големи инвестиции са необходими, тъй като няма разходи по разпространение на хартиен продукт. Разходите по софтуерния им тол-продукт Tollpass - отчитането на тол-такси към АПИ, може да са били малко по-големи, а основната е закупуването на бордовите устройства. Те обаче бързо ще се върнат, когато тол-системата тръгне и шофьорите трябва да си ги набавят.

Връзката ИТС - Kapsch

През януари ИТС обясниха пред "Капитал", че са се ориентирали към сектора на тол-системите още през 2012 г. и партньор още от тогава им е Kapsch. По добро стечение на обстоятелствата именно Kapsch беше компанията, избрана да изгражда тол-системата у нас. Те сключиха договор с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в началото на 2018 г.

В своя позиция по повод публикация на "Капитал" Kapsch уточниха, че "не се конкурират с никого в областта на НДУ".

От друга страна, самите "Интелигентни трафик системи" сключват първи договор за посредничество между потребители и АПИ и така са хем конкурент, хем "партньор" на държавата, преди който и да било друг да знае за тази възможност. Те продължават да са единственият функциониращ оператор на пазара.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 1

    Пак грозни инсинуации и повтаряне на стари клевети. Капш спечели договора точно защото доставя всички компоненти и е въвела тол система с 14 държави.

    Нередност?
Нов коментар