🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ще получат ли районните кметове повече власт

След балотажите за столичните райони децентрализацията на управлението им излезе на дневен ред

Според районния кмет на "Лозенец" от "Демократична България" Константин Павлов трябва да има финансова децентрализация за районите в София. Колежката му от ГЕРБ Савина Савова смята, че работата на районния кмет не е свързана само с изразходването на публични средства, а с решаването на реални въпроси на хората
Според районния кмет на "Лозенец" от "Демократична България" Константин Павлов трябва да има финансова децентрализация за районите в София. Колежката му от ГЕРБ Савина Савова смята, че работата на районния кмет не е свързана само с изразходването на публични средства, а с решаването на реални въпроси на хората
Според районния кмет на "Лозенец" от "Демократична България" Константин Павлов трябва да има финансова децентрализация за районите в София. Колежката му от ГЕРБ Савина Савова смята, че работата на районния кмет не е свързана само с изразходването на публични средства, а с решаването на реални въпроси на хората    ©  Надежда Чипева
Според районния кмет на "Лозенец" от "Демократична България" Константин Павлов трябва да има финансова децентрализация за районите в София. Колежката му от ГЕРБ Савина Савова смята, че работата на районния кмет не е свързана само с изразходването на публични средства, а с решаването на реални въпроси на хората    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Районните кметове в 24-те софийски района се намират в парадоксална ситуация. Те са избрани мажоритарно и заради програма, с която са се явили пред избирателите, но на практика няма как да я изпълняват поради силно ограничените си правомощия.

Кметовете на столичните райони управляват квартали с население с размерите на среден и дори голям областен град - например в район "Младост" живеят около 120 хил. души, или колкото в Стара Загора и Плевен, но те не разполагат със собствен бюджет. Което означава, че за всяка детска площадка, която районният кмет иска да построи, или за всяка дупка или ремонт на квартална улица трябва да се моли на кмета на Столичната община или на общинския съвет. Както казва кметът на район "Възраждане" от ГЕРБ Савина Савова, "буквално се подреждаш в общината, движиш въпроса от бюро на бюро, докато не го доведеш докрай".

"В София има 24 района и ние работим в конкуренция за всяко нещо. Дали ще е спортна зала в "Люлин" или нещо в район "Надежда" или "Младост" - за всеки кмет е важно, защото зад него стоят интересите на неговите съграждани", добавя тя.

Забравените правомощия

Районните кметове пребивават в неустановено положение от началото на демократичните промени. До 2007 г. не бяха избирани, а се назначаваха от Столичния общински съвет (СОС) по предложение на кмета на София. По време на правителството на тройната коалиция с премиер Сергей Станишев изборните правила бяха променени с обещанието на тогава управляващата БСП за законодателни промени, които да дадат на районните кметове повече правомощия, включително да разполагат и със самостоятелен бюджет. Това обаче остана само добро намерение, вероятно защото социалистите не спечелиха нито едно място за районен кмет в София. Когато ГЕРБ започна да управлява столицата, не промени нищо, вероятно пък защото печелеше повечето от кметските места в софийските райони и те се превърнаха в проекция на централната администрация.

След последните местни избори това положение е значително променено, защото ГЕРБ загуби кметския вот в половината столични райони. В осем от тях ще управляват кметове от "Демократична България", в един - БСП, а в два от районите начело ще са независими кметове. Този пробив на опозицията в София отново постави на дневен ред даването на повече правомощия на районните кметове. Защото, както казва новоизбраният кмет на "Лозенец" Константин Павлов от "Демократична България", районните кметове са "пряко избрани от гражданите и очакванията към тях са много високи".

"Лицето на местната власт пред гражданите на района е районният кмет. Без достатъчно самостоятелност да взема собствени решения и да може да оптимизира работата неговата дейност не би била достатъчно ефективна", посочи той.

Може ли да има децентрализация

Основните политически сили - ГЕРБ, БСП и "Демократична България", са наясно, че за да има истинска децентрализация, трябват законодателни промени, за каквито няма нагласа в парламента. Според опозицията обаче Столичният общински съвет може да делегира правомощия на районните кметове, така че те да имат повече самостоятелност при вземането на решения."Нашата заявка е до 20% от приходите на района да се връщат към него", каза председателят на групата на "Демократична България" в СОС Методи Лалов. Колегата му Владислав Панев добави, че по този начин ще се създаде конкуренция между районните кметове. "Делегирайки 20% от бюджетите на районите, ще стимулираме конкуренцията между отделните райони, така че да се види след 4 г. кой се е справял добре и кой не", смята той. От БСП предлагат общината да отделя по 20% за районите, но от капиталовата си програма. "В рамките на инвестиционната част по предложение на районите и след съгласуване с обществени съвети и неправителствени организации може да се прецени каква част да залегне в бюджета и какво точно да се прави в съответните райони", обясни председателят на групата Калоян Паргов. Според съпартийката му Милка Христова на районните кметове трябва да се даде възможност сами да определят какво да се прави в отделните райони. "В кварталите "Кръстова вада" и "Манастирски ливади" искат детски градини. В "Младост" искат спортни площадки. Местните общности също трябва да определят какво да се прави, а не само общинският съвет и столичната администрация", смята тя.

