🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Второ лято София ще остане без система за велосипеди под наем

Общината не е сключила договор с концесионера, защото чака одобрението на институтa за недвижимо културно наследство

Липсата на велоалеи със сигурност ще бъде един от проблемите, които ще възникнат след пускането на столичната система
Липсата на велоалеи със сигурност ще бъде един от проблемите, които ще възникнат след пускането на столичната система
Липсата на велоалеи със сигурност ще бъде един от проблемите, които ще възникнат след пускането на столичната система    ©  Надежда Чипева
Липсата на велоалеи със сигурност ще бъде един от проблемите, които ще възникнат след пускането на столичната система    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Вече втора година откакто Столичният общински съвет реши да въведе система за наем на велосипеди в града, такава още няма. Вероятно и това лято софиянци няма да могат да ползват замислената преди десетилетие услуга, защото общината не е сключила договор с избрания концесионер - гражданско сдружение "София байкс". По този начин нарушава решението на общинския съвет от 12 ноември 2020 г., според което договор трябваше да бъде сключен през февруари 2021 г., а концесионерът да инвестира 1.5 млн. евро без ДДС за осем години.

Дългото буксуване

Причината за забавянето е, общо взето, същата, каквато от общината дадоха и миналата година - схемите за поставяне на рекламни елементи не са съгласувани. Рекламата всъщност е в основата на концесията и беше определяна за неин най-голям "порок" - в резултат общината привлече фирми от рекламния бранш, а не с опит в управлението на транспортни системи.

Миналата година от "Московска" 33 обясниха за "Капитал", че все още се уточняват схемите за местата за поставяне на рекламни елементи, които се изготвят от главния архитект. Сега схемите са изготвени, но са внесени за съгласуване с Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), става ясно от отговори по Закона за достъп до обществена информация, които "Капитал" получи.

"Столичната община възнамерява да реализира системата за отдаване на велосипеди под наем веднага щом бъде актуализирана с оглед извършените цялостни проекти за реконструкция на улици и булеварди, изключване на местата за пешеходни зони и с отчитане на съответните нормативни разпоредби схема на местата за рекламни елементи бъде съгласувана от компетентните държавни органи", казва се в отговора на зам.-кмета по финансите Дончо Барбалов по ЗДОИ.

Проблемът с рекламата

Плановете на общината включват 33 броя велостоянки в центъра на столицата и 400 велосипеда, чието ползване ще е безплатно в първите 30 минути. Това безплатно ползване всъщност е заложено, за да се избегне вероятността концесионерът да заложи прекалено високи цени. В основата си обаче той ще разчита на рекламата.

Концесионер е консорциумът "София байкс", който беше избран през 2017 г. Фирмите в него са свързани със Зарина Генчева и управляваната от нея "Метрореклама", която държи рекламата в столичното метро.

Моделът на велоконцесията e мислен преди повече от 10 години и сега е, меко казано, неадекватен. Затова беше доста изненадващо, когато общината реши да "събуди" старите планове и да я осъществи. Опасенията винаги са били, че апетитната рекламна дейност измества фокуса от предлагането на качествена обществена услуга към рекламния бизнес.

Любопитно е и как рекламните елементи ще бъдат съобразени с Наредбата за градската среда, която скоро би трябвало да се финализира. Тя предвижда именно ограничаването на рекламите в центъра на града, за да може да се сдобие с единна визия и стил.

Когато предложението се гласуваше в общинския съвет, не стана ясно какво точно съдържа то. От общината обясниха само, че не е предвидена възможност за интеграция с новата система за градски транспорт, за която бяха дадени близо 100 млн. лв., но има различни възможности "за доразвиването ѝ".

От независимото гражданско сдружение "Велоеволюция" подчертаха и друг фактор, който общината не е взела предвид - развитието на технологиите. Споделените автомобили Spark или електрическите тротинетки към операторите например използват геолокация и това ги освобождава от нуждата от разрешения на главния архитект, каквито се изискват в случая за поставянето на велостоянки и рекламни елементи. А сега именно съгласуването на схеми и т.н. бави велосипедите под наем втора година.

Налице е и вечният проблем с липсващите велоалеи. За миналата 2021 г. общината е изградила едва 4.4 км велоалеи, става ясно от отговори по ЗДОИ, които "Капитал" получи. Иначе има много планове - последно обеща да свърже с велоалеи жилищните квартали "Люлин", "Младост" и "Дружба".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pab16521207681118827 avatar :-|
    Simona Scelesta

    Общински споделени велосипеди в София може и да няма, но пък частни вече има ;)
    Свалете мобилното приложение от линка по-долу и ги пробвайте.
    http://onelink.to/yzegn4

    Нередност?
  • 2
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Частни има. И очаквано цената е като за частни.
    Стават за любопитство, както се ползват тротинетките - за забавление на тийнейджъри

    Нередност?
Нов коментар