С 300% се увеличават приходите на "Автомагистрали" през първата половина на 2020 г.

Държавната компания постепенно се нарежда сред най-големите строителни компании по приходи заради милиардните си договори с АПИ

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Близо три пъти ръст на приходите бележи държавната фирма "Автомагистрали" в първите шест месеца на 2020 г. След като се сдоби с договори за общо 3.2 млрд. лв. с ДДС, дружеството върви стремглаво нагоре. Приходите за периода януари - юни 2020 г. са 69.96 млн. лв., а за същия период през 2019 г. са били 24.63 млн. лв.

Дружеството приключи шестмесечието на 2020 г. с положителен резултат и отчете печалба след облагане с данъци в размер на 1054 хил.лв.

Фирмата е 100% държавна собственост чрез Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Така компанията има общ принципал с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и двете сключиха договор за поръчките за строителство на 224 км от магистрала "Хемус", без да се провежда открита процедура - на принципа на т.нар. in-house възлагане.

МРРБ плаща на МРРБ

Според отчета през първата половина на 2002 г. дружеството изпълнява шест договора за зимно почистване и текущо поддържане на магистралите. Тя печели през 2015 г. и след това отново през 2019 г. договорите "Хемус" от София до Ябланица, или първите 78 км., както и за 208 км от "Тракия" от София до Стара Загора. От 2018 г. отговаря и за "Тракия" от Стара Загора до Бургас. През 2016 г. тя подписа договори за "Марица", "Люлин" и "Струма". Накратко - "Автомагистрали" има монопол над магистралите с изключение на отсечката от "Хемус" от Шумен до Варна.

Големият възход на дружеството обаче се дължи на договорите за изграждане на магистрала "Хемус". През декември 2018 г. правителството възложи на АПИ да сключи договор за 1.34 млрд. лв. (парите са от излишъка) за строителството на 134 км от трасето, а точно година след това даде нов договор - за 1.38 млрд. лв. за изграждане на последните 89 км. По заявките на правителството цялата магистрала трябва да бъде завършена до 2024 г.

Компанията получи и трети договор без търг - за укрепване на свлачища, като стойността на договора е 570 млн. лв. с ДДС.

Според Закона за обществените поръчки при последните три договора "Автомагистрали" няма право да използва официални подизпълнители. Тя обаче се възползва от съдействието на частния сектор, макар и чрез споразумения за наем на техника и за продажба на строителни материали. Неофициално няколко източника от сектора обаче твърдят, че компаниите на практика строят "Хемус" заедно с държавното дружество. На място може да се види техника на всякакви фирми.

В отчета на фирмата за полугодието на 2020 г. се вижда, че от общо 68 млн. лв. разходи около 50 млн. лв. са за "външни услуги". Тук вероятно става дума именно за подизпълнителите, които са наречени доставчици.

От отчета за 2019 г. пък става ясно, че фирмата е с нетни приходи над 100 млн. лв., като тези от продажба са 85.5 млн. лв. Tя има ръст от 25% в приходите за 2019 г. спрямо предишната година, а печалбата - с 19%.

С тези финансови резултати компанията попадна на 8-мо място сред най-големите строителни фирми по оборот в годишната класация на "Капитал" К100. Така държавното дружество изпревари "Грома холд", "Иса 2000", "Щрабаг" и "ПСТ груп" по приходи. През 2020 г. със сигурност ще се изкачи още по-нагоре в подреждането.

Според финансовия отчет на дружеството ⅔ от приходите от продажби са от строително-монтажни работи, а ⅓ - от поддържане на магистрали.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар