🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Промяната на площад "Света Неделя" като нов тест за Столичната община

Избраният проект за реконструкцията на тази зона изглжда добре на хартия, също както "Графа", но въпросът е как ще бъде изпълнен

Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"
Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"
Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"    ©  Юлия Лазарова
Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Площад "Света Неделя" ще бъде пешеходно и зелено пространство, през което ще минават единствено трамваи. Фонтани и кристални осветителни тела ще бъдат поставени пред входа на самата църква, а археологичните находки ще сa изложени в подземно ниво и ще се виждат през стъклени пасажи, по които пешеходците минават. Това, поне на хартия, предвижда класираният на първо място проект за обновяване на знаковото градско пространство в София, чийто автор е италианското "Студио Фуксас".

Проектът беше избран от международно жури и получи почти максималния брой точки. До финалното класиране стигнаха още четири предложения на руски, италиански и фернски архитекти. И както винаги, при подобни конкурси се чуха разнопосочни мнения за избрания проект, при което главният архитект на София Здравко Здравков обясни, че журито е направило забележки на всички класирани, като целта е да подобрят интеграцията между хората, пространствата и археологията на площада.

Очаква се ремонта на площада да започне през 2021 г. и да приключи две-три години след това.

Обнадеждени и притеснени

Когато се обявява подобна мащабна промяна за знаково софийско място неминуемо възниква притеснението дали този път общината ще успее "да си свърши работата". Подобно на реконструкцията на "Графа", проектът може да изглежда добре на снимка, но резултатът при изпълнението да е коренно различен.

Спорно е и как ще бъде приета новата "пешеходна свързаност", заради която ще настъпят сериозни промени в автомобилното движение по булевардите "Ал. Стамболийски" и "Мария Луиза". Също така минаващия през зоната трамвай отново може да стане тема за дебат с МВР и да се наложи ограничаването му с разни колчета, които пък на свой ред да променят цялостната концепция за площада. От друга страна, не са предвидени места за отдих, което не отговаря особено на идеята за превръщането на мястото в обществен и оживен център. Всичко това може би се дължи на причината, че проектът е правен по западен образец и е подходящ по-скоро за център с повече бизнес сгради, където е по-осезаема нуждата от разпръснатост в пространството.

Какво ново на площада

Акцентът в проекта определено е върху пешеходната свързаност, достъпността и зелените пространства.

Първото си личи и от концепцията да бъде удължена пешеходната зона за сметка на бул. "Александър Стамболийски", чието запушване ще затрудни идващия от западните квартали трафик. Целият бул. "Мария Луиза" в участъка от ул. "Позитано", през бул. "Александър Стамболийски" до бул. "Тодор Александров", също ще бъде затворен за автомобили. По ивицата вече ще преминават единствено трамваите.

Улица "Съборна" и зоната пред хотел "Балкан", което досега се ползваше като паркинг, също вече ще е пешеходна около църквата.

Руините на "Антична Сердика" ще бъдат съхранени и ще се виждат от пешеходците, пресичащи площада, благодарение на няколко квадратни прозрачни пасажи. До самите археологични находки ще се стига по новоизградени стълби с амфитеатрални мотиви, намиращи се в близост до Съдебната палата.

"По римско време това е било сърцето на София, затова искахме пространството да съхрани миналото и в същото време да бъде със съвременна архитектура", коментира представителят на "Студио Фуксас" Мигеле Фучино, който презентира проекта в петък. Той обясни още, че кристалните осветителни тела ще събират слънчева енергия през деня, а нощем ще светят, за да придадат на мястото сигурност. Водата от фонтаните пък ще бъде съхранявана и използвана наново, а на някои места ще има възможност минувачите да зареждат мобилните си устройства. "Това е интеграция между природата, гражданите и технологиите", обобщи концепцията на проекта Фучино.

На някои обаче не им харесва

Главният архитект Здравко Здравков обаче припомни, че ще се наложат корекции на избраното сега предложение. Арх. Борислав Игнатов, който беше член на журито като председател на УС на Камарата на архитектите в България (КАБ), но е и общински съветник от групата на "Демократична България", побърза да се разграничи от направения избор. Той заяви, че не харесва проекта на победителя, тъй като е най-скъпият от всички и е можело да се намери по-добро решение за оползотворяване на пространството. Игнатов каза още, че самата процедура е тръгнала накриво, а сега "за всички седем проекта са правени компромиси, тъй като не отговарят на заданието".

"В бъдеще от Камарата на архитектите ще настояваме да има открити архитектурни конкурси, които дават достъп до по-свежи идеи и при които има повече възможности за сравнение", коментира Игнатов.

Идеите на другите финалисти

На второ място беше класиран проекта на руската "AI Architects, Clab Architettura" с проектанти Юрий Шередега, Дина Дридзе и Евгений Ширинян. От архитектурното бюро представиха "по-радикалната си идея" за цялостна реконструкция на зоната, която би струвала 27.3 млн. лв. Сред по-екстравагантните идеи е в Ларгото да се помещава ботаническа градина, а около църквата"Св. Петка" да има водни струи. Проектът на руснаците предвижда и изграждането на стълби до статуята на "Света София", която да дава възможност на гражданите да се насладят на гледката към планината "Витоша".

