🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

АПИ крие за какво харчи десетките милиони при поддръжката на магистрали

Година и половина след подписване на договор за "Струма" държавната "Автомагистрали" вече е получила над 12 млн. лв.

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Общо 20 млн. лв. по два договора е получила държавната "Автомагистрали" от края на 2016 г. досега, за да поддържа магистрала "Люлин" и 56 км от "Струма". Това включва снегопочистването през зимата, но и текущи ремонти на отсечки, завършени през последните няколко години.

Пътната агенция обаче мълчи за какво точно са изхарчени парите, които са от собствения й бюджет, така че не става ясно дали лотовете, открити от 2012 г. насам, вече са ремонтирани и какво точно е свършено по тях. В отговори на заявление на "Капитал" по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) АПИ за пореден път пропуска да уточни коя сума за какво точно е платена.

В тези 20 млн. лв. с ДДС не се включват последните 1.8 млн. лв., срещу които ГБС ще ремонтира мостовото съоръжения при 62-и км от "Струма", което беше обгорено след пожар на незаконно сметище. А по-притеснителното е, че сумата може да расте безконтролно.

Два договора за няколко милиона отгоре

В края на 2016 г. АПИ подписва договор с "Автомагистрали" без предварително обявление, като няма посочена прогнозна стойност. Според мотивите за избраната процедура агенцията е трябвало спешно да намери кой да поддържа "Люлин" и "Струма", докато бъде проведено открито състезание. По него са изплатени 7 099 020 лв. за малко повече от година.

Въпросният търг започва през февруари 2017 г., два месеца след подписването на първия договор. Освен "Автомагистрали" там се явяват още три кандидата, но те са отстранени, преди да бъдат отворени ценовите им оферти, и така държавната компания без конкуренция на последния етап печели поръчката. Прогнозно фирмата е трябвало да получи 12 млн. лв. с ДДС за четири години. Едва година и половина след старта обаче сумата вече е превишена - издадени са фактури за 12.76 млн. лв. с ДДС, става ясно от отговорите до "Капитал".

В списъка с фактурите присъстват три такива от 2 януари 2019 г., като АПИ уточняват, че за тях предстои плащане. Едната фактура е за 7 435 291 лв., или над половината средства досега. Другите две са общо за над 1.4 млн. лв. В отговорите на пътната агенция обаче не е уточнено за каква дейност са тези суми, въпреки че изрично този въпрос присъства в заявлението за достъп до обществена информация. Точно затова "Капитал" изпрати повторен въпрос до АПИ за каква дейност са тези над 7 млн. лв.

От там уточниха, че фактурата е за "изпълнени в периода март 2018 г. - ноември 2018 г.

аварийно-възстановителни работи при км 9+750 вляво на "Струма". АПИ припомня, че през 2018г. е имало обилно снеготопене, както и проливни дъждове в края на сезон 2017/2018, от което са възникнали дестабилизационни процеси, които са довели до преовлажняване на откосите. Изкопани са паднали земни и скални маси, откосите са стабилизирани, асфалтовата настилка е възстановена.

Не разбираме думата "конкретно"

Практика на агенцията е да крие конкретните стойности на дейности от големи обществени поръчки. Относно поддържането на "Хемус" "Капитал" поиска сумите на плащанията, но и "предмета на дейността, за която е изпълнено всяко плащане". В отговор АПИ просто даде общото заглавие на обществената поръчка, без да уточнява какви ремонти са изпълнявали.

При заявлението за "Струма" се случи същото - там беше поискана "сумата на всяко изпълнено плащане по договора, датите на фактурите по тези плащания и конкретният предмет на дейност, посочен във фактурите, за които са извършени плащанията". Отново беше цитиран предметът на целия договор.

Подобен беше случаят и с ремонта на сградата на тол-управлението. В отговорите си до "Капитал" пътната агенция отново цитира общата сума на обществената поръчка за тол-системата, част от която е въпросният ремонт, без да каже колко точно е струвал той.

Крайната цена е в пъти повече

Договорите за поддържане както на магистрали, така и на републиканската пътна мрежа всъщност са празни чекове, в които сумата може да набъбне сериозно през годините.

За четири години "Автомагистрали" получи над 10 пъти повече пари за поддържане на "Хемус" - вместо първоначално предвидените 15 млн. лв., са дадени 160 млн. лв.

Практиката да се раздават допълнителни пари за ремонти, без да се обявяват открити процедури за обществени поръчки, е от няколко години. По този начин през 2015 г. бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус", a през 2016 г. - още 100 млн. лв. за ремонт на пътища в Северна и Северозападна България, както и за рехабилитация на няколко тунели и виадукти на "Хемус", два участъка от аутобана до Бургас и Аспаруховия мост.

Освен това в края на 2018 г. без конкурс държавата избра "Автомагистрали" да строи липсващите 134 км от "Хемус" за над 1.3 млрд. лв. Според Закона за обществени поръчки компанията няма да право да ползва подизпълнители, но впоследствие стана ясно, че това ще бъде заобиколено чрез договори с редица частни строителни фирми за наем на хора и техника, които сериозно напомнят на такива за подизпълнители.

*Текстът е коригиран с отговори от Агенция "Пътна инфраструктура" в 14:31 на 12 септември 2019г.