Срокът за оферти за концесията на летище Пловдив отново е удължен с три месеца
Това е поредният опит за отдаване на аерогарата, след като държавата по неясни причини през 2018 г. не подписа с кандидат от Пловдив
Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция
Крайният срок за подаване на оферти за концесията на летище Пловдив отново е удължен. Той изтече на 10 юли, като плановете на министерството на транспорта бяха да се приключи с процедурата до края на август. Това е второто удължаване на процедурата, след като първоначално срокът за оферти изтече през април, но заради кризата с COVID - 19 беше удължен.
Това е поредната процедура летището в Пловдив да бъде концесионирано, като при предходната министерството имаше възможността да го отдаде, но след като спечелилият китайски кандидат се отказа, държавата не подписа с втория класиран - местни пловдивски компании. Причините за това не станаха известни и всичко започна отначало.
Летището е проблемно от години, като не успява да генерира нужния трафик, въпреки че преди повече от 10 години държавата инвестира в него 40 млн. лв. за нов пътнически терминал. Беше направен опит, посредством обединение на общините във фонд индиректно да се субсидират полетите на Ryanair, но и тази схема имаше проблеми.
Процедура поредна
Настоящата процедура започна през февруари. От победителя се иска еднократно плащане от 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията. Той ще трябва да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, за да могат да кацат по-големи и тежки самолети. Както и да построи карго терминал с перон и поне 3 стоянки, да разшири съществуващия паркинг, страничните ивици на безопасност на пистата, да построи нова ограда с видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.
Прогнозната стойност на концесията за 35 години, т.е. всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро, като с възможните удължавания може да достигне 132 млн. евро при 4% дисконтов процент. От кандидатите се изисква да са оперирали поне едно международно летище с минимум 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да са с регистриран капитал от поне 1 млн. лв., а балансовата стойност на дълготрайните активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.
Без китайци и без местни
За една бройка държавата щеше да подпише договор за концесия през лятото на 2018 г. с китайската HNA Airport Group. Компанията предложи инвестиции от 79 млн. евро. Китайските планове предвиждаха полети от Китай, както и през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. С китайската компания обаче се случиха проблеми на местна почва и компанията се отказа от подписването на договора.
Така вниманието се насочи към втория кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК с тяхната инвестиционна оферта за 65.5 млн. евро.
До подписване на договор така и не се стигна, тъй като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място", и процедурата беше прекратена през октомври 2018 г.
1 коментар
Разбойко винаги оставя хаос и корупция след себе си. Поредното му правителство отново върви към преждевременен крах, което означава че отново нищо няма да стане с концесията на Летище Пловдив. В момента изглежда много вероятно и концесията на Летище София да се провали (за пореден път) ако договорът със скандално избрания концесионер не бъде подписан преди да падне правителството.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.