🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Законов опит за спиране на манипулациите с качеството на строежите

Консултантите и надзорът вече няма да могат да са свързани с изпълнителя и няма да се правят тестове в свързани лаборатории

Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".
Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".
Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".    ©  Надежда Чипева
Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На втората годишнина от трагедия с автобуса край Своге, в която загинаха 20 души и заради некачествения асфалт на пътното платно, правителството внесе законови промени за контрола на качеството на строежите. Най-общо текстовете, включени в Закона за устройство на територията, повишават изискванията към консултантите и надзорниците по инфраструктурните проекти, като ключовото е, че вече няма да могат да изпитват материали в свързани със строителя лаборатории, каквато е масовата практика в момента.

За случая край Своге например тогавашният министър на регионалното развитие (и пряк надзорен ръководител на АПИ) Николай Нанков обяви, че асфалтът по трасето е некачествен, защото в него е вложен недопустим според изискванията варовик. По документи обаче материалите са съответствали на заложените стандарти, но пробите от настилката са направени в лаборатория от структурата на изпълнителя - "Трейс груп холд". А съмненията на експертите бяха, че именно некачественият асфалт е в основната на пътния инцидент.

Какво още

Според предложените промени консултантите вече няма да могат да сключват договор за строителен надзор, както и за оценяване на съответствието на проекта, за който той или свързани с него физически лица са строители и/или доставчици на машини, съоръжения, технологично оборудване, предвиждат още промените.

Завишават се и изискванията към лицата, които кандидатстват за удостоверение за оценяване на съответствието на инвестиционните проекти или упражняване на строителен надзор. Вече ще е необходимо управителят на такава фирма да е техническо правоспособно лице. А членовете на органите на юридическото лице или едноличния търговец, както и наетите от тях лица трябва да са специалисти със завършено виеше образование с образователно-квалификационна степен "магистър", както и да имат най-малко 5 години стаж по специалността и да не са допуснали или извършили повече от две нарушения по Закона за устройство на територията и нормативните актове по прилагането му през последните три години.

Окончателният доклад за приемането на даден обект пък няма да е само формалност, а ще трябва да бъде съставен и подпечатан не само от фирмата консултант, но и от всички квалифицирани специалисти, определени за надзор на строежа по съответните части. А в самия доклад трябва да бъдат включени редица елементи, включително такива за съответствие на материалите със заложените стандарти.

Спазването на всички тези правила е поверено на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), което обаче на фона на всичките проблеми и скандали в сектора не вдъхва особени гаранции.

Повече глоби

В законопроекта е предвидено още да се разшири кръгът на участниците в строителството, които могат да бъдат лично санкционирани.

Предвиждат се и нови наказания за проектанти и лица, упражняващи технически контрол по част "Конструктивна", които не са изпълнили законовите си задължения. Глоби ще могат да се налагат и на правоспособните физически лица, чрез които се осъществяват дейностите по оценяване съответствието на проектите или строителен надзор. Това значи, че освен фирмата и нейните служители ще са персонално отговорни за одобрените проекти.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 2

    По приемането на закони ги бива, но не ги спазват!

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 2

    Ако наистина са искали да спират манипулациите, досега да са го направили. Не тепърва да приемат закони. Неслучайно само при намека за независимо изследване на новопостроените пътища всички транспортни фирми се обединиха и реваха на умряло!

    Нередност?
  • 4
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97
    • + 1

    Тези строителни фирми си правят отчисленията. Естествено, че качеството ще го определим като най-добро! Винаги виновен е водачът на МПС то!

    Нередност?
Нов коментар