🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ГЕРБ ще отлагат тол-системата за догодина и освобождават АПИ от събирането на таксите

С промените в Закона за пътищата държавата прехвърля таксуването към частните доставчици, какъвто в момента е само един

Депутатът от ГЕРБ Александър Ненков е сред вносителите на промените в Закона за пътищата, с които тол-таксите се отлагат за 2020 г.
Депутатът от ГЕРБ Александър Ненков е сред вносителите на промените в Закона за пътищата, с които тол-таксите се отлагат за 2020 г.
Депутатът от ГЕРБ Александър Ненков е сред вносителите на промените в Закона за пътищата, с които тол-таксите се отлагат за 2020 г.    ©  Анелия Николова
Депутатът от ГЕРБ Александър Ненков е сред вносителите на промените в Закона за пътищата, с които тол-таксите се отлагат за 2020 г.    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тол-системата може да не влезе до март догодина. Това става ясно от законодателни промени, внесени от група депутати от ГЕРБ днес.

Според предложените изменения в Закона за пътищата новият краен срок за старта на тол-системата е 1 март 2020 г. Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков още миналата седмица обяви, че ще има отлагане, но предположи, че то ще е за тази есен, не за другата пролет. В момента по последните промени в закона от септември 2018 г. срокът за влизане в сила на таксуването за превозни средства над 3.5 тона е 16 август 2019 г.

Покрай новите срокове обаче депутатите прокарват и други предложения, които ще променят сериозно бизнес плановете около новата система. Те се отнасят за т.нар. доставчици на декларирани данни (ДДД). Това трябва да са GPS компаниите, които предоставят устройства на камионите така или иначе. Досега идеята беше те да подписват договори с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и директно да подават данни за движението на камионите към нея, като неофициалната информация беше, че ще действат без комисионна, а днес депутатът Александър Ненков уточни, че тя е щяла да е 2%.

Сега обаче тези компании ще трябва да сключват договори с посредниците между АПИ и потребителя - националните доставчици на услуги (НДУ).

Вече половин година този пазар продължава да е отворен само за един участник. Тъй като с промените в текстовете АПИ напълно се отказва от събирането на тол-такси, това де факто за момента значи канализиране на всички приходи от тол такси през една компания. Така ако прогнозите за приходите от системата са верни, годишно през това НДУ ще минават близо 50 млн. лв. за комисиони.

Утре законопроектът ще се разглежда в Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, като засега изглежда готов да мине скорострелно - повечето вносители са именно членове на тази комисия. В четвъртък ще се гледа на първо четене в парламента, каза Александър Ненков, който е един от вносителите на текстовете, пред "Капитал".

Да обвиниш другите за закъснението

Александър Ненков обясни, че вкарването на новата крайна дата "го правим в унисон с проведените срещи с превозвачите, за да се намери необходимия консенсус за тарифирането, както и за обхвата на пътищата".

Реално обаче забавянето е предимно по вина на държавата, като това призна пред "Капитал" и Александър Ненков. Първият официален вариант за обхват на пътната мрежа и размер на таксите беше представен едва в началото на април. След това месец и половина регионалното министерство и АПИ мълчаха и не общуваха с превозвачите. В средата на май те се срещнаха с премиера Бойко Борисов и тогава стана ясно, че тол-системата ще закъснее с около три месеца и такси ще започнат да се събират от 1 ноември.

Фактът, че новият срок от 1 март 2020 г. е още по-късен, е застраховка, че ще се спази, обясни Ненков. Това не звучи особено убедително, предвид че както днешният случай показва, ГЕРБ могат да направят нови промени в закона, за да отложат отново срока.

"В ситуацията в която се намираме, а и 16 август е след месец, чисто технически ще имаме казус, ако започнем да оперираме и търговски, и технически системата тогава", обясни депутатът от ГЕРБ, като добави, че така ще има време да се тества системата достатъчно. Той добави, че и тол-полицията още не е укрепена. "Предпочитах все пак да има краен срок, хем заради разбирателство с превозвачите, хем да не стане като 1 януари с електронните винетки."

Депутатът уточни, че камионите може да започнат да плащат и по-рано, ако държавата се договори навреме с превозвачите и системата е напълно готова.

Държавата не може да се занимава с тол-таксите

В предложението на Александър Ненков и останалите депутати от ГЕРБ т.нар. доставчици на декларирани данни - демек GPS компаниите - ще подписват договори не с АПИ, а с НДУ-тата.

Досега идеята беше, че камионите могат да плащат тол-такси по три начина: маршрутни карти (които са подходящи за рядко преминаващи през България автомобили), бордови устройства или GPS устройства, които така или иначе имат в превозното средство. Първият вариант: бордови устройства се предоставят от единствения национален доставчик на услуги "Интелигентни трафик системи". Те са производство на Kapsch, които изградиха и самата тол-система. Конкуренция там в момента няма.

По досега съществуващия ред GPS компаниите можеха да кандидатстват да са ДДД, да подпишат договор с пътната агенция и да интегрират устройствата си с тол-системата, така че директно да подават данни към държавата.

Депутатите обаче зачеркват тази възможност, защото АПИ са казали, че не могат да се занимават с търговската част. Текстовете налагат на ДДД-тата да си намерят партньор в лицето на действащите НДУ (т.е. "Интелигентни трафик системи" към момента). Засега нито една друга фирма не е успяла да интегрира системата си с АПИ и да започне реална работа въпреки съобщенията на АПИ, че е регистрирала или подписала договор с още три фирми. Ненков обясни, че със сигурност и втора компания ще подпише.

Мотивите към законопроекта гласят, че след като не подписва договори с GPS фирмите, АПИ ще "може да се съсредоточи в опериране" на тол-системата. Там директно се казва, че се премахва задължението на АПИ да разпространява бордови устройства и "директното отчитане на ползвателите на платената пътна мрежа, като тези дейности ще бъдат изцяло прехвърлени върху търговците".

"В началото бяхме разписали, че ДДД един вид ще отчитат данните пред АПИ. В първоначалния вариант агенцията трябваше да продава бордови устройства. Но от АПИ дават като информация, че за тях това е несвойствено и трудно", обясни Ненков.

"[Законопроектът] все пак е писан в министерството [на регионалното развитие - бел. ред.] и ние само сме го припознали", каза още депутатът.

50 млн. лв.

Все пак не е ясно защо вместо първоначалния план държавната агенция се освобождава изцяло от планираната в началото продажба на тол-такси и как така изведнъж няма капацитет да изпълнява тази работа. Тя например продава собствени винетки през сайта bgtoll.bg. Ясен е обаче финансовият ефект: НДУ прибират до 7% комисиона от цената и на винетките, и на тол таксите, като приходите от вторите ще са в пъти по-големи. Последната сума, която зам.-министър Николай Нанков цитираше като годишен доход от тол-такси, ще е около 700 млн. лв. Това значи, че на година 49 млн. лв. ще отиват в посредниците.

Ненков обясни, че по информация от АПИ и началника на тол управлението Олег Асенов ДДД-тата са щели да събират 2% от таксите по стария режим директно от АПИ. Сега тези 2% ще са част от онези 7%, които "Интелигентни трафик системи" прибират като комисиона, уточни той.

Фактът, че на GPS компаниите не се дава възможност сами да функционират на пазара и така да спестят на държавата тези разходи, е подозрителен. От разговор с една от водещите GPS компании у нас, която е доставчик на декларирани данни в Унгария, стана ясно, че държавата или конкретно АПИ не е комуникирала активно със сектора до този момент.

Все още няма коментари
Нов коментар