🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Земеделски чиновник влезе в ръководството на "Автомагистрали"

Министър Аврамова е назначила главния секретар на дирекция "Земеделие" в Кюстендил в борда на дружеството, което строи "Хемус" за 1 млрд. лв.

Държавната компания "Автомагистрали" трябва да построи 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв. и е особено интересно да се види как ще се управлява рекордно голямата строителна поръчка
Държавната компания "Автомагистрали" трябва да построи 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв. и е особено интересно да се види как ще се управлява рекордно голямата строителна поръчка
Държавната компания "Автомагистрали" трябва да построи 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв. и е особено интересно да се види как ще се управлява рекордно голямата строителна поръчка    ©  Цветелина Белутова
Държавната компания "Автомагистрали" трябва да построи 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв. и е особено интересно да се види как ще се управлява рекордно голямата строителна поръчка    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавна компания "Автомагистрали" има нов член на съвета на директорите. Това е Иван Коларов, който последно е бил служител на Областна дирекция "Земеделие" в Кюстендил.

Дружеството е с принципал Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), затова и решението за назначение от 5 юли е на ресорния министър Петя Аврамова, като е вписано в Търговския регистър на 17 юли.

Новината не е публикувана на сайта на компанията. Последната новина в него е за напускането на Десислава Христова. Тя подаде оставка в началото на февруари, след като сайта "Биволъ" разпространи запис, в който тя коментира дейности на фирмата.

Другите двама членове на съвета на директорите са Александър Филев и Стоян Беличев, който е изпълнителен директор на дружеството от декември 2017 г. Коларов сега ще заеме поста заместник изпълнителен директор, уточниха от МРРБ.

В момента участието в управлението на "Автомагистрали" е особено актуално заради договора за над 1.3 млрд. лв. за строителство на "Хемус".

Кой е новият член на борда

В края на 2018 г. главният секретар на областна дирекция "Земеделие" е допуснат до финалната права на конкурс за длъжността и го е спечелил, става ясно от сайта на ведомството. На сайта на областната дирекция "Земеделие" в Кюстендил той все още е посочен като главен секретар, но от МРРБ коментираха, че от 1 юли 2019 г. Коларов е приключил служебните си правоотношения при предишния си работодател.

"Капитал" отправи запитване до "Автомагистрали" и МРРБ какъв опит е притежавал Коларов и повече информация за биографията му. От министерството уточниха, че е завършил финанси и банково дело във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" през 1996 г., а по-нататък придобива следдипломна квалификация по счетоводство и бизнес администрация в Harold Washington College Chicago. След това работил последователно в различни финансови институции - JP Morgan Chase в Чикаго, Централна кооперативна банка и др., посочват в отговорите си от МРРБ.

Бил е регионален мениджър на Банка ДСК за Югозападна България, както и ръководител на финансовия център на банката в Кюстендил.

Справка в Търговския регистър пък сочи, че до 2009 г. Коларов е бил съдружник във фирма "Риъл естейт пропърти билдинг енд мениджмънт".

Кои са "Автомагистрали"

Държавната компания "Автомагистрали" дълго време не бе особено популярна, макар да печелеше почти всички търгове за поддържане на магистралите "Хемус", "Тракия", "Марица", "Люлин" и "Струма". Тя се издържа изцяло от поръчки на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Дружеството привлече публичното внимание в края на миналата година, след като правителството взе изненадващо решение да му възложат без търг - на принципа на in-house, най-голямата единична магистрална поръчка в българската история - за 134 км от магистрала "Хемус" срещу 1.34 млрд. лв., взети от излишъка в бюджета. Така, вместо да пуска спорни и често бавни поръчки за строителството, държавата избра да го възложи директно на държавното дружество, защото така е бързо и парите могат да се харчат на тъмно.

Всъщност според източници на сектора за поддържането компанията досега разчиташе на редица подизпълнители - официални и неофициални. Твърди се, че същото ще се случи и със строителството на "Хемус".

Другото ново назначение: в пътната агенция

Управителният съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), в който оставките са честа практика заради скандали, също има нов член от миналата седмица. Това е Олег Асенов, който в началото на 2019 г. беше назначен за шеф на Националното тол-управление - звеното, което се занимава ексклузивно с тол-системата и електронните винетки. Той зае поста на бившия началник Антон Антонов, който пък подаде оставка заради хаоса с електронните винетки от началото на 2019 г.

По това време и по същата причина УС на АПИ напусна и председателят Светослав Глосов. Впоследствие Дончо Атанасов подаде оставка през април, след като му беше повдигнато поредното обвинение от прокуратурата, този път във връзка с катастрофата край Своге.

На мястото на Глосов беше назначен бившият областен управител на Ловеч Георги Терзийски. След като през юни борда напусна още един член, Радослав Влахов, а Терзийски щеше да остане сам, в съвета влезе Иван Досев, служител на агенцията.

За първи път от около половин година управителният съвет има цели трима членове.