🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Голямото закъснение на летище Пловдив в привличането на полети

Докато държавата подготвя нова концесия, полетите до втория по големина град в страната намаляват въпреки обещанията за нови

Летището във втория по големина град е с директни полети едва до четири дестинации, като две от тях са Станстед и Лутън в Лондон, а до Манчестър ще се лети само през зимата
Летището във втория по големина град е с директни полети едва до четири дестинации, като две от тях са Станстед и Лутън в Лондон, а до Манчестър ще се лети само през зимата
Летището във втория по големина град е с директни полети едва до четири дестинации, като две от тях са Станстед и Лутън в Лондон, а до Манчестър ще се лети само през зимата    ©  Димитър Марков
Летището във втория по големина град е с директни полети едва до четири дестинации, като две от тях са Станстед и Лутън в Лондон, а до Манчестър ще се лети само през зимата    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Пътниците за цялата 2022 г. са над 221 хил., а за първите шест месеца на 2023 г. те са около 111 хил.
  • Отдаването на летището на концесия е сред приоритетите на транспортното министерство, но процедура скоро не се очаква да бъде обявена.
  • От повече от година новото ръководство говори за възстановяване на спрените през годините полети до Бергамо, Франкфурт, Брюксел и Барселона, но такива няма и до днес.

Старият град на Пловдив, Долината на Царете, ски курорта Пампорово и въобще Родопите са само малка част от нещата, заради които летище Пловдив може да привлича куп полети от цяла Европа и да се развива. Това обаче не се случва. Година след построяването на новия му терминал през 2009 г., когато кмет беше Славчо Атанасов, Ryanair пусна първите си полети, а от 2021 г. такива има има и Wizz Air. Но те са със спорна успеваемост, след като през 2018 г. ирландската авиокомпания спря полетите си до Бергамо (Милано) и Брюксел, а през годините преди това и тези до Франкфурт, а до Барселона така и не започнаха.

За застоя в развитието на аеропорта във втория по големина град в страната могат да се изведат няколко основни проблема - липсата на много директни полети до различни дестинации, евтин обществен транспорт, свързващ аеропорта с града, функционирането му само до 10 часа вечерта, както и липсата на концесионер, след като държавата не успява да го развива.

Имаше няколко опита за отдаване на летището на концесия, но те се провалиха, а директорите му се сменят постоянно. Последно през април 2022 г. за такъв бе назначен Красимир Пешев, който дотогава за кратко бе на същия пост, но на летище София.

Едно напред, две назад

Трайно решение на горните проблеми засега не се вижда. Според Министерство на транспорта и съобщенията (МТС) "летище Пловдив е изключително важно за страната ни, както като летищна инфраструктура, така и като важен стратегически обект", но негова нова концесия не се задава.

Сегашната управа на летището коментира, че се водят преговори с нискотарифни авиокомпании за разкриване на нови редовни линии. Но това не се случва или по-скоро с не особено голям успех, след като стартирала през февруари линия до Истанбул бе спряна само четири месеца след това.

Единственият до някаква степен разрешен проблем е липсата на транспорт между града и аеропорта. През юни 2022 г. бе пуснат шатъл, но е спорно дали е най-добрият вариант, след като цената на билета в посока е 10 лв., както и че няма спирки из града, а само начална и крайна точка.

Докато не се промени генерално начинът на управление на летище Пловдив или не бъде дадено на концесия, жителите на града и региона, както и гостите ще са принудени да пътуват до столицата. А това е свързано с разходи, време и сложна логистика поради липсата на адекватен транспорт и между двата най-големи града в страната, но това е друга тема.

Полети нема, летете

За развитието на пловдивското летище се заговори, след като по времето на управлението на кмета Славчо Атанасов бе построен нов пътнически терминал, което бе последвано от стъпването на нискотарифната авиокомпания Ryanair. През 2010 г. тя пусна първо полети до лондонското летище Станстед, а през годините имаше такива до Франкфурт, Бергамо (Милано) и Брюксел. Дори имаше обявена линия до Барселона, билети за която бяха пуснати в продажба, но тя така и не тръгна. После дойде пандемията от ковид-19 и дори полетите до Лондон спряха.

След рестартирането на линията през юни 2020 г. тя бе единствена до и от летището повече от година. През декември 2021 г. от ирландската авиокомпания стартираха редовна линия между Дъблин и Пловдив, но последният полет бе през тази пролет. Според управата на аеропорта запълняемостта по нея е била 90% и отклоняват въпроса защо са спрени полетите, насочвайки към авиокомпанията. Новостта от тази година е стартирането на зимна линия между Града под тепетата и английския Манчестър. Първият полет ще бъде на 16 декември, а полетите ще са по веднъж на седмица до края на март в продължение на три години, какъвто е договорът с авиокомпанията.