Независимият съветник Борис Бонев напомни, че трябва да се прави разлика между граждански бюджет и инвестиционни разходи. "Гражданският бюджет е нещото, което трябва да се решава от местните общности. А инвестиционните разходи са тези, които показват някакъв план, който обаче трябва да се прави от експерти. И ето например едно потенциално решение - защо всеки районен кмет да не прави един собствен проектобюджет, който да стане интегрална част от големия бюджет на общината", каза Бонев.

Какви рискове крие

От ГЕРБ обаче смятат, че тези предложения крият и опасности. "Относно предложението 20% от постъпленията в съответния район да остават за него трябва да сме много внимателни, тъй като разликите между отделните райони са огромни и може да се получи дисбаланс в развитието на районите, което да доведе до София на няколко скорости", посочи председателят на СОС Елен Герджиков. Другото му съображение е, че няма как да се делегират повече правомощия на районните кметове, защото няма механизъм за контрол върху тях: "Така е устроено административното деление на София, че няма районни общински съвети, а трябва да е ясно кой контролира тези 20% или каквото се дава на районния кмет."

Според председателя на групата на ГЕРБ Малина Едрева предишният общински съвет вече е дал правомощия на районните кметове. "Ремонтите и строителството на детските градини и училищата е изцяло децентрализирана дейност. Но не може да отделим един бюджет и да го предоставим на районна администрация, докато законодателната рамка, според която няма районен общински съвет, е такава", казва и тя.

Проблем е и това, че за разлика от столиците на други европейски държави повечето средства, които генерира София, не се връщат в столицата. "Имаме собствени приходи, но те са солидарни с цялата страна", допълни Едрева.

Милка Христова също предупреди, че трябва много да се внимава с делегирането на правомощия на районните кметове, "за да не се дава възможност те да се превърнат в репресивна мярка по отношение на неудобните". "Ако на районен кмет му дадеш да осъществява проверката по законност на строителството, нали се сещате, че това е предварително обречена кауза. Така се случи с "Младост", където бившият кмет Десислава Иванчева получи правомощие да проверява законността на строежите, а нямаше главен архитект", припомни тя. Какво мислят районните кметове

Според кмета на "Лозенец" Константин Павлов реформата в местната власт е задължителна. "Тя не включва само финансовата децентрализация, но и въвеждането на общински съвети по райони", посочи той и допълни, че "не е приятно за всеки разход човек да се моли на голямата община". "В нашата програма е записано, че ще предложим около 2% от бюджета на Столичната община да се разпределя от гражданите, защото смятаме, че тези най-дребни, най-дразнещи неща, които се набиват в очите на хората, но за администрацията стоят може би периферно, рядко получават необходимото внимание. Смятаме, че е задължително гражданите да имат думата по изразходването на част от общинския бюджет", каза Павлов. Той смята, че централизираната система на разпределението на средствата води до диспропорции - "в момента общината обръща много повече внимание на големите проекти, а за по-малките неща по-рядко се намира ресурс".

Според Савина Савова пък работата на районния кмет не е свързана само с изразходването на публични средства. "В много случаи има въпроси, които засягат цели жилищни комплекси или хиляди хора и решаването им не е свързано с финансиране. Така че добрата комуникация и организация от страна на районния кмет, от начина му на работа с различните институции и познаване на проблемите в дадения район също е част от управлението на района. Савова даде пример с цветната борса в близост до пазара "Димитър Петков", която е предвидена за училище, но в парцела имало и реституирани частни имоти. По думите й районното кметство е успяло да реши устройствения проблем и е освободило общинския терен, на който в най-скоро време ще започне да се строи училището.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 5
    • + 5

    Какво ви става?!
    Не е вярно, че:
    1. "До 2007 г. (районните кметове) не бяха избирани, а се назначаваха..." На местните избори през 2015 г да пръв път се гласува за районни кметове;
    2. "Основните политически сили - ГЕРБ, БСП и "Демократична България" ДБ никъде не е "основна политическа сила", освен че има трета по брой група на общински съветници в София. В никой друг град - Пловдив и Варна - с районна структура няма представител в ОС.

    Софиянци тепърва ще патим от пуническата война между доскорошните ортаци във властта при предишния кабинет Борисов 2.0 - десните и Герб.

    Големите инфраструктурни далавери ще останат в разпореждане на клета Фандъкова, люлките и катерушките - при районните.

    Политическото лигавене на Дай, БГ дава резултат. В София, където остави метастазите на Герб да си допълзят до всичко все още здраво.




