Влакове и магистрали: какво успя да постигне оперативна програма "Транспорт"

Според доклада за 2019 г. по график се движат проектите за магистрали и столичното метро, но жп инфраструктурата се бави

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

С малки изключения напредъкът по пътните проекти и метрото в София върви по план, докато жп инвестициите и иновациите в транспорта закъсняват. Това е обобщеният извод от доклада за оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) за изминалата 2019 г., който е бил приет от Европейската комисия в началото на август. Програмата е с общ бюджет над 3.69 млрд. лв. и е източник на финансиране за големи проекти като магистрала "Струма", жп линията София - Бургас и, разбира се, подземната железница в столица.

Към края на миналата година договорените средства са 1.57 млрд. евро, което е 83% от общия бюджет на програмата, и са изплатени 750 млн. евро, или малко под 1.5 млрд. лв. Справка в сайта на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС (ИСУН) сочи, че към 14 август 2020 г. изплатените средства по ОПТТИ вече са 1.652 млрд. лв.

Казусът "Струма"

"Общият физически напредък по проекта за автомагистрала "Струма"- лот 3.1, лот 3.3 и тунел "Железница", е 62%", се посочва в доклада. Половината от лот 3.1 Благоевград - Крупник от АМ "Струма" - участъкът от 6.5 км, беше пусната за движение през май 2019 г. Останалата част от отсечката обаче се бави. Изпълнител на строителството е обединение на фирмата "Грома холд" заедно с "Хидрострой", АБ, "Пътища Пловдив", "Европейски пътища" и "Алве консулт". Изпълнителите сключиха анекс с пътната агенция, с който се удължава срока заради извънредното положение и COVID-19. Странно е обаче, че това удължение с цели 570 дни, докато извънредното положение беше два месеца. Но в документа се споменава и за това, че още се чакат разрешения за строеж от регионалното министерство по зададени обекти от трасето. Според сайта на ИСУН проектът трябва да бъде завършен до септември 2023 г., така че забавянето засега поне няма да коства финансови корекции.

Жп-то тръгна, макар и бавно

Що се отнася до железопътните проекти, през 2019 г. бяха сключени договори за рехабилитацията на жп линия Пловдив - Бургас:

  • "Проектиране и изграждане на системите за сигнализация и телекомуникация" - през октомври 2019 г. с обединение между "Джи Пи груп", "Мармет", "Бомбардие транспортейшън Итали" и "Бомбардие транспортейшън Полска за 185 млн. лв. без ДДС
  • "Модернизация на Оризово - Михайлово - сключен през ноември 2019 г. за 218 млн. лв. без ДДС, като изпълнител е "Инфраструктурно строителство" с испански партньор.
  • "Реконструкция на стрелковото развитие на гара Зимница и на контактната мрежа в гарите Зимница и Стралджа" - сключен през октомври 2019 г. с ВДХ (бившето "Вдострой 98") на Велико Желев.

В момента вървят и ремонтите на гарите Искър, Подуяне, Казичене, Карнобат, Стара Загора и Нова Загора. Опасността изпълнението да закъснее все пак е избегната, се посочва в отчета.

По другия голям жп проект - "Модернизация на жп линия София - Пловдив: жп участък Елин Пелин - Костенец", е подписан договорът за строителство по обособена позиция 1 "Модернизация на жп отсечка Елин Пелин - Вакарел". Изборът на изпълнители по обособени позиции 2 и 3 още не е финализиран. Предстои да се сключат договорите и по другите два лота - за лот 2 с ВДХ и за лот 3 с "Джи Пи груп" и "Щрабаг", което ще се случи съвсем скоро, обясниха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за "Капитал" преди месец.

Миналата година приключи рехабилитацията на 26-километровия жп участък Скутаре - Оризово, а през юли 2020 г. отсечката беше пусната и в експлоатация.

Столичните влакчета

Кметът Йорданка Фандъкова обяви тази седмица, че в края на август ще бъдат пуснати нови осем станции от третият лъч на метрото в София от "Красно село" до "Хаджи Димитър". Те трябваше да се ползват още през май, но официалната позиция на общината и "Метрополитен" беше, че се правят тестове на съоръженията за сигурност, а след това нямало смисъл заради липсата на пътници по време на карантината.

В доклада на оперативната програма обаче става ясно, че е "aкумулираното закъснение от тр месеца за Етап II се дължи основно на неблагоприятни хидрогеоложки условия". Накратко - имало е проблем с подпочвените води.

А какви иновации

През април пътната агенция сключи договор с обединение между "Сиском Инженеринг" и "Алтимате С.А" за внедряване на интелигентна транспортна система по магистрала "Тракия" за 8.7 млн. лв.

Процедура на НКЖИ за проектиране и внедряване на система за управление на влаковата работа пък е прекратена в едната си част, а в друга е възложена на "Триера комюникейшънс".

Сред другите поръчки по линия на иновациите са две за драгажна техника на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав", като договорът за над 6 млн. лв. вече е подписан през 2020 г.