Третото място зае италианския консорциум OW/MA/CL (УУ/МА/КЛ) с членове One Works, Maofficina и Сracknel. Главната концептуална рамка на техния проект беше историческото значение на пространството, поради което предлагат контакта с него да се увеличи, като се даде възможност покрай археологичните находки да се минава както по улицата, така и под земята из цялото пространство от църквата до джамията. "Искахме да минем под пластовете и да постигнем свързаност между минало и бъдеще", коментира представителя на проекта.

На четвърто и пето място бяха класирани проектите на италианското Студио "Паола Вигано" и фаворитът на арх. Борислав Игнатов - френското "Студио Вилмот".

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    BBKing avatar :-(
    BBKing
    • - 2
    • + 4

    Пак ще бъде като при руснаците: "Хотели как лучше, а получилось как всегда."

    Нередност?
  • 2
    borodino avatar :-|
    borodino
    • - 3
    • + 4

    Къде ще отиде трафикът от Стамболийски? Артефактите и шадраваните са нещо прекрасно, но градът трябва да продължава да живее.
    И не накрая безнадеждната практика на СО да се приема проект на екран, по който после да се мисли и да се преправя в движение. Досегашните Фандъкови проекти са грозни, скъпи и скандални. И този няма как да е друг. Единственото различно ще е изпълнителят. Този път милионите ще се преперат не от Джи Пи, а от някой от другите две обикнати от властта компании.

    Нередност?
  • 3
    voda avatar :-|
    The investor
    • - 4
    • + 1

    Нека мрънкачите започнат да пишат сега. :)

    Нередност?
  • 4
    drkskwlkr avatar :-P
    Иван Арнаудов
    • + 2

    Колко удобно е спестена контактната мрежа на трамваите...

    Стъклените дървета нещо не ги разбирам.

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 2

    Мен проектът много ми харесва. Разкарва транзитния трафик от центъра, създава модерно място за излизане и като цяло преобразява средата.

    Само че като знам как ще иде при строителите на ГЕРБ, ми се гади каква грозотия ще се получи накрая...

    Нередност?
  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#2] от "borodino":

    Почти цяло околовръстно му построиха на този град, за да "живее" (или по-скоро да са щастливи шофьорите). Време е да поживеят и другите хора.

    Нередност?
  • 7
    tademan avatar :-@
    Tademan
    • + 1

    До коментар [#6] от "Георги Георгиев":

    Правете разлика между шофьорите и "шофьорите". Смятам, че това е пореден скъпоструващ експеримент. Някой има ли идея колко са връзките между бул. Хр. Ботев и ул.("бул." според едни некадърни табели) Раковски от бул Сливница до НДК в двете посоки? От Ботев към Раковски има само 3 леви завоя при движение на юг и никакви указващи табели и знаци, като директната улица е само 1 (!!!), иначе са 5 възможностите... След идиотската реорганизация при ремонта на Женския пазар и Ларгото положението е трагично !!! От Раковски към Ботев пак е 5 на 3 ( при движение на юг/ на север)! Имате ли идея, как това ще натовари останалите кръстовища? Ами мен са ме учили, като не знам - да питам, а не да се правя на умен, за да усвояваме едни пари и да отчитаме дейност, като се учим в движение!

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#4] от "Иван Арнаудов":

    Да беше само контактната мрежа. Тая визуализация ми се струва като да е правена от някой студент втори курс. Както писаха под друга статия - липсва хълмчето на Св. Неделя и църквата изглежда доста нереалистично представена на едно ниво с площада.

    Отделно тези лампи са нацвъкани на съвсем произволни места и хич, ама хич не съм оптимист за тях. Щото въздухът там е доста мръсен и ще посивеят буквално за месеци - ако изобщо оцелеят. Накрая ще стане скъпо и безвкусно. Както обикновено у нас.

    На Игнатов не съм му фен, ама в случая е прав - петия проект е най-смислен.

    Без да съм специалист втория също го намирам за ОК, макар, че там пък разходите също ще са големи.

    Нередност?
  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D


    До коментар [#] от "
    Tademan
    ":

    Красноселското "ново" кръстовище е еманация на неспособността на градостроитерите да се спранят с елементарни задачи за ухравление на трафика. Прелитайки под Цар Борис и в двете посоки спираш, защото опираш на тапи. Същото ще се случи и на кръстовището на Т. Александров и М. Руиза, ката се затапи Стамболийски. Голяв периметър от центъра става недостъпна за автомобли, вкл. линейки и пожарни. Друг проблем е комбинацията трамваи и шляещи се пешеходци. И естествено: делът от милионите, които строигелят тряцва да върне където трябва..

    Нередност?
Нов коментар