Като проблясък в бъдещето на летището край село Крумово до Пловдив бе и стъпването на другия европейски лидер сред нискотарифните превозвачи, Wizz Air. В началото на ноември 2021 г. унгарската авиокомпания стартира три полета до Града под тепетата - до германските Меминген (Мюнхен) и Дортмунд, както и до другото лондонско летище Лутън. Заедно с тези на Ryanair полетите от и до пловдивския аеропорт бяха станали по около 13 на седмица, тъй като по някои от направленията се летеше по два или три пъти седмично. В началото на тази година обаче полетите до Дортмунд също бяха прекратени, като и за тях от управата на летището заявиха, че натовареността му е била около 90%.

Със зимната чартърна програма през 2021 г. бе стартиран и полет между Пловдив и Тел Авив, опериран от израелската Arkia. През февруари тази година полетите прераснаха в редовни, но само за пролетно-летния сезон. В началото на септември бе последният.

В средата на февруари тази година бе пусната директна линия и до турския мегаполис Истанбул, която се оперираше от нискотарифната Pegasus Arlines. Тя обаче бе спряна само четири месеца по-късно, като дори бяха отменени полети през септември, за които пътници вече си бяха закупили билети. Спирането на полетите стана тихомълком, като на въпроса на "Капитал" какво се е случило от летище Пловдив отговориха, че "линията до Истанбул бе договорена преди катастрофалното земетресение в Турция (от 6 февруари тази година - бел. ред.), което съществено повлия на маркетирането ѝ от страна на авиокомпанията на по-късен етап".

Обещания, обещания и пак обещания

През последната година и половина изпълнителният директор Красимир Пешев и членът на съвета на директорите Дойчин Ангелов на няколко пъти разказват пред медиите, че се водят преговори както с Ryanair и Wizz Air за увеличаване на дестинациите от и до Пловдив, така и за възстановяване на вече спрените предишни години полети до Бергамо, Брюксел, Франкфурт, Барселона и спреният тази година до Дортмунд.

Сред посочваните възможности за нови дестинации са Виена, Рим и Варшава, които да бъдат оперирани от Wizz. В изказвания пред медиите Красимир Пешев дори е споменавал възможността авиокомпанията да базира свой самолет на пловдивското летище, което би спомогнало за увеличаване на дестинациите, до които се лети.

На запитването какво се случва с всички тези обещания Пешев бе лаконичен, като отговори, че "преговорите са в твърде напреднал етап и всяко изявление в посока конкретна линия ще повлияе на крайния резултат".

16 км се усещат като 160

Не малък проблем е и придвижването от града до летището. До началото на 2022 г. обществен транспорт между тях имаше само на хартия. През февруари се оказа, че договорът с тогавашния превозвач изтича и че никой не е предприел действия, за да го преподпише или да намери нов. Самата транспортна услуга бе странна като формат и не отговаряше на идеята за нормална връзка с летището му.

Тогавашната управа на летището в лицето на Пламен Спасов, който преди това е бил кмет на община Родопи, се опита да намери транспортна фирма, която да поеме връзката между града и аеропорта. Проведени бяха няколко срещи с превозвачи, сред които пловдивската "Хеброс бус" и асеновградската "Комексмаш - Васил Пиронков". На срещите с тях се обсъждаше цена на билета от около четири-пет лева, което, имайки предвид отстоянието на летището на около 16 км от центъра на града, е приемливо. В крайна сметка, докато течаха преговорите с транспортните фирми, Спасов бе освободен. Новата управа сключи договор с ТНС-БГ, която осъществява шатъл услуга между Автогара "Юг" и новия терминал на летището. Осигурен е превоз точно два часа и половина преди часът за излитане на всеки полет от редовното разписание на аеропорта.

По пътя си обаче шатълът не спира никъде и реално пътниците са принудени да пътуват от и до автогарата. Друг немалко съществен проблем е цената от 10 лв. на услугата. Тя със сигурност би отказала група от двама или трима души, след като за сумата, която биха дали общо, могат да се придвижат с такси.

За редовна автобусна линия, част от градската транспортна мрежа на Пловдив, се говори от години. Според Красимир Пешев "стартирането на автобусна линия до летище Пловдив е изцяло в правомощията на община Пловдив". Това едва ли ще се случи скоро предвид приключващия мандат на кмета Здравко Димитров, който почти четири години нищо не направи по въпроса. Това по-скоро ще остане поредната точка в неговото наследство към следващия градоначалник.