    Нередност?
  • 2
    vzoran avatar :-|
    vzoran
    • + 1

    Реформа "отгоре" ще се провали. Районните кметове трябва да отговарят на нуждите на хората, а към момента хората не знаят какво искат и как да го постигнат. Мисля, че първо хората трябва да поискат контрол върху бюджета на района си. Кметовете трябва да покажат какво биха могли да правят по добре : почистване, ремонти и най-вече демократично допитване относно планирането и строителството. Най-същественото би било да има фондове за допълнително набиране на средства и по бързо изпълняване на проекти които иначе биха чакали бюджетно финансиране.

    Нередност?
  • 3
    grgrggrgrgr avatar :-|
    grgrggrgrgr
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Друго си е политическа група с десетки представители в парламента да си мълчи като пукал за всичките "орташки" изпълнения между ГЕРБ и ДПС.

    Тогава Д-р Д си слага приятелската шапка и агитира за същите, които предложиха Пеевски по време на своето управление.

    Още няколко години мнима опозиция от червените и може да очакваш, че ДБ ще бъде основна политическа партия из цяла България.

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#3] от "grgrggrgrgr":

    Не е задължително човек да може да мисли поне колкото шимпанзетата, но е срамота да не може да помни поне колкото тях.

    Историята с Пеевски в ДАНС вече отдавна е мит, а митове е невъзожно да се борят с разумни доводи. Въпреки това ще опитам - стават и чудеса...

    За деветте си години (2005 - 2014) Станишевото БСП беше срамна прислуга на Догановото ДПС, макар да бе с пъти по-голяма електорална база и в най-лошите си дни с два пъти по-голяма парламентарна група. Всичко явно опира до ролята на личността в историята, според марксистката теория. А и практика...

    Това беше и времето, когато Доган започна овладяването на държавата.

    Пак за борбата с митовете: правителството на Орешарски беше гласувано в НС с мандата на ДПС, защото Борисов след оставката на първия си кабинет ясно заяви, че няма да подкрепи правителство с мандата на втората по численост ПГ - тази на БСП. Затова червените се отказаха и - майка и баща! - остана последната възможност за правителство в онзи парламент с мандата на ДПС.

    Всичко стана много ясно и за слепите, кагота на парламентарните избори през есента на 2014 г. финансовият министър на Орешарски - Петър Чобанов, стана депутат от ДПС, а на президентските избори през 2016 г самият Орешарски бе кандидатурата за президент на ДПС. А и да припомням ли, че беше зам.-министър на финансите при Костов, зам.-председател на СДС?...

    На парламентарните избори през пролетта на 2016 г. ролята на ибрикчията Станишев бе поета със същия плам от ибрикчиите от Реформаторския блок, част от който беше и днещната поореляла дребна и вреслива софийска десница, именувана Дай, БГ.

    Именно през втория мандат на Борисов зад паравана на властоманите от РБ се съешаваха на воля Герб и ДПС и Догановото движение получи пълен контрол над всички държавни институции.

    Овладяването стартира със Станишев и приключи с шайката на Лукарски, Кунева, Москов, Хр.Иванов (с легендата му на борец срещу нещо си), оня оксиморон Ненчев и пр.

    Сега да помислим:
    Какво стана с БСП след Станишевия ортаклък с ДПС?
    БСП се сви до санитарен минимум, губеше поголовно всички възможни избори и отчете най-ниска подкрепа в историята си.

    Какво стана с РБ след паравана, който осигури на зараждащия се триумвират Доган-Пеевски-Борисов?

    Точно така: разпадна се и доби същото обществено презрение, с каквото хората даряват всички слугински партии.

    В този смисъл не почиват на никаква логика надеждите ви Дай, БГ някога да стане политическа сила. Горе съм сложил линк към резултатите от местните избори 2019 в сайта на ЦИК. Моля, направете си труда - погледнете и се убедете от резултатите, че Дай, БГ имат общински съветници колкото са пръстите на ръцете. В страната!!!.
    Извън София тая партия никой не я познава!

    И за финал един много тематичен докторски виц:
    Професорът се опитва да пише тройка на една студентка, която бъкел не знае и я пита:
    - Кажете поне кой орган при възбуда се увеличава 7 пъти?
    - Ами...неудобно ми е - изчервила се студентката.
    - Това е зеницата! Вашите мисли са просто момински мечти!

    Вашите - също.


    Нередност?
  • 5
    mironbg avatar :-P
    MiroN

    До коментари [#1] и [#4] от "D-r D":

    Сега, че имате повече от десет пръста на ръцете, е видно от сайта на ЦИК. Че трябва да ги ползвате и да пишете дълги постове - ясно. Ама защо си губите времето и ума с такава незначителна коалиция като "Демократична България "?

    Нередност?
Нов коментар