Жп надежда

Светлина в тунела за свързаността на Пловдив с летището може да се окаже предвижданото отклонение на жп линията за Асеновград. В проект по програма "Транспорт" за периода 2021 - 2027 г. е включена 3.7 км единична електрифицирана жп линия с една гара, два надлеза и два жп моста. Прогнозната цена е около 45 млн. лв. За тази възможност заговори през април 2022 г. министърът на транспорта и съобщенията в правителството на Кирил Петков, Николай Събев. Тогава той проведе работна среща в Пловдив с областния управител към онзи момент Йордан Иванов, на която представи идеята и проекта.

Отбивката е всъщност част от по-голям проект за изграждането на истинска градска железница, която да свърже Пловдив с близки градове и села, с което да улесни свързаността в целия регион. Идеята е да има четири основни лъча - между Пазарджик и Димитровград (през Града под тепетата), така също между Пловдив и Карлов, Асеновград и Белозем.

За железницата в града се говори повече от 30 години, но най-скорошното раздвижване бе през март тази година, когато служебният транспортен министър Христо Алексиев внесе по-голямата яснота за отделните етапи по реализиране на железницата, както и техните срокове. Кратката версия е, че ще се работи на два основни етапа за изграждане на вътрешен ринг в самия град и външен, включващ свързаността с останалите населени места. За първия етап, включващ отсечката до летището, са осигурени 486 млн. лв. по програма "Транспорт", а завършването му ще е до 2027 г.

Несполучливите концесии

Вече четири процедури по отдаването на летището на концесия завършиха без резултат. Предпоследната, която бе и с най-голям инвеститорски интерес, завърши с отказ от страна на държавата да предостави аерогарата на втория класиран участник, който бе обединение между транспортната ПИМК и "Тракия икономическа зона".

Така беше изпуснат добрият момент, преди да се заформи пандемията от ковид-19. Точно преди избухването ѝ Министерският съвет обяви нова процедура, но очаквано заради буквалното приземяване на света нямаше желаещи. Поради това срокът за кандидатстване бе удължаван цели четири пъти, но до лятото на 2021 г. не бе намерен желаещ.

Министърът на транспорта в първото служебно правителство на Румен Радев, Георги Тодоров, предложи "Летище София" да се влее в "Летище Пловдив" и така активите на софийския летищен оператор да преминат към пловдивския. "Летище София" е 100% държавна собственост, а след концесията на летището от "СОФ кънект" то загуби функциите си на летищен оператор, но има активи като почивната станция "Космос" и летище Балчик. По думите на Тодоров средствата по сметките му към онзи момент са около 60 млн. лв. Идеята му беше чрез вливането на дружеството да се възпрепятства възможността от разпиляване на средствата и активите му.

Вливането така и не се осъществи и навярно не е на дневен ред, след като в началото на 2023 г. беше назначен нов управителен съвет на "Летище София". В него влизат Иван Димитриев като изпълнителен директор, Христина Якова и Красимир Костов. От годишния отчет за дейността на дружеството за 2021 г. става ясно, че по сметките му са налични над 43 млн. лв. Тази сума може да бъде използвана за обновяване и модернизиране на пловдивската аерогара.

"Развитието на летището чрез механизмите на концесията е сред приоритетите на Министерството на транспорта и съобщенията", посочиха за "Капитал" от там, но "преди откриването на нова процедура за възлагане на концесия на летището, в съответствие с предвиденото в Закона за концесиите следва да бъдат изготвени правен, технически, финансово-икономически и екологичен анализ, за да се определят възможните решения на потребностите, които трябва да се задоволят, законосъобразността и целесъобразността на концесията, включително условията нейното осъществяване, финансово-икономическите елементи, юридическите конструкции, критериите за възлагане и други условия в процедурата за определяне на концесионер и възлагането на концесия на Гражданско летище за обществено ползване Пловдив."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 7

    Както всичко друго в тази държава-бутафория, и Летище Пловдив е жертва на безхаберие, недомислено планиране и, най-големия проблем, липса на транспорт и инфраструктура от и до летището. Всичко е навързано едно за друго - ако например държавата досега беше пуснала жп линия с бърз влак, свързващ София с Бургас, който да минава през спирка Летище Пловдив, тази аерогара щеше да има съвсем друга съдба и можеше спокойно да се конкурира с Летище София. Обаче не можеш да построиш летище в полето (на 16 км от най-близкия град) и да очакваш пътниците с куфарите да отиват пеша до там. Никой частен оператор няма да иска да вземе такова нещо на концесия, ако самата държава няма НИКАКЪВ план за развитие на инфраструктурата и транспортните връзки около самото летище. И дедо Господ няма да може да развие това летище, щом няма държава и община, които да създадат условията за неговото развитие.

    Нередност?
  • 2
    cose avatar :-|
    cose
    • - 2
    • + 1

    Това крумовско летище е със сбъркана локация изначално.
    Стара Загора е мястото за хъб в южна България.

    Нередност?
Нов